novation k-station vs mc-505

61 posts, 4 pages, 12,418 views

Avatar
#21 • • Daniel Braun Guest


Kyllä oikeissa nupeissa on aina hohtonsa, mutta softakin alkaa nykyään olemaan niin hyvää, että kannattaa tarkastaa sekin.


Tää on juuri se juttu miksi tykkään enemmän raudasta... Ne oikeat nupit ja nippelit :hearts:
Ja toisaalta, raudalla on helpompi "vahingossa" tehdä jotakin, joka kuullostaakin hyvältä... Sitä oikeaa nuppia on niin paljon mukavampi väännellä kuin sitä virtuaalista.
Eihän sitä kukaan runkaa virtuaali penistäkään, kerran sellainen housuitakin löytyy... Eiks tää näin mee?

Mutta, softalla on kyllä yleensä helpompi lähtä liikkeelle.
Halvemmaksi se ei välttämättä tule, jos nyt ei alla ole jo tehokasta tietokonetta...
Mutta, silti.
Makukysymyksistä ei voi kiistellä.
Tai.
Niistä kyllä pitää kiistellä :D
Avatar
#22 • • R Guest

Rauta vs Softa keskustelua on täällä ollut jo ihan riittämiin.
Jokainen tekee tyylillään, joten siitä mitään tappelua nyt ei aloiteta. Jookos?
Mulle rauta uppoaa paremmin.
Toisellle softa.
Piste.


jeps,ei tuosta enempää..tarkoitin vaa että kannattaa miettiä mitä tarvii ja kumpi ois hauskempaa.En dissaa emua(tai muitakaankoneita)en vaa ole vielä törmänny täydelliseen laatikkoon, josta sais kaiken tarpeellisen.
ja jokainen kone,jonka oon ostanu on pitäny olla se viimenen kunnonHC-vempain(tai jos sen ekan yamahan rx.n jättä pois:)
menee offtopic:ehkä tässä vaan purkautuu se että on sijoittanu kaikki rahansa koneisiin ja elänypuurolla ja sit kamut vääntää ilmasilla softilla..ja vielä parempaamusaa.
Avatar
#23 • • Daniel Braun Guest

menee offtopic:ehkä tässä vaan purkautuu se että on sijoittanu kaikki rahansa koneisiin ja elänypuurolla ja sit kamut vääntää ilmasilla softilla..ja vielä parempaamusaa.



Mutta, sitähän se on.
Rauta on aina rautaa ja sitä jos haluaa niin sitä on saatava ;)
Softamiehet, ja varsinkin ilmaissoftalla tekevät ovat asia erikseen...
Toiset laittavat vanhoja autoja ja kuluttavat niihin enemmän kuin toiset jotka ostavat uusia autoja.
Toiset pärjäävät ilmaissoftalla, toiset haluavat siinäkin parasta ja ostavat kalliita softia.
Toiset tahtovat jotakin konkreettista vastinetta rahoilleen.
Mä kuulun tohon jälkimmäiseen ryhmään.
Eli, jos pistän paljon rahaa kiinne johonkin, haluan sen tuntuvan hieman todellisemmalta kuin pahvilaatikon jonka sisällä on romppu :)
Avatar
#24 • • Tuppu_ Guest
Mulla oli toi emu räkkiversiona, eli extreme lead1 - moduli. Kyllästyin siihen melkein heti, kun olin tottunut laadukkaisiin analogi- ja virtuaalianalogiääniin. Laite sinällään on ihan jees, bassoja ja rumpusoundeja on ihan hyviäkin, mutta liidi-, strings- jne. osastoista löytyy suunnilleen vain pari käyttökelpoista soundia ja koneella on aika kryptistä vääntää omia soundeja. Ennemmin ostaisin jonkun virtuaalianalogin. Vaikea ehdottaa mitään, kun en tiedä budjettia.

Periaatteessa kaikki samplekoneet voi melkein korvata softallakin ja juuri noilla sample-lätyillä. Jos oikein aletaan kiistelemään, niin softalla saa myös paljon virtuaalianalogisynien ääniä, koska softaahan nekin ovat ja näinollen nekin voi korvata softalla. Jotenkin vaan meikäläisen korvaan softat soundaa jotenkin "softilta" ja niiden hypistely on paljon etäisempää kuin oikean laitteen, joten en niistä oikein tykkää.

Jotta selviäisi, miksi olen mitäkin mieltä, niin mulla on sellanen setuppi, että soitan rummut ja joitain strings- ja pad-soundeja softasamplerilla ja kaikki muut soundit (bassot, liidit, efektit jne...) soitan hardissynilla (3 analog, 1 VA) sekvensseriin audioksi.

Noin alkuun ostaisin ehkä vain jonkun hyvän midi-controllerin, jossa on paljon nuppeja, joilla voi vääntää softien namiskoita. Sitten kun sillä setupilla pääsisi alkuun, niin voisi miettiä, tarvitseeko vielä kenties jotain rautasoundiakin.
Avatar
#25 • • Daniel Braun Guest

Mulla oli toi emu räkkiversiona, eli extreme lead1 - moduli. Kyllästyin siihen melkein heti, kun olin tottunut laadukkaisiin analogi- ja virtuaalianalogiääniin. Laite sinällään on ihan jees, bassoja ja rumpusoundeja on ihan hyviäkin, mutta liidi-, strings- jne. osastoista löytyy suunnilleen vain pari käyttökelpoista soundia ja koneella on aika kryptistä vääntää omia soundeja. Ennemmin ostaisin jonkun virtuaalianalogin. Vaikea ehdottaa mitään, kun en tiedä budjettia.



Itseasiassa toi räkkiversio ei ole ollenkaan lähelläkään tota XL-7...
Siinä räkkiversiossa ei niitä nuppeja ole kuin pari ja muutenkin sen käyttö on hieman hankalampaa kuin ton XL-7.
Se on kuitenkin vain soundimoduli, eli siis toi extreme lead1, ei siis tommonen workstation mitä XL-7 on...
No, soundit on samat, mutta tota...
Makuasiahan se on että mistä tykkää.
Mä ainakin olen tyytyväinen tohon laitteeseeni.
Laajennettavuus soundien puolesta on aina plussaa, kyse kuitenkin on laitteesta joka ei generoi niitä soundeja, vaan soittaa ns. sampleja...

Onhan niiten soundien vääntäminen tolla hieman työlästä, mutta kyllä siitä irtoaa ihan hyviä soundeja.

Ja tässä nyt Fea taitaa hakea enemmälti laitetta jolla kykenee kaiken tekemään... VA synasta ei siihen ole. Siis kokonaisvaltaiseen työstöön...

Mutta, makuaista ei siis voi kiistellä. :D
Avatar
#26 • • pakana Guest

Tuppu: Noin alkuun ostaisin ehkä vain jonkun hyvän midi-controllerin, jossa on paljon nuppeja, joilla voi vääntää softien namiskoita. Sitten kun sillä setupilla pääsisi alkuun, niin voisi miettiä, tarvitseeko vielä kenties jotain rautasoundiakin.



Näin tää tuntuis nykyään menevän. Mä oon ollu sangen tyytyväinen pelkkään softasoundiin jota pääsee ruuvailemaan midikontrollerilla, en näe (kuule) mitään tarvetta millekkään muulle raudalle, joka sisältää mikrosiruja... Puulaatikkoon pakattu isosisänaikainen alkeiselektroniikka onkin sitten asia erikseen ;)
Avatar
#27 • • Fea Guest
mulla olisi rahaa käytössä sellaiset 1000e.

Mitkäs sitten olisi suositeltavia sampla cd:itä?
Kellään kokemuksia hyvistä?
Avatar
#28 • • Daniel Braun Guest

mulla olisi rahaa käytössä sellaiset 1000e.



Tonnillahan saa jo paljon!
Jos tietää mistä ostaa ja mitä ostaa ja milloin, niin toi riittää aikas lailla hyvin moneenkin eri käyttötarkoitykseen.

Itseni toi XL-7 verotti about 550e.
Uutena, T-kaupasta.
Tais olla tarkka hinta se 666e...
Tarjous hinta ja vielä avl vähennykset pois hinnasta :)
Mielelläni sen ostin...

Kannattaa tosiaankin katsella sitä mistä ostaa ja mitä.
Tarvitseeko kaikkea aina uutena ostaa, vai kelpaako käytetty?
Itse olen joitakin laitteita käytettynä ostanu, ja kunto on yleensä ollu todella hyvä...
Uusi on kuitenkin aina uusi, mutta hintakin sen mukainen.

Mieti harkiten sitä, mihin rahasi sijoitat... ;)
Avatar
#29 • • MikkiHiiri Guest

Mitkäs sitten olisi suositeltavia sampla cd:itä?
Kellään kokemuksia hyvistä?



Ainakin Best Servicen ja Üeberschallin CD:t ovat usein huippuluokkaa.
Spectrasonicsin CD:t maksavat enemmän, mut ovat sisällöltään
huippuluokkaa.

Äläkä säikähdä Akai -termiä samplecd:iden yhteydessä. Ne voi konvertoida
useilla softilla esim softasamplereiden ymmärtämiin muotoihin (EXS24 ja
Halion esim lukevat suoraan Akain CD:itä)
Avatar
#30 • • Tuppu_ Guest
tohon vois vielä lisätä e-labin. :)
Avatar
#31 • • OSC8 Guest

Kyllähän ton 505:n saa kiinni PC:hen mutta se taitaa kuitenkin olla tarkoitettu enemmän stand-alone käyttöön.



Mulla toi on ollu synamodulikäytössä vuosikaudet, ja kyllä se taipuu aivan mainiosti ihan mihinkä midi-setuppiin vaan :)

Tossa on ihan täydet midi-speksit ja esim. 6kpl outputteja. Siitä löytyy LFO:t, envelopet, LPF/BPF/HPF/Boost -filsut ja muut perinteiset subtraktiivisen synteesin parametrit jokaiselle partille..

Moni ei kuitenkaan tiedä että MC-505 on vain uuteen kuoreen pakattu ja sekulla höystetty JV-1080 / JV-2080, ilman niitä laajennuskortteja ja vähemmällä multitimbraalisuudella (8, joista 1 rummuille). Polyfoniaa on kuitenkin aika massiiviset 64, fättejä layeroituja patcheja varten.

Onhan se pelkkänä soundimoduulina käyttäminen ehkä vähän laitteen "puolittaista" käyttöä siinä mielessä, että vehkeessä on oma sekvensseri, mutta ei se nyt niin vakavaa ole imho :)
Avatar
#32 • • Fea Guest

mulla olisi rahaa käytössä sellaiset 1000e.



Uutena, T-kaupasta.



mikä on T-kauppa?

vielä noista sample cd:istä... Oma musani keskittyy lähinna tuonne hard puolelle eli hard-sitä sun tätä. mitkäs cd:t tukisivat tätä harrastustani?
Avatar
#33 • • Happo Guest

Kyllähän ton 505:n saa kiinni PC:hen mutta se taitaa kuitenkin olla tarkoitettu enemmän stand-alone käyttöön.



Mulla toi on ollu synamodulikäytössä vuosikaudet, ja kyllä se taipuu aivan mainiosti ihan mihinkä midi-setuppiin vaan :)


Jep, kyllähän tota 505 voi varmasti käyttää myös osana isompaa setuppia, mutta silti luulen että Roland on yrittänyt tavoitella sillä (ja koko groovebox-tuoteperheellä) enemmän live/DJ-käyttäjiä. Kun taas noi JV-sarjan koneet on suunnattu enemmän studiokäyttöön, vaikka periaatteessa sisuskalut ovatkin melko samanlaiset.

Eihän tosta 505:n sekvensseristä, D-beam kontrollerista yms. kannata maksaa jos niitä ei käytä. Mielummin kannattaa ottaa JV-sarjan laite, jossa on enemmän partteja ja laajennusmahdollisuuksia, ja sen saa kätevästi räkkiin.

Fea: tolla tonnillahan saa jo vaikka mitä! :) Jos rautaa pitää saada, niin ehdotan Access Virus B:tä käytettynä. Loistava syntikka, jota voit käyttää myös softasynien ohjaamiseen. Jos uutena hankit jotain, niin tonnilla saisi juuri ja juuri Alesisin Ionin (uusinta tekniikkaa edustava "virtulaalianalogi").

Noista kummallakaan et saa kokonaista biisiä tehtyä, mutta ne tukevat hyvin softasetuppia. En suosittelisi tuollaista grooveboxia, jos/kun sulla on jo softastudio olemassa ja olet tottunut tekemään hommia tietokoneella.

Disclaimer: tekstissä esitetyt mielipiteet ovat omiani, eikä jumalan sanaa... :D
Avatar
#34 • • Edited Fea Guest
...
Avatar
#35 • • Fea Guest

quote]



Fea: tolla tonnillahan saa jo vaikka mitä! :) Jos rautaa pitää saada, niin ehdotan Access Virus B:tä käytettynä. Loistava syntikka, jota voit käyttää myös softasynien ohjaamiseen. Jos uutena hankit jotain, niin tonnilla saisi juuri ja juuri Alesisin Ionin (uusinta tekniikkaa edustava "virtulaalianalogi").



jes, eli soittelen myös levyjä eli olisikos silloin grooveoxista apua ja millaista?
miten tuollaisen virus B:n asentaminen koneeseen tapahtuu?
Avatar
#36 • • bulk Guest

quote]



Fea: tolla tonnillahan saa jo vaikka mitä! :) Jos rautaa pitää saada, niin ehdotan Access Virus B:tä käytettynä. Loistava syntikka, jota voit käyttää myös softasynien ohjaamiseen. Jos uutena hankit jotain, niin tonnilla saisi juuri ja juuri Alesisin Ionin (uusinta tekniikkaa edustava "virtulaalianalogi").



jes, eli soittelen myös levyjä eli olisikos silloin grooveoxista apua ja millaista?
miten tuollaisen virus B:n asentaminen koneeseen tapahtuu?



Grooveboxeja mainostetaan usein dj-apureina, mutta kyllä ne "tavallisetkin" syntikat toimii sekvensserin kanssa ihan yhtä hyvin, ellei paremmin, riippuen sequsta.

Kaikki MIDIllä olevat syntikat saa "asennettua" koneeseen MIDI-liitännän kautta, useisiin on myös editorisoftia PC:lle, eli voit ohjata syntikkaa täysin PC:ltä käsin ja syntikka itse voi olla vaikka kaapissa (kunhan piuhat on kiinni ;) ).
Avatar
#37 • • Edited Fea Guest
ei taida tuon virus B:n kanssa tulla tarvittavia piuhoja?
entäs tuleeko mukana mitää ohjemistoa? vai voinko orion pro:lla ohjata tuota laitetta?
viekö miten konetehoja?
Avatar
#38 • • Tuppu_ Guest
Midi ei vie konetehoa käytännössä yhtään, vaikka laitat sata raitaa soimaan. Audiot ja efekti/syna-pluginit vie tehoa, koska niitä joudutaan laskemaan. midi on vain simppeliä koodia, joka kertoo synalle nuotit, miten soitetaan. Virus tai mikään muukaan moduli ei vie siis koneestasi tehoa yhtään, jos sitä ohjaat midillä. Synissa on omat prosessorit, mitkä suorittavat niiden äänentuotannon. Minkään synan mukana yleensä ei tule audio- eikä midi-kaapeleita. Ne maksaa yhteensä n. 10-15e synaa kohti ja niitä saa melkein jokaisesta musaliikkeestä. :)

Tonnilla saat myös Korg Triton LE:n, joka on ihan hyvä perus-keyboard monipuolisella soundisetillä, mutta siinä ei ole analogimallinnusta, vaan perustuu täysin sampleihin. Alesis Ion on myös tonnin hintaluokassa, tosin polyfoniaa vain 8 ääntä. Ionin soundi on kuitenkin ehkä lähinnä oikeata analogisoundia, mitä noita va-synia on tullu vastaan. Access Virus KB:tä (virus b 5 oktaavin keyboardilla) saa hieman yli tonnin hintaan käytettynä (jotain 1200e taisi olla hintaa hemussa, jos oikein muistan). Yhden tai ekan synan ehdottaminen on aina hirveen vaikeeta, ku ei tiedä kaikkia taustoja ja tyyliä tarkasti. Usein vielä yhdellä synalla ei saa tehtyä kaikkea, vaan niitä tulee sen takia hommattua muutama. Jos pc:ssä riittää vääntö, niin siihen sitten plugineita, niitä löytyy ihan ilmaisiakin ja hyviä.
Avatar
#39 • • neuro83 Guest

ei taida tuon virus B:n kanssa tulla tarvittavia piuhoja?
entäs tuleeko mukana mitää ohjemistoa?
viekö miten konetehoja?



:confused: Uudessa Virus B:ssä ei tulisi tarvittavia piuhoja jos niitä vielä myytäisiin. Eli virus B:tä ei saa uutena enää. Ovat siirtyneet valmistamaan ainoastaan C:tä. Senkään mukana et saa piuhoja etkä myöskään ohjelmistoa. Mitäköhän ohjelmistoa mahdoit tarkoittaa? Ja piuhoja saat soitinliikkeistä. Viekö miten konetehoja??? .....pitäisikö sun ensin harjoitella jollain halvemmalla ja helpommalla vehkeellä? Ostat sitten viruksen tms. ku oot oot oppinu perustaidot ja -tiedot.
Avatar
#40 • • bulk Guest

ei taida tuon virus B:n kanssa tulla tarvittavia piuhoja?
entäs tuleeko mukana mitää ohjemistoa? vai voinko orion pro:lla ohjata tuota laitetta?
viekö miten konetehoja?



Hmm, sun varmaan kannattaa selvittää vähän perusasioita itsellesi, esim. MIDI:n toimintaperiaate, mitä tarkoitetaan hardware-syntikoilla vs. softwaresyntikat, kuinka reititetään audiota kotistudiossa yms. Googleen vaan, kuukkeli löytää. Vähän katselet vaihtoehtoisia kokoonpanoja ja silleen.

Joku ahkera vois tietty poustaa jotain linkkejäki.