Miksi? Virallinen tyhmien kysymyksien topikki.

1,224 posts, 62 pages, 296,138 views

Avatar
#361 • • Tres Guest

Ai et kelttien druidit harmitteli ku lapin
shamaanit meni aikasemmin nukkuun
3000 vuotta sitten ja siks ne kehitti
daylight saving timen ja päiväntasaukset?

Jaa. Mulla on ollu käsitys, että nykyinen nykyisen ajanlaskun mukaan suoritettava kesäaika olisi alunperin Benjamin Franklinin ehdotuksesta joskus 1700-luvulla ja sittemmin otettu käyttöön (jonkun britin uudelleen laskemana) 1900-luvun alussa Englannissa hiilen säästämistä varten ja pian Saksa ja sitä kautta muu Eurooppa seurasikin perässä.

Pitänee ottaa selvää.



Tarkotin tällä tietysti sitä, että noina ko. päivinä
on juhlittu viimeset parituhatta vuotta
riippumatta siitä onko kelloja siirretty tai
mikä kalenterijärjestelmä on ollut käytössä.

Ja mitä juhlimiseen tulee niin se tarkottaa muutakin
kun dokailua ja nollaamista.
Avatar
#362 • • Quu Guest
...
Avatar
#363 • • Moraani Guest


Jos halutaan juhlia vain juhlan takia, niin pidetään sitten rehellisesti juhla juhlan takia, eikä naamioida sitä miksikään Jeesuksen ylösnousemusjuhlaksi tms.



Miten niin ihmiset juhlivat juhlia vain juhlien takia? Ehkä sulla on vain tämä käsitys, koska et itse näe niissä mitään sen kummempaa syytä. Monelle kuitenkin se syy löytyy. Nämä tietyt juhlapäivät ovat mielestäni aika tärkeitä nykymaailmassa, jossa kiitollisuus ja asioiden ajattelu helposti jäävät. Sä oot varmaan yksi harvoista joka ostaa lahjoja muuten vaan, ilman erityissyytä, tosin muitakin keinoja löytyy. Juhlapäivät ovat sitä varten että saa muistaa rakkaitaan. Kaikille ei näet ole mahdollista tuhlata ajatuksiaan muihin arjen keskellä.

Sitäpaitsi, on ehkä enemmän fiilistä juhlia, kun on erityinen syy siihen.
Avatar
#364 • • Ana-- Guest

Kaikille ei näet ole mahdollista tuhlata ajatuksiaan muihin arjen keskellä.



Oho. Sit kantsii jo pysähtyy ja miettii, et millasta arkee oikein viettää :(
Avatar
#365 • • Moraani Guest

Oho. Sit kantsii jo pysähtyy ja miettii, et millasta arkee oikein viettää :(



No kyl sä nyt tiedät. Aamulla herää aikasin menee töihin/kouluun tulee himaan tekeen läksyjä,
menee ruokaostoksille ja vaimo valittaa ja lapset rääkyy. Ei siinä välttämättä jaksa ajatella
että onpa ihanaa että toi naapurin pirkko sai söpön räksyttävän koiran, jottei se olis enään yksinäinen.
Tai jotain. Eikä varmaan useasti tule mieleen miten onnellinen voi olla siitä että on rahaa ostaa ruokaa, kun ajatukset
pyörii illan bileissä. Lähinnä se, että osaa arvostaa asioita joita pitää itsestäänselvyyksinä.
Avatar
#366 • • Taedium Guest

Ja mitä juhlimiseen tulee niin se tarkottaa muutakin
kun dokailua ja nollaamista.

No eihän se ole pakko dokata, vaikka suomalaisessa juhlassa ei hirveän usein ajokunnossa olla. Ja kyl mä katson, että suurin osa juhlapäivistä on ihan vaan kansan tresholdien (hehe, no pun intented, hauska silti) nollaamiseen tarkoitettu. Jaksaa sitten loman jälkeen olla ahkera.

Se, että keksitään perinne (okei, muodostetaan olis parempi sana) jossa perhe kerääntyy kinkun ääreen tuo yhteishenkeä perheeseen ja rauhoittaa mieltä ja näin. Osuu sopivasti just uutta vuotta ennen, jonka jälkeen sitten tammikuussa perinteisesti pitää antaa 110% itsestään. Tutkimuksetkin osoittaa, että ilman lomia ajan mittaan työteho laskee.

Mun mielikuvaksi on muodostunut, että juhlat ovat pääsääntöisesti nollaamista varten.

Samoin, kun katson uskonnon olevan yksilölle huono, mutta yhteiskunnalle hyvä. Samoin kun alkoholi. Juopunut ja vanhurskas kansa on helpompi hallita.

Sä oot varmaan yksi harvoista joka ostaa lahjoja muuten vaan, ilman erityissyytä,

No emmä niin usein ketää muistakkaan. (Kixukarvatakki ois pitäny tehdä yhelle kaverille ylläriks joku vuos sitten, mutta vieläkin mulla on vasta mitat valmiina. Toivottavasti se kaveri ei muuten lue tätä.) Mut mä en osaa arvostaa lahjoja, jotka on annettu sen takia, kun mulla on joku erityinen päivä tai jos on vaa yleinen lahjojen anniskelupäivä. Ja skidinä ku mutsi oli onnellinen, ku sai järkätä synttäribileitä, niin mä olin aina nolona niillä juhlilla. Okei, jos mä teen jotain merkittävää joskus hamassa tulevaisuudessa, vaikka pelastan Halosen valkohain hampaista, niin sitten minun kunniakseni järjestetyt juhlat voisi olla ok - kerran/tapaus - mutta muutoin tunnen itseni vain vaivaantuneeksi.

Sitäpaitsi, on ehkä enemmän fiilistä juhlia, kun on erityinen syy siihen.

Mutku ne syyt tuntuu keksityiltä ja keinotekosilta.
Avatar
#367 • • Funkatronik Guest
Tyhmä kysymys numero n

Englanniksi naistenmies on womanizer.

Onko miestennielijä sitten manizer?
Avatar
#368 • • Leaphion Guest
Onko siinä tapauksessa nielijä izer?
Avatar
#369 • • Timmo Guest
spermizer?
Avatar
#370 • • serotonot Guest

Onko siinä tapauksessa nielijä izer?


*tosinaurettavanoloinenmuttavaikeaasento*

<3
Avatar
#371 • • Elvish Guest
Miks suomenruotsalaiset puhuu aina keskenään ruotsia?

Jos ne muuten puhuu kaikille suomea, mutta heti kun ne näkee toisen suomenruåtsalaisen, niin samantien kieli muuttuu ruotsiksi kuin taikasauvasta.

Johtuuko se:

a.) Kova kaipuu takasin juurilleen ruotsiin, jota tällä tavoin lohdutellaan

b.) Osaavat puhua luontevammin ruotsia kuin suomea

c.) On jännää kun on oma "salakieli" mitä muut ei ymmärrä

d.) kaikki näistä

e.) joku muu: Mikä?____________________
Avatar
#372 • • LindaGP Guest

Miks suomenruotsalaiset puhuu aina keskenään ruotsia?

Jos ne muuten puhuu kaikille suomea, mutta heti kun ne näkee toisen suomenruåtsalaisen, niin samantien kieli muuttuu ruotsiksi kuin taikasauvasta.

Johtuuko se:

a.) Kova kaipuu takasin juurilleen ruotsiin, jota tällä tavoin lohdutellaan

b.) Osaavat puhua luontevammin ruotsia kuin suomea

c.) On jännää kun on oma "salakieli" mitä muut ei ymmärrä

d.) kaikki näistä

e.) joku muu: Mikä?____________________



Itseeni sopii B-vaihtoehto. On se vaan niin kivaa hölöttää omalla äidinkielellään, kun suomen kieli on aika vaikea kieliopillisesti. Ja mitkä ihmeen juuret Ruotsiin? Haloo? En usko että kovinkaan monella ihan tavallisella suomenruotsalaisella on juuret missään muualla kuin Suomessa. Minun juureni ovat Suomen Pyhtäällä.
Avatar
#373 • • Timmo Guest
Mutta mistä johtuu, että suomenruotsalaiset/ruotsalaiset tytöt ovat yleensä paremman näköisiä kuin suomalaiset tytöt?
Avatar
#374 • • LindaGP Guest

Mutta mistä johtuu, että suomenruotsalaiset/ruotsalaiset tytöt ovat yleensä paremman näköisiä kuin suomalaiset tytöt?



Teoria: Skandinaavit ovat vaaleampia kuin suomalaiset, joten pidämme heitä jopa eksoottisen näköisinä/ kauniimpina. Omasta mielestäni suomenruotsalaiset eivät ole sen kauniimpia kuin muutkaan suomalaiset.
Avatar
#375 • • :t:c: : : Guest

Mutta mistä johtuu, että suomenruotsalaiset/ruotsalaiset tytöt ovat yleensä paremman näköisiä kuin suomalaiset tytöt?



wtf oisko sulla linkkejä mihinkä viitteisiin??? :confused:
Avatar
#376 • • Edited Timmo Guest
pelkästään kokemuksia...

tarkoitin lähinnä sitä, että suomenruotsalaisissa/ruotsalaisissa tytöissä on enemmän laatutapauksia kuin suomalaisissa. Kyllä suomesta löytyy kuitenkin ihan tarpeeksi todella kauniita tyttöjä.

En usko että tästä kuitenkaan olisi mitään tutkimusta tehty. Lähinnä oma mielipide ja tyhmä kysymys. :D
Avatar
#377 • • Elvish Guest
Niin ja miks suomenruotsalaisia pidetään yleisesti rikkaina, vaikkei kaikki sitä välttis oliskaan?
Avatar
#378 • • :t:c: : : Guest

Teoria: Skandinaavit ovat vaaleampia kuin suomalaiset, joten pidämme heitä jopa eksoottisen näköisinä/ kauniimpina. Omasta mielestäni suomenruotsalaiset eivät ole sen kauniimpia kuin muutkaan suomalaiset.



Ja apua x 2, eikös me ollakaan vai skandeja?

Vai onko ruotsalaiset skandinaavisempia kuin suomalaiset?
Avatar
#379 • • Elvish Guest


Ja mitkä ihmeen juuret Ruotsiin? Haloo? En usko että kovinkaan monella ihan tavallisella suomenruotsalaisella on juuret missään muualla kuin Suomessa. Minun juureni ovat Suomen Pyhtäällä.



Niin, ei varmaan olekkaan mutta tuli vaan mieleen että voisko se olla jonkinnäköstä koti-ikävää, siis sellasilla ketkä on sieltä ruotsista kotosin..

Tää voi olla aika tyhmä kysymys, mutta jos koko suku asuu nyt ja on aina asunutkin suomessa, niin miten sitten tullaan suomenruotsalaiseksi?

Mä oon aina luullu et suomenruotsalaiset on semmosia et tyyliin mummi on muuttanu ruotsista suomeen aikoinaan ja perustanu tänne perheen tms.?
Avatar
#380 • • LindaGP Guest

Niin ja miks suomenruotsalaisia pidetään yleisesti rikkaina, vaikkei kaikki sitä välttis oliskaan?



Ja suomenruotsalaisuuseksperttinne vastaa: Siksi että aikaisemmin oli näin. Suomenruotsalaiset olivat yleensä aatelissukuja, jotka eivät tarvineet maksaa veroja, koska varustivat ratsutiloiltaan niitä ritareita kuninkaalle. Näin siis yksinkertaistettuna.

Minä en ole rikas, perheeni ei ole rikas, sukuni ei ole rikas. Itseasiassa en nopeasti mietittyäni tunne yhtäkään suomenruotsalaista tuttavaperhettä, joka oikeasti olisi rikas.