Hankkiessa mäkin voiko se olla ns. "ainut" kone...?
Tarkoitan kysymykselläni että voiko sen mäkin huoletta kytkeä nettiin ja pitää sitä myös ns. "multimediakoneena" ilman että siitä tulisi mitään harmia musatyöskenetelyssä.
Eli hankkiessani mäkin, voinko sillä rauhallisesti surffata netis, kuunel musaa, ircata, mutta kuitenkin turvallisesti niin että tiedän ettei koneseen tule joitakin ihme tauteja tai jotakin joka muuten vaikuttaisi koneen luotettavuudeen?
Samoin tulis hiukan kalliiksi ostaa 2 i / powerbookkia, toinen toimisto, toinen keikkakäyttöä varten:)
edit: burdock, kerros mitä ongelmia sulla on ollut?
Huolettomammin (paljon huolettomammin) toi käy kun Windows -koneilla. Pöpöjä ei OSX:lle toistaiseksi ole olemassa. Palveluja (joita voisi yrittää häxöröidä) ulkomaailmaan ei oletusarvoisesti ole yhtään auki (joten palomuuriakaan ei ehkä tarvitsisi). Palomuurihan on, mutta pikkulinnut on laulaneet, että UDP liikennepuoli sukkaisi koneen mukana tulevilla oletusasetuksilla. Tohon tosin löytyy 3 osapuolen apuohjelmia.
Mulla on ollut kohta vuoden toi Mac ja siinä esim Web serveri, silloin tällöin FTP ja remote login (SSH) ulkomaailmaan avoinna. Ei ole virustutkaa (kun sitä ei tartte), ei antispywaresysteemejä (kun niitä ei tartte). Koneeseen ei ole tarttunut mitään muuta ku mun rasvasten näppien kautta caccaa.
VPN on helppokäyttöinen kuin mikä. 3 klikkausta ja parin tekstikentän täytön jälkeen mulla oli VPN yhteys kondiksessa vs Windows, jossa piti käydä palttiarallaa yli 10 ruutua eri astuksineen läpi, että sai homman toimimaan.
OSX hoitaa moniajon nätisti, joten mopommallakin koneella saadaan "enemmän" irti kuin luulisi. Ohjelmat ja ajurit toimivat vasta kun niitä tarvitaan, joten OSX:ää voi turvallisemmilla mielin kuormittaa "kaikella turhalla" eikä käyttöjärjestelmän toimivuus kärsi samoista rekisteriongelmista kuin Windows mahdollisesti. Softat saa poistettua _täysin_ vetämällä sen .app (vastannee .exe Windowsissa) roskikseen ja mahdollisesti sovellukseen liittyvät preferencet. Jälkiä ei jää -> koneen toimivuus säilyy korkeana pidempään. Mac ei käytä DLLiä tms vastaavia, vaan kaikki ohjelman tarvittavat binäärit yms on bundlattu tuohon .app:iin.
OSX on pitkään kärsinyt Windows infraan integroitavuudesta, eli se on ollut hanskalaa liittää Maccia johonkin työpaikan Windows -verkkoon. Nyt Tikrun myötä se on korjattu kaikkine AD + Exchange integrointiominaisuuksineen. Vits is nais.
Ainoa mistä mä kekkaisin napisemista on just ton läppäripuolen teknologian vanhuus. Vaikka OSX hoitaakin asiansa kunnolla (paremmin kuin Windows ts tehokkaammin jos sitä muistia löytyy) niin kyllä noi G4set alkaa olee jo aikamoisia nuhapumppuja verrattuna esim Intelin Centrino tms prossuihin. Mut jos ei tartte hirvittävää numeronmurskausta a'la tupla G5 (tsiljoona softasynaa + EFX) niin eikun Maccikauppaan vaan!