Kahvi

78 posts, 4 pages, 11,249 views

Avatar
#21 • • Figure Guest


Tuli mieleen kysellä teiltä, platinumin käyttäjät, että minkälainen suhde teillä on tähän aineeseen yleensä?

Onko muuten kellään kokemusta espressokeittimistä?

Olis tarkoitus sellainenkin ostaa, heti kun saisi sen moccamasterin poistettua...



Joo, itse olen ollut kahvin ja erikoisempienkin kahvien ystävä jo piitkään.
Ostin ylppärilahja rahoilla halvan espressokeittimen, mut luettuani suomalaista www.kahvilasi.net -forumia, tajusin kuinka tyhmä olinkaan ollut. Keittimelläni kyl saa jossain määrin hyvänmakuisia cappuccinoja ja latteja, mut keittimen vaihto on varmastikin edessä kun pääsen intistä.

Tutustukaa hyvät ihmiset tuohon forumiin ennen kuin menette tyhmyyttänne ostamaan joitain Philipsin tai Krupsin "espresso"keittimiä.

Suhteestani kahviin: Yleensä kahvilassa tilaan sinkkuespresson ja latten.
Kotona tulee n. kerran päivässä väännettyä lattea, mut tavallinen kahvi siivittää päivää kyl useammin kuin erikoiskahvit.
Avatar
#22 • • Ana-- Guest
Välillä tulee vahingossa tauolla yövuorossa juotua liikaa kahvia, ja siitä
seuraa raivostuttavan paranoidi olo. Kiertele siinä sitten typötyhjiä toimi-
stoja pimeässä taskulampun kanssa, kun flippaat jokaisesta pikku
äänestä. Kohtuus kaikessa. Aikoinaan fragitin mielettömän hyvin quakessa
kun olin ensin treenannut äkkivaistot pintaan pannullisella juhlamokkaa
ja maitoa ^__^ sitäpä ei tuu enää tehtyä.. Mut silti pakko alottaa aamu
kolmella kupillisella, muuten ei tuu mistään mitään.
Avatar
#23 • • mts02 Guest
Kahvia olen juonut noin 4 vuotiaasta saakka, jolloin mummo opetti mut sitä juomaan. Sen jälkeen kahvia on kumottu kurkusta alas päivittäin.

Intissä jouduin olemaan katkolla ensimmäisen kuukauden, koska siellä ei tarjottu aamukahvia. Tuolloin meinasin levitä liitoksistani.
Avatar
#24 • • Tapi T Guest
Kahvi kuuluu tupakan ja oluen kanssa samaan sarjaan; ne maistuvat ensimmäisellä kerralla hirveiltä, mutta ajan mittaan niistä oppii pitämään, eikä niistä pääse eroon.

Itse en kahvia juo, se maistuu vain todella pahalta. Lisäksi on aika pelottava ajatus, ettei aamu lähtisi käyntiin ilman useaa kupillista jotain epämääräistä litkua.

Minun juomani on tee. Tosin siihenkään ei ole tullut mitään varsinaista addiktiota, koska esim. lämpimällä ilmalla kuuma tee ei vain maistu. Teen tulee luonnollisesti olla haudutettua - niitä epämääräisiä pusseja uittamalla saatu litku ei ole mitään teetä.

Onko muuten kellään kokemusta espressokeittimistä?


Koska kahvilla näyttää olevan sinulle piristämisen lisäksi toinenkin funktio, niin osta kunnon kone. Panet elämän risaiseksi ja sijoitat vähintään 300e keittimeen, sillä halvoilla keittimillä espresson valmistaminen ei edes onnistu.

Espresson koko idea piilee oikeissa mittasuhteissa ja puhtaudessa; niin itse keittimen, veden, kuppien ja muidenkin välineiden osalta. Muistaakseni veden lämpötilan pitää olla 92°C ja sen pitää tulla suodattimeen 25bar:n paineella. Näin syntyy oikea juoma ja crema* sen pinnalle. Halvat keittimet eivät ole kovinkaan tarkkoja lämpötilan ja paineiden suhteen, joten lopputuloskin on sen mukainen.

Mun siskolla on vähän yli sadan euron keitin, enkä mä oo ikinä onnistunut saamaan sillä oikeanlaista lopputulosta, vaikka olen tehnyt homman kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja kokeillut parillakin erilaisella kahvilaadulla.

Nykyään noita muka trendikkäitä erikoiskahveja tarjoavia puljuja on joka kortteli pullollaan. Aika usein niiden henkilökunta tietää jotain myös koneista, kysy heitä neuvoa.


* = Taviksille tiedoksi, että crema on se kermainen vaahto, joka syntyy oikein valmistetun espresson pinnalle.
Avatar
#25 • • ipe Guest

Intissä jouduin olemaan katkolla ensimmäisen kuukauden, koska siellä ei tarjottu aamukahvia. Tuolloin meinasin levitä liitoksistani.



Samasta asiasta olen itsekin joutunut kärsimään. Tämä on mielestäni huutava vääryys. Itse kun olin intissä niin kahvia sai vain keskiviikkoisin sekä viikonloppuisin aamiaisella. Aina piti odottaa iltaan että pääsi sodeen kaffeelle. Pansion sode-tädit olivat onneksi niin armollisia että sain aina sellasen puolen litran muovimukillisen täyteen normaalin kupin hinnalla. Tuli tarpeeseen. :D
Avatar
#26 • • osm Guest

Itse kun olin intissä niin kahvia sai vain keskiviikkoisin sekä viikonloppuisin aamiaisella. Aina piti odottaa iltaan että pääsi sodeen kaffeelle.



Oho, sillon kun mä olin intissä niin kahvia sai aamiaisella vetää sellasista 4 desin kiuluista niin paljon kuin sielu sietää. Ja niin sitä vedettiinkin. :)
Avatar
#27 • • Ana-- Guest

Itse kun olin intissä niin kahvia sai vain keskiviikkoisin sekä viikonloppuisin aamiaisella. Aina piti odottaa iltaan että pääsi sodeen kaffeelle.



Oho, sillon kun mä olin intissä niin kahvia sai aamiaisella vetää sellasista 4 desin kiuluista niin paljon kuin sielu sietää. Ja niin sitä vedettiinkin. :)



Meillä ainakin intin kahvi oli pelkkää kahvinpurun kuvilla pelästytettyä
vettä. Tosi raivostuttavaa. Sellasta hirveetä lientä. :(( Sitä piti aina tykit-
tää joku neljä-viis kuppia aamulla et pääs käyntiin. Onneks sit
sairastuvalla pääs keittää itte omat aamukahvinsa :)
Avatar
#28 • • Figure Guest

Espresson koko idea piilee oikeissa mittasuhteissa ja puhtaudessa; niin itse keittimen, veden, kuppien ja muidenkin välineiden osalta. Muistaakseni veden lämpötilan pitää olla 92°C ja sen pitää tulla suodattimeen 25bar:n paineella. Näin syntyy oikea juoma ja crema* sen pinnalle. Halvat keittimet eivät ole kovinkaan tarkkoja lämpötilan ja paineiden suhteen, joten lopputuloskin on sen mukainen.



Itseasiassa ainoa oikea paine on 9bar. Ei yli eikä ali. Asiasta ei voi kiistellä. Halpiskeittimissä on kaikenlaista cremanlisääjää, 15bar painetta ym. härpäkettä jotka ovat aivan turhia eivätkä ainakaan paranna espresson makua. Kuten sanottu, kannattaa heti ostaa tasokas espressokeitin. Se kyllä maksaa itsensä takaisin kestävyyden ja lopputuloksen puolesta hyvinkin pian. Espressokeittimien osalta hinta on suhteessa laatuun.

Koko espressoharrastukseen saa helposti tuhlattua yli 1000 euroa. 300-600e menee jo tasokkaaseen espressokeittimeen. Kahvimyllyyn menee vähintään 200-300e. Toki kahvipapujen laatu vaikuttaa myös espresson tulokseen. Papuja saa valmiiksi paahdettuina tai paahtamattomina. Jos haluaa itse vaikuttaa makuun, kannattaa paahtaa pavut itse.
Espresson teko vaatii myös paljon erilaisia oheisvälineitä. Esim: Oikeankokoinen tampperi jolla tampataan espressojauhe suodattimeen pitää useimmiten hankkia erikseen. Välttämätön tarvike espresson valmistuksessa. Hintaa sillekin syntyy helposti n. 30e. Lisäksi tarvitaan:
Oikeanlaiset espressokupit, astiapyyhkeitä, rättejä, oikeanlainen maidonvaahdotuskannu maitokahveja varten, pulloharja keittimen puhdistusta varten, vedenkestävä alunen keittimen alle suojaamaan pöytää, kahvimitta, ilmatiivis astia kahvipapujen tai jauheen säilytystä varten, juoksevaa vettä (puhdasta ja ilman mitään oheismakuja kuten kloori)... jne.
Avatar
#29 • • Taedium Guest

päätä särkee ja vatsa sekaisin.

?? Mulla just toisinpäin. Ilman kofeiinia särkee päätä, eikä vatsa toimi. ??

Ja olen joltain migreeniä harrastavalta kuullut, että kofeiinia vois käyttää jopa migreeniin hätätilassa, kun migreenilääkkeitä ei ole saatavilla. Itse en moista harrasta, joten en tiedä.

Intissä jouduin olemaan katkolla ensimmäisen kuukauden, koska siellä ei tarjottu aamukahvia.

Ei.

Sinä et halunnut kahvia.

Minä halusin. Join joka aamu. - Katsoin myös jokaisen Babylon 5 -jakson, vaikka se sattui tulemaan joskus jopa ginesviikonloppuna.
Avatar
#30 • • Quu Guest

Katsoin myös jokaisen Babylon 5 -jakson, vaikka se sattui tulemaan joskus jopa ginesviikonloppuna.



Nörtti. ;)
Avatar
#31 • • Moraani Guest


Jos kahvia juo harvemmin, se myös piristää. Nyt se on minulle ainoa keino päästä sängystä. (Ollut jo 17-kesäsestä saakka.) Jos ei juo, on väsynyt, ei pysty keskittymään (vaikka kofeiini rikkoo keskittymiskykyä), päätä särkee ja vatsa ei toimi.



Mulla myös aika paha addiktio kehittynyt vuosien varrella. En tod ole aamuvirkku ja tuppaan viivyttelemään sängyssä niin myöhään kuin mahdollista. Mutta oli mulla aamuisin kuinka kiire tahansa, niin ilman kupillista kahvia en lähde talosta ulos!

Eilen jäi aamukahvi väliin, ja valehtelematta haukottelin seuraavat 4-5 tuntia aivan jatkuvasti, kunnes joku keksi sanoa että antakaa tolle tytölle kahvia ja äkkiä.

Ilman aamukahvia on väsynyt eikä pääse oikeen käyntiin, koko päivä menee jonkinlaisessa horroksessa. Ja sit ne nauraa kun kiskasen aamukahvin 30 sec. naamaan..
Avatar
#32 • • elok Guest


Ja olen joltain migreeniä harrastavalta kuullut, että kofeiinia vois käyttää jopa migreeniin hätätilassa, kun migreenilääkkeitä ei ole saatavilla. Itse en moista harrasta, joten en tiedä



Hmm.. Epäilen, mutta tarttee kokeilla kun seuraavan kerran näen kummallisia valokuvioita näkökentässäni ja pää meinaa hajota kaikkeen ääneen, kirkkaseen valoon, ym...

Ps. migreeni ON perseestä!
Avatar
#33 • • Taedium Guest

Nörtti. ;)

Katson myös kolmannen seasonin kohta uudestaan, kunhan paketti saapuu... :D

Hmm.. Epäilen, mutta tarttee kokeilla kun seuraavan kerran näen kummallisia valokuvioita näkökentässäni ja pää meinaa hajota kaikkeen ääneen, kirkkaseen valoon, ym...

Seuraavan kerran ku sulla on kummallisia valokuvioita ja pää meinaa hajota kaikkeen ääneen ja valoon, niin luuletko, että saat pidettyä kupillisen kaffetta vatsassa? Ainakin exä asetti vatsalaukkunsa sisällön tuommoisessa tilanteessa joko ämpäriin tai vessanpönttöön yläkautta. Ja ainakin exällä siinä vaiheessa kun se migreeni alkaa jo olemaan kohillaan, ei enää edes migreenilääkkeet auttaneet.

Eikö sen tiedä etukäteen? Ainakin exä kovasti selitti etukäteen, että "tunnin sisään pitää saada migreenilääkkeet ja syödä jotain" tai "nyt pitää äkkii saada kahvia ja banaani, ku jäi lääkkeet kotiin, eikä kerkee ennen migreenin alkua hakee niitä."

Ja migreeni on todella ärsyttävä myös sille toiselle, joka jakaa asunnon. On vähä hämmentävä olo, kun haluis auttaa toista, mutta jopa yskäsy viereisessä huoneessa vihloo päätä kuulemma. Oli pakko aina poistua asunnosta muutamaks tunniks, ku en kestäny istuu vieressä avuttomana ja hiljaa.
Avatar
#34 • • nenna- Guest
Kahvia?..Kyllä Kiitos! :heart: ..pienestä pitäen kahvia juonut..ja päätä alkaa särkemään, ellei kahvia saa esim. aamulla :panic: ..Kahvini juon sokrulla ja maidolla, ja täysmaidollahan se parasta on! :excellent: ..erikoiskahvit maistuu kans..ja peruskahvimerkeistä lempparia on Saludo ja Brazil..Juhla Mokkaa ja Costa Ricaa kuluu myös. Parhaat Kahvit keittää Moccamaster.

..josta tulikin mieleeni, että kahville===> :roll:
Avatar
#35 • • elok Guest


Eikö sen tiedä etukäteen?



Jep, kyllä tietää. Se alkaa joka kerta aivan samalla tavalla ja ne lääkkeet on paras pistellä naamaan heti ettei olo mene aivan kauheaksi.

Mulla ei oo vielä kertaakaan menny toi tohon oksentamiseen saakka. Onneks! Kerran kaksi on ollut lähellä.. onneksi sain vihdoin ja viimein lääkkeetkin haettua. Kärsin puolisen vuotta ja ihmettelin kun burana ei toimi.. Joten voi kai ton kahvin toimivuuttakin ihan testimielessä kokeilla. ;)

Sori oftopic..
Avatar
#36 • • George Shield Guest
Kaffetta tulee juotua yleensä 1-2 kuppia päivässä. Välillä on taas päiviä, ettei tee ollenkaan mieli. Mukiin päätyy lisäksi maitoa (n. 1/4 mukia) ja 4-5 sokeripalaa. Peruskahvimerkeistä suosin Pauligin Brazilia, erikoisemmista tulee ostettua Robert'sin suklaa- tai vaniljakahvia.
Avatar
#37 • • Mrrshan Guest


Ja olen joltain migreeniä harrastavalta kuullut, että kofeiinia vois käyttää jopa migreeniin hätätilassa, kun migreenilääkkeitä ei ole saatavilla. Itse en moista harrasta, joten en tiedä.



On tutkittu että kofeiini, asetosalisyylihappo (esim. Disperin) ja parasetamoli (esim. Panadol) yhdessä auttavat migreeniin paremmin kuin tulehduskipulääkkeet sellaisenaan.

Edittiä: siis nimenomaan näiden kolmen yhdistelmä. Ja kaikkia niitä täytyy olla tarpeeksi.
Avatar
#38 • • olliS Guest


Ja olen joltain migreeniä harrastavalta kuullut, että kofeiinia vois käyttää jopa migreeniin hätätilassa, kun migreenilääkkeitä ei ole saatavilla. Itse en moista harrasta, joten en tiedä.



On tutkittu että kofeiini, asetosalisyylihappo (esim. Disperin) ja parasetamoli (esim. Panadol) yhdessä auttavat migreeniin paremmin kuin tulehduskipulääkkeet sellaisenaan.

Edittiä: siis nimenomaan näiden kolmen yhdistelmä. Ja kaikkia niitä täytyy olla tarpeeksi.


Oisko sulla viitettä tohon? Kiinnostais lukea koko tutkimus.. :)
Avatar
#40 • • Tapi T Guest

Esim: ikeankokoinen tampperi jolla tampataan espressojauhe suodattimeen pitää useimmiten hankkia erikseen. Välttämätön tarvike espresson valmistuksessa.


Mitä ihmettä tällä "tampperilla" oikein tehdään? Eihän espressojauhetta saa missään nimessä tiivistää suodattimeen!