Major power outage hits New York, other large cities

30 posts, 2 pages, 4,696 views

#1 • • Kopernikus Guest
SOURCE : CNN

Thursday, August 14, 2003 Posted: 5:35 PM EDT (2135 GMT)

People crowd into the streets of Manhattan during the power outage.

CNN's Maria Hinojosa was describing the scene on Manhattan streets when she was forced off the pay phone (August 14)

RELATED
Jason Carroll: Thousands walking the streets

NEW YORK (CNN) -- A major power outage simultaneously struck dozens of cities in the United States and Canada late Thursday afternoon.

Cities affected include New York; Cleveland, Ohio; Detroit, Michigan; Toronto and Ottawa, Canada. The power outage occurred shortly after 4 p.m.

State officials said the Niagara-Mohawk power grid was overloaded. The grid provides power for New York and stretches into Canada. The officials said the outage is likely a natural occurrence and not related to terrorism.

"It's probably a natural occurrence which [struck] the power system up there," Mayor Michael Bloomberg told CNN. "The good news is, Con Ed's facilities have shut down automatically, which they're programmed to do." Consolidated Edison is the New York area power company.

Black smoke coming from a power station on East 14th Street "was a natural thing," Bloomberg said. "No damage was done to the Con Ed facilities," he said.

A statement from the Department of Homeland Security said, "The department is working with state and local officials an the energy sector to determine the cause of the outage and what response may need to be taken."

Much of Midtown Manhattan and Wall Street was shut down. All area airports and the Long Island Railroad were also affected.

The Federal Aviation Administration grounded planes at all three New York area airports and in Cleveland because the blackout affected security screening facilities. The FAA reported planes also were grounded at the Toronto airport. The airports were operating on backup power, officials said.

Bloomberg said it was unknown how long the outage may last.

The New York City Police Department said a number of people were trapped in elevators. Thousands of people could be seen leaving buildings and walking into the streets. New York subways were reported stopped and people were trapped in the cars.

"We are going to have a situation where people are going to have to walk a long distance. They need to be careful," Bloomberg said. "Our advice is to go home, open up your windows, drink a lot of liquids."
#3 • • Dani Cior Guest
kehitysmaa Yhdysvallat edustaa
#4 • • hexasonik Guest
hemmetin huvittavaa, että jenkkien sähkökatkoksesta on tehty suurinpiirtein aamu-uutisten pääaihe..
#5 • • Quu Guest

hemmetin huvittavaa, että jenkkien sähkökatkoksesta on tehty suurinpiirtein aamu-uutisten pääaihe..

Tämä on kuitenkin jo vähän toista kokoa, kun esimerkiksi suuri Luoteis-Espoon sähkökatkos. :rolleyes:
#6 • • jUSSi Guest

Tämä on kuitenkin jo vähän toista kokoa, kun esimerkiksi suuri Luoteis-Espoon sähkökatkos. :rolleyes:

Oliko jenkeissä nyt 10 miljoonaa ihmistä ilman sähköä? Voi voi, montako miljardia maailman ihmisistä on koko ajan ilman sähköä? On se vaan niin kauheeta kun amerikkalaiset eivät voi nyt käyttää niitä ihmeellisiä sähkövempaimiaan, voi jäädä joku vaikka jokin saippuasarjan jakso näkemättä :rolleyes:

nimim. "sähkötön mökki kesälomalla rules"
#7 • • hexasonik Guest
word!
#8 • • Tapi T Guest
Vaikka amerikka on paska maa ja kaikki amerikkalaiset mulkkuja, niin mielestäni noinkin montaa ihmistä koskettava ja noin merkittävällä aluella tapahtunut sähkökatkos ylittää uutiskynnyksen täysin oikeutetusti.

Sinälläänhän tuo ei ainakaa itselleni mitään ylitsepääsemättömiä ongelmia aiheuttaisi. Taskulampun valossa saa lehdet luettua ja Plattaria pystyy lukemaan läppärin ja GPRS:n avulla.
:D
#9 • • Felis Guest

Oliko jenkeissä nyt 10 miljoonaa ihmistä ilman sähköä? Voi voi, montako miljardia maailman ihmisistä on koko ajan ilman sähköä?

Hatara muistini sanoo 25 miljoonaa. Kyllähän tuo nyt uutiskynnyksen ylittää, Yhdysvallathan on tunnetusti kehityksen ihmemaa, jossa mikään ei koskaan mene vikaan.
#10 • • jUSSi Guest
toki siitä uutisen saa, uutisen "suuruusluokasta" olenkin sitten jo eri mieltä. Maailmassa on muutakin kuin ihmeellinen amerikka, jota ainakaan MTV3:n väki ei tunnu tajuavan (ja kyllä, katson mieluiten YLE:n uutiset ja pieraisen kympin uutisille :p )
#11 • • Edited :t:c: : : Guest
Kyl ihan muakin kiinnosti kun frendin puhelin soi ja kerrotaan et jenkeistä on tyyliin New York ja Detroit ilman sähköö, Kanadasta Toronto ja Ottawa... Syitäkään kun ei tiedetty, niin livekuva 'hieman' erilaisesta Manhattanista kymmenine tuhansine ihmisineen (kaduilla) pisti kyllä taas miettiin. Ihme et elämä voi olla myös niinkin jänskää et toi tuntuu ihan samalta kun "Kirkko ja Kaupunki" kolahtaa postiluukusta... :]
#12 • • jUSSi Guest

Ihme et elämä voi olla myös niinkin jänskää et toi tuntuu ihan samalta kun "Kirkko ja Kaupunki" kolahtaa postiluukusta... :]

jotenkin tämä länsimainen elämäntapa vaan tuntuu yhä vieraammalta ja vieraammalta, joten suhtautuminen kaiken maailman hypeen ja valtavaan uutisvirtaan on muuttunut aika lailla.
#13 • • Ana-- Guest
Jooh. Käsittämätöntä rasistipaskaa taas tääkin topikki täynnä.
"Kaikki jenkit on mulkkuja, ei kiinnosta, mitä vittua?" Jos kyse ois
ollu esim. nee*e*eistä niin tääl ois kaikki "suvaitsevat" ja toisiaan
"kunnioittavat" ihmiset takajaloillaan, mut täähän ei koske ame-
rikkaa, jota saa vihata ja haukkua niin paljon kuin huvittaa. Tietty
saa kans unohtaa et suurin osa noista ihmisistä on ihan
normaalia, työssäkäyvää porukkaa.
#14 • • jUSSi Guest
mulle on ihan sama oisko toi blackoutti tapahtunut ransakassa tai venäjällä, siitä voi kertoa uutisissa (se on uutinen), mutta tämä sähkökatko sai turhaa julkisuutta juuri siksi, että se tapahtui jenkeissä ja jenkeillä on ne suurimmat uutistoimistot.

mulla on nyt muutenkin aika synkkä vaihe menossa, joten ei kannata välittää vaikka mä vähän nihkeilenkin ;)

menkää luontoon, siel on kivaa :)

mä alan olemaan niin täynnä ulkomaita, että teksi mieli pudottautua kokonaan ruohonjuuritasolle ja keskittyä omaan lähiympäristöön.
#15 • • Ana-- Guest
Joo, puhunkin lähinnä siitä yleisestä ilmapiiristä mikä suomessakin
"Tiedostavan Nuorison" keskuudessa vallitsee, kaikki mikä edes
haiskahtaa yhdysvalloilta on pahaa ja tuomittavaa ja koko kansa-
kunta sietäis tappaa. Saksassa oli mun mielestä aikoinaan yks
johtaja joka oli samaa mieltä, tosin ei jenkeistä. Senkö jalanjäl-
jissä seuraatte? Yksilöitä nekin on, ja koko kansakunnan niput-
taminen yhteen vihattavaan blokkiin on ennakkoluuloista ja
rasistista. (Vaikkei tällä mitään tekemistä ns. rotujen kanssa ole-
kaan.)
#16 • • Edited jUSSi Guest

Joo, puhunkin lähinnä siitä yleisestä ilmapiiristä mikä suomessakin
"Tiedostavan Nuorison" keskuudessa vallitsee, kaikki mikä edes
haiskahtaa yhdysvalloilta on pahaa ja tuomittavaa ja koko kansa-
kunta sietäis tappaa. Saksassa oli mun mielestä aikoinaan yks
johtaja joka oli samaa mieltä, tosin ei jenkeistä. Senkö jalanjäl-
jissä seuraatte? Yksilöitä nekin on, ja koko kansakunnan niput-
taminen yhteen vihattavaan blokkiin on ennakkoluuloista ja
rasistista. (Vaikkei tällä mitään tekemistä ns. rotujen kanssa ole-
kaan.)

juu, ei mulla uutisen kanssa tai yksittäisen amerikkalaisen kanssa
mitään kinaa ole, enemmän mua vituttaa Almamedia ja muu
paskajournalismia tukeva säätäminen.
#17 • • Ana-- Guest

juu, ei mulla uutisen kanssa tai yksittäisen amerikkalaisen kanssa
mitään kinaa ole, enemmän mua vituttaa Almamedia ja muu
paskajournalismia tukeva säätäminen.

.. en mä millään tavalla viitannu sun puheisiis noissa replyissäni :)
Ainakaan tarkoituksella.
#18 • • Ezzy Guest
oli yllättynyt, ettei suomen paskalehdet otsikoineet "Iskivätkö he TAAS?", kun kuulin tuon lausahduksen CNN:ltä ja sky newsiltä jonkun suusta, taisi olla Rouva Clintonin. ns. ensimmäinen ajatus.
Ilmeisesti kansijutut oli ehditty jo painaa.
#19 • • Edited MikkiHiiri Guest

oli yllättynyt, ettei suomen paskalehdet otsikoineet "Iskivätkö he TAAS?"

Mietin ihan samaa :D
Ilmeisesti sähkökatkos ei aiheena myy riittävästi :001:
#20 • • Timce Guest
Lainaus Mauri Kunnaksen lastenkirjasta:

"Tavaratalossa räjähti!"

".....ainakin yksi ihminen pelästyi.."

".....onneksi se oli vain ilmapallo.."