BEST SCANDINAVIAN DJ 2003 - VOTE !!!

59 posts, 3 pages, 7,507 views

#41 • • Quu Guest

no sitten pitäisi turntablistien keikkataltiointeja saada kuultavaksi, jotta voitaisiin arvioida heidän dj-kykyjään. eihän tuo 4min setti kerro muuta kun sen että minkälaisia kikkoja osaa tehdä, enkä kyllä sen perusteella rankkaa yhtäkään heistä parhaaksi DJksi.

Haa!

En todellakaan tarkoittanut että he oikeasti olisivat parempia kuin em. kiksustarat. Ongelma on vain siinä että termi "deejii" pitäisi määritellä ensin täydellisesti että jonkinnäköistä vertailua edes pystyttäisiin tekemään.

Esim. tuon videopätkän deejii on takuuvarmasti teknisesti parempi kuin Tiësto tai joku Paul van Oakendyk, mutta onko se parempi soittamaan kiksua?

Pärjäisikö "maailman paras" dj eli Tiësto puoltakaan tuntia Kotkan seurahuoneen dekkien takana? En usko. Voisi olla vähän yksipuolista soitantaa.

Kuka on maailman paras kirjailija? ;)
#42 • • Tapi T Guest

Ongelma on vain siinä että termi "deejii" pitäisi määritellä ensin täydellisesti että jonkinnäköistä vertailua edes pystyttäisiin tekemään.

DJ on henkilö, joka soittaa yleisölle levyjä. Mun mielestä siis Ale Pubin DJ Petteri on aivan yhtä paljon DJ, kuin tuon sinun videosi hemmot.

Itse määrittelen hyvän DJ:n karkeasti suunnilleen näin:

1. Soittaa hyvää musiikkia.
2. Saa musiikilla, miksauksella ja ohjelmoinnilla rakennettua persoonallisen kokonaisuuden.
3. Tekniikka hallussa, vaihdot sujuu. Mikään kikkailu ei saa olla itse tarkoitus - mä en saa kikoista juurikaan kiksejä, mikäli esim. ohjelmointi on täysin hukassa.

1+2+3 = Digweed :D

Mikäli joku haluaa mennä hommassa todella syvälle, niin terve menoa!
#43 • • Individual Guest

Ongelma on vain siinä että termi "deejii" pitäisi määritellä ensin täydellisesti että jonkinnäköistä vertailua edes pystyttäisiin tekemään.

DJ on henkilö, joka soittaa yleisölle levyjä. Mun mielestä siis Ale Pubin DJ Petteri on aivan yhtä paljon DJ, kuin tuon sinun videosi hemmot.

Itse määrittelen hyvän DJ:n karkeasti suunnilleen näin:

1. Soittaa hyvää musiikkia.
2. Saa musiikilla, miksauksella ja ohjelmoinnilla rakennettua persoonallisen kokonaisuuden.
3. Tekniikka hallussa, vaihdot sujuu. Mikään kikkailu ei saa olla itse tarkoitus - mä en saa kikoista juurikaan kiksejä, mikäli esim. ohjelmointi on täysin hukassa.

1+2+3 = Digweed :D

Mikäli joku haluaa mennä hommassa todella syvälle, niin terve menoa!

1+2+3=Orkidea

T:Tero
#44 • • drS Guest

Esim. tuon videopätkän deejii on takuuvarmasti teknisesti parempi kuin Tiësto tai joku Paul van Oakendyk, mutta onko se parempi soittamaan kiksua?

Teknisesti parempi kikkaileen, ehkä.
Vaikkeivät nuo kiksustarat paljoo kikkaile, ei se välttämättä tarkota sitä ettei ne osais. Esim. JS16 on ollu dmc kisoissa, enkä edes tiennyt että se soittaa levyjä ennenku kuulin tosta...
Mutta se biittimiksauskin pitäisi hoitua mallikkaasti turntablisteilta. Enkä väitä etteikö näin voisi olla.

Tähän voisin vielä sanoa, ettei tiesto tai paulit ole todellakaan mun mielestä maailman parhaita DJ:tä :happyroll:
#45 • • A-E Guest
Tää on taas tätä makuasioista kinastelua. Toinen tykkää äidistä toinen tyttärestä (ketä kiinnostaa?).

PS. Jokkee ja Nessiä parempia dj:tä ei ole eikä tule.
#46 • • SnoXn Guest

Sitähän se Quu tuossa nimenomaan yritti sanoa.
#47 • • mqc Guest

Siinä ei paljoa fiiliksiä kuljetella tai settejä rakennella.

Noiden 4min dmc-settien takana on kuukausien harjoittelu ja nimenomaan _setin_ rakentaminen, jotta sen saisi kuulostamaan omaperäiseltä erottuakseen massasta. Ei ne ihan pelkkää freestylea siella lavalla vedä. Erona on vain setin pituus.

Toihan on niin riippuvainen tyylistä. Meepäs kikkailemaan kiksusetissä
vähänkin enemmän ja biisit on raiskattu. Teknossa esim homma onnistuu
paremmin kun biisit on samaa looppia kokoajan jolloin kikkailulle jää
tilaakin.
Mitä vähemmän biisissä on kuunneltavaa, sen enemmän tilaa kikkailulle

Tämä on täysin totta. Halusin vain ilmaista kommenttini hieman kärjistetysti, pitäen silmällä tuota dj-magazinen listaa. :)

Mitä vielä tohon turntablismiin tulee, niin eivät ne tuolla tavalla soita keikoillaan.

Generalizing warning!

Hommaappas itelles vaikka esimerkiksi dj shadowin settejä kuunneltaviksi. Siis eihän ne setit koostu pelkästään drummingista, beat jugglingista ja levyjen raaputtelusta.. Niillä vain maustetaan sitä keikkaa sen normaalin setin ohella, joka koostuu ihan basic biittimiksauksestakin. Minun mielestäni nämä saavat setin vain kuulostamaan intensiivisemmältä, monipuolisemmalta ja mielenkiintoisemmalta unohtamatta sitä olennaisinta eli ihmisten viihdyttämistä.

Ainii, ja back to topic:

Äänestin dj anonymousta, Sampo voittoon!
#48 • • Quu Guest
Hei!

Kaikki voisi olla jatkossa tyytyväisiä jos puhuttaisi "parhaan" deejiin sijaan "suosikkideejiistä". Ok?

Täten esim platinum-äänestyksessä valittaisiin Suomen suosituin dj.
#49 • • Tapi T Guest

Kaikki voisi olla jatkossa tyytyväisiä jos puhuttaisi "parhaan" deejiin sijaan "suosikkideejiistä". Ok?

Hei!

Tällöin ei syntyisi keskustelua, koska makuasioista ei voi kiistellä. ;)
#50 • • MikkiHiiri Guest

Hei!

Täten esim platinum-äänestyksessä valittaisiin Suomen suosituin dj.

Joo mut on vähän eri asia kysyä äänestäjältä "kuka on Suomen suosituin
DJ mielestäsi" kuin "kuka on paras" ;)
#51 • • Tres Guest

Joo mut on vähän eri asia kysyä äänestäjältä "kuka on Suomen suosituin
DJ mielestäsi" kuin "kuka on paras" ;)

Pilk.n: Tossa tapauksessahan kysymyksenasettelu kuuluiskin:
"Kuka on suosikki-DJ:si?" eikä noin kuten esitit.
#52 • • MikkiHiiri Guest

Pilk.n: Tossa tapauksessahan kysymyksenasettelu kuuluiskin:
"Kuka on suosikki-DJ:si?" eikä noin kuten esitit.

No prkl niinhän se oiski :D
#53 • • mqc Guest
Hei, Ei nyt tapeta keskustelua.. Makuasioista nimenomaan pitää vääntää. :D
#54 • • Timmo Guest
Mielipidetappelu on jees! Ja miks progedeejiit ei kikkaile, kun kikat kerta peittää muuten tylsän biisin... Eli onko progedeejiit sittenkin oikeita turntablisteja.
#55 • • mqc Guest

Mielipidetappelu on jees! Ja miks progedeejiit ei kikkaile, kun kikat kerta peittää muuten tylsän biisin... Eli onko progedeejiit sittenkin oikeita turntablisteja.

Kuules Timmo, Progedeejiit sais kikkailla aika pirusti ennenku voisit sanoa niitä levaristeiks :D Vai missasinko sun pointin, kuten sun puheesta yleensä missaan sen? :rolleyes: :happyroll:
#56 • • Timmo Guest
Äläs äijä ala avautuu nyt. tieksä miks missaat aina sen pointin? Kaikki kato ei vaan voi tajuta...

Selitetäänpäs nyt: Proge on musaa jossa tapahtuu hyvin vähän pitkällä ajalla. Joku aiemmin sanoi, että mitä vähemmän biisissä on kuultavaa sitä enemmän voi kikkailla...tajuatko nyt ylemmän viestini? Joka oli muutenkin puolivitsi.

Jos et tajua, niin tuun piirtää kuvan sun seinään.
#57 • • Quu Guest

Mielipidetappelu on jees! Ja miks progedeejiit ei kikkaile, kun kikat kerta peittää muuten tylsän biisin...

ne kädettömät apinat EI VAAN OSAA
#58 • • mqc Guest

Äläs äijä ala avautuu nyt. tieksä miks missaat aina sen pointin? Kaikki kato ei vaan voi tajuta...

Selitetäänpäs nyt: Proge on musaa jossa tapahtuu hyvin vähän pitkällä ajalla. Joku aiemmin sanoi, että mitä vähemmän biisissä on kuultavaa sitä enemmän voi kikkailla...tajuatko nyt ylemmän viestini? Joka oli muutenkin puolivitsi.

Jos et tajua, niin tuun piirtää kuvan sun seinään.

Joo, kiitos nyt mä ymmärrän sun viestin kun käänsit sen suomen kielelle. Ku sulla Timmo joskus toi suu liikkuu nopeemmin mitä sun aivot kerkee tajuu tai toisinpäin. Ja kyllä mä tiesin ton pointin progesta, koska oon "saanu" kuunnella sitä sun seurassa. IMHO ei välttämättä sitä parasta bilemusaa.
#59 • • Tapi T Guest

Kuules Timmo, Progedeejiit sais kikkailla aika pirusti ennenku voisit sanoa niitä levaristeiks

Eivätkö sitten kaikkia muita tyylilajeja soittelevat DJ:t joudu kikkailemaan ihan yhtä paljon, jotta heitä voi kutsua "levaristeiksi"?
:confused: