Oletko koulutustasi vastaavassa työssä?

34 posts, 2 pages, 5,343 views

#21 • • Ezzy Guest

Periaatteessa koulutuksellani ei ihan näillä posteilla pitäisi istuskella, mutta parempi näin.

periaatteessa noin kyllä, ei ihan tietokoneasentajan ammattitutkinto anna kuvaa nykyisestä duunista :) palkkakuopastakin pääsin juuri pois =)
#22 • • Karo Guest
Juu, koulutus on vähän niinkuin kesken, mutta periaattessa mun pitäis piakkoin olla Yhteiskuntatieteiden maisteri (Ytm).

Töitä tuntuu riittävän, ura on suorastaan nosteessa. Yleisradio ja tuotantoyhtiö Tarinatalo jo tappelevat kumpi saa mut toimittajaksi ensi kesäksi ja siitä eteenpäin. :)

Nyt olen koulutusta vastaavassa työssä, eli toimittajana, mutta voin kyllä sanoa, että tätä hommaa voisi tehdä ilman vuodenkaan yliopisto-opintoja. :rolleyes:

Mielestäni on tärkeää, että on ammatti, jota voi tehdä vielä viisikymppisenäkin ja silti nauttia siitä. Duunarihommatkin menis varmaan nyt, mutta alkavat varmaan tympiä kun niitä on parikymmentä vuotta tehnyt. Siinä mielessä olen "elitisti", että haluan, että työni on haastavaa ja vaihtelevaa, ja että siinä saa kehittää itseään.
#23 • • Hugo Guest

Evtek:ssä harjoittelua vaadittiin 12kk ja valmistumiseen oli varattu aikaa 5 vuotta. Kuudennen vuoden sai jos suostui maksamaan rahnaa.

Jep ja kyseessä lienee 160ov:n (~4v) tietotekniikan koulutusohjelma (insinööri?) teknillisessä ammattikorkeakoulussa. Heliassa tietojenkäsittelyn koulutusohjelman (tradenomi) laajuus on 140ov (~3.5v) ja laitoshan on liiketalouden ammattikorkeakoulu :rolleyes:

...menee vähän over the rules ny
#24 • • genki Guest
heh mä en todellakaan oo koulutustani vastaavassa työssä... päivääkään ei oo lukion jälkeen koulussa käyny mut silti ne leipo musta jonkun ihme managerin täällä.

no, miulle kelpaa, en valita.

koulutus on muutenkin ihan yliarvostettu juttu, jengi vaan maatuu jossain opistoissa monta vuotta ja sit kun ne tulee työelämään ni ne on ihan yhtä pihalla kun ois ollu vaik ei ois päivääkään opiskellut.

no ok ehkä puhun nyt lähinnä omasta alastani eli IT, mut oikeesti täällä ei paljoa tee millään yliopistotiedoilla, kaikki tulee käytännöstä ja firman omat rutiinit ja työkalut pitää kuitenkin opetella alusta vaik kuin osais mitä ja silleen.

plooplpp.
#25 • • kapseli Guest

heh mä en todellakaan oo koulutustani vastaavassa työssä...

Juu en kyllä minäkään... valmistuin joskus '96 :panic: laskentaoimenmerkonomiksi?? :panic: en kylläkään päivääkää, kolme viikkoisen työharjottelu jakson jälkeen, kyseistä duunia tehnyt!! Voi turska, ne oli työelämäni tuskaisimmat viikot, 15 outoa ihmistä ympärilläsi, sanomatta mitään, ainoa ääni oli paperien ja kuittien rätinä!!! :eek: :laugh:

Mutta nyt toimin tukiasemakontrollerien teknisenä kouluttajana yhdessä tietyssä suomalaisessa telefirmassa!!
:confused: :confused: en kylläkään tiedä miten /\¤/\ mä tänne päädyin!?!? :confused: :confused:
#26 • • Mrrshan Guest

OT: On muuten aika perseestä että opiskeluaika on Heliassakin rajattu 4.5 vuoteen.

Niin on, mutta jatkoaikaa saa yllättävän helposti...
#27 • • Karo Guest

koulutus on muutenkin ihan yliarvostettu juttu, jengi vaan maatuu jossain opistoissa monta vuotta ja sit kun ne tulee työelämään ni ne on ihan yhtä pihalla kun ois ollu vaik ei ois päivääkään opiskellut.

Tämä menee nyt vähän offtopiciksi taas, mutta koulutus ei todellakaan ole yliarvostettu juttu. Ei koulutuksen ainoa tarkoitus ole valmistautua työelämää varten. Vanha fraasihan on, että opiskelu ei ole koulua, vaan elämää varten. Opiskelusta voi saada paljon irti, jos asiat kiinnostavat. Voi oppia uutta ja nähdä vanha uudesta näkökulmasta.

Eikä jengi "maadu" opistoissa, vaan viettää opiskelijaelämää, tutustuu uusiin ihmisiin, kehittää itseään, oppii uusia asioita jne. Kyllä käsittääkseni yliopistonkin tietojenkäsittelytieteen laitokselta saa ihan hyvät käytännön valmiudet it-alan töihin, puhumattakaan ammattikorkeakouluista.

Aion opiskella koko ikäni työntehon ohessa.
#28 • • lad Guest
Yo '97 ja lähihoitajaksi '01, jolloin musta tuli virallisesti lastentarhansetä. :crybaby: Ennen valmistumista ehdin olemaan päiväkodissa töissä n2v (sivari ja erilaisia soppareita/keikkaa). Oma ala tuntuu olevan ja vastaa täysin koulutusta (suuntasin siis lapsiin ja nuoriin).

Ja mitä pätkätyöhön tulee.. Valmistumisen jälkeen ehdin tekemään yhden päiväkodin kanssa kahden vuoden sisällä seitsemän eri sopparia. Onneks näille asioille oppii nauramaan, ihan senkin takia että pää pysyy kasassa..

Mut nyt asiat huomattavasti paremmin - vakkaripaikka lohkes elokuussa '03 hyvien todistusten ja työkokemuksen avustuksella. (Loistavasta persoonasta ja kulkusista ei tietenkään ollut mitään haittaa :D -kaikkihan on varmaan kuullut 'tarhoissa kun pitäis olla enemmän miehiä'-läpän). Päiväkoti kyllä meni _todellakin_ vaihtoon, eikä haittaa (ainakaan vielä) et työmatkat on 1h/sivu.

Vastuuta ja löysäilyä on sopivassa määrin, nytkin itse asiassa oon töissä. Muksut nukkuu, kaverit kemuttaa (puhelin tärisee koko ajan, ttu) mut hauskaa on!! :laugh: (lue: kofeiini alkaa potkimaan - 13h yövuoro sakottaa...)
#29 • • vaavu Guest

koulutus on muutenkin ihan yliarvostettu juttu - - - no ok ehkä puhun nyt lähinnä omasta alastani eli IT, mut oikeesti täällä ei paljoa tee millään yliopistotiedoilla, kaikki tulee käytännöstä ja firman omat rutiinit ja työkalut pitää kuitenkin opetella alusta vaik kuin osais mitä ja silleen.

Mä olen tosta sinänsä eri mieltä, ainakin jos peilaan omaa DI-tutkintoani. Koulutuksen tarkoitus ei ole opettaa mihinkään tiettyyn ammattiin, vaan sen tarkoitus on enemmänkin antaa työkalut joilla voi tehokkaammin opetella uusia asioita. Tieto itsessään vanhenee nopeasti, mutta jos osaa oppia nopeasti, pysyy aina kärryillä. Riittävän laaja alan yleissivistys ja askeleen korkeampien abstraktiotasojen omaksuminen on siinä prosessissa tärkeämpää kuin pelkkien yksittäistapausten (esimerkiksi tiettyjen työkalujen tai prosessien) ulkoaopettelu.

Toki oppia voi myös yksityisestä yleiseen, eli tutustumalla moneen yksittäistapaukseen ja sitä kautta oppia niitä suurempia linjoja. Tälläinen kantapään kautta opettelu tosin voi tulla IT-alalle kalliiksi. Otetaan esimerkiksi ohjelmistontuotanto: todella monessa IT-firmassa tehdään paljon sellaisia asioita, jotka ovat oikein tyyppiesimerkkejä asioista joita ei saisi tehdä. Sitten ihmetellään kun aikataulut kusevat ja tuotteet ovat bugisia ja asiakas tyytymätön. Jos edes jossakin vaiheessa oltaisiin vähän kaivettu niitä teorian uuttamia 'best practices' -tapoja ja peilattu niitä omaan toimintaan, olisi ehkä huomattu mitä virheitä tehdään. Jotkut firmat elävät tarpeeksi kauan oppiakseen kantapään kautta omat virheensä, jotkut eivät.

Teoriaa ja käytäntöä tarvitaan aina molempia; on lyhytnäköistä väittää että vain toinen on tärkeätä.
#30 • • hexasonik Guest
taideteollisen korkeakoulun drop-out: aloitin opiskelemalla kuvaamataidon opettajaksi, sähläilin kaikenmoista graafisen suunnittelun laitoksella, vaikkei minulla virallista opiskeluoikutta laitokselle ollutkaan, ja ennen kaikkea päivystin runsaasti kipsarissa. taloudellisten olosuhteiden pakosta päädyin freelance-graafikoksi ja sitä kautta mainostoimistoon. eli olen sivuavasti koulutustani vastaavassa työssä. toisin sanoen virkaheitto tait. yo.
#31 • • Edited hexasonik Guest
sama kahdesti hyvä minä.
#32 • • Al Tapone Guest
En todellakaan ole koulutustani vastaavassa duunissa. Olen vahingossa ajautunut toimittajaksi Radio Suomeen lukiopohjalta. Duuni on ehdottomasti liian vaativaa koulutukseeni nähden. Mut kai tässä jotain oppii :confused: Toisaalta viidessä vuodessa en ole vielä oppinut mitään.
#33 • • serotonot Guest
olen koulutustani vastaavassa yössä
#34 • • Taedium Guest

Ylioppilas, ja AMK drop-out. En pitänyt
mielekkäänä opintojen jatkamista Xybon
jo esittämistä syistä johtuen, sekä siitä
että oppilaitoksessa (Helia) tarjottu opetus
ei vastannut omia näkemyksiäni tasokkaasta
ja ajanmukaisesta koulutuksesta alalle.

Oho. Samoin. Paitsi, että olin HIAMKissa. Läksin tänne.

Mut tää duuni kouluttaa mua sen mukaa mitä taitoja tarviin. Ihan jees homma. Tarviinkin aika paljon koulutusta. Ja joka maanantai uudelleenkoulutusta.