KIRJOITA NOVELLI BILEKIRJAAN!

26 posts, 2 pages, 4,927 views

Avatar
#1 • • Pauliina Guest
Olemme kokoamassa novellikokoelma-tyylistä kirjaa bilemenosta alusta tähän päivään.

TARVITAAN: Hyviä kirjoittajia, jotka osaavat tai haluavat oppia myös proosan tyylilajin. Toinen kriteeri: viime vuosina täysiä bilettäneitä. Nyt 90% meistä kirjoittajista on 92-94-teknosukupolvea ja ihan eka sukupolvi on myös helppo tavoittaa. Muutamien kliimaksi osuu vuosille 94-96 mutta nuorimmat sukupolvet puuttuvat. Ideaalisesti kirja päättyisi kuvauksiin mahtavista bileistä 2003! It's not over yet.

Myös: Turku, Tampere, Kiiminki, Rovaniemi - kertomuksia myös näistä mestoista olisi hyvä olla. Lisäksi: Ibiza, Goa, Thaimaa, Lontoo, Berliini....ja mitä vielä?

Vielä briiffi: Jokainen kirjoittaa nimellään tai nimimerkillä yhden tai useamman bileisiin/klubbaamiseen liittyvän tarinan, johon kiteytyy jotain olennaista omasta teknokokemuksesta ja bilepiireistä. Tarinat voivat olla yhden sivun anekdootteja tai 15 sivun kertomuksia.

Tähän mennessä aiheita mm:
Amsterdam-skenestä Suomeen 95-aikoihin.
Hassuja tajunnantiloja Tampere-skenessä
Ensimmäinen skämänen flyeri käteen 18-vuotiaana, metäsbileiden etsintä, löytäminen ja - woah!
Yöbileratsia Helsingissä jokunen vuosi sitten
Lahdesta Hesaan - ja elämä alkaa!
Maailman cooleimman lontoolaisen kundikaverin kanssa aneemisessa Suomi-skenessä 92 - Lontoossa kaikki on paremmin?
Mä luulen että mä kuolen! -ekstaasipaniikkihetki

Lisää mahdollisuuksia:
ekat bileet - ihana maailma
kun lempibiisi pamahtaa kajareista
ihastuminen bileissä
miltä tuntuu tanssia
paskat bileet, väärä musa, ärsyttäviä tyyppejä
turistit tuli
valmistautuminen bileisiin viikolla
viikonlopun jälkimaininkeja
jatkot
Ja mitä vielä?


Jos kiinnostaa, ota yhteyttä ja esitä jo valmiiksi yksi tai useampi idea tarinasta ja näkökulmasta.


Pauliina Seppälä
[email protected]

Freelance Journalist, Writer:
http://hannapauliina.city.fi
Avatar
#2 • • Mimako Guest

Olemme kokoamassa novellikokoelma-tyylistä kirjaa bilemenosta alusta tähän päivään.

Freelance Journalist, Writer:
http://hannapauliina.city.fi



"Olemme" kokoamassa? City-lehtikö ton systeemin kokoaa ja mahdolliset voitot kahmii taskuihinsa, Seppälähän muistetaan mm. City-lehden "huumetoimittajana"? Maksetaanko kirjoittajille ylipäätään mitään palkkioita vai onko kyseessä omakustanne, jolloin kirjoittajien täytyy maksaa painatuskulut? Oletan siis, että "kirja" viittaa painotuotteeseen, ei esim. halvemmin valmistettavaan nettijulkaisuun.

(Kysyin nämä siksi julkisesti, etteivät kokoelmaan kirjoittamisesta innostuneet mutta kustannusalaa tuntemattomat sitoutuisi mihinkään mikä ei innosta.)
Avatar
#3 • • Pauliina Guest

Olemme kokoamassa novellikokoelma-tyylistä kirjaa bilemenosta alusta tähän päivään.

Freelance Journalist, Writer:
http://hannapauliina.city.fi



"Olemme" kokoamassa? City-lehtikö ton systeemin kokoaa ja mahdolliset voitot kahmii taskuihinsa, Seppälähän muistetaan mm. City-lehden "huumetoimittajana"? Maksetaanko kirjoittajille ylipäätään mitään palkkioita vai onko kyseessä omakustanne, jolloin kirjoittajien täytyy maksaa painatuskulut? Oletan siis, että "kirja" viittaa painotuotteeseen, ei esim. halvemmin valmistettavaan nettijulkaisuun.

(Kysyin nämä siksi julkisesti, etteivät kokoelmaan kirjoittamisesta innostuneet mutta kustannusalaa tuntemattomat sitoutuisi mihinkään mikä ei innosta.)




Minä helvetin City-lehden huumetoimittajana?
No, vastaan nyt kuitenkin noihin ihan relevantteihin mutta sangen kyynisesti esitettyihin kysymyksiin.
Kirjan laittoi alulle kaksi yksityishenkilöä - minä ja Tomi, pelkästään siksi että tuntui tärkeältä että sellainen kirja tehtäisiin. Nyt kirjaa on kokoamassa joukko innokkaita yksityishenkilöitä. Kustantajaa ei ole vielä ja on todellakin paljon mahdollista ettei kukaan saa penniäkään taskuunsa. Silti esimerkiksi minä olen luvannut auttaa kirjoittajia heidän tarinoidensa kanssa nousevissa ongelmissa, organisoimaan porukkaa ja editoimaan tekstejä. Kuitenkin pyritään tekemään kirjasta niin hyvä, että sen joku kaupallinen kustantaja kustantaa. Riskihän tämä on. Siis riski siitä että kirjoittaa novellin eikä sitä julkaista - muttei kai se nyt niin kamala kohtalo ole? Ja onhan tämä eräänlainen novellikurssi samalla.
Avatar
#4 • • Taedium Guest

Minä helvetin City-lehden huumetoimittajana?
No, vastaan nyt kuitenkin noihin ihan relevantteihin mutta sangen kyynisesti esitettyihin kysymyksiin.

Hm. Itse en olisi epäillyt mitään ihmeellistä tässä, tämmösiä projektejahan pukkailee silloin tällöin. Mutta minkä ihmeen takia vastaus alkaa näin?

Miksi hermostuit tällä tavalla?

Pahoittelen, mutta jos esiinnyt City-lehdelle kirjoittavana henkilönä, niin miksi sorrut rumaan kielenkäyttöön (h-sana), sekä alennut kommentoimaan Mimakon tyyliä kysyä motiiveistasi?

Ei vaikuta minusta kovinkaan ammattimaiselta, anteeksi vain.
Avatar
#5 • • Mimako Guest

Minä helvetin City-lehden huumetoimittajana?
(---) Ja onhan tämä eräänlainen novellikurssi samalla.



En tietenkään tarkoittanut, että olisit toimittanut huumeita City-lehteen vaan että kirjoitit sinne ekstaasiaiheisen laajan artikkelin pari vuotta sitten (jonka kuvituksena muistaakseni oli kielen päällä lilluva mikävaan nappi, kuvan oli tod.näk. ottanut joku muu).

Kysyisin vielä että kun kurssitatte nuoria ihmisiä novellin tekemisessä, niin onko teillä aiempaa kokemusta kirjailijan työstä tai kirjankustannusalalta? Mitenkäs on lähdesuojan laita? Eli kannattaako kirjoittaa vahvasti tositapahtumiin perustuvaa tekstiä jossa tapahtuisi jotain, jota yhteiskuntamme pitää rikoksena?
Avatar
#6 • • Pauliina Guest

Minä helvetin City-lehden huumetoimittajana?
(---) Ja onhan tämä eräänlainen novellikurssi samalla.



En tietenkään tarkoittanut, että olisit toimittanut huumeita City-lehteen



Tää oli hauska


Kysyisin vielä että kun kurssitatte nuoria ihmisiä novellin tekemisessä, niin onko teillä aiempaa kokemusta kirjailijan työstä tai kirjankustannusalalta? Mitenkäs on lähdesuojan laita? Eli kannattaako kirjoittaa vahvasti tositapahtumiin perustuvaa tekstiä jossa tapahtuisi jotain, jota yhteiskuntamme pitää rikoksena?



Kaikki jotka on aidosti kiinnostuneita kirjoittamaan tähän kirjaan saa vastaukset kaikkiin kysymyksiin kun ottavat yhteyttä sähköpostitse.
Avatar
#7 • • Taedium Guest

Kaikki jotka on aidosti kiinnostuneita kirjoittamaan tähän kirjaan saa vastaukset kaikkiin kysymyksiin kun ottavat yhteyttä sähköpostitse.

Hei?

Siis mä en ees kiinnittäny tähän huomiota suuremmalti ennen kun luin noi sun vastaukset.

Mikä juttu tää on? Miksi näin salamyhkänen? Onko tässä joku koira nyt haudattuna?

Miksei reipasta, rehtiä ja asiallista vastausta? - Suora ja rehellinen vastaus olisi karistanut kaikki epäilyksen aiheetkin, jos vain on varaa vastata niin.
Avatar
#8 • • serotonot Guest
mikset voi vastata julkisesti vaan ainoastaan sähköpostilla?
sähän ite säästät siinä suuren urakan kun ei tarvitse erikseen vastata spostilla vaan tää topic muuttuu kysyttyjen kysymysten osalta tavallaan tietopankiks kyseisille asioille.

ei ymmärrä. hirvee vihamielisyys ku joku kysyy tekijänoikeus ja -turvajuttuja. haiskahtaa heti ikävältä. ei voi mitään
Avatar
#9 • • Pauliina Guest

mikset voi vastata julkisesti vaan ainoastaan sähköpostilla?
sähän ite säästät siinä suuren urakan kun ei tarvitse erikseen vastata spostilla vaan tää topic muuttuu kysyttyjen kysymysten osalta tavallaan tietopankiks kyseisille asioille.

ei ymmärrä. hirvee vihamielisyys ku joku kysyy tekijänoikeus ja -turvajuttuja. haiskahtaa heti ikävältä. ei voi mitään



Sori ajanpuutteesta.
Avatar
#10 • • tomik Guest
Hop.

Olen tuon kirjan toinen toimittaja, terve.


Mikä juttu tää on? Miksi näin salamyhkänen? Onko tässä joku koira nyt haudattuna?



Ei ole. Ajatuksena on vain tehdä hyvä kirja aiheesta, joka kertoisi kulttuurista ja mukana olevien ja olleiden ihmisten kokemuksista siinä. Jo joku haluaa kirjoittaa fiktiivisiä tarinoita huumeidenkäytöstä, joilla on jotain tekemistä jonkun tutun tms kokemuksiin niin ihan ok, niillä ei ole kuitenkaan tarkoitus mässäillä.

Nimerkkiä voi käyttää ja muuta kivaa. Projekti on vielä vaiheessa,eikä ihan kaikkia kysymyksiä ole vielä mietitty eivätkä ne välttämättä ole edes ajankohtaisia vielä. Nyt on nimenomaan tarkoitus saada mukaan porukkaa, jotka osaavat ja haluavat kirjoittaa, siten että näkökulma muodostuisi mahdollisimman monipuoliseksi. Kaikkien ei tarvitse olla puolivalmiita kirjailijoita, eikä tällä varmasti tavoitella mitään kirjallisuuspalkintoja. Yksi toimituskokous on jo ollut ja kirjoittajia on jo muutama koossa ja innostustakin tuntuisi olevan. Hyvältä vaikuttaa siis.

Emme ole määrittelemässä teknoa tai kirjoittamassa jatko-osaa Inkisen kirjalle.


Miksei reipasta, rehtiä ja asiallista vastausta? - Suora ja rehellinen vastaus olisi karistanut kaikki epäilyksen aiheetkin, jos vain on varaa vastata niin.



Minä olen rehti ja reipas, voin myös vastailla :)

Tomi m. / seos.
Avatar
#11 • • Mimako Guest

Minä olen rehti ja reipas, voin myös vastailla :)



Toistaisin (jotakuinkin) siis aiemmin esittämäni kysymyksen, jonka inspiroi Pauliinan lausunto, että kirjanne tekeminen on samalla novellikurssi kirjaan tekstejään antaville. Oletteko sinä tai Pauliina aiemmin kurssittaneet kaunokirjoittajia ja onko teillä kokemusta kaunokirjallisuuden julkaisemisesta?

Jos ei ole, en suinkaan väheksy tässä proggistanne. Kerta se on ensimmäinenkin myös kouluttajille. Itse en ole "aidosti kiinnostunut" kirjaanne kirjoittamisesta, vaikka voitin ala-asteella kahdesti raittiuskirjoituskilpailun :) Syynä on sisäistämäni sanonta "puhu hiljaa rakkaudesta" ja se, että joudun/pääsen työssäni kirjoittamaan niin paljon, että vapaa-ajallani tahdon tehdä vaikka mitä muuta.

Onnea kuitenkin projektillenne, ideahan on hyvä. Kustannusmaailmaa vähän toisesta vinkkelistä katsovana tahdoin vain herättää keskustelua aiheista, joita ensikertalaiset nuoret kirjoittajat eivät välttämättä tulisi heti ajatelleeksi.
Avatar
#12 • • Pauliina Guest

Minä olen rehti ja reipas, voin myös vastailla :)



Toistaisin (jotakuinkin) siis aiemmin esittämäni kysymyksen, jonka inspiroi Pauliinan lausunto, että kirjanne tekeminen on samalla novellikurssi kirjaan tekstejään antaville.



Kirjoitin näin: "Ja onhan tämä eräänlainen novellikurssi samalla." Vaikutelma siitä, että pitäisin itseäni suurena kirjallisuuden opettajana on tahaton. Sen sijaan pidän koko proggista itsellenikin opettavaisena. Myös kirjoittamiskurssit ovat usein lähes ainoastaan vertaispalautetta, joten aika paljon sama metodi.

Plaah, mutta jätetäänkö tämä tähän. Yleisesti voin "antaa lausunnon" että mun tyyli kirjoittaa nettiin on nopea, puheenomainen ja spontaani - toivon että tämän tietävät ottavat asian tulkinnassaan huomioon.
Avatar
#13 • • Taedium Guest

mun tyyli kirjoittaa nettiin on nopea, puheenomainen ja spontaani

Samoin. Sormet käy nopsempaa ku ajatus. Sepä luo juurikin oman ongelman. Tarinoita olisi, mutta ei kaikkia muista, kun ei ole tullut kirjoitettua ylös ja toiseksi kirjoitukseni on yleensä tajunnanvirtaa, josta rumat asiat suodatettu pääosin pois. (Äiti opetti pienenä, että jos ei oo mitään hyvää sanottavaa jostain, ni sit ei sanota mitään. - Sitä oon koittanu pitää mielessä.)

Pitäisi jaksaa. Jos jaksan (tai oikeastaan vielä tarkemmin: Jos muistan ja muistettuani jos saan itsestäni irti sen verran että aloitan kirjoittamisen; sit se helpottuu ku pääsee alkuun - mut kultakaloillakin on parempi muisti ku mulla), voin postailla kyllä tarinoita. Ei niissä kyllä mitään "fiktiivisiä tarinoita huumeidenkäytöstä" tule olemaan, mutta se ei kai haitanne? Lähinnä ala-asteelta tuttua päätöntä koheltamista. Eikä se, että en ole Suomessa ollut kohta kolmeen vuoteen - ulkomaailmakin käy?

"Musta ei kai ikinä taida aikuiseksi olla.
Enkä sitä halua; mä vain tahdon pitää hauskaa.
Mä en kai ikinä taida aikuiseksi kasvaa, enkä sitä halua.
Mä vain kuljen pilke silmäkulmassa!"
Avatar
#14 • • Pauliina Guest

mun tyyli kirjoittaa nettiin on nopea, puheenomainen ja spontaani

Samoin. Sormet käy nopsempaa ku ajatus. Sepä luo juurikin oman ongelman. Tarinoita olisi, mutta ei kaikkia muista, kun ei ole tullut kirjoitettua ylös ja toiseksi kirjoitukseni on yleensä tajunnanvirtaa, josta rumat asiat suodatettu pääosin pois. (Äiti opetti pienenä, että jos ei oo mitään hyvää sanottavaa jostain, ni sit ei sanota mitään. - Sitä oon koittanu pitää mielessä.)

Pitäisi jaksaa. Jos jaksan (tai oikeastaan vielä tarkemmin: Jos muistan ja muistettuani jos saan itsestäni irti sen verran että aloitan kirjoittamisen; sit se helpottuu ku pääsee alkuun - mut kultakaloillakin on parempi muisti ku mulla), voin postailla kyllä tarinoita. Ei niissä kyllä mitään "fiktiivisiä tarinoita huumeidenkäytöstä" tule olemaan, mutta se ei kai haitanne? Lähinnä ala-asteelta tuttua päätöntä koheltamista. Eikä se, että en ole Suomessa ollut kohta kolmeen vuoteen - ulkomaailmakin käy?

"Musta ei kai ikinä taida aikuiseksi olla.
Enkä sitä halua; mä vain tahdon pitää hauskaa.
Mä en kai ikinä taida aikuiseksi kasvaa, enkä sitä halua.
Mä vain kuljen pilke silmäkulmassa!"



Meidänlaisia helpottaa tietokoneaika: voi korjata ja korjata sitä ekaa tajunnanvirtaversiota eikä tartte tehdä kerralla valmista.

Ota muhun yhteyttä jos haluat tulla meidän seuraavaan (järjestyksessä toiseen) kirjatapaamiseen mukaan - voi sitä sitten pois vetäytyä.
Avatar
#15 • • pakana Guest
Kustannusalan asiantuntijat valloillaan. :eek:

Toivottavasti saatte kirjotuksia, täältä ainakin irtoo tarina jos vaan ehdin sen purkittamaan.


lykkyä.
Avatar
#16 • • ---[-]--- Guest
Kustannusyhtiöt julkaisevat max 4% kaikista lähetetyistä kirjoituksista. Kaikkia ei edes lueta. Onko teillä suhteita kustannusyhtiöihin tai miksi luulette, että joku jaksaisi julkaista sillisalaattia, jossa asiallisten kirjoitusten lisäksi on hörhöjen sekoboltsitarinaa alkuviikon laskuista?

Sorry kyynisyys, mut tekis mieli kirjoittaa ja on jopa kokemusta sekä osaamista siitä, mut ku kirjotan muutenkin sen verran, et täs pitäis olla joku muu porkkana ku "novellikurssi". :)
Avatar
#17 • • Edited Vesa Guest
...
Avatar
#18 • • Taedium Guest

Ota muhun yhteyttä jos haluat tulla meidän seuraavaan (järjestyksessä toiseen) kirjatapaamiseen mukaan - voi sitä sitten pois vetäytyä.

...No ehkä parempi hoitaa sähköpostitse... Ku tässä välissä on kolmisen merta...

...Ja kattotaa jos saan ylipäänsä itsestäni irti sen verran, että kirjoitan.
Avatar
#19 • • tomik Guest


Että semmoista. Toivottavasti näistä mun sepustuksista tuli kirjaproggikseen edes joitain ideoita. Ainakin tarkoitus oli hyvä, sillä uskon, että klubiharrastajien neuvoilla, novellien otsikoinnilla/valinnoilla sekä ongelmakohtien ennakoinnilla voitte varmistaa, että kirjasta tulee klubikulttuurille sitä kauan kaivattua positiivista julkisuutta.



Kiitoksia, noista oli varmasti apua. Semmonen pieni korjaus että ei ole tarkoitus kartoittaa pelkästään klubikulttuuria vaan myös laajempaa kokonaisuutta eli mukaan tulee myös metsä- ja varastobileitä, ei vain nykyistä klubikulttuuria.

Ensisijaisena tarkoituksena on tehdä hyvä ja nautittava kirja, joka myös hämmentäisi, herättäisi ajatuksia ja olisi "taiteellisesti uskottava".

Itse vuodesta 95 aktiivisesti, laskevana käyränä eli klubeilla en kovin paljoa viihdy. Ollut mukana järkkäämässä erinäisiä tapahtumia metsäbileistä, deephousebileisiin ja street partyihin.

Yht. yo. huum. tajuinen. hellä.
Avatar
#20 • • Dani Cior Guest
Ok, mä voin kirjoittaa myös. Ensimmäiset bileet oli Nokian kaapelitehtaalla vuonna 1992 ja 1994-1995 olin mukana bilettämässä Smilessa, ja siihen aikaan aktiivisesti mukana kukoistavassa Goa-metsäbileskenessä, lukuisissa varastobileissä jne. 1998 viimeisissä legendaarisissa Ior Bocin bileissä Sipoossa, jonka jälkeen mun ainoaiksi tähän asti jääneisiin Street Partyihin Foorumin eteen. Ulkomailta olen klubbaillut/bilettänyt Edinburghissa, Tel Avivissa, Tukholmassa, Tallinnassa ja kerran Lontoossa.

Olen ollut jokseenkin aktiivisena mukana tähän päivään ja voin kertoa rasvaisia huumejuttuja. Kiinnostaako?

Mun perspektiivi voisi olla vaikka bileet yhteiskuntakriittisen ja anarkistis-autonomisen ajattelutavan katalysaattorina yhteenkuuluuvuustunteen ja individualistisuuden korostuksen kautta?:P