Kumman ottaisitte, jos olisi pakko valita. Kuurouden vai sokeuden?
Vaikka tää on tällänen vitsikäs topic on pakko sanoa, että ihmiset jotka väittävät, että olisi hyvä idea valita sokeus ovat mielestäni vähintäänkin naurettavia. Näkö on ihmisen ehdottomasti tärkein aisti. Kun olet sokea et voi liikua kovin helposti ilman avustajaa ja kohtaat muutenkin arkielämässä hyvin konkreettisia vaikeuksia. Kuurous taas ei vaikeuta elämää mielestäni läheskään yhtä paljon. Voit hoitaa itse asioita kotisi ulkopuolella ja käydä vaikka yksin ulkomailla. Valita nyt sokeus jonkun musiikin takia. Mitä väliä jollain musiikilla on sen rinnalla että et näe? Ihme höpinää, että musiikki on mun koko elämä. Kuullostaa todella naurettavalta.
Lopuksi: en missään tapauksessa halua väheksyä kuulo- tai näkövammaisia tai heidän mahdollisuuksiaan menestyä elämässä. Tai väittää, että kuurouden kanssa on jotenkin helppoa elää. Enkä todellakaan ole perehtynyt näihin asioihin kovin hyvin.
Onneks meillä on tollasia pelastavia enkeleitä kuten sinä ettei tarvi turhaa enää IKINÄ kertoo omia mielipiteitä MIHINKÄÄN kysymykseen, koska sä nähtävästi tiedät meidän asiat paremmin kuin me! Olkoon musiikki sulle koko elämä, mulle se on kai elämää suurempi asia koska edelleenkin valitsisin sen sokeuden, olkoonkin että siitä olisi haittaa suunnattomasti arkielämään ja varmasti moneen muuhunkin asiaan. Sulle on ehkä se ikuinen pimeys se juttu mitä et halua mutta mä taas en kestäis maailmaa ilman ääniä. Eikä kyse ole pelkästään musiikista vaan kaikista äänistä. Lintujen laulusta, juna-aseman kuulutuksista, ystävien puheesta, siitä kuinka vesi virtaa kerrostalon putkistoissa kun joku käy yöllä vessassa. Mä en haluis todellakaan antaa niitä pois jos noista kahdesta vaihtoehdosta pitää valita.
Yleensä en mene henkilökohtaisuuksiin, mutta kun aloitettiin niin SINÄ olet naurettava kun tulet omia mielipiteitäsi tänne ylistämään verratuna meidän muiden naurettaviin mielipiteisiin. Miten sä voit millään muotoa väittää että näkö on tärkein aisti? Esimerkiksi tuntoaisitin menettäminen tarkoittaisi sitä ettei tajuaisi kun johonkin paikkaan sattuu ja voisi käydä tosi ikävästi hetkessä kun ei huomaisi esim hellan levyn olevan kuuma muuta kuin palavan lihan kärystä.
Mene itseesi, mieti asioita, kerro mielipiteesi, mutta älä hyvä ihminen tule opettamaan meitä miten ajatella omasta elämästämme.