Muistelisin että jossakinpäin maailmaa oltaisiin saatu jotkin hiukkasen kulkemaan hiukkaskiihdyttimessä tms jutussa lähes valonnopeudella. Mutta, kaikki nuo jutut ovat teorioita. Käytännössä mitään ei ole siis kyetty todistamaan joten on periaatteessa mahdollista että jonkinmoisella konstilla kyettäisiin valonnopeus saavuttamaan.
Lähes valonnopeudella varmasti. Kyllähän fotonit, neutronit ja monet muut hiukkaset viilettävät sitä ihan oikeaa valonnopeutta, mutta niillä ei ole massaa. Siis valonnopeus pystytään saavuttamaan, mutta siihen ei voida massalista kappaletta kiihdyttää. Tämä sisältyy yleiseen suhteellisusteoriaan jota tukevat hyvin monet kokeelliset tulokset. Tietynlaisena postulaattina teoriaa on kai kuitenkin pakko pitää?
Toisaalta, mikä käytännössä on nopeus mitä ei voida ylittää?
Ajattele tilannetta:
Avaruusalus lentää valonnopeudella ja sen kärjestä ammutaan luoti joka lähtee matkaan, sanotaan vaikka, 10km/s...
Eikö tällöin luoti liikkuisi ainakin hetkenverran valoa nopeammin?
Koska luoti jatkaisi jatkavuuden lain mukaan nopeuttaan valonnopeudella ja lisäksi hetkellisesti kiihtyisi valonnopeusta ylikin...
Siis käytännössä ja teoriassa nopeus mitä ei voida ylittää on valonnopeus. Siis nykytiedon valossa. Ja nykytieto tarkoittaa sitä että ollaan sitä mieltä että valonnopeuden ylittäminen on mahdotonta - ei sitä että siihen ei vain vielä olisi tekniikkaa.
Luotisi ei liikkuisi hetkeäkään valoa nopemmin. Luotisi liikkuisi 10 km/s suhteessa avaruusalukseen, mutta ulkopuoliselle havainnoijalle tilanne EI ole valonnopeus + 10 km/s. Luoti liikuisi avaruusaluksen suhteen paikallaan olevan havainnoijan näkökulmasta valonnopeudella.
Kuitenkin, uskoisin että jossakinvaiheessa valonnopeus saavutetaan tavalla tai toisella.
Siis puhutaan isommista kappaleista kuin atomi tms...
En minä tiedä, en ole insinööri :D :D
Minä en vaan usko. No katsotaan miten minun selitykseni selviävät korkeampien tahojen tarkastelussa.