Virallinen Maccitopicci

1,205 posts, 61 pages, 313,469 views

Avatar
#401 • • ken-guru Guest
Meikä on ns. switchaaja :)

Elämä pc-maailmassa alkoi olemaan sen verta tympeää, että ostin itselleni ihka aidon mäk ibookin läppärikseni. Tympeää siinä mielessä, että käytän/käytin pc:n säätämiseen joka vuosi aika läjän tunteja, jotka olisin voinut käyttää ehkä hieman paremmin. En ole katunut hetkeäkään vaihtoa mäkkiin. Lausahdus "se vain toimii" kuvaa mielestäni aika hyvin tuota mäkkimaailmaa tähän mennessä.

Tällä hetkellä mäkkiä on ikävä kyllä tullut käytettyä luvattoman vähän johtuen siitä yksinkertaisesta syystä, että Symbianin kehitystyökaluja (lähinnä emulaattoria) ei löydy mäkille :-/

Nyt tässä odottelenkin Tigeriä saapuvaksi. Onko kenelläkään muuten tietoa, kuinka tarkka tuo family-lisenssi on? Meinaan että jos kaveriporukalla moisen hommaa, niin tulevatko kyselemään että mitä sukua sitä nyt ollaan keskenään? En uskoisi että tulevat kyselemään, mutta nää mäkkijutut on mulle vielä vähän uusia :-)
Avatar
#402 • • burdock Guest
ostin n. kuukausi sitten uuden powerbookin ja täytyy kyllä sanoa että melkosta säätämistä kaiken kanssa. mikään ei tunnu toimivan vaikka aina väitetään että mäcci on niin v#"e paljon parempi kuin pc.

olen siis käyttänyt mäkkiä aikoinaan n. 5 vuoden ajan kunnes siirryin pc käyttäjäksi. nyt taas takas mäkkimaailmaan ja melkoisen pettynyt olen... tai ehkä odotin liikoja.

btw. paras kuulemani mac vs pc kommentti tuli mac myyjältä. dissas ihan vitusti windowssia. n. puolen tunnin kuluttua selvisi toisesta asiayhteydestä että herra oli ensimmäistä kertaa elämässään nähnyt xpkäyttiksen edellisellä viikolla... eli löytyy niitä asioihin perehtymättömiä dissaajia molemmista leireistä. meikä on puolestaan tällänen sekakäyttäjä, joka voi hyvällä omatunnolla dissata kumpaa konetta vaan ;)
Avatar
#403 • • MikkiHiiri Guest

ostin n. kuukausi sitten uuden powerbookin ja täytyy kyllä sanoa että melkosta säätämistä kaiken kanssa. mikään ei tunnu toimivan vaikka aina väitetään että mäcci on niin v#"e paljon parempi kuin pc.



Jännä homma, kun itellä taas kaikki säätäminen on hävinnyt n. 90%:sti sen jälkeen kun switchasin :) PC-puolen näpräämistaitoja on kyllä joutunut käyttämään OSX:nkin kanssa, mut sen takia kai mulla kaikki aina toimiikin hyvin.

Tietysti heti eka mikä tulee OSX:ään siirryttäessä on kokeilla kaikkia mahdollisia softia sen kanssa, niillä saa kyllä OSX:nkin sekasin kun tarpeeks rupee säätämään.

Pakko myöntää, että jotain XP:ssäkin on, mitä OSX:ää käytettäessä on ikävöinyt. Toivottavasti Tiger korjaa osin nekin.

Ja sekakäyttäjä olen itsekin vielä...
Avatar
#404 • • burdock Guest


Jännä homma, kun itellä taas kaikki säätäminen on hävinnyt n. 90%:sti sen jälkeen kun switchasin :) PC-puolen näpräämistaitoja on kyllä joutunut käyttämään OSX:nkin kanssa, mut sen takia kai mulla kaikki aina toimiikin hyvin.



tätä mä just tarkotan ;) mäkkiä kun "mainostetaan" koneena mitä ei tarvitse säätää lainkaan. ja kun yllättäen pitääkin vääntää ja kääntää jotain xml-tiedostoja yms. niin se tuntuu vaan niin väärältä imagolta.
Avatar
#405 • • osenoko Guest

tätä mä just tarkotan ;) mäkkiä kun "mainostetaan" koneena mitä ei tarvitse säätää lainkaan. ja kun yllättäen pitääkin vääntää ja kääntää jotain xml-tiedostoja yms. niin se tuntuu vaan niin väärältä imagolta.



Yhtään PC-käyttäjiä dissaamatta täytyy sanoa että monesti kun ikänsä PC:n kanssa värkännyt kaveri switchaa Macciin niin jos sillä on ongelmia uuden koneensa kanssa niin ne on sitten ihan ihmeellisiä probleemeja, just sellasia että kun kuulee esim. puhelimessa niitä selityksiä niin ei voi edes alkaa käsittää että miten sellainen voi olla ylipäätään mahdollista.

Ja monesti "pulma" on se että oikea toimintatapa on Macissa vain niin simppeli että x-windousmies on lähtenyt hieman p3rse edellä puuhun yrittäessään jotain hommaa.

Nyt tässä odottelenkin Tigeriä saapuvaksi. Onko kenelläkään muuten tietoa, kuinka tarkka tuo family-lisenssi on? Meinaan että jos kaveriporukalla moisen hommaa, niin tulevatko kyselemään että mitä sukua sitä nyt ollaan keskenään



Tuskinpa tullaan :happyroll:
Avatar
#406 • • burdock Guest


Ja monesti "pulma" on se että oikea toimintatapa on Macissa vain niin simppeli että x-windousmies on lähtenyt hieman p3rse edellä puuhun yrittäessään jotain hommaa.



ei kuule kyllä nää ongelmat on ihan oikeita... ja ihan macfoorumeita lukemalla yritetty selvittää missä viat ja lopputulos on ollut se ettei sitä pysty ratkomaan muuten kuin oikeen tosissaan säätämällä...

ja lisäksi painotan vielä että en ole switchannut mäkkipuolelle vaan olen käyttänyt kumpaakin konetta koko pienen ikäni (välillä toista vähemmän kuin toista). os x sen puoleen on mulle uusi tuttavuus...

ehkä nuo ongelmat ratkeaa kun uusi käyttis taas saapuu.
Avatar
#407 • • gerry Guest
Hankkiessa mäkin voiko se olla ns. "ainut" kone...?

Tarkoitan kysymykselläni että voiko sen mäkin huoletta kytkeä nettiin ja pitää sitä myös ns. "multimediakoneena" ilman että siitä tulisi mitään harmia musatyöskenetelyssä.


Mulla ei ole kun negatiivisia kokemuksia tietokoneista joilla yritetään tehä töitä ja jotka ovat samalla verkossa. Kaikenlaisia pöpöjä ja spywareita on netti pullollaan ja hankittavat virustorunta ohjelmat/palomuurit syövät paljon resursseja ja pöpön tullessaan kone on hidastunut ainakin puoleen ku mihin se kykenisi... Tai ehkä sitten on vaan "vika" minussa kun en jatkuvasti jaksaa säätää noitten kanssa vaan haluan vakaan työskentely-ympäristön.... :right:

Eli hankkiessani mäkin, voinko sillä rauhallisesti surffata netis, kuunel musaa, ircata, mutta kuitenkin turvallisesti niin että tiedän ettei koneseen tule joitakin ihme tauteja tai jotakin joka muuten vaikuttaisi koneen luotettavuudeen?

Samoin tulis hiukan kalliiksi ostaa 2 i / powerbookkia, toinen toimisto, toinen keikkakäyttöä varten:)

edit: burdock, kerros mitä ongelmia sulla on ollut?
Avatar
#408 • • MikkiHiiri Guest

Hankkiessa mäkin voiko se olla ns. "ainut" kone...?

Tarkoitan kysymykselläni että voiko sen mäkin huoletta kytkeä nettiin ja pitää sitä myös ns. "multimediakoneena" ilman että siitä tulisi mitään harmia musatyöskenetelyssä



Eipä noi ole itellä ainakaan järjestelmää epävakauttaneet millään lailla jos sitä tarkotit? Sitä aluks oli itsekin varovainen tyyliin "tällä asennuksella ei kertaakaan nettiin tai OSX alkaa tukkoutumaan" mutta turhaan.. Ainut mikä taustalla saattaa sotkea, jos menet asentelemaan paskoja kernel extensioneja tai daemoneja. Laidastaan kaikki OSX:n kernel panicit ovat johtuneet jostain 3rd party extensionista, joka on kaatunut ja vetänyt muun järjestelmän alas perässään.
Avatar
#409 • • burdock Guest

burdock, kerros mitä ongelmia sulla on ollut?



heh :) suurin tällähetkellä on saada sony ericssonin P910i keskustelemaan koneen kanssa ja synkkaamaan kalenteri ja yhteystiedot. ei onnistu sitten millään... ja kun niin mainostettiin että homma toimii kuin rasvattu. painat vaan nappia ja informaatiot lentää koneesta toiseen kuin leikki.

kyllähän tuo mäc siis ihan peruskäytössä toimii hyvin ei siinä mitään.
Avatar
#410 • • FoFlow Guest

Hankkiessa mäkin voiko se olla ns. "ainut" kone...?

Tarkoitan kysymykselläni että voiko sen mäkin huoletta kytkeä nettiin ja pitää sitä myös ns. "multimediakoneena" ilman että siitä tulisi mitään harmia musatyöskenetelyssä.

Eli hankkiessani mäkin, voinko sillä rauhallisesti surffata netis, kuunel musaa, ircata, mutta kuitenkin turvallisesti niin että tiedän ettei koneseen tule joitakin ihme tauteja tai jotakin joka muuten vaikuttaisi koneen luotettavuudeen?

Samoin tulis hiukan kalliiksi ostaa 2 i / powerbookkia, toinen toimisto, toinen keikkakäyttöä varten:)

edit: burdock, kerros mitä ongelmia sulla on ollut?



Huolettomammin (paljon huolettomammin) toi käy kun Windows -koneilla. Pöpöjä ei OSX:lle toistaiseksi ole olemassa. Palveluja (joita voisi yrittää häxöröidä) ulkomaailmaan ei oletusarvoisesti ole yhtään auki (joten palomuuriakaan ei ehkä tarvitsisi). Palomuurihan on, mutta pikkulinnut on laulaneet, että UDP liikennepuoli sukkaisi koneen mukana tulevilla oletusasetuksilla. Tohon tosin löytyy 3 osapuolen apuohjelmia.

Mulla on ollut kohta vuoden toi Mac ja siinä esim Web serveri, silloin tällöin FTP ja remote login (SSH) ulkomaailmaan avoinna. Ei ole virustutkaa (kun sitä ei tartte), ei antispywaresysteemejä (kun niitä ei tartte). Koneeseen ei ole tarttunut mitään muuta ku mun rasvasten näppien kautta caccaa.

VPN on helppokäyttöinen kuin mikä. 3 klikkausta ja parin tekstikentän täytön jälkeen mulla oli VPN yhteys kondiksessa vs Windows, jossa piti käydä palttiarallaa yli 10 ruutua eri astuksineen läpi, että sai homman toimimaan.

OSX hoitaa moniajon nätisti, joten mopommallakin koneella saadaan "enemmän" irti kuin luulisi. Ohjelmat ja ajurit toimivat vasta kun niitä tarvitaan, joten OSX:ää voi turvallisemmilla mielin kuormittaa "kaikella turhalla" eikä käyttöjärjestelmän toimivuus kärsi samoista rekisteriongelmista kuin Windows mahdollisesti. Softat saa poistettua _täysin_ vetämällä sen .app (vastannee .exe Windowsissa) roskikseen ja mahdollisesti sovellukseen liittyvät preferencet. Jälkiä ei jää -> koneen toimivuus säilyy korkeana pidempään. Mac ei käytä DLLiä tms vastaavia, vaan kaikki ohjelman tarvittavat binäärit yms on bundlattu tuohon .app:iin.

OSX on pitkään kärsinyt Windows infraan integroitavuudesta, eli se on ollut hanskalaa liittää Maccia johonkin työpaikan Windows -verkkoon. Nyt Tikrun myötä se on korjattu kaikkine AD + Exchange integrointiominaisuuksineen. Vits is nais.

Ainoa mistä mä kekkaisin napisemista on just ton läppäripuolen teknologian vanhuus. Vaikka OSX hoitaakin asiansa kunnolla (paremmin kuin Windows ts tehokkaammin jos sitä muistia löytyy) niin kyllä noi G4set alkaa olee jo aikamoisia nuhapumppuja verrattuna esim Intelin Centrino tms prossuihin. Mut jos ei tartte hirvittävää numeronmurskausta a'la tupla G5 (tsiljoona softasynaa + EFX) niin eikun Maccikauppaan vaan!
Avatar
#411 • • Tuppu_ Guest
Enpä minä ainakaan ole pelänny vielä ollenkaan, vaikka musakone on netissä kiinni. Samalla surffaan ja irkkaan ja teen logicilla hommia. Vakaa systeemihän tää on. Logic on pari kertaa kaatunu jonkun epävakaan plugarin takia. Muuten pysyy kyllä hyvin pystyssä.
Avatar
#412 • • gerry Guest


Eipä noi ole itellä ainakaan järjestelmää epävakauttaneet millään lailla jos sitä tarkotit? Sitä aluks oli itsekin varovainen tyyliin "tällä asennuksella ei kertaakaan nettiin tai OSX alkaa tukkoutumaan" mutta turhaan..



Jep, just sitä tarkoitan... Samoin et se OSX alkaisi tukkoontuman kuten windows.

Jotenkin tuntuu et koneeseen alkaa kertymään kaikkea paskaa (poistettujen ohjelmien tiedostoja) ym. rekisteriin ajan saatossa niin että se hidastaa konetta aikalailla... En mä sitten tiedä missä kunnossa tietokone jolla pelataan, testataan demoja, surffataan netissä eli kone mikä on sekakäytössä toimii vuoden/kahden kuluttua. Uskon vahvasti että aika epävakaasti:)


OSX hoitaa moniajon nätisti, joten mopommallakin koneella saadaan "enemmän" irti kuin luulisi. Ohjelmat ja ajurit toimivat vasta kun niitä tarvitaan, joten OSX:ää voi turvallisemmilla mielin kuormittaa "kaikella turhalla" eikä käyttöjärjestelmän toimivuus kärsi samoista rekisteriongelmista kuin Windows mahdollisesti. Softat saa poistettua _täysin_ vetämällä sen .app (vastannee .exe Windowsissa) roskikseen ja mahdollisesti sovellukseen liittyvät preferencet. Jälkiä ei jää -> koneen toimivuus säilyy korkeana pidempään. Mac ei käytä DLLiä tms vastaavia, vaan kaikki ohjelman tarvittavat binäärit yms on bundlattu tuohon .app:iin.



Jes, tuota mä halusinkin kuulla :heart: Meinaa tää on just se mistä tietokoneet kärsivät. En mä ainakaan mitään tärkeitä juttuja tekis tietsikalla joka on sekakäytössä... Ei oo koskaan varmaa käynnistyykö se vai ei... Tietysti asentamalla koneeseen 2eri kovoa /käyttistä homma voisi skulata... Mut liikaa homma ;)


Kiitoksia kaikille kommenteista, tulin taas hiukan viisaammaksi:)
Avatar
#413 • • R24 Guest
Mulla on ollut powerbook vuoden ajan päivittäisessä käytössä. Päivisin duunissa flashia, photaria yms. ja illalla himassa logiccia. 80gb kovalevystä on keskimäärin vapaana n.3gb. Ohjelmia on asennettu kymmeniä ja taustalla pyörii jatkuvasti apache2 ja mysql. Silti kone toimii kuin unelma. Logicin kanssa ei ole mitn ongelmia. Toisin on ollut pc koneiden kanssa jotka on yleensä vuoden jälkeen niin jumissa että windows pitää asentaa uudestaan. Osx:ssä ainoa huoltotoimenpide mitä tulee tehtyä on repair permissions.

Asensin pariviikkoa sitten nortonin antiviruksen ja koneelta löytyi 14 infektion saanutta tiedostoa. Duunissa n.40 mäkistä löytyi viruksia.

Se siitä virusvapaasta osx:stä.

No ei tilanne oikeasti niin paha ole. Kaikki saastuneet tiedostot oli word ja exel filejä joihin oli tullut macroviruksia. Virus on onneksi niin buginen ettei osaa tehdä osx:ssä muuta kuin saastuttaa muita filejä, mutta pc:llä sama virus tuhoaa tiedostoja. Jos en olisi asentanut antivirusta niin tuskin olisin koskaan edes huomannut että koneessa on viruksia.

Sen siitä saa kun asentaa mäkkiin microsoftin ohjelmia :panic:

On mulla kyllä tässä asennettuna myös Win98 ihan kuriositeettina :D
Avatar
#414 • • FoFlow Guest
G5 linja uudistui ja Cinema Display hinnat tippu. Nyt mennään parhaimmillaan 2 x 2.7GHz. Entry level dual on nyt sit 2 x 2GHz...
Avatar
#415 • • osenoko Guest

Se siitä virusvapaasta osx:stä.



Hyi, ei noin voi sanoa. :D

Jos Microsoft on kirjoittanut makrovirusplatformin nimeltään Microsoft Office, ei OS X ole millään tapaa osallisena siihen jos joku instaa sen vapaaehtoisesti ja antaa kyseisen softan omien fileitten makroilla keskenään. Ja kuten sanottua, OS X:llä nekin ovat täysin hampaattomia.

Jos OS X:n viruksista puhutaan, niin onhan se eräs troijalainenkin olemassa joka tuhoaa käyttäjän kotihakemiston sisällön - tosin vasta sen jälkeen kun käyttäjä on itse tietoisesti instannut sen ja antanut root-salasanan. :)
Avatar
#418 • • FoFlow Guest

Jos OS X:n viruksista puhutaan, niin onhan se eräs troijalainenkin olemassa joka tuhoaa käyttäjän kotihakemiston sisällön - tosin vasta sen jälkeen kun käyttäjä on itse tietoisesti instannut sen ja antanut root-salasanan. :)



Tollanen on helppo tehdä

<virus>
Open Terminal
Kirjoita cd /
kirjoita su rm * -f
syötä admin salasana
enter
</virus>

Toi sitten johonkin Apple Script tiedostoon ja siinähän se. Tai no... ainakin sinnepäin. Tässä, kuten nii-in monessa muussakin saa sitten katsoa siihen peiliin että "mitä tulikaan tehtyä".
Avatar
#419 • • duvin Guest
Lähetti toi suureksi yllätykseksi Tiikerin kotiin jo tänään. Päivityksessä kesti hetken ja kaikki toimii (edelleen). Spotlight indeksoi vielä. :D
Avatar
#420 • • Tuppu_ Guest
Harmi vaan, kun ei tiikerissä toimi vielä kaikki musajutut, ni joutuu venailee pantterin kanssa rauhassa. Jospa sitten 10.4.1-päivityksen aikoihin toimis pikkuhiljaa noi tarvittavat plugarit yms. jutut. Tosin eipä tiikerin tulo pantterista huonoa tee. Täähän on heti toiseksi paras käyttis, mitä on tehty. ;)

Motulta ainaki tuli jo beta-audio driveri tiikeriä varten. Ei varmaan kauaa mene sitten että on ihan virallinenkin valmiina. UAD:t ei toimi tiikerissä vielä nykyisellä ajurilla. Powercoret pitäis toimia. Pitää melkein kuulostella ihmisten kommentteja, että mikä oikeasti toimii ja mikä ei, ni tietää sitten milloin tuota alkaa asentelemaan.