Virallinen Maccitopicci

1,205 posts, 61 pages, 312,422 views

Avatar
#242 • • Tuppu_ Guest
Joo, taisin kysyä jo samaa joskus aikaisemminkin, mutta muistaakseni en saanut kovin laajaa vastausta, eli...

Mistä uusi G5-kone kannattaa ostaa? Suomesta, Thomannilta, Apple-storesta vai mistä? Missä on vara tinkiä ja kuinka paljon, miten takuu-asiat ja toimitusajat? Eli mahdollisimman edullisesti olisi tarkoitus ostaa.

DP1.8 tai DP2.0 siis olisi hankinnan alla. Ja missä liikkeissä onnistuu vakio-osien korvaaminen jollain paremmilla? Eli muistit kannatti varmaankin ostaa ihan suosiolla ohi applen, mutta näytönohjainta tai vakio-kiintolevyä jos pitäisi vaihtaa. Apple-storessa ainakin näyttäisi onnistuvan, onnistuuko muualla?

Saa kertoa jotain muutakin, jos haluaa.

Kai mun viewsonicin tft-näyttö käy suoraan mäkin näytönohjaimeen, eli löytyy sekä DVI että VGA-liitännät...?

Ja jos isken logitechin rullahiiren mäkin persuuksiin, niin kai voin vierittää rullalla netti-sivuja?

Kiitos ja kumarrus. :)

Edit. Niijoo, yks tärkee kyssäri vielä, että onko jotain softaa, jolla pystyis puhumaan koneelta toiselle tyyliin msn-messenger, eli pitäs puhua tolta mäkiltä pc-koneeseen...?
Avatar
#243 • • MikkiHiiri Guest

Mistä uusi G5-kone kannattaa ostaa? Suomesta, Thomannilta, Apple-storesta vai mistä? Missä on vara tinkiä ja kuinka paljon, miten takuu-asiat ja toimitusajat? Eli mahdollisimman edullisesti olisi tarkoitus ostaa



Koneiden hinnat luultavasti on aika samoissa joka paikassa. Tinkimisen varaa löytynee ehkä eniten oheislaitteissa jne. Toimitusajat ainakin uusilla malleilla olivat joku aika sitten vielä pitkiä. Ite sain tosin viikossa silloin viime talvena kun sattui Tukholman varastossa olleen just yks kappale :) Kannattaa kysellä.

Kai mun viewsonicin tft-näyttö käy suoraan mäkin näytönohjaimeen, eli löytyy sekä DVI että VGA-liitännät...?



Jep. VGA-liitännäiselle tulee koneen mukana ADC->VGA välipalikka ja DVI löytyy suoraan näyttiksen paneelista (en tosin tiedä, onko se vain kakkosnäytölle vai tunnistaako käyttis siitä suoraan ykkösnäytöks jos ei ole toista näyttöä kiinni).

Ja jos isken logitechin rullahiiren mäkin persuuksiin, niin kai voin vierittää rullalla netti-sivuja?



Joo heitin kerran hyyrylän lennossa kiinni ja Safarissa ainakin toimi :) Lisäks keskinappulasta (rullanappula) aukeaa linkki uuteen tabiin jne.

Niijoo, yks tärkee kyssäri vielä, että onko jotain softaa, jolla pystyis puhumaan koneelta toiselle tyyliin msn-messenger, eli pitäs puhua tolta mäkiltä pc-koneeseen...?



Skype, joka on nykyään myös Macille. Samoin OSX:n iChat ja pc:llä uudempi AIM messenger tais toimii yhdessä. Mikkihiirisofta ei näköjään updeittaa OSX-puolella tota MSN:ää kovinkaan tiiviisti ja siitä puuttuu ties mitä MSN:n parhaita juttuja..
Avatar
#244 • • OSC8 Guest
Ajattelin naputella vähän tälläisiä switchaajan kokemuksia, kun sitä itsekkin silloin jännitti miten mäkin kanssa yhteiselämä lähtee sujumaan eikä tietoa ihan kauheasti ollut. Toivottavasti mun vakuutteluista on hyötyä, ja joku epävarma tulee ulos kaapista vaihtaakseen leiriä. Okei toi oli kyllä tosi huono puujalkavitsi. Mut asiaan:

mä olen ollut mäkin käyttäjä nyt puolisen vuotta, ja toistaiseksi ei ole tullut eteen yhtään ainutta sellaista tilannetta ettei mäkillä saisi hommaa tehtyä vähintään yhtä hyvin kuin PC:llä. Softia on varmasti lukumääräisesti vähemmän kuin PC:lle, mutta se taas ei meinaa sitä että määrä korvaa laadun. Jos vielä mietyttää yhtään softien saatavuus niin vaikkapa googlen mac -haulla voi katsoa mitä netistä löytyy.. Eli hätää ei pitäis olla ;)

Ja jos on jotain ihmeteltävää mikkisoftan tuotteiden löytymisestä/toimivuudesta mäkissä, niin http://www.microsoft.com/mac/ sisältänee kaiken tarvittavan tiedon. Mäkillehän löytyy myös Virtual PC, jolla saa puuceen softat pyörimään ompussa, mutta mulla ei ole siitä minkäänlaisia kokemuksia.


Oheislaitteita löytyy ihan yhtä kattavasti kuin PC:llekin, kysehän on vain siitä löytyykö laitteelle ajurit, mitään muuta estettä toimivuudelle ei tietenkään ole. Pelkästään mäkkeihin keskittyviä lafkoja on esim. Varimport ja Tector, niiden sivuilta voi tutkailla tarjontaa.

Hiton hyviä käyttää (ja helvetin helppokäyttöisiä!!) noi mäkit on, ei mee kauaa kun toiminnot on jo selkärangassa. Mä käytän tottakai töissä PC:tä edelleen päivittäin (siihen asiaan ei oikein voi vaikuttaa mitenkään ;) ), ja kyllä sen huomaa kumman käyttis on se toimivampi ja tavallisen käyttäjän kannalta fiksumpi. OSX vetää kyllä pisteet himaan kaikin puolin.

Hassuna sivuhuomiona: yks mun koulussaan mäkkiä käyttänyt l33t-frendi tuhahteli OSX:stä että se on "sellainen peukalo keskellä kämmentä -ihmisten karkkikauppaversio windowsista".. Noh, jokainen voi itse miettiä että kuinka huono juttu se on. Pitää muistaa että pohjalla on kuitenkin Unix/FreeBSD, että tarpeen vaatiessa päätteen voi aukaista ja sitä l33t-factoryä voi todellakin kohottaa useampaan potenssiin jos rahkeita vaan riittää. Kukaan ei estä propellihatun käyttöäkään jos sellaisesta tykkää.. :D

Multimediakoneita (no vähän vanhanaikainen nimitys mut en keksi parempaa) mäkit on ihan 100%:sti, vois sanoa että kaikesta suunnittelusta huokuu panostus kuvan/äänen tuottamiseen. CoreAudio vetää nekkuun asiota kymppi-nolla vaikkapa latenssien suhteen ja muutoinkin ei liene mikään salaisuus että graafisella/audiotuotannon alalla mäkit on pitkään ollut jo yleisen standardin jalustalla.

Enempää ei jaksa enää kirjottaa, mut loppuun vielä: PC:stä ehkä siirrytään mäkkiin, mutta takaisin ei koskaan ;) Jos Apple joskus menee konkkaan tms ihmeellistä hassua tapahtuisi niin sitten, mutta muuten mua ei enää saa ostamaan PC:tä himaan. Mä en yksinkertaisesti keksi yhtään ainutta syytä mitä mä sillä PC:llä tekisin.


edittinä vielä vähän naputtelua: viruksethan loistaa poissaolollaan mäkissä, se taas johtunee siitä että tuhoisan viruksen koodaaminen on jos ei nyt mahdotonta niin erittäin vaikeaa OSX:n toimitavan vuoksi (käyttöoikeudet rajaavat mahdollisuuksia huomattavasti). Myös rock solid palomuuri löytyy integroituna käyttikseen, tosin ulospäin lähtevää liikennettä rajoittaessa täytyykin jo osata kikkailla. En oo itse vaivautunut temppuilemaan, ihan riittävän turvassa ollaan jo nyt ;)
Avatar
#245 • • Tuppu_ Guest
Kiitos vinkeistä. :)

Milloinkahan toi tiger, eli 10.4 tulee ulos? Mitenkähän mahtaa olla, että maksaakohan päivitys siihen jotain ja kannattaakohan odottaa, että tiger tulisi noiden uusien koneiden mukana...?

Pitänee kyllä joku päivä ryömiä johonkin liikkeeseen katsomaan millainen toi osx on, ettei tuu ihan järkytyksenä vastaan sitten. ;)

Mikähän olis mahdollisimman paljon sound forgea muistuttava äänieditori, jolla vois vaikka nauhotella logicin taustalla sekalaisia kokeiluja? Mulla on siis usein tapana jättää nauhottamaan audiota sound forge taustalle, jos teen jotain nopeita kokeiluja tms.

Ja mitenkähän mahtaa olla RME:n ajureiden kanssa osx:ssä, eli kun nyt windowsissa tuntuu, että oikein mitään muuta ei voi käyttää yhtäaikaa cubasen kanssa. Sound forge kyllä tallentaa äänen, mikä tulee cubasesta ulos, mutta ei jostain syystä toista sitä jos cubase on auki. Niin core audion avulla varmaankin noi toimii sitten yhtäaikaa vai?

Ja edittiä vielä:

-voinko iskeä tollaiseen mäkkiin minkä tahansa SATA-kovalevyn, vai tukeeko se vain joitain tiettyjä malleja?

-Voinkohan siirtää mun tämänhetkiset Kingstonin 512MB DDR400 PC3200-kammat suoraan mäkkiin, vai pitikö ne olla erilaiset?
Avatar
#246 • • OSC8 Guest

Milloinkahan toi tiger, eli 10.4 tulee ulos? Mitenkähän mahtaa olla, että maksaakohan päivitys siihen jotain ja kannattaakohan odottaa, että tiger tulisi noiden uusien koneiden mukana...?



Täysin mutua mutta veikkaan että päivityksestä joutuu maksamaan ainakin jonkin summan. Käsittääkseni tiger toimii 64bittisenä ja nimenomaan G5 prossut on ne jotka hyötyy. Kaikki muutkin softat taitaa olla päivitetty joten tuskin tota ihan ilmaseks saa?



Pitänee kyllä joku päivä ryömiä johonkin liikkeeseen katsomaan millainen toi osx on, ettei tuu ihan järkytyksenä vastaan sitten. ;)



Joo kannattaa ehdottomasti, ja nimenomaan pyytää vielä myyjä demoamaan sitä käyttistä/koneita muutenkin. Ominaisuudet vakuuttaa varmasti, eikä tarvi hirvitellä kylmiltään että mitäs sitä onkaan tekemässä ;)

Mikähän olis mahdollisimman paljon sound forgea muistuttava äänieditori, jolla vois vaikka nauhotella logicin taustalla sekalaisia kokeiluja? Mulla on siis usein tapana jättää nauhottamaan audiota sound forge taustalle, jos teen jotain nopeita kokeiluja tms.



Mikkihiiri postasi johonkin topikkiin tässä hiljattain tollasesta soundforgen tapaisesta softasta..

Ei mitään havaintoa toimiiko jutut juuri haluamallasi tavalla, mutta kyllä CoreAudio hanskaa ainakin sen että useampi softa on auki kerralla. Mulla esim. voi ihan surutta soittaa samaan aikaan vaikka Logicia, iTunesia ja QuickTime Playeriä.

-voinko iskeä tollaiseen mäkkiin minkä tahansa SATA-kovalevyn, vai tukeeko se vain joitain tiettyjä malleja?

-Voinkohan siirtää mun tämänhetkiset Kingstonin 512MB DDR400 PC3200-kammat suoraan mäkkiin, vai pitikö ne olla erilaiset?



Kannattaa tsekata valmistajan tai applen sivuilta, ettei tule ylläreitä. Kingston on kyllä sinällään merkkivalmistaja (taitaapa oman iBookini lisämuistikampa olla kingstonia), yhteensopivuuden voi tarkistaa osoitteesta http://www.kingston.com.
Avatar
#247 • • Pomo Guest
OSC8: MacOS X 10.3.5 -käyttöjärjestelmän oma palomuuri (IPFW) on oletusasetuksilla kaikkea muuta kuin "rock solid". UDP vuotaa kuin seula, joten suosittelen Brickhousea, jolla muurin saa kerralla tiiviiksi ja vieläpä graafisella interfacella. Kyseessä ei ole erillinen ohjelma, vaan pikemminkin vaihtoehtoinen tapa konffia oma palomuuri - ellei sitten halua naputella terminaalia.

EDIT: DSP Quattro Pro on yksi Macin parhaimmista audioeditoreista. Hintakin on kohtuulliset 100 euroa.
Avatar
#249 • • MikkiHiiri Guest

Milloinkahan toi tiger, eli 10.4 tulee ulos? Mitenkähän mahtaa olla, että maksaakohan päivitys siihen jotain ja kannattaakohan odottaa, että tiger tulisi noiden uusien koneiden mukana...?



Apple lupasi sen 2005 eka neljänneksellä, eli veikkaan että kesällä viimeistään tulee ja veikkaisin, että päivitys tulee maksamaan noin 150e.
Kantsii kuitenkin muistaa, että OSX:n major päivitykset on pikkasen eri galaksista, kuin vaikka Windowsin ServicePackit. Ominaisuuksia tulee rutosti lisää, varmasti yli 150e:n edestä. Sen jälkeen, kuin softa on julkaistu, se tulee uusien koneiden mukana.


Ja mitenkähän mahtaa olla RME:n ajureiden kanssa osx:ssä, eli kun nyt windowsissa tuntuu, että oikein mitään muuta ei voi käyttää yhtäaikaa cubasen kanssa. Sound forge kyllä tallentaa äänen, mikä tulee cubasesta ulos, mutta ei jostain syystä toista sitä jos cubase on auki. Niin core audion avulla varmaankin noi toimii sitten yhtäaikaa vai?



CoreAudiolla voi soittaa mitä tahansa softia samaan aikaan ja RME:n ajurit on tähänastisen kokemuksen mukaan olleet _täysin_ bugittomia. Joku softa oli, jolla sai nauhotettua kaikki mikä OSX:stä pihalle kuului, en valitettavasti muista nimeä. Yks pikkasen erityyppinen ja tosi kätevä softa on NiceCast, jolla valitaan valikosta käynnissä oleva ohjelma (vaikka Logic) ja NiceCast sitten streamaa sen softan tuottamaa ääntä ulkomaailmaan MP3:na.

Ja Pomon mainitsema DSP-Quattro on mielestäni paras OSX-sample-editori.
Avatar
#250 • • Tuppu_ Guest
Allright... Kävin tuolla e-pisteessä ihmettelemässä mäkkejä tänään. Harmillisesti G5 torneja ei ollu yhtään esillä, tulee kuulemma ens maanantaina, eli sitten uusiks ihmettelemään, eli en päässy meluista sun muista yhtään vielä perille.

Powerbookkeja ja iMac G5 20" oli paikalla kyllä ja iMacilla pääsin hieman nuuskimaan millainen Panther on. Kieltämättä tosi namin näköinen käyttis graafisesti ja muutenkin selkeä ja kaikki valikot tuntui toimivan sulavasti ilman nykimisiä. Tilanne on varmasti vielä parempi tupla-G5:ssa, kun käyttiksen sulavuudesta pitää varmaankin vähintään toinen prossu aina huolen. Alkoi siis kiinnostaa se systeemi ihan muutenkin kuin pelkän logic7:n takia.

Ja "melusta" oon miettiny, että vaikka se nyt vähän ääntä pitäisikin kovemmalla rasituksella, niin sou what, siinähän suhisee, pääasia että tehoa on. Pitänee sitten kattoa paikka koneelle lattialta, jos siltä näyttää. Ja luulisi, että kone jossa on 600 watin poweri ja 9 tuuletinta ehkä väkisinkin pitää edes jonkinlaista suhinaa.

Oottekos te G5-ihmiset asentanu sen jonku "chudin" vai mikä seon ja säätäny jotai nap- tms. ominaisuuksia, eli noita sirinäjuttuja tms virransäästö-touhuja?

Toivottavasti apple olis sen verran parantanu laaduntarkkailuaan, että noissa uusissa koneissa tosiaankin olisi jo ihan oikeasti sellainen virtalähde asennettuna, jota ei tartte heti lähteä vaihdattamaan. Kun lukee jotain apple-foorumia tms. niin melkein alkaa pelottamaan, kun siellä on vaikka mitä tarinoita noista koneista. No onpa siellä ihan positiivisiakin postauksia. Jotain luin, että uusi G5DP2.0 olisi hiljaisempi verrattuna A-versioon.

Mutta joo, menee sit ens viikkoon, ennenku näkee powermacin...

Edit: No voihan perse sentään! Olisinhan mä voinu käydä Mac&Carryssa kans siinä hemun vieressä! Dou! :D No huomenna sinne ihmettelemään...

Edit2: Pystyyköhän virtual pc:n kautta ajamaan sound forgea? Ihan siis sillä tavalla, että sammuttais logicin pois tms ja tekis sitten viimeistelytyön sound forgessa, koska toi emulaattori kuitenkin nappaa tehoa välistä.
Avatar
#251 • • Pomo Guest
Tuppu: muista, että ongelmafoorumeilta on turha käydä etsimässä ensisijaisesti mukavia kokemuksia. Sama kuin lähtisit etsimään terveitä sairaalasta.

Melua et yksinkertaisesti voi arvioida mitenkään luotettavasti jossakin liikkeessä. Pohjalla on kymmenittäin desibelejä ja koneeseen pitää saada kunnolla kuormaa. Idlenä jossakin Officelinessä G5 vaikuttaa hiljaiselta. Kone on vähän "hiljaisempi" kuin tavallinen PC-romu, mutta äänetöntä tai miellyttävää on turha odottaa.

Jos ilmankierto olisi alunperin suunniteltu muutaman 120 millisen tuulettimen varaan, tilanne olisi täysin toinen. Nyt useampi 80 millinen ottaa kierroksia vähän väliä ja se saattaa häiritä. Joku puukorva varmaankin väittää kohta, että "oma kone on ihan äänetön, sullon jotain vikaa". Uskon, että toteat olevani oikeassa jos saat koneen hiljaiseen tilaan kunnon testiin (muista kuormittaa kunnolla).

Minun ei tarvinnut asentaa CHUD Tools -pakettia, koska virtalähde ei sirise tässä uudemman sukupolven G5 Powermacissa (2 x 2 GHz, rev B) - paitsi jostakin syystä konetta käynnistettäessä tai silloin tällöin Expose-toimintoa käytettäessä. Tämä liittyy näytönohjaimen toimintaan (GeForceFX 5200 Ultra, kuuleman mukaan sama toistuu muillakin korteilla, mutta tuossa GeForcessa on passiivijäähy).

Virtual PC:stä en osaa sanoa mitään, kun en sellaista ole tarvinnut ja siksi käyttänyt. DSP Quattro ajaa mukisematta audioeditorin virkaa, Reason ja Logic hoitavat loput. Toimii.

EDIT: energiansäästöjutuilla tarkoittanet suorittimen asetusta? Se voidaan säätää kolmeen tilaan: reduced, automatic ja highest, joista jälkimmäinen antaa täyden tehon. Sitä myös pitää käyttää Logicissa ja sillä saa parhaimmat tuuletinrevitykset aikaan.
Avatar
#252 • • Tuppu_ Guest
Pomo, hyvä tietää tosta 2.0 rev b:stä, koska juuri sitä olin ajatellutkin hommata. :)

Sehän on hyvä, jos edes se geforce on passiivijäähyllä. Pienet tuulettimet kun tuppaa aina puskemaan jonkun kuultavan korkeamman äänen.

Joo, tuota tosiaan mietin kans, että toi apple-foorum näyttäisi olevan vähän niinku cubase-forum, että siellä vain käy kirjottelemassa ne kellä on ongelmia tai harhaluuloja tai eivät osaa käyttää laitteitaan.

Ootteko muuten ottanu noihin koneisiinne jonkun ylimääräisen apple-care takuun vai ihan perus-takuulla liikenteessä? Myyjä sanoi, että 330 euroa olis lisätakuu, joka koskee myös näyttöä, mutta enmä mitään näyttöä kyl aio ostaa.

En tuonne mac&carryyn lähteny kattomaan niitä koneita, kun siellä kuulemma oli vain vanha 1.6 esillä, eli ei olis saanu mitään kuvaa kyllä äänenvoimakkuudesta. Mentävä sinne e-pisteeseen ens viikolla.

Edit: Muistan joskus aikaisemmin, kun mikkihiiri pisti jotain faktaa kehiin siitä, kuinka kevysiä noi logicin omat optimoidut plugarit ovat g5:lla ajettuna. Entä minkä verran muiden valmistajien pluginit tempaisevat tuosta tehosta? Itseäni kiinnostaisi lähinnä, kuinka novation v-station tms. ja psp:n pluginit pyörivät (lähinnä nitro), eli jos joku osais sanoa niistä jotain tai ihan mistä tahansa muustakin? Netistä oon yrittäny ettiä tietoa, mutta toistaiseksi täysin tuloksetta.
Avatar
#253 • • Pomo Guest
Pyydä saada kokeilla sitä konetta rauhassa hiljaisessa tilassa (pohjamelu korkeintaan 33 dBA). Silloinkin saat kuvan vain idlaamisesta, joten varaudu ikävään yllätykseen kuormituksessa.

Itselläni ei ole kokemuksia AppleCaresta. No comment.

Ja taitaapi tuossa Radeon 9600XT:ssäkin olla passiivijäähdytys. En tosin ole täysin varma, joten tarkistapa itse paikan päällä.

Sen verran vielä sitten näistä virtalähteistä, että joillakin on ollut huonoa säkää myös rev B -laitteilla.

EDIT: itse olen ajanut vain Albino2:sta, RMIV:sta, Atmosphereä ja Trilogyä sekä Basslineä, joten kokemukseni plugareista ovat rajalliset to say the least.

Logicin plugarit (Pro 6) ovat kevyitä, paitsi se helvetin urkuhässäkkä, jolla ei kyllä muutenkaan tee mitään. Ainakin 2 x 2 GHz ajaa useampia reaaliajassa vieläpä monella efektillä ryyditettynä. Tällöinkin mittari liikahtaa vain lähelle puolta väliä. Mutta tämä on viitteellistä.
Avatar
#254 • • Tuppu_ Guest
"Ainakin 2 x 2 GHz ajaa useampia reaaliajassa vieläpä monella efektillä ryyditettynä. Tällöinkin mittari liikahtaa vain lähelle puolta väliä. Mutta tämä on viitteellistä."

Pomo, tarkoititko tuolla nyt mitä synia, siis urkuhässäkkää, albino2:sta sun muita vai es2, es1, jne. ja näyttikö mittarin kummatkin palkit vajaata puolta väliä vai vain toinen?
Avatar
#255 • • Pomo Guest
Tarkoitin Logicin omia synia eli ES1:stä, kakkosta jne. Älä huoli, koneessa on kyllä enemmän tehoa kuin yhdessäkään käyttämässäni PC-kokoonpanossa - ero ei ehkä ole niin räikeä kuin Apple väittää, mutta vääntöä riittää. Vertailukohtana on 3 gigahertsin P4-koneita ja A64:sia, joita on tullut käytettyä säännöllisesti.

Ja vain toinen näytti noin puolta väliä.
Avatar
#256 • • dewilator Guest

Onkos Mac-porukka koklannu koskaan DSP Quattro-nimistä sample-editoria?
Maksaa vain 100e ja on ominaisuuksiltaan jopa parempi kuin kalliit Peak tai Spark XL.
Demo-versio löytyy sivustolta. Voin vain suositella.



Ainoa ongelma tai puute ohjelmassa on sen kaksisuuntainen rekisteröinti tai käyttöönotto, ihan miten vain. Eli siis ohjelma antaa koodin, joka annetaan verkkopalveluun, joka sitten vastaa koodilla, mikä tietysti annetaan takaisin ohjelmalle, joka on nyt käyttövalmis.

Ominaisuudet ovat mainiot. Hyvät equt, suorituskyky ainakin G5-härpäkkeillä on just oikein, efektejä riittää, sopii hienosti masterointiin ja viimeistelyyn, eikä hintakaan ole paha. Suosittelen. Onpa se pirulainen vieläpä helppokäyttöinen ja yhtä toimiva kuin joku Wavelab.

edit: Ostin softan täysversion viime viikolla.




Mites nyt pienen tutustumisjakson jälkeen:
Pros ja Cons?

Ite oonkin just haaveillu mäkille jotain editoria, joka olis näppäryydessään
ja monipuolisuudessaan lähellä wavelabia.
Sepä sitten onkin ainoo softa, jota on jääny PC puoleltta kaipailemaan.
Avatar
#257 • • MikkiHiiri Guest

Mikähän olis mahdollisimman paljon sound forgea muistuttava äänieditori, jolla vois vaikka nauhotella logicin taustalla sekalaisia kokeiluja? Mulla on siis usein tapana jättää nauhottamaan audiota sound forge taustalle, jos teen jotain nopeita kokeiluja tms.

Ja mitenkähän mahtaa olla RME:n ajureiden kanssa osx:ssä, eli kun nyt windowsissa tuntuu, että oikein mitään muuta ei voi käyttää yhtäaikaa cubasen kanssa. Sound forge kyllä tallentaa äänen, mikä tulee cubasesta ulos, mutta ei jostain syystä toista sitä jos cubase on auki. Niin core audion avulla varmaankin noi toimii sitten yhtäaikaa vai?



Quottaanpas uusiks, eli softa minkä nimeä en viimeeks muistanu oli WireTap .. eli tolla saa ainaki nauhotettua softista tulevaa ääntä. Ulkoisista äänilähteistä voi tietty nauhottaa millä tahansa sample-editorilla samalla kun vaikka Logic pyörii
Avatar
#258 • • Tuppu_ Guest
ok, onkos muuten osx:n asentaminen kuinka helppo homma? Windows on tullu asennettua muutama kymmenen kertaa, eli onko operaatio vastaavanlainen? Eli voi olla että päädyn tuohon "karvalakkimalli" DP1.8 rev b:hen, koska en tarvitse pci-x korttipaikkoja tai 8 muistipaikkaa ja seon kuitenkin lähes yhtä tehokas kuin DP2.0. Siihen kuitenkin pitäisi vaihtaa muistit ja kiintolevy samantien, joten osx pitäisi vetää heti uudestaan ja originaali-muistit ja kovo pitäisi pistää myyntiin.

Tai onkos kellään kokemuksia, että voisko ton koneen ostaa ilman kovoa ja muisteja? :D Tai mitähän ne sitten mac-huollossa sanoo, jos sinne toimittaa koneen huoltoon, missä ei ole alkuperäisiä muisteja ja kovoa? Näitä kysyn taas kyllä kun pistäännyn liikkeessä, mutta jos jollain on kantapään kokemusta asiasta...
Avatar
#259 • • MikkiHiiri Guest

ok, onkos muuten osx:n asentaminen kuinka helppo homma? Windows on tullu asennettua muutama kymmenen kertaa, eli onko operaatio vastaavanlainen?



Asennusohjelmassa tulee pari ruutua vastaan, joissa painat "next", sitten saat tilaisuuden karsia asennuksesta pois turhia juttuja (esim joku kiinankieli OSX:ssä on luultavasti aika turha), noihin hommiin menee n. minuutti. Sitten ootat 6min (DP1.8) ja järjestelmä on koneessa. Ekan bootin jälkeen kysytään yhteystietoja jne mitä voidaan käyttää eri puolella järjestelmää. Siinä se sitten olikin.
Avatar
#260 • • FoFlow Guest

Tai onkos kellään kokemuksia, että voisko ton koneen ostaa ilman kovoa ja muisteja? :D Tai mitähän ne sitten mac-huollossa sanoo, jos sinne toimittaa koneen huoltoon, missä ei ole alkuperäisiä muisteja ja kovoa? Näitä kysyn taas kyllä kun pistäännyn liikkeessä, mutta jos jollain on kantapään kokemusta asiasta...



Applestorestahan saa tehtyä noita BTO (Built to order) paketteja. Joitakin asioita voi jättää pois, toisia taas ei. Kannattaa tsekata sieltä miten tuo kone tulee edullisimmaksi.

Miks sitä kovoa poistamaan? Toinen vaan rinnalle ja jos se ei vielä riitä niin sitten LaCien FW800 ulkoinen firewire kovo siihen niin. Kulkee projektit kätevästi mukana :) Ei osien lisäily takuuseen vaikuta, ellet nyt sitten esim väkivalloin yritä runnoa 5 vuotta vanhoja SIMMejä DIMM paikkoihin :excellent: