Hardware-syntetisaattorit

64 posts, 4 pages, 15,147 views

Avatar
#1 • • Edited Peter Skogberg Guest
Täällä ei tällaiselle näkynytkään topikkia joten, mitä alle 900 euron hardissynaa suosittelisitte minulle, väännän pääasiassa drum'n'bassia.

Olen katsellut ja harkinnut ostavanikin Novationin K-stationin, oli niin loistavan kuuloiset äänet ja niiden muokkausmahdollisuudet.

Yksi on myös kaikki Emun räkkisynat, kuten Mo'Phatt. Mitä mielipiteitä näistä?

Olen myös käsittänyt, että Accessin Virus Rack olisi myös hyvä, mutta se on vissiinkin enemmän tranceen sun muuhun, vai?
Avatar
#2 • • R Guest
mä olen tykästynyt clavian virtualmodular-koneisiin..aivan vitusti säätämistä(pcllä editori,jossa voi rakentaa melkein mitävaan..)
vocooderi,syna ja rumpusoundit ym+efektejä. Kannataa ainankin käydä testaamassa..
Avatar
#3 • • Happo Guest
Jos virtuaalianalogia etsit, on aika helppo suositella Alesisin Ionia:
http://alesis.com/products/Ion/

Toi taitaa olla tällä hetkellä soundiltaan paras VA-kone ja sopii varmasti moneen eri musatyyliin. Se tosin menee hiukan budjettisi yli: Uutena 1059e ja käytettynä noita tuskin saa ihan pian.

K-stationia en suosittelisi missään nimessä. Vaikka se on halvempi kuin Ion (635e), se edustaa vanhempaa tekniikkaa ja jää Ionista reilusti jälkeen soundiltaan ja ominaisuuksiltaan. Ionissa saa myös kunnon koskettimet ja tukevamman/kestävämmän rakenteen. Novationin muovit (!!) eivät ole kuuluisia korkeasta laadustaan. K-station ei ole multitimbraali eli sillä saa soitettua vain yhtä soundia kerrallaan kun Ion kykenee soittamaan neljää. Polyfoniaa on molemmissa sama 8 kpl.

Virus sen sijaan on mainio valinta. Eivät ne ole pelkästään trance-koneita, vaikka toki ne varmaan siihenkin soveltuvat. 900 budjetilla tosin irtoaa kai vain tuo räkkiversio, jossa editointi pitää tehdä PC-softalla -> IMO liian hankalaa. :) Sama juttu noissa Nordin Modulareissa, jotka ovat sinänsä kyllä loistavia laitteita. Jos PC-editointi ei ole ongelma ja modularit kiinnostavat, pitää suositella Arturia Moog Modular V:tä joka on pelkkää softaa, mutta soundiltaan vetää vertoja mille tahansa rautasynalle.

Emun "synat" ovat tietääkseni kaikki samplepohjaisia, eli soundit on äänitetty toisista koneista eikä niitä pääse kovin paljon muokkaamaan. Ne eivät siis ole varsinaisesti syntetisaattoreita vaan romplereita (= sämplereitä jotka soittavat staattisesta ROM-muistista sampleja). Mä olen aina ollut sitä mieltä että samplet soitetaan samplerillä ja syntikalla pitää pystyä tekemään omia ääniä. :) Etuna noissa on iso polyfonia suhteessa hintaan (Mo'Phattissä 64!!).
Avatar
#4 • • Daniel Braun Guest
Happo... -> Millä perustelet ton että Alesis Ion on tällähetkellä soundeiltaan paras VA-syna? Perusteluina oma arviosi vai?
En oikeesti menis sanomaan "paras" mistään laitteesta. Jokaisen maku on niin erilainen että! Toisille se jp8000 on paras, toisille Korg ms2000... Toisille potkii vain ja ainoastaan aito analogi.

Taidat olla Alesiksen edustaja, kun noin kovasti myyntipuhetta pidät :D

Minä sanoisin tohon alkuperäiseen kysymykseen oman vastaukseni (oman mielipiteeni, joten...)
Kyllä se K-station vois toimia ihan ok käytössäsi. Tai, vaihtoehtona on myös Korg mikrokorg, jos budjettia haluaa alaspäin jotta vois ostaa muutakin gearia :hah:
Emun laitteitakaan en hylkäisi samantien.
Itse olen harkinnut tässä ostaa Emu:n XL-7 aikas lailla monikäyttöön...
Noh, kuitenkin. Enemmän kannattaa luottaa omaan vaistoonsa, kokemuksiinsa ja... Siinähän se!
Avatar
#5 • • Charlie Guest

Virus sen sijaan on mainio valinta. Eivät ne ole pelkästään trance-koneita, vaikka toki ne varmaan siihenkin soveltuvat. 900 budjetilla tosin irtoaa kai vain tuo räkkiversio



Kyllä Virus B:n tuohon 900 erkkiin saa, ehkä allekin.[/quote]
Avatar
#6 • • Happo Guest

Millä perustelet ton että Alesis Ion on tällähetkellä soundeiltaan paras VA-syna? Perusteluina oma arviosi vai?



Miksi sinun Daniel pitää marista tälläisestä asiasta?

Peter S. pyysi suosittelemaan hardissynaa ja suosittelin Ionia, koska se on omasta mielestäni tällä hetkellä paras ja kehittynein VA. Perusteluna oman arvion lisäksi muiden kommentit mm. netissä ja vaikkapa Keyboard ja Sound-on-Sound -lehtien arvostelut.

En suosittelisi kenellekään musakoneeksi 486 PC:tä jos lähes samaan hintaan saisi 3GHz Pentium 4:n. :)
Avatar
#7 • • 029 Guest

Millä perustelet ton että Alesis Ion on tällähetkellä soundeiltaan paras VA-syna? Perusteluina oma arviosi vai?



Miksi sinun Daniel pitää marista tälläisestä asiasta?

Peter S. pyysi suosittelemaan hardissynaa ja suosittelin Ionia, koska se on omasta mielestäni tällä hetkellä paras ja kehittynein VA. Perusteluna oman arvion lisäksi muiden kommentit mm. netissä ja vaikkapa Keyboard ja Sound-on-Sound -lehtien arvostelut.



Tuskimpa tässä mitään kiristelyä on tarkoituksena lietsoa ja ehkä danielilla oli pointtina, että olisi kiva lukea hiukka tarkempiakin perusteluita miksi jokin syna on jonkun mielestä parhaiten ajantasalla :)

Jos on jotain syvällisempää infoo niin ois mielenkiintoista kuulla käyttäjien mielipiteitä ja kokemuksia. Esim oskillaattoreista, filsuista tai oikeestaan mistä vain spekseistä ois tärkee tietää verrattuna muihin syntetisaattoreihin... :) Mä ainakin oon nykyhardiksesta aika hyvin pihalla kun viimesimmät ((VA))-hardisostokset on itsellä roland jp-8080 ja Novationin Supernova ;);)
Avatar
#8 • • Happo Guest
Olihan tuossa toi Alesisin sivu josta pääsee aika hyvin eteenpäin. Tässä kuitenkin pari linkkiä mistä löytyy lisää tietoa:

Keskustelua Plattarissa:
http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?t=8224

Keskustelua Yahoossa:
http://groups.yahoo.com/group/alesis-ion/messages

Keyboardin arvostelu (PDF):
http://alesis.com/news/reviews/0309KY_AlesisIon.pdf

Laitteen lohkokaavio:
http://homepage.mac.com/bobborries/Ion_Flow_Chart.pdf

Laitteen manuaali:
http://alesis.com/downloads/manuals/Ion_Manual.pdf

Harmony Centralin arvostelut:
http://www.harmony-central.com/Synth/Data/Alesis/ION-01.html
Avatar
#9 • • Edited MikkiHiiri Guest
Saiskos jostain ÄÄNIdemonstraatiota kyseisestä maailman parhaasta VA-synasta?
Tuntuu jotenkin että JP:n sawia on mahdoton voittaa äänenlaadussa, se
on vaan niin huikeen tarkka.

Toisessa topicissa sanoit: "Mä en ole päässyt laitetta vielä testaamaan, mutta oon kuullut tosta paljon hyvää"

Ei ihme ettei sulla ole riittäviä perusteluja ;)
Avatar
#10 • • Peter Skogberg Guest
Kyllähän tuo Ion houkuttais. Mutta, kun on kyseessä my first synthesizer, niin tuleekin varmaan kyseeseen Novation K-station tai Korg MS-2000R. Ebayssa tietenkin näkee silloin tällöin Accessin Virus A:ta tuohon n. 600 eruon hintaan, joten sekin olisi yksi. Mutta Virus Rack ei houkuttele, koska olen ostamassa 100% hardissynaa :cool:

En vielä todellakaan tiedä, minkä ostaisin, ja rahatkin tulee vasta n. 5 kuukauden päästä,..

Mutta pieni välikysymys: Kumman ostaisi USB koskettimistoksi, Midiman Radium 49 vai Evolution MK-249C? Kun olen arvotseluja lukenut, olen saanut kuvan, että Midimanit ovat melkoisen onnettomia, ja kaikissa Evolutionin arvosteluissa Evolutionia verrataan Midimanin paremmaksi vaihtoehdoksi. Kumpaa suosittelisitte?
Avatar
#11 • • MikkiHiiri Guest
Kuuntelinki ton Ionin kotisivuilta demot. Kyllähän toi bassosynaksi ois
ainaki hyvä.. Ei vaan oikein noi muut presetit miellyttäny paitsi muutama
pädi, Van Halen varmaan ois tykänny enemmä ;)
Ihan jees äänenlaatu, vaikee tietty sanoo ku noissa esimerkki mp3sissa
on niin paska ääni.. erityyppinen ku esim JP:n soundi. JP:ssä on edelleen
lämpöisempi mielestäni. Vois tommosen kuiteski ottaa käyttöön
Avatar
#12 • • Happo Guest

Saiskos jostain ÄÄNIdemonstraatiota kyseisestä maailman parhaasta VA-synasta?
Tuntuu jotenkin että JP:n sawia on mahdoton voittaa äänenlaadussa, se
on vaan niin huikeen tarkka.


Äänidemoja löytyy netistä paljon jos osaat etsiä. Pitääkö sulle laittaa niihinkin linkki? :) Mitä tarkoitat tolla että "JP:n saw on huikeen tarkka"?? Tarkka mallinnus? Missään analogisynassa ei kyllä ole supersawia...

Ittellänikin on JP-8080. Loistava syntikkahan se on, mutta eihän se analogisynia kovin hyvin mallinna.
Avatar
#13 • • MikkiHiiri Guest

Mitä tarkoitat tolla että "JP:n saw on huikeen tarkka"?? Tarkka mallinnus? Missään analogisynassa ei kyllä ole supersawia...
Ittellänikin on JP-8080. Loistava syntikkahan se on, mutta eihän se analogisynia kovin hyvin mallinna.



Kuten ehdin jo mainita niin löysin..
Joo huikeen tarkka eli puhdas, kaunis, pehmeä soundi vaikka aaltoja on
päällekkäin 17 x 4 kpl. Siihen ei muut VA:t pysty.. Eipä tuo Ionikaan
mallinna analogisia syntikoita, ei se ainakaan siltä kuulostanut ;)
Avatar
#14 • • Tuppu_ Guest

Eipä tuo Ionikaan
mallinna analogisia syntikoita, ei se ainakaan siltä kuulostanut ;)



Heh, täällä taas kiristellään hampaita. :D
Mä nyt voin itse ionia jonkinverran testanneena sanoa, että se on kaikista va-synista ehdottomasti analogisimman kuuloinen! Novationit on joillain soundeilla myös, mutta niissä on jotain digisirinää ja jotain merkillistä siinä äänessä noin muuten havaittavissa. Testatkaa ionia ja testatkaa oikeita analogeja ja miettikää sitten, mitä tarkoittaa analoginen ääni ja varmasti tulette siihen tulokseen, että ionissa se on analogisin. ;)

Harvat virtuaalianalogit soundaa oikeesti analogilta ja esim. jp:n supersaha menee mun mielestä ennemminkin johonkin futuristic trance-synthesis-puolelle, vaikka onkin hyvä ääni. Ei hyvä ääni aina ole analoginen, mutta yleensä analoginen on hyvä. :p

Ja varsinaista topiccia jatkaen...

Kyllä emun synissa on mun mielestä aika paljon potentiaalia, vaikka ne romplereita ovatkin. Suht. edullisiakin. Itelläkin käyny mielessä ostaa joku emu, vaikka just möin mun 2 digisynaa veke (mm. jp:n), jotta saan oikeen analogin. ;)

Edit. Niijoo ja tosta jp:n supersahasta vielä, että mun mielestä se ei kyllä oo mikään lämmin, eikä ainakaan analoginen, vaan todella hento ja sähäkkä ääni. Sillä kyllä saa hienot liidit ja varsinkin stringsit ja padit, mutta lämmin, nojaa... (ja jos joku taas ehdottaa äitiä ja tytärtä, mä otan tyttären!) :D
Avatar
#15 • • Daniel Braun Guest

Millä perustelet ton että Alesis Ion on tällähetkellä soundeiltaan paras VA-syna? Perusteluina oma arviosi vai?



Miksi sinun Daniel pitää marista tälläisestä asiasta?

Peter S. pyysi suosittelemaan hardissynaa ja suosittelin Ionia, koska se on omasta mielestäni tällä hetkellä paras ja kehittynein VA. Perusteluna oman arvion lisäksi muiden kommentit mm. netissä ja vaikkapa Keyboard ja Sound-on-Sound -lehtien arvostelut.

En suosittelisi kenellekään musakoneeksi 486 PC:tä jos lähes samaan hintaan saisi 3GHz Pentium 4:n. :)



Juu, ei toi todellakaan ollu marinaa, kuten tossa 029 veikkailikin.
Ihmettelin vain että perustelit melko heikosti ensimmäisessä viestissä sen että toi Ion on paras VA syna tällähetkellä...
Mikä on oikeesti paras ja kenelle??
Hyvähän se on että suositellaan jotakin synaa... Uudet ehdotukset ovat tietenkin aina mukavia, eikä ne perinteiset jp8000 jne...
Mutta, miksi "paras" :confused:
Eip oikeesti taida olla ihan jokaisen mielestä "the ultimate superhyperparas" VA syna tällähetkellä. Varsinkaan noin en väittäisi, jos en todellisuudessa olis päässy edes kokeilemaan laitetta...

Mutta, peace!
Avatar
#16 • • MikkiHiiri Guest

Testatkaa ionia ja testatkaa oikeita analogeja ja miettikää sitten, mitä tarkoittaa analoginen ääni ja varmasti tulette siihen tulokseen, että ionissa se on analogisin. ;)



Jostain kumman syystä erotan analogisen silti paljo paremmaksi,
vaikka kyseessä olikin mp3-näyte, ei siellä ollut sitä analogisen lämpöä.
Analogia ei voi mallintaa suoraan, pitää käyttää siinä DA- ja AD-muuntimien välissä jotain muuta laitetta jos haluu sitä lämpöö lisätä.


Edit. Niijoo ja tosta jp:n supersahasta vielä, että mun mielestä se ei kyllä oo mikään lämmin, eikä ainakaan analoginen, vaan todella hento ja sähäkkä ääni. Sillä kyllä saa hienot liidit ja varsinkin stringsit ja padit, mutta lämmin, nojaa... (ja jos joku taas ehdottaa äitiä ja tytärtä, mä otan tyttären!) :D



Joo en oo maininnu et JP olis analogisen kuuloinen (kuten ei mikään muukaan VA-syna), päinvastoin kaunis digitaaliseksi. IMO se soundi on vaan niin vitun puhdas ja pehmeä että se on kaunis, se varmaan johtuu oskillaattoreiden lisäks DA-muuntimista, jotka on Rolandilla olleet aina aivan vitun puhtaan kuuloiset. Esim supernovassa mielestäni taas kylmä ja karu. Oikein selkeästi kuulee sen äänen liian terävyyden ja kovuuden ku ne oskillaattorit alkaa soimaan. Makuasioita tietty.. en vaan tykkää paskasta soundista
Avatar
#17 • • FoFlow Guest

Kyllähän tuo Ion houkuttais. Mutta, kun on kyseessä my first synthesizer, niin tuleekin varmaan kyseeseen Novation K-station tai Korg MS-2000R. Ebayssa tietenkin näkee silloin tällöin Accessin Virus A:ta tuohon n. 600 eruon hintaan, joten sekin olisi yksi. Mutta Virus Rack ei houkuttele, koska olen ostamassa 100% hardissynaa :cool:



Tuotanoinniin... Jos kyseessä on tosiaan eka syna niin suosittelisin jotain muuta kun VA synaa. Ellei sulla ole jo äänilähteitä muualta läjäpäin. Mistä revit Drummit kun VA soittaa sun Bassit? Jos muita, sample-pohjaisia äänilähteitä löytyy, niin sitten ehkä VA on hyvä hankinta. Mutta... Jos ei ole vaan ajattelit ehkä tehdä pääsääntöisesti musaa oikeella koneella (ei siis tietokoneella), niin osta sampleri. Nykyjään hårdissamplereita myydään jo aika edukkaasti, esim Emu E-5000. Saat samat ominaisuudet (polyfonia, filsut, EFX) kuin esim romplerissa, mutta paremmat modulointimahdollisuudet (varsinkin Emussa) ja voit ladata just sellasii äänii ku sielus lystää. Ja laajennettavuutta riittää. Esim musicstore.de myi noita E-5000 koneita 499e... uih...

Sitäpaitti eikös rompleri itseasiassa ole monipuolisempi ja parempi soitin kuin VA? VA:ssahan on vain se rajattu määrä oskillaattoreita, kun taas romplerissa (tahikka samplerissa) oskillaattori voi olla mitä tahansa ääntä, vaikka oma pierus :D jonka jälkeen ääni kulkee samoja reittejä DCA (VCA) ja DCF (VCF):n läpi niin VA:ssakin kuin romplerissakin. VA:lla et voi jäljitellä omia ilmalaivojasi, ellet tunge kanttiaaltoa taikka ehkä saha-aaltoa hanurista (sori... mä oon aika väsy).

Ja jotta kukaan ei saa väärää käsitystä :panic: niin ilmoitettakoon että mä ainakaa en luovu JP:stäni. On sitä yritetty samplata jne, mutta lopputulos ei todellakaan ole SuperSAWia edes lähellä. Mutta jos ajattelette asiaa tarkemmin niin eiks tää näin oo? VA:t on vain erittäin rajoitettuun käyttöön kun taas esim samplerilla voit tehdä mitä vaan audioon liittyvää? Ku vaan joku sais JP:n filsut sampleriin...

Mutta pieni välikysymys: Kumman ostaisi USB koskettimistoksi, Midiman Radium 49 vai Evolution MK-249C? Kun olen arvotseluja lukenut, olen saanut kuvan, että Midimanit ovat melkoisen onnettomia, ja kaikissa Evolutionin arvosteluissa Evolutionia verrataan Midimanin paremmaksi vaihtoehdoksi. Kumpaa suosittelisitte?



Tähän asiallisempi kommentti kun yläpuolella :excellent: Olin itse saman asian edessä jokin aika sitten ja päädyin Edirolin PCR-50 kontrolleriin. Se on myös hyvä vaihtoehto. Käy tsekkaamassa paikallisessa musiikkikaupassa. Itse sain hinnaltaan järkevän tarjouksen Helsingin Musiikista...

Hyvin näyttää noi Emoticonsit toimivat täs uuvves voorumis :mie peelo:
Avatar
#18 • • R24 Guest
Jos mää jonkun VAn ostaisin ni se ois kyllä ehdottomasti Nord Lead 3. Siinä on hyvä perus soundi, kuulostaa oikealta analogilta tai todella digitaaliselta tarvittaessa ja siinä on PARAS käyttöliittymä (täysin ympäripyöriviä v-pot:ja ei voita mikään, kiipparissa todella hyvä tatsi ja vuolukivi modwheel & puinen pitchbend on nannaa)

Hintakin on tosin sitten melko korkea, mutta laatu maksaa.
Avatar
#19 • • Peter Skogberg Guest
Joo siis FoFlow ajattelin siis hankkia ensimmäisen SYNAN. Tähän asti olen vääntänyt musaa enimmäkseen Reasonilla ja Yamaha A-3000V2 samplerilla ja Yamaha RM1X:llä, jotka siis minula ovat. Nyt tarvitsen vain synan, ja sen jälkeen synia :) , ja sitten rumpukoneita ja kaikkea pikkukamaa millä ei tee mitään mutta mikä näyttää hienolta :cool: :D
Avatar
#20 • • 029 Guest

Joo siis FoFlow ajattelin siis hankkia ensimmäisen SYNAN. Tähän asti olen vääntänyt musaa enimmäkseen Reasonilla ja Yamaha A-3000V2 samplerilla ja Yamaha RM1X:llä, jotka siis minula ovat. Nyt tarvitsen vain synan, ja sen jälkeen synia :) , ja sitten rumpukoneita ja kaikkea pikkukamaa millä ei tee mitään mutta mikä näyttää hienolta :cool: :D



Ekaks synaks (ja siis ton edellämainitun gearin jatkeeks) vois jotain JP-8080:n tapasta kyl suositella. Esim JP:llä saattaa oppia ehkä helpoiten mallinnuksesta kaiken mitä siinä oikeestaan tarvii hanskata :) mutjuu... on siis varmasti muitakin hyviä vaihtoehtoja, mut jos joku pitäs opettaa mallintaan niin lyö vaan JP:n ääreen pariks viikkoo ni siit läht. . . =)