Miksi? Virallinen tyhmien kysymyksien topikki.

1,224 posts, 62 pages, 296,140 views

Avatar
#341 • • dixoff Guest

Mitä tarkoittaa introvertti ja extrovertti? Mä en tajuu mistä noi yhet tuolla puhuu. :D



Ekstrovertti = ulospäinsuuntautunut
Introvertti = edellämainitun vastakohta
Avatar
#342 • • Taedium Guest

Mitä tarkoittaa introvertti ja extrovertti? Mä en tajuu mistä noi yhet tuolla puhuu. :D

Kun sitä tämmöinen vähän yksinkertaisempi kaveri käyttää monimutkaisia sanoja, niin moni voi hämääntyä ja luulla intellektuelliksi. :D
Avatar
#343 • • Taedium Guest
Mua on ihmetyttäny se, että aina on hirveet uudenvuodentempaukset ja bileet ja sopimukset ja lupaukset ja toivotaan uutta vuotta ja menestystä ja hyvää onnea ja onnellista vuotta ja näin päin pois.

Mikä muu siinä on taustalla, kun joku outo taikausko, että kun viisari kalahtaa nollille, niin elämä jotenkin nollautuisi ja voi alottaa alusta?

Ja mikä sen taikauskon taustalla on?

Mulla ei ainakaan palkassa näy yhtään lisää, vuokraisäntä ei suostu ottaa vähempää rahaa vuokraksi, eikä mun tietokone tuhoa mua, kun vuosilukuun kilahtaa yksi numero enemmän.
Avatar
#344 • • Tapi T Guest

Mua on ihmetyttäny se, että aina on hirveet uudenvuodentempaukset ja bileet ja sopimukset ja lupaukset ja toivotaan uutta vuotta ja menestystä ja hyvää onnea ja onnellista vuotta ja näin päin pois.


Tätä en ymmärrä minäkään. Mulle uusi vuosi on vain päivä muiden joukossa, tosin tästä uudesta vuodesta tekee kivan erilaiset aktiviteetit, joita kyseisenä yönä on tarjolla.

Mä(kään) en ole ikinä tehnyt mitään uudenvuodenlupauksia, koska en ole nähnyt moisiin tarvetta. Jos jotain asiaa pitää muuttaa, niin muutettakoot sitä sitten saman tien, eikä 01.01 alkaen.

Aiheeseen liittyen on pakko vielä sanoa, että tipaton tammikuu on IMO tarkoitettu henkilöille, jotka eivät ole sinut alkoholin käyttönsä kanssa. Minkä v*tun takia jalon juoman nauttiminen pitäisi lopettaa kuukaudeksi?
:confused:
Avatar
#345 • • Tres Guest

Mua on ihmetyttäny se, että aina on hirveet uudenvuodentempaukset ja bileet ja sopimukset ja lupaukset ja toivotaan uutta vuotta ja menestystä ja hyvää onnea ja onnellista vuotta ja näin päin pois.

Mikä muu siinä on taustalla, kun joku outo taikausko, että kun viisari kalahtaa nollille, niin elämä jotenkin nollautuisi ja voi alottaa alusta?

Ja mikä sen taikauskon taustalla on?

Mulla ei ainakaan palkassa näy yhtään lisää, vuokraisäntä ei suostu ottaa vähempää rahaa vuokraksi, eikä mun tietokone tuhoa mua, kun vuosilukuun kilahtaa yksi numero enemmän.



Siis transitiorituaalithan just on tärkeitä yksittäisille
ihmisille kuin myös yhteisöille, ja vuoden vaihde
on sellanen yhteisesti sovittu etappi vuoden kiertokulussa
kun on hyvä tsekkailla että mitäs kulunut vuosi
on tarkoittanut itse kunkin elämässä ja mitä tuleva
vuosi voisi pitää sisällään. Näin myös yhteisötasolla;
tämä on sitä aikaa vuodesta kun tiedotusvälineissä
puidaan kuluneen vuoden urheilusaavutukset ja
uutistapaukset, kansakunta tekee itselleen tiliä.
Ajan kulumisen juhla siinä missä joulu on valon
juhla vuoden pimeimpänä aikana.

Voihan tota sanoo taikauskoks, mutta ei noi traditiot
tyhjästä oo syntyny. Yhtä lailla voisi kysyä, miksi
vietetään hautajaisia tai häitä, eihän ne oo noin
ulkokohtaisesti tarkasteltuna sen kummempia
juttuja kuin paskalla käyminen.
Avatar
#346 • • Taedium Guest

Yhtä lailla voisi kysyä, miksi
vietetään hautajaisia tai häitä, eihän ne oo noin
ulkokohtaisesti tarkasteltuna sen kummempia
juttuja kuin paskalla käyminen.

No paskalla joutuu käymää useammin, eikä se vaikuta kuitenkaan niin vahvasti elämään, että käykö nyt vai tunnin kuluttua. Hautajaisissa on se yks kaveri siellä, joka ei enää tuu bilettää megee enää näiden bileiden jälkee, ja olettaisin, että häät merkkaa jotain kyseiselle parille. Siinä konkreettisesti jotain tapahtuu. Uutena vuotena ei oikee mitään muuta ku muisteloita.

Hautajaisissa mä oon ne pakolliset monttuun tipauttamiset käyny joidenkin valikoitujen sukulaisten hautajaisissa, mutta minnekkää ruumiinvalvojaisii mua on turha odotella. Se on kuollu jo, ei se sieltä suremalla nouse.

Enemmän mä pystyisin vertailee uudenvuoden ja paskallakäynnin yhteyksiä, ennemmin ku jotain hautajaista tai häitä.

Tai no mä en tunne sun kaveripiiriäs... montako jo-kuollutta teidän porukassa pyörii vielä? Ja montako kertaa ne on kuollu?
Avatar
#347 • • Hansu Guest

Aiheeseen liittyen on pakko vielä sanoa, että tipaton tammikuu on IMO tarkoitettu henkilöille, jotka eivät ole sinut alkoholin käyttönsä kanssa. Minkä v*tun takia jalon juoman nauttiminen pitäisi lopettaa kuukaudeksi? :confused:



Ja sitten heti kalenterin sivun kääntyessä helmikuulle kiskoa sitä viinaa kaksin käsin kurkusta alas, kun "ei koko tammikussa oo saanut tippaakaan, johan tässä pää hajoo!".
Avatar
#348 • • Edited Tres Guest

Hautajaisissa on se yks kaveri siellä, joka ei enää tuu bilettää megee enää näiden bileiden jälkee, ja olettaisin, että häät merkkaa jotain kyseiselle parille. Siinä konkreettisesti jotain tapahtuu. Uutena vuotena ei oikee mitään muuta ku muisteloita.



Miten jonkun ihmisen kuolema vaikuttaa
sun elämään? ootsä nyt jotenkin erilainen
kun joku muu kuolee? Tai kun joku menee naimisiin,
muuttuuko hän jotenkin (saati sinä joka juhlit muttet
mene naimisiin)? Kasvaako ylimääräisiä
raajoja? Saako uusia kykyjä?

Vastaavasti, eikö ajan kuluminen muuta
ihmistä mitenkään? Oletko samanlainen
vuodesta toiseen, tai onko suomalainen
yhteiskunta tänä vuonna samanlainen
kuin viime vuonna?


Tai no mä en tunne sun kaveripiiriäs... montako jo-kuollutta teidän porukassa pyörii vielä? Ja montako kertaa ne on kuollu?



Montako kertaa sä joudut paskantaan
saman paskan :confused:
Avatar
#349 • • JussiS Guest

Aiheeseen liittyen on pakko vielä sanoa, että tipaton tammikuu on IMO tarkoitettu henkilöille, jotka eivät ole sinut alkoholin käyttönsä kanssa. Minkä v*tun takia jalon juoman nauttiminen pitäisi lopettaa kuukaudeksi?
:confused:


Jos ei vaiks oo massii? Ei kaikki oo tollasii porvareita kun sä ;)

Aiheeseen liittyen, "nenänvalkaisuviikot" tai muut "tipattomat kuukaudet" on terveydelle vaarallisempia kuin jatkuva (normaalikin) alkoholinkäyttö (olettaen siis, että ko ajanjakson jälkeen palataan heti normaaliin kulutukseen).
Avatar
#350 • • mark hamilton Guest
Miksi pitää käydä paskalla?
Avatar
#351 • • LindaGP Guest

Miksi pitää käydä paskalla?



Ootko koskaan kokeillut olla paskantamatta vaikka ...hmmmm... semmosen pari viikkoa? Kokeile! Sen jälkeen tiedätkin vastauksen kysymykseesi. Enjoy!
Avatar
#352 • • Taedium Guest

Miten jonkun ihmisen kuolema vaikuttaa
sun elämään? ootsä nyt jotenkin erilainen
kun joku kuolee?

Kun viime kesänä yks kaveri heitti lusikkansa nurkkaan, niin en oo sen kämpillä enää hirveesti hengaillu sen jälkeen. Enkä oo enää hälle paljo soitellu, että lähetäänkö bilettää. Eikä hän oo käyny meillä kyllä kuolemansa jälkeen. Eli kyllä hänen poistumisensa on ihan käytännön elämään vaikuttanut.

Tai kun joku menee naimisiin,
muuttuuko hän jotenkin? Kasvaako ylimääräisiä
raajoja? Saako uusia kykyjä?

...No naimisiinmenoa mä en henk.koht. niin paljoa ymmärrä muuta kun sen lakiturvan vuoksi, mutta kyllähän siinäkin aika paljon meno muuttuu. No vastaavasti sitä voisi sanoa, että kun pari muuttaa yhteen ja suunnittelee muksua ja sit ku ne suunnittelee eläkekassaa yms. on semmosia, mitä sitten vaikuttaa heidänkin kaveripiiriinsä. Raskaana oleva ei varmaa perjantaisin lähde enää samalla lailla kiskoo kaljaa kuppilaan, konkreettisena ja kärjistettynä esimerkkinä. Ja tuo kaikki on vissii helppo kietoa sen naimisiinmenon harsoiseen peitteeseen.

Vastaavasti, eikö ajan kuluminen muuta
ihmistä mitenkään? Oletko samanlainen
vuodesta toiseen, tai onko suomalainen
yhteiskunta tänä vuonna samanlainen
kuin viime vuonna?

No nyt päästään lähemmäs tätä. Kuolema tapahtuu, eikä sitä omaa kuolinpäivää hirveesti voi sovitella. No itsaria jos ei lasketa mukaan. Muutenkin kaikki esmes uudet keksinnöt, uudet prosessorit tietokoneisiin yms. tulee sitten kun ne keksitään, eikä minään ihme merkkipäivänä. (No tietty joulumarkkinoille koitetaan uusii leluja saada yms. mutta kumminkin.) Aika kuluttaa, ja voin sanoa olevani nyt erilainen, kuin vuosi sitten. Mutta en minä nyt yhdessä yössä muutu. En usko, että olen kovinkaan paljon erilainen 1.1.2004 verrattuna vaikka nykyiseen minuun. Lonkaltaheittomääre "vuoden päästä" on sitten jo järkevämpi tarkastelukohde, kuin joku tietty päivämäärä. (Mikäs on Tresin minuuden ero 5.7.2001 ja 9.8.2001 välillä?)

Montako kertaa sä joudut paskantaan
saman paskan :confused:

Monenako vuotena sä oot viettäny Uutta Vuotta 2003? :confused:
Avatar
#353 • • Tres Guest

No nyt päästään lähemmäs tätä. Kuolema tapahtuu, eikä sitä omaa kuolinpäivää hirveesti voi sovitella. No itsaria jos ei lasketa mukaan. Muutenkin kaikki esmes uudet keksinnöt, uudet prosessorit tietokoneisiin yms. tulee sitten kun ne keksitään, eikä minään ihme merkkipäivänä. (No tietty joulumarkkinoille koitetaan uusii leluja saada yms. mutta kumminkin.) Aika kuluttaa, ja voin sanoa olevani nyt erilainen, kuin vuosi sitten. Mutta en minä nyt yhdessä yössä muutu. En usko, että olen kovinkaan paljon erilainen 1.1.2004 verrattuna vaikka nykyiseen minuun. Lonkaltaheittomääre "vuoden päästä" on sitten jo järkevämpi tarkastelukohde, kuin joku tietty päivämäärä. (Mikäs on Tresin minuuden ero 5.7.2001 ja 9.8.2001 välillä?)



Kuten jo aiemmin esitin, uudenvuoden juhla
on muutoksen ja ajan kulumisen juhla, ja
loogisesti se sijoittuu sovittuun vuoden vaihteen
ajankohtaan, eli kyse on vain siitä milloin tätä
on sovittu juhlittavaksi. Kuten tuossa jo totesit,
kalenterivuosi tuntuu yksilötasolla mielekkäältä
jaksotukselta tällaisten muutosten tarkastelulle.

Ja miksi rajoittaa hämmästely ylipäätään tähän:
ajan kuluminen tai kuluva vuodenaika on perusteena
monessa muussakin juhlassa: pääsiäinen, pyhäinmiestenpäivä,
juhannus, joulu. Kristillisen tradition piilottamat
alkuperäiset kevät- ja syyspäiväntasaukset ja vuoden
pisin ja lyhin päivä ovat perinteisiä juhlia, joissa
ainoa juhlimisen aihe on perimmältään siirtyminen
seuraavaan vuodenaikaan tai kalenterivuoden jaksoon.

Tässä siis yhteisöllisiä perusteita juhlimiselle.
Yksilötasollahan mitään näistä juhlista ei ole pakko
viettää mutta kysyitkin alun perin miksi näitä
noi yleisesti ottaen juhlitaan.
Avatar
#354 • • hexagon Guest
Täällä ois kans yks tyhmä kysymys:
Eli miksi naispuolisilla alppihiihtäjillä on niin leveät perseet? Tuossa joku päivä huomasin, että niillähän on kaikilla aivan valtavat perät. Auttaako se jotenkin laskettelussa, painopistettä alemmas tai jotain? Anja Pärsson on porukan paras, sillä on myös varmaan kaikista levein.
Mut onhan se kiinteää sporttilihaa, ihan seksikästä sinänsä :excellent:
Avatar
#355 • • Tapi T Guest

Jos ei vaiks oo massii? Ei kaikki oo tollasii porvareita kun sä


eik$ tammikuu oo ju$t $e kuukau$i, jo££oin kaiki££a on ta£ou$ kunno$$a, ko$ka jou£u£ahjak$i on $aatu mummoi£ta rahaa?

Jo$ mummotkin ovat rahattomia, niin $i££oin priori$oidaan. ::p:
Avatar
#356 • • Tapi T Guest

Täällä ois kans yks tyhmä kysymys:
Eli miksi naispuolisilla alppihiihtäjillä on niin leveät perseet?


Alppihiihdossa rasitus tapahtuu pitkälti alavartalossa, jolloin on varsin luonnollista, että myös perseen lihaksisto kehittyy ja perse levenee.

olliS jatkakoot tästä. :D
Avatar
#357 • • Taedium Guest

Kuten tuossa jo totesit,
kalenterivuosi tuntuu yksilötasolla mielekkäältä
jaksotukselta tällaisten muutosten tarkastelulle.

Ei kalenterivuosi, vaan joku aika, joka ei nyt välttämättä ole turhan millintarkka. Siis nimenomaan karsastan sitä, että just 1.1.2004 pitäis jonkun asian olla toisin. Voin mä keskellä kesääkin miettiä mitä tein noin vuosi sitten. Ja aika on normaalissa elämässä käytännöllinen määre, niinkuin metri pituuden mittana tai kilogramma painon. Mulle henk.koht. "uusi vuosi" tulee tod.näk. jossain tossa kevään/kesän paikkeilla, kun ehkä mahtoollisesti vaihdan maata.

Mutta yhteisöllinen uusi vuosi? Mihin tarvitsemme sitä? Kaupunkilaisen elämä ei muutu kesä ja talvirytmien mukaan. Kaupungissa olevan ei tarvii kyntää peltoa eikä muutenkaan miettiä sitä vuosirytmiä. Uusi vuosi on kaupunkilaiselle yhtä keinotekoinen kuin nykypäivän "joulu". Ja mikä on just sen uuden vuoden idea? Miksi juuri silloin?

Alkuperäisesti moni juhla on ihan ok, eli milloin pitää aloittaa kyntö ja milloin on lyhyin päivä ja näin päin pois, mutta mikä merkitys sillä nykyään on? Tekstisi luettuani mietin enemmän ja enemmän, että nuo juhlat ovat vain jäänne entisajoilta, jolloin niillä oli jokin tarkoitus. Tekniikka on kehittynyt ja vanhanaikaiset kylvön laskutekniikat voi unohtaa. Ymmärtäisin juhlat, jolloin Suomessa pitää siirtyä talvirenkaisiin, ja koska takaisin kesärenkaisiin. Ymmärrän juhannuksen vuoden pisimpänä päivänä ja jos vuoden lyhyimpänä päivänä pidettäisiin juhlaa, niin sekin olisi ymmärrettävää. Vaan eipä se lyhyin päivä ole uusi vuosi, eikä joulu...

No ehkä mä joskus annan periksi, juon Coca-Colaa tonttulakki päässä ja ammun raketteja taskumatti povarissa. (Skidinä kyl tuli räjäyteltyy uuden vuoden paukkuja, mut lähinnä siksi ku muulloin ei saanu paukkuja eikä paukuttelua katsottu hyvällä esmes kesäsin...)

Itse kunnioitan yhtä päivämäärää ja se oli viime viikonloppuna. Sekin (päivämäärä) saa hieman keinotekoisen arvostukseni. Arvostan sitä mitä tapahtui, mutta kumminkin inhottaa tuollaiset "tänään jokainen sitten rivissä arvostaa Suomea, huomenna jokainen sitten hymyilee ja toivottaa joulut, jonka jälkeen jokainen sitten ampuu raketteja ja jokaisellahan on silloin kivaa, eiks je?" - Siksipä olen viettänyt viimeiset muutaman itsenäisyyspäivän yksin, enkä jaa sitä arvostustani kenenkään kanssa.

(Ja eikös muuten tuo kevät- ja syyspäiväntasauksen alkuperäinen idea ole se, että säästetään energiaa ja kesäisin mm. aina-valoisa skandinavia seuraa muiden muassa daylight savings timea, ettei kesällä ole sitten skandinaviassa eri aika, kuin muualla? Miten kristillisyys siihen liittyy? Olenko ymmärtänyt ajanmuutoksen syyn väärin?)

Vappu työväen juhlana on mun mielestä ihan ok, koska se ainakin on rehellisesti vaan työväen ekstra vapaapäivä. No mut se päivä ei hirmuisesti juuri kunnioitusta vaadi, ehkä pullon Koskista.
Avatar
#358 • • Tres Guest

Mutta yhteisöllinen uusi vuosi? Mihin tarvitsemme sitä? Kaupunkilaisen elämä ei muutu kesä ja talvirytmien mukaan. Kaupungissa olevan ei tarvii kyntää peltoa eikä muutenkaan miettiä sitä vuosirytmiä.



Just siks. Juhlalla on yhteisölle itseisarvo.
etsä oo lukenu Gaimania?

Miksi juuri silloin?



Sattumalta. Yhtä hyvin se vois olla vaikka
kesällä, mutta se on sovittu talveks.

Mä taas tajusin nyt tätä kirjoittaessani, että
noilla juhlilla on suurempi merkitys
yhteisölle nyt, kun niitä ei enää voida sitoa
mihinkään yhtä konkreettiseen kuin ehkä aiemmin
on voitu.
Avatar
#359 • • Tres Guest

(Ja eikös muuten tuo kevät- ja syyspäiväntasauksen alkuperäinen idea ole se, että säästetään energiaa ja kesäisin mm. aina-valoisa skandinavia seuraa muiden muassa daylight savings timea, ettei kesällä ole sitten skandinaviassa eri aika, kuin muualla? Miten kristillisyys siihen liittyy? Olenko ymmärtänyt ajanmuutoksen syyn väärin?)



Ai et kelttien druidit harmitteli ku lapin
shamaanit meni aikasemmin nukkuun
3000 vuotta sitten ja siks ne kehitti
daylight saving timen ja päiväntasaukset?
Avatar
#360 • • Taedium Guest

etsä oo lukenu Gaimania?

E.

Ehkä siksi en ymmärräkkään juhlien itseisarvoa. Kyllä sen verran, että tietty työläinen tarvii välillä vähän enemmän aivojen nollausta, kun sen perjantaipullon. Mutten ymmärrä keinotekoisten juhlien tarkoitusta, mikäli niille pyritään keksimään jokin järkevä syy.

Suomalaiselle juhlinta ja dokaus pitää perustella, olen huomannut. Aina pitää olla syy jos juhlitaan, eikä dokaamaankaan voi lähteä ihan vaan sen takia, että tekee mieli ottaa kuppia. Ja molemmat aina sotketaan keskenään, kun se juhla on suomalaiselle oiva syy ottaa kuppia.

No joo... ihmisenä, joka ei osta synttärilahjoja eikä vietä synttäreitä, on aika paha puhua juhlien merkityksestä. Mä ostan (tai no useimmiten teen itse) lahjan jos haluan jotakuta muistaa, enkä siinä katso päivämääriä, koska sitä henkilöä on sovelias muistaa. Mua ärsyttää just sellanen, että tarvitaan joku ihme päivämäärä toisen muistamiseen. Ja muutenkin noi tuntuu niin keinotekoisilta juhlilta. Jos halutaan juhlia vain juhlan takia, niin pidetään sitten rehellisesti juhla juhlan takia, eikä naamioida sitä miksikään Jeesuksen ylösnousemusjuhlaksi tms.

Mä taas tajusin nyt tätä kirjoittaessani, että
noilla juhlilla on suurempi merkitys
yhteisölle nyt, kun niitä ei enää voida sitoa
mihinkään yhtä konkreettiseen kuin ehkä aiemmin
on voitu.

Miksi sitten niillä juhlilla on konkreettiset syyt ja perinteet? Jos niillä on konkreettiset syyt, niinkuin juhlilla on, eikä ne syyt enää ole paikkaansapitäviä, niin miksi juhlia? Ja jos taas niitä syitä ei enää tarvita, niin miksi emme uudistaisi koko juhlakalenteria? Lasketaan vaikka sen kalenterivuoden mukaan uusi vuosi johonkin ja sen jälkeen lasketaan työväen mukaan se, että miten talonpojat tarvitsevat aivojen nollausta. Ja sen mukaan ihan rehelliset reset-lomat, eikä kiedota sitä mihinkään aikansa nähneeseen mytologiaan.

Ai et kelttien druidit harmitteli ku lapin
shamaanit meni aikasemmin nukkuun
3000 vuotta sitten ja siks ne kehitti
daylight saving timen ja päiväntasaukset?

Jaa. Mulla on ollu käsitys, että nykyinen nykyisen ajanlaskun mukaan suoritettava kesäaika olisi alunperin Benjamin Franklinin ehdotuksesta joskus 1700-luvulla ja sittemmin otettu käyttöön (jonkun britin uudelleen laskemana) 1900-luvun alussa Englannissa hiilen säästämistä varten ja pian Saksa ja sitä kautta muu Eurooppa seurasikin perässä.

Pitänee ottaa selvää.