Kyllähän tuo Ion houkuttais. Mutta, kun on kyseessä my first synthesizer, niin tuleekin varmaan kyseeseen Novation K-station tai Korg MS-2000R. Ebayssa tietenkin näkee silloin tällöin Accessin Virus A:ta tuohon n. 600 eruon hintaan, joten sekin olisi yksi. Mutta Virus Rack ei houkuttele, koska olen ostamassa 100% hardissynaa :cool:
Tuotanoinniin... Jos kyseessä on tosiaan eka syna niin suosittelisin jotain muuta kun VA synaa. Ellei sulla ole jo äänilähteitä muualta läjäpäin. Mistä revit Drummit kun VA soittaa sun Bassit? Jos muita, sample-pohjaisia äänilähteitä löytyy, niin sitten ehkä VA on hyvä hankinta. Mutta... Jos ei ole vaan ajattelit ehkä tehdä pääsääntöisesti musaa oikeella koneella (ei siis tietokoneella), niin osta sampleri. Nykyjään hårdissamplereita myydään jo aika edukkaasti, esim Emu E-5000. Saat samat ominaisuudet (polyfonia, filsut, EFX) kuin esim romplerissa, mutta paremmat modulointimahdollisuudet (varsinkin Emussa) ja voit ladata just sellasii äänii ku sielus lystää. Ja laajennettavuutta riittää. Esim
musicstore.de myi noita E-5000 koneita 499e... uih...
Sitäpaitti eikös rompleri itseasiassa ole monipuolisempi ja parempi soitin kuin VA? VA:ssahan on vain se rajattu määrä oskillaattoreita, kun taas romplerissa (tahikka samplerissa) oskillaattori voi olla mitä tahansa ääntä, vaikka oma pierus :D jonka jälkeen ääni kulkee samoja reittejä DCA (VCA) ja DCF (VCF):n läpi niin VA:ssakin kuin romplerissakin. VA:lla et voi jäljitellä omia ilmalaivojasi, ellet tunge kanttiaaltoa taikka ehkä saha-aaltoa hanurista (sori... mä oon aika väsy).
Ja jotta kukaan ei saa väärää käsitystä :panic: niin ilmoitettakoon että mä ainakaa en luovu JP:stäni. On sitä yritetty samplata jne, mutta lopputulos ei todellakaan ole SuperSAWia edes lähellä. Mutta jos ajattelette asiaa tarkemmin niin eiks tää näin oo? VA:t on vain erittäin rajoitettuun käyttöön kun taas esim samplerilla voit tehdä mitä vaan audioon liittyvää? Ku vaan joku sais JP:n filsut sampleriin...
Mutta pieni välikysymys: Kumman ostaisi USB koskettimistoksi, Midiman Radium 49 vai Evolution MK-249C? Kun olen arvotseluja lukenut, olen saanut kuvan, että Midimanit ovat melkoisen onnettomia, ja kaikissa Evolutionin arvosteluissa Evolutionia verrataan Midimanin paremmaksi vaihtoehdoksi. Kumpaa suosittelisitte?
Tähän asiallisempi kommentti kun yläpuolella :excellent: Olin itse saman asian edessä jokin aika sitten ja päädyin Edirolin PCR-50 kontrolleriin. Se on myös hyvä vaihtoehto. Käy tsekkaamassa paikallisessa musiikkikaupassa. Itse sain hinnaltaan järkevän tarjouksen Helsingin Musiikista...
Hyvin näyttää noi Emoticonsit toimivat täs uuvves voorumis :mie peelo: