Oletko koulutustasi vastaavassa työssä?

34 posts, 2 pages, 5,344 views

#1 • • akir0 Guest
Tarkoitus olisi siis tiedustella, että kuinka moni on oikeasti koulutustaan vastaavassa työssä. Eli oletko oikealla alalla ja perusteluina sitten vaikka se, että teetkö koulutukseesi nähden riittävän vaativaa/liian vaativaa työtä.

Itse olen koulutustani vastaavalla alalla, eli olen tietohallintomerkononi (amk-opiskelut ikuisesti kesken) ja työskentelen ison telealan yrityksen webmasterina. Periaatteessa koulutuksellani ei ihan näillä posteilla pitäisi istuskella, mutta parempi näin.
#2 • • miikkaL Guest
En ole koulutusta vastaavassa työssä, koska minulla ei ole koulutusta.
Työskentelen samassa lafkassa akir0:n kanssa Asiantuntijana, johon periaatteessa tarvittaisiin tekninen koulutus - mutta kun tekemällä oppii, mitä sitä turhaan opiskelemaan, jos samat taidot on muutoinkin hallussa :)
#3 • • jUSSi Guest
olen juuri sillä alalla mihin valmistuin. Ohjelmistotuotantoon erikoistuin AMK:ssa ja koodamassa ollaan :D
#4 • • dixoff Guest
Koska työpaikkailmoituksissa ei useinkaan haeta kohtuullisen ihmisystävällistä ja sisäsiistiä teoreettista fyysikkoa, jonka statistisen fysiikan ja kvanttimekaniikan taidot laskettaisiin eduksi, en todellakaan ole koulutustani vastaavassa työssä. ;)

Mutta ei se mitään, mukavaa duunia silti teen (aktuaaripuolen hommia vakuutusyhtiössä), ja kun vielä homma on sellaista, että kaavojen ja laskemisen pitää olla hanskassa, niin täytyy sanoa, että koulutuksesta kuitenkin oli suuresti apua alalle suuntautumisessa.
#5 • • Ana-- Guest
Ammatiltani olen vartija, ja koulutukseltani tällä hetkellä ylioppilas, tosin
työhönperehdyttämiseen kuului 40 + 60 h koulutusta (joista piti läpäistä
testit, etc), jonka jälkeen sai poliisilta anoa vartijakorttia. Opiskelemaan
en vielä ole ryhtynyt, mutta ajattelin hakeutua joko yliopistolle psyko-
logiaa lukemaan ja sieltä ehkä seuraavaksi poliisi/poliisipäällystökouluun
tai sitten turvallisuusalaa opiskelemaan Laureaan.

Tulevaisuuden ammattikiinnostuksia on vielä niin paljon, että pitää hieman
ajan kanssa miettiä ja rajata. Tällä hetkellä tekisi mieli opiskella ja tehdä
työkseen pääasiassa joko turvallisuuspäällikön tai kriminaalipsykologin
töitä. Aika näyttää mihin tässä päädytään... Tuskin millekkään kovin tekni-
selle alalle kuitenkaan.
#6 • • J Raninen Guest
Yks tutkinto alla, ei duunia. Tällä hetkellä lorvin yliopistolla maisterin paperit tähtäimessä/niin pitkään kunnes löytyy duunia.
#7 • • xybo Guest
Olen myöskin vain ylioppilas. joku tosin voisi sanoa hauskasti
tekniikan ylioppilas (silläkö teekkareita kutsutaan).

Duunia missä olen ei juuri kouluteta, mitä nyt muutamia
kursseja eri kouluissa ja ne matskut oon omaksunu jo
miljaardi kertaa ;) (i hope)

Ikäväkseni olen myös seurannut sivusta kuinka esim IT-alalla,
työkokemus on niin paljon ylivoimaisempi arvo kuin koulutus.

Tilanne kyllä on nyt sellainen että vaikka olisi supapätevä,
koulutusta ja kokemusta niin siltikään ei saa duunia.

Ja jos samasta paikasta kilpailee DI tai ylioppilas, mutta taidot
on samat. Ylioppilas todennnäkösemmin saa paikan koska
niille "ei tartte" maksaa niin paljoa. Ikävää.

Koulutus on kuitenkin yleissivistävää ja tutustuu mielenkiintosiin
ihmisiin, mutta ei se mitään duunia takaa...

Tosin töissäolevan ei kannattaisi olla kirjoilla koulussa
koska sillon on opiskelija jos tulee työttömäks, eikä saa päivärahaa.
Eli kannattaa myös miettiä aikooko todellakin valmistua =)

-- xybo
#8 • • Edited Tres Guest
Ylioppilas, ja AMK drop-out. En pitänyt
mielekkäänä opintojen jatkamista Xybon
jo esittämistä syistä johtuen, sekä siitä
että oppilaitoksessa (Helia) tarjottu opetus
ei vastannut omia näkemyksiäni tasokkaasta
ja ajanmukaisesta koulutuksesta alalle.

Työkokemukseni, sekä nyttemmin asemani
omassa yrityksessäni (ja sen kautta hankitut
referenssit) tulevat takaamaan jatkossakin
työnsaannin varmemmin kuin tutkinto. Jos
ei suomessa niin ulkomailla.
#9 • • Hugo Guest
"Opiskelen edelleen ja olen oman alani töissä tällä hetkellä" - aika tuttu sanonta (mm. Helian) opiskelijoiden suusta :winkwink: ATK ja intternet-alalla on tosiaan aika huono työtilanne vastavalmistuneen tai työharjoittelupaikkaa etsivän kohdalla. Niihinkin paikkoihin jotka on "avoinna" taidetaan valita työntekijät lähinnä suhteiden perusteella :(

Mutta sen tutkinon suoritan :mad: prkl! On niin vähän jäljellä... Lähiaikoina ilmennyt tilanteita, joissa esim yo-pohjainen it-alan opiskelija on jäänyt töihin (n. vuonna 2000) ja lopettanut opinnot "korkean" aseman ja mielenkiintoisten tehtävien (ja palkan!) takia - ja nyt sitten lukuisten yt-neuvottelujen jälkeen putoavat tyhjän päälle kun lentävät talosta pois. Se tutkinto+osaaminen on kuitenkin aika usein jonkinlainen "turva" noissa tilanteissa.

Ja jos koulutettuna Suomesta ei töitä irtoa niin ulkomailta sitten.
#10 • • Ricke Guest

Koska työpaikkailmoituksissa ei useinkaan haeta kohtuullisen ihmisystävällistä ja sisäsiistiä teoreettista fyysikkoa, jonka statistisen fysiikan ja kvanttimekaniikan taidot laskettaisiin eduksi, en todellakaan ole koulutustani vastaavassa työssä. ;)

Mutta ei se mitään, mukavaa duunia silti teen (aktuaaripuolen hommia vakuutusyhtiössä), ja kun vielä homma on sellaista, että kaavojen ja laskemisen pitää olla hanskassa, niin täytyy sanoa, että koulutuksesta kuitenkin oli suuresti apua alalle suuntautumisessa.

Heh.. ja mä menin just klikkaamaan tota "Opiskelen edelleen,uskon pääseväni oman alani töihin". (muutama vuosi itellä vielä jäljellä samoja opintoja)
#11 • • Daniel Braun Guest
Varsinaista koulutusta ei ole...
Vieläkin paperit saamatta kahdesta koulusta :D
Lukio + ammattikoulu (kaupan- ja hallinnon ala) Yo-merkonomiksi siis pitäis tulla... Tietohallintoon ja toimistotöihin erikoistunut merkonomi siis pitäis minusta tulla.
Mutta, viides vuosi menossa... Katsellaan jos vaikka joskus kerkeäis valmistua :D

Duunini on siis raflaDJ. Kotkan SokosHotel Seurahuoneella.
Elätän sillä itseni.
Joten, duuni se siis on...
#12 • • OSC8 Guest
Kaippa mä sit oon nykyisin kutakuinkin koulutustani vastaavassa hommassa.

Valmistuttuani ensimmäistä kertaa ammatillisesta koulutuksesta suoraan työttömäksi pahimpaan lama-aikaan ysikytluvun alkupuoliskolla, sitä on tullut mitä ihmeellisimpien koukeroiden kautta päädyttyä tekemään it-alalle kolmivuorotyötä tuotannonsuunnittelijan tittelillä.

Kouluissa on sillävälin tullut käytyä pätkittäin, ihme kursseja, tietohallintomerkonomin paperit, mikrotukihenkilö, mitä kaikkee, kun on työttömyys iskeny. Toivottavasti jatkossa ei tarvii enää ikinä joutua opiskelijaelämää viettämään, mä nimittäin inhoon olla köyhä :D

En tiiä onko toi "koulutusta vastaava työ" sitten enempi akateemisten ihmisten ongelma, mut mä en kyllä kauheesti jaksais päätäni sellasella vaivata. Eikös tärkeintä ole se, että oikeasti pitää työstään ja viihtyy siinä :)
#13 • • Dr.Phibes Guest
valmistuin neljän ja puolen vuoden jälkeen tietokoneanimaattoriksi
ja nyt olen työkkärin kautta videopajalla työelämäänvalmentautumisessa...
mitään alan töitä en tule luultavasti koskaan tekemäänkään.
seuraavaksi ajattelin hoitaa päivähoitaja opinnot loppuun oppisopimuksella.
joitakin opettajan tutkinnon kursseja ajattelin suorittaa ensi vuonna
avoimessa yliopistossa...
tämän hetken tilanne on siis työtön uusmedialoinen :)
#14 • • Tapi T Guest
Koska mä oon korkeasti koulutettu YO ja työskentelen tällä hetkellä puhelinmyyjänä, kuulun ns. ylikoulutettujen ryhmään. :D

Btw, työkkäreissä työskentelee ammatinvalintapsykologeja. Mä kävin sellaisen luona tiistaina ja suosittelen samaa kaikille muillekin itseään etsivälle. Palvelu on täysin ilmainen ja ainakin mun psykologini oli tosi taitava ja mukava.

Eikös tärkeintä ole se, että oikeasti pitää työstään ja viihtyy siinä

Todellakin on!! Monet menevät takki auki ja euron kuvat silmissä opiskelemaan esim. kauppakorkeeseen tai oikikseen ja jo parin vuoden päästä hakevat muualle hommiin, koska yltiöpäinen lukeminen tai numeroiden pyörittely ei nappaa. On imho melkoista ajanhukkaa valita koulutuksensa perusteeksi joku muu kuin oma kiinnostus tai motivaatio.
#15 • • Contour Guest
All about the Oikis-massive !

parin vuoden pääst valmistuminen edessä, sit tää vasta jännäks käy
#16 • • ipe Guest
Juu. Olen koulutustani vastaavassa työssä. Koulutukseni on röntgenhoitaja (AMK) ja aloitin juuri uutuuttaan hohtavalla TYKSin T-sairaalan röntgenosastolla. TYKSissä oon ollu jo lähes 3 vuotta näissä hommissa mutta vasta nyt pääsin pysyvään toimeen ja ihka uudelle osastolle. Tähän asti oon tehny siis määräaikasia pätkiä, tosin yhteen pötköön koko ajan ilman katkoja joten lomat + muut etuudet on pyöriny normaalisti.
#17 • • GodOfMoves Guest
Insinöörin paperit taskussa istutaan työhuoneessa joka on ilmeisesti juuri koulutusta vastaavan kokoinen :D
#18 • • osm Guest
Opiskelen vielä tän syksyn, mutta tarkoitus olisi valmistua vuoden loppuun mennessä. Valmistuminen on vähän viivästynyt kun oon ollut töissä melkein koko opiskeluajan. Tällä hetkellä työt vastaa suunnilleen koulutusta.

Kuten monet muutkin täällä, opiskelen tietojenkäsittelyä, ja opinahjona on se tässäkin topikissa parjattu Helia, jossa tosiaan ensimmäinen vuosi-puolitoista oli aika perseestä, sen jälkeen pääsi vasta tosissaan valitsemaan mielenkiintoisia kursseja, joilla oli joillain jopa varsin päteviä opettajia. ;)

OT: On muuten aika perseestä että opiskeluaika on Heliassakin rajattu 4.5 vuoteen. Mun mielestä opiskeluun (ja etenkin AMK-opiskeluun, joka on vähän käytännönläheisempää kuin yliopisto-opiskelu) kuuluu oleellisena osana itse työn harjoitteleminen ja käytännön tekeminen. IMHO se pakollinen puolen vuoden työharjoittelu ei vielä riitä mihinkään. Mulla ainakin homma on toiminut pirun hyvin kun on voinut opetella koulussa juttuja ja sitten samantien tehdä niitä käytännössä duunissa.
#19 • • Remotion Guest
Hei kaikilla! Olen 20v tietotekniikan YO ja olen toiminut kohta 2 vuotta vakituisessa työsuhteessa suomen 5. suurimman maa- ja vesistörakennuksen ainoana IT-vastaavana.

Olen koulutustani vastaavassa työssä, tosin joudun tekemään paljon pompottelu duunia sekä lorvimaan toisaalta taas saan tehdä mielenkiintoista työtä yrityksemme ulkoasun kanssa.

Aion ollä täällä niin kauan että saan ensimmäisen paperin josta välittyy sanoma "ollut ahkera ja tunnollinen työntekijä n vuotta"

Haluaisin toisaalta olla eteläeuroopassa naaraamassa chicksejä enkä lojua täällä pakkasessa, ryssän helvetissä.

Unelma-ammattini olisi ehkä kansainvälisen tason konemusiikki akti, toisaalta lopetin musiikin teon jo 2 vuotta sitten, DJ hommissa toisaalta olen halunnut joistakin keikka pyynnöistä huolimatta lähteä raflamaailmaan somalien puukotettavaksi.. tai sitten jos mun oma tuntoni sallisi toisten ihmisten tappamisen ja teurastamisen niin hävittäjälentäjän ammatti vois olla vauhdikas. :panic: :scared:
#20 • • jUSSi Guest

OT: On muuten aika perseestä että opiskeluaika on Heliassakin rajattu 4.5 vuoteen. Mun mielestä opiskeluun (ja etenkin AMK-opiskeluun, joka on vähän käytännönläheisempää kuin yliopisto-opiskelu) kuuluu oleellisena osana itse työn harjoitteleminen ja käytännön tekeminen. IMHO se pakollinen puolen vuoden työharjoittelu ei vielä riitä mihinkään. Mulla ainakin homma on toiminut pirun hyvin kun on voinut opetella koulussa juttuja ja sitten samantien tehdä niitä käytännössä duunissa.

hmm, Evtek:ssä harjoittelua vaadittiin 12kk ja valmistumiseen oli varattu aikaa 5 vuotta. Kuudennen vuoden sai jos suostui maksamaan rahnaa.