Virallinen Maccitopicci

1,205 posts, 61 pages, 313,450 views

Avatar
#1081 • • Loopy Guest

toi kasvaminen on muuten yleisempi ilmiö... meitsilläkin coconutbattery näyttää et original capacity toi 5200 mAh ja current sit jokusen kymmenen enemmän :-)


Joo, ei se vaadi kuin sen akun resetoinnin heti alkuun, niin se menee yli.

Ja hyvin toimii :)
Avatar
#1082 • • MikkiHiiri Guest

Safari on just hyvä, kun siinä on noi bookmark-valikot niin hyvin suoraan selainikkunassa ja näyttävätkin näteiltä. Firefoxissa niitä joutuis kaivelee aina jostain yläpalkista, joka mulla on vasemman näytön yläreunassa. Selaimia usein pidän myös oikean puoleisessa kakkosnäytössä, niin olis turhan pitkä matka kaivella linkkejä.



Tuli muuten mieleen, että uusin Bon Echo 2.0.3 (siis se Firefoxin eri prossuille optimoitu versio) on kaunistunut ainakin FF1:n ajoista. Valikot, checkboxit, radionappulat jne on nykyään mallia Aqua :) toisin, kuin normi FF2:ssa, jossa ne on Windowsin näköiset. Tuntuu muutenkin helvetin nopealta tuo G5:lle optimoitu selain verrattuna normi FF:ään. Firefox 1:n ajoilla joskus testasin tota aiemmin ja en huomannut hirveemmin mitään eroa nopeudessa. Nyt kyllä huomaa.. Intelille optimoitu versio on myös tehtynä.

Sitten toinen juttu, on jäänyt ainakin iteltä huomaamatta todella varteenotettava sample-editori:
http://audiofile-engineering.com/wave_editor.php

Testailin demoa. Ohjelma tuntuu todella jouhevalta ja kevyeltä, vaikka ominaisuuksia on vaikka muille jakaa. Kevyesti parhaiten koodattu sample-editori mitä OSX:lle löytyy
Avatar
#1083 • • R24 Guest
Mun macbook pron akku laukesi firmware päivityksestä ja nyt odottelen neljättä viikkoa uutta akkua. Eli kandee olla varovainen applen firmwarepäivitysten kanssa. Edellisellä kerralla hajosi pöytäkone.
Avatar
#1084 • • da_chef Guest
Jatkoa toisaalta.

Esim joku Explorer on kuitenkin ihan perusosa wintoosaa, ei se koko kayttis oikein toimi ilman sita. Vastaavia virityksia et MAC puolelta loyda. Jos on joku pala kayttista mita et halua ottaa kayttoon, sit vaan vaihdat sen johonkin, tai disabloit kokonaan. Simple as that.



EU:han vaatii Microsoftia tarjoamaan Windows XP:stä version jossa ei ole bundlattuna uusinta Media Playeria. Tästä on käsittääkseni ihan oikeusjuttuakin ollut ja sakkoa määrätty.

Uskotko sä ihan oikeasti, että Microsoft voisi alkaa liittää XP:n vaikka iLife-pakettia vastaavaa softakokonaisuutta ilman, että sen päälle kaatuisi kasa anti-trust-syytteitä? Nyt on jo nähty minkälainen meteli syntyi kun se liitti Internet Explorerin ja Media Playerin liian tiukasti.

Ja miten se, mitä itse käytän, vaikuttaa tässä? Eikö asiaa voi katsoa objektiivisesti? Luuletko, että olen joku apple-vihaaja? Eiväktkö macistit löydä ikinä mitään kritisoitavaa käyttämistään tuotteista? Aina kun sanoo vähänkin kielteisen mielipiteen niin kimppuun hyökkää joku macisti suu vaahdossa "et tajuu oot tyhmä gatesin orja!!!"
Avatar
#1085 • • gerry Guest

Ja miten se, mitä itse käytän, vaikuttaa tässä? Eikö asiaa voi katsoa objektiivisesti? Luuletko, että olen joku apple-vihaaja? Eiväktkö macistit löydä ikinä mitään kritisoitavaa käyttämistään tuotteista? Aina kun sanoo vähänkin kielteisen mielipiteen niin kimppuun hyökkää joku macisti suu vaahdossa "et tajuu oot tyhmä gatesin orja!!!"




Nojoo, noi macistit voivat kyl välil olla ärsyttäviä windoosaihmisten silmissä kun jaksavat aina hybettää koneen käyttöä;) Itse olen ollu macin käyttäjä noin kuukauden eikä kritisoitava löydy toistaiseksi. Mut enpä kyl ymmärrä minäkää tuollaista hyökkäävä asennetta. Valitettavasti pinttyneillä windoosakäyttäjil on vaan aika paljon omia näkemyksiä sekä "tietämyksiä" asiasta vaikkeivat ole koskaan mäkkiä käyttäneet, siksi ne ovat usein väärässä. Mutta enpä näe silti syytä kenenkään kimppuun hyökätäi:) Käyttäkööt jokainen sitä mitä haluaa, kaikki on vaan niiiin paljon helpomppaa ja toimivamppaa mäkis;) Heh....


Sanottakoon vielä et kyl mun monella kaverilla windoosa toimii todella hyvin (jos jaksaa säätä kaikki asetukset kohilleen, virustorjunnoista alkaen) jopa monia vuosia toiminut kuulemma kaatumatta jne. Mutta ei koneen paremmuutta mitata VAIN kaatumisilla vaan monella muullaki tapaa. Riittää kun koneesee tulee virus tai jollekki kompomentille ei saa enää uusia ajureita elämä alkaa menemään alamäkeen....

Eipähän myös tarvii vaivata päätään sillä minkä version ostaa Windoosast sillä OSX:säst on vain yksi versio aina, ja nytkin tuleva suuri päivitys Tiikeristä Leopartiin on himpun verran yli satasen eikä mitään laitteistopäivityksiä tarvita. Arvatka vaan onko pieni kynnys siihen siirtyä...? Terveisiä vaan kaikille Vistaan siirtyville...;)
Avatar
#1086 • • Hexe Guest
Tuil pieni ongelma, osaakohan joku kertoa mistä vois mahdollisesti olla kyse...

käytän MacBook Pro:ta akkuvirralla lähes päivittäin, tänään yhtäkkiä kone vaan simahti vaik akua oli jäljel viel n.80% ja vaikka latasin akun täyteenkin niin siltikään ei kone käynnisty akkuvirralla vaan pitää olla johto kii seinäs. Se käynnistyy n.kolmeks sekunniks ja sit simahtaa, eli käynnistysnapin painamisen jälkeen 3 sek ja tilt...

Tietääks joku jotain? Varmaan uus akku olis paikallaan...
Avatar
#1088 • • MikkiHiiri Guest

Tuil pieni ongelma, osaakohan joku kertoa mistä vois mahdollisesti olla kyse...

käytän MacBook Pro:ta akkuvirralla lähes päivittäin, tänään yhtäkkiä kone vaan simahti vaik akua oli jäljel viel n.80% ja vaikka latasin akun täyteenkin niin siltikään ei kone käynnisty akkuvirralla vaan pitää olla johto kii seinäs. Se käynnistyy n.kolmeks sekunniks ja sit simahtaa, eli käynnistysnapin painamisen jälkeen 3 sek ja tilt...

Tietääks joku jotain? Varmaan uus akku olis paikallaan...



Ootko koklannu PRAM resettiä? Omppu-Optio(Alt)-P-R heti pohjaan kun virrat päälle. Kun kone buuttaa uusiks voi päästää irti
Avatar
#1089 • • gerry Guest
Mä oon ottanut akun kokonaan pois ja käytän kotona pelkästään verkkovirralla konetta. Ainaki peeceen akun aikoinaan sain piloille ku se oli kiinni koneessa. Sitten ku tarvii ottaa kone mukaan ruuvannu sen kiinni.

Ainiin, liekö uudessa itunesis päivityksen ansiosta tullu ominaisuus tai mikä lie, huomasin et biisejä jotka on itunes listas voi siirellä itunes kansiosta ihan mihin vaan pitkin kovalevyä ilman et itunes hukkaa sen. Eli voit siirellä mp3 biisiä ihan mielen mukaan pitkin kovalevyä eikä enää huolta et itunes soittolistat menee sekais tai biisi olisi hävinnyt soittolistalta... Hemmetin hyvä ominaisuus ainaki meikäläiselle jolla on biisejä välillä siellä sun täällä:D
Avatar
#1090 • • Loopy Guest

Ainiin, liekö uudessa itunesis päivityksen ansiosta tullu ominaisuus tai mikä lie, huomasin et biisejä jotka on itunes listas voi siirellä itunes kansiosta ihan mihin vaan pitkin kovalevyä ilman et itunes hukkaa sen. Eli voit siirellä mp3 biisiä ihan mielen mukaan pitkin kovalevyä eikä enää huolta et itunes soittolistat menee sekais tai biisi olisi hävinnyt soittolistalta... Hemmetin hyvä ominaisuus ainaki meikäläiselle jolla on biisejä välillä siellä sun täällä:D


Vai olisko sulla vaan täppä kohdassa jossa iTunes tekee kappaleesta kopion oman hakemisto puunsa mukaisesti iTunesin omaan kansioon?

Silloin sitä alkuperäistä tiedostoa voi liikutella oman päänsä mukaan, tai vaikka poistaa kovalevyltä, kun iTunes toistaa raidan omasta hakemistostaan.
Avatar
#1091 • • Miika Kuisma Guest

Mä oon ottanut akun kokonaan pois ja käytän kotona pelkästään verkkovirralla konetta. Ainaki peeceen akun aikoinaan sain piloille ku se oli kiinni koneessa. Sitten ku tarvii ottaa kone mukaan ruuvannu sen kiinni.

Ainiin, liekö uudessa itunesis päivityksen ansiosta tullu ominaisuus tai mikä lie, huomasin et biisejä jotka on itunes listas voi siirellä itunes kansiosta ihan mihin vaan pitkin kovalevyä ilman et itunes hukkaa sen. Eli voit siirellä mp3 biisiä ihan mielen mukaan pitkin kovalevyä eikä enää huolta et itunes soittolistat menee sekais tai biisi olisi hävinnyt soittolistalta... Hemmetin hyvä ominaisuus ainaki meikäläiselle jolla on biisejä välillä siellä sun täällä:D


Toi ominaisuus on ollut aina, koska toi macin tiedostojärjestelmä mahdollistaa tuon. Sama juttu jos downloadaat tiedostoa, niin voit heittää sen kesken siirron roskiin ja download vaan jatkuu sinne. Samoin esim. File valikon "Recent" menu ei hukkaa tiedostoja vaikka niitä siirtelee.

Samaan aiheeseen liittyy sekin ominaisuus, että järjestelmäkansioiden nimet muuttuvat automaattisesti käytettävän kielen mukaan. Esim mulla on OS X englanniksi, jolloin mulla on "Documents" niminen kansio. Jos otan tästä kovalevyn irti ja laitan sen maciin joka on suomeksi, kansion nimi onkin "Dokumentit".

PS. Toi filesystem on kuulemma joku EXT2 pohjalta kehitetty tietokantasysteemi, jossa tiedostojen sijainti ja nimi eivät ole absoluuttisia tai jotain (tähän jotain hienoja nörttisanoja). Myöskään defragmentointia ei tarvi tehdä koskaan, kuten FAT32:ssa jne. Joo en tiedä oikeasti kauhean paljoa :)
Avatar
#1092 • • MikkiHiiri Guest

Samaan aiheeseen liittyy sekin ominaisuus, että järjestelmäkansioiden nimet muuttuvat automaattisesti käytettävän kielen mukaan. Esim mulla on OS X englanniksi, jolloin mulla on "Documents" niminen kansio. Jos otan tästä kovalevyn irti ja laitan sen maciin joka on suomeksi, kansion nimi onkin "Dokumentit".



Tämä ominaisuus kulkee nimellä resurssihaarukka / resource fork. Siinä on joitain huonojakin puolia tosin. Esim se, että tiedostoja ei sidota päätteillä ohjelmiin, vaan juurikin tuolla resurssihaarukalla. Aiheuttaa joskus vähän ylimääräistä vekslaamista.


Myöskään defragmentointia ei tarvi tehdä koskaan, kuten FAT32:ssa jne. Joo en tiedä oikeasti kauhean paljoa :)



Jep. Fragmentointia ei periaatteessa tapahtu alle 20MB kokoisilla tiedostoilla (joissa fragmentoinnin vaikutus nopeuteen on suuri), koska tiedosto kirjoitetaan aina sellaiseen kohtaan levylle, johon sen data mahtuu suoraan peräkkäin. Järjestelmä myös osaa siirtää useimmin tarvittavat tiedostot levylle nopeimpaan kohtaan. Tämän huomaa esim OS X:n käynnistyksessä. Toinen buutti peräjälkeen on hemmetin paljon nopeampi.
Avatar
#1093 • • gerry Guest

Ainiin, liekö uudessa itunesis päivityksen ansiosta tullu ominaisuus tai mikä lie, huomasin et biisejä jotka on itunes listas voi siirellä itunes kansiosta ihan mihin vaan pitkin kovalevyä ilman et itunes hukkaa sen. Eli voit siirellä mp3 biisiä ihan mielen mukaan pitkin kovalevyä eikä enää huolta et itunes soittolistat menee sekais tai biisi olisi hävinnyt soittolistalta... Hemmetin hyvä ominaisuus ainaki meikäläiselle jolla on biisejä välillä siellä sun täällä:D


Vai olisko sulla vaan täppä kohdassa jossa iTunes tekee kappaleesta kopion oman hakemisto puunsa mukaisesti iTunesin omaan kansioon?

Silloin sitä alkuperäistä tiedostoa voi liikutella oman päänsä mukaan, tai vaikka poistaa kovalevyltä, kun iTunes toistaa raidan omasta hakemistostaan.



Ei ole. Nimenoman haluan järjestää biisit kansioihin ITSE ja mieleni mukaan ja sitten niistä tehdä soittolistoja. Jos mieli muuttuuki ja haluan siirellä mp3 kansioita suin päin sinne tänne, ei i tunes mene sekaisin. Aivan loisto ominaisuus<3
Avatar
#1094 • • OCS Guest


PS. Toi filesystem on kuulemma joku EXT2 pohjalta kehitetty tietokantasysteemi, jossa tiedostojen sijainti ja nimi eivät ole absoluuttisia tai jotain (tähän jotain hienoja nörttisanoja). Myöskään defragmentointia ei tarvi tehdä koskaan, kuten FAT32:ssa jne. Joo en tiedä oikeasti kauhean paljoa :)


EXT2 on Linuxin tiedostojärjestelmä. Tämä "alias" -ominaisuus on ollut käytössä jo pitkään Linux-distroissa. OSX käyttää tästä hieman muunneltua versiota.
Avatar
#1095 • • Daniel Braun Guest


Ei ole. Nimenoman haluan järjestää biisit kansioihin ITSE ja mieleni mukaan ja sitten niistä tehdä soittolistoja.


Saanks mä kysyä että miksi ihmeessä?
Eiks niitä soittolistoja olis helpomi tehdä vaikka iTunesin avustuksella?
Mä ainakaan itse viittis enää pelkkää kansiopeliä pelata kun on helpompiakin tapoja hoitaa juttu.
Avatar
#1096 • • gerry Guest


Ei ole. Nimenoman haluan järjestää biisit kansioihin ITSE ja mieleni mukaan ja sitten niistä tehdä soittolistoja.


Saanks mä kysyä että miksi ihmeessä?
Eiks niitä soittolistoja olis helpomi tehdä vaikka iTunesin avustuksella?
Mä ainakaan itse viittis enää pelkkää kansiopeliä pelata kun on helpompiakin tapoja hoitaa juttu.



No ihan vaikka siks et jos haluan vaikka itse pitää jotaki loogista järjestystä yllä enkä haluaa antaa itunessin sekoittaa koko tiedostojärjestelmää kun importtaan vaikka jonku kokoelmalevyn jolloin itunes kansioon ilmestyy 100 eri kansiota artisteistä joissa jokaisessa on vaan yksi biisi jne. Nyt on ainaki promokansios promot, beatportti kansios beatportist ostetut biisit, vinyylikansios vinyyleilt ripatut biisit jnejne... Jotenki paljon selkeämpi esim. varmuuskopioidaa jne. Kaikki toki löytyy soittolistaltaki kansioitte/pläylistien kera.
Avatar
#1097 • • Daniel Braun Guest



No ihan vaikka siks et jos haluan vaikka itse pitää jotaki loogista järjestystä yllä enkä haluaa antaa itunessin sekoittaa koko tiedostojärjestelmää kun importtaan vaikka jonku kokoelmalevyn jolloin itunes kansioon ilmestyy 100 eri kansiota artisteistä joissa jokaisessa on vaan yksi biisi jne. Nyt on ainaki promokansios promot, beatportti kansios beatportist ostetut biisit, vinyylikansios vinyyleilt ripatut biisit jnejne... Jotenki paljon selkeämpi esim. varmuuskopioidaa jne. Kaikki toki löytyy soittolistaltaki kansioitte/pläylistien kera.


OK, selvensi asiaa.
Mut silti ihmettelen tota käytännössä, kun kerran iTunesilla voit jaotella biisit vaikka miten.
Mulle on käytännössä yks ja sama minkälainen kansiohierarkia lopulta siitä tulee (joka sekin on kohtuu selvä artistien mukainen järjestys) kun sisäisesti iTunesissa on se looginen järjestys (jonka saa tarvittaessa vaikka sen albumin mukaan, artistin, ajan, julkaisupäivän etc. mukaan...
Jotenkin toi ns. normaali "looginen kansiohierarkia" on niin windows peräistä ongelmaa...
Avatar
#1098 • • gerry Guest
Pakko vielä hybettä, huomasin et myös kansion nimen, jossa joku biisi on, ja JOPA biisin nimen voi muutta ilman et itunes sen hukkaa!! Aivan loistavaa :D! Ei siis enää ikinä hukassa olevia biisejä vaik innostuisi järjestelemään kirjastoaan uusiks;)
Avatar
#1099 • • Daniel Braun Guest

Pakko vielä hybettä, huomasin et myös kansion nimen, jossa joku biisi on, ja JOPA biisin nimen voi muutta ilman et itunes sen hukkaa!! Aivan loistavaa :D! Ei siis enää ikinä hukassa olevia biisejä vaik innostuisi järjestelemään kirjastoaan uusiks;)


Siis oletko nyt aivan varma ettet vaan sorkkis täysin eri kansiota kuin sitä ihkaoikeeta iTunesin omaa kansiota?
Kuullostaa hieman oudolta kyllä muuten toi...
BTW: skulaako uudelleen käynnistyksen jälkeen?
Se kun on hetkittäin noiden kansion nimimuokkausten jälkeen se ns. ultimate testi :D
Avatar
#1100 • • gerry Guest

Pakko vielä hybettä, huomasin et myös kansion nimen, jossa joku biisi on, ja JOPA biisin nimen voi muutta ilman et itunes sen hukkaa!! Aivan loistavaa :D! Ei siis enää ikinä hukassa olevia biisejä vaik innostuisi järjestelemään kirjastoaan uusiks;)


Siis oletko nyt aivan varma ettet vaan sorkkis täysin eri kansiota kuin sitä ihkaoikeeta iTunesin omaa kansiota?
Kuullostaa hieman oudolta kyllä muuten toi...
BTW: skulaako uudelleen käynnistyksen jälkeen?
Se kun on hetkittäin noiden kansion nimimuokkausten jälkeen se ns. ultimate testi :D



Täysin varma sillä kappaleet ovat kaikki samassa paikassa. Ja kaikki on buenos uudelleenkäynnistyksen jälkeenki:) Klikkaamalla itunesis "näytä tietoja" näkyy kappaleen uusi sijainti tai nimi jonka sille on antanut. Kyse on siis samaisesta kappaleesta jota siirretään tai nimetään uudelleen.