TB-303 ja sen emulointi

148 posts, 8 pages, 46,336 views

Avatar
#21 • • Tuppu_ Guest
Rebirth on softista kyllä paras, mitä on tullu vastaan, jos tb-soundia hakee. Näin pikaisten testien perusteella voisin sanoa, että mm. Korg Z1:stä irtoaa aika maukkaita ja jopa analogisen kuuloisia basslineja yllättävän järeällä botnella, mistä mm. juuri tulee se fiilis, että "nyt soi analogi". Filtterikin on aika asiallinen kunhan resoa ei käännä liikaa. Särötettynä alkaa soundaamaan jo aika prodigylle. :p
Avatar
#22 • • 029 Guest


Imuroin tuon Freebeen ja huh että oli aidonkuuloinen soundi..



joo no huhhuh siis miten ihana saundi tossa on... sit ajaa kyllä kun toi tulee vielä vst plugarina (ja siis valmiiks koodattuna versiona):)
Avatar
#23 • • Happo Guest


Mä oon ihan valmis ainakin kokeileen tunnistusta ;D


Heh, mä voin tehdä klipit jos saan kaverilta 202:n lainaan. :) Oman 202:n myin pois juuri siksi kun pystyn 101:lla tekemään samat soundit.

Kolkkia en ole ikinä omistanut, mutta käyttänyt kyllä. Kyllähän toi pitää joskus vielä hankkia, on se sellainen legenda. Hinnat ovat ovat olleet pitkään laskusuunnassa ja pitänee odotella että ne tasaantuvat. eBaystä sellaisen saisi jo $700-$800:lla. :006:
Avatar
#24 • • MikkiHiiri Guest


Rebirth on softista kyllä paras, mitä on tullu vastaan, jos tb-soundia hakee



Rebirth 1.0 olikin vielä hyvä, mut 2.0 onkin täysin paska.
En tajuu miks piti mennä muuttelemaan algoritmiä ja lopputuloksena
soundi ei enää kuulosta kolkilta ollenkaan. Sekvensseri on kyl
parempi ku aidossa kolkissa. Vituttaa meinaan aidossa kun ei oo
hajuukaan missä kohtia sekvenssiä on, varsinkin jos
mikrokytkimet alkaa olee siin kunnossa että näppäimen
kosketuksesta silloin tällöin tulee 2-3 ylimääräistä iskua..:)
Avatar
#25 • • Edited Mitro Guest
Mielestäni MAM mb33 mk2 on ihan mainio klooni, tosin siinä on hieman lisäroinaa, kuten sub osc. Eipä tuo kuitenkaan haittaa. Rebirth tulee mun emulaatiolistalla hyvänä kakkosena. Ainakin MAM:n saa vinkumaan ihan kunnolla jos haluaa.

Seuraavassa hieman mp3-demoa mb33:sta ja tx81z:sta soimassa yhdessä. Soundi on aika puuroa, nauhoitettu ESS 16-bit ISA kortin line-in liitännästä. Mukana on Alesis Quadraverb kaikuna. Saa siitä kuitenkin jotain selvää.

http://www.students.tut.fi/~koski7/pix/mb33_tx81z_demo.mp3

EDIT: Unohtui mainita, että tuossa demopätkässä on myös mukana itsetehty overdrive boksi MAM:n perässä. Osat siihen ovat vanhojen pc-kajarien vahvistinosasta.
Avatar
#26 • • R24 Guest
101, 202, 303 & 106 omistaneena voinen sanoa pari sanaa niistä.

dj_happo:
Kyllä 101 ja 202 ovat sama syna eri kuorissa.



101 ja 202 soundaa erilaiselta vaikka kyseessä onkin teknisesti sama laite, voi myös olla että mun omistamissa kappaleissa on jotain vikaa, mutta kyllä 202:ssä on vihaisempi filsu kuin 101:ssä.

Ioni:
Eipä ole. Winkki ite jossain haastattelussa pisti ton huhumyllyn poikki ja sano että se narisija on TB-303



Muistan lukeneen ainakin 2 Josh Winkin haastattelua jossä hän nimenomaan sanoo soudin olevan 202 eikä 303. Paha mennä sanomaan mikä on totuus jos kaveri puhelee noin sekavia.

triip:
Onhan jokaisella kuuluisalla analogisyntsalla se oma soundinsa, mutta IMHO ehkä kolkki on näistä se ainut jonka soundin on yksinkertaisesti oltava oikein että se kelpaisi.

(edit: ) se taas johtuu siitä, että kolkki on kuiteskin sellainen yhden soundin laite, ja vain sitä yhtä tiettyä soundiahan siitä haetaankin.

Esimerkkinä vois käyttää vaikka padeja: Juno-106:lla saa tosi hienoja mattosoundeja, mut niin saa myös jp:llä, viruksella tai vaikka FM7:lla



Huonon vertailusynan menit valitsemaan ;)
Juno-106:ssa jos jossain on täysin uniikki padisoundi, se syntyy 106:n analogi choruksesta joko moduloi täysin randomisti soundia, en ole vielä kuullut yhtään VA synaa joka pystyisi kopioimaan SITÄ 106 soundia.

303 on muutakin kuin narinakone. Mulla oli 303 kentonin midiboxilla jota en osannut laittaa sekun kanssa synkkaan, niinpä käytin sitä midillä bassomodulina. Siinä on törkeen hyvä bassosoundi! Ihan normis bassolinjoissa se toimii hyvin, mutta tänäpäivänä hyviä bassokoneita on pilvinpimein.
Avatar
#27 • • Tuppu_ Guest
Niinno, voihan siitä MAMista yrittää tosiaan jotain "kiksu-liidiäkin", mutta ainakin mk2-versiosta irtoaa säröbassoa loistavasti. :)
Avatar
#28 • • MikkiHiiri Guest


Muistan lukeneen ainakin 2 Josh Winkin haastattelua jossä hän nimenomaan sanoo soudin olevan 202 eikä 303. Paha mennä sanomaan mikä on totuus jos kaveri puhelee noin sekavia



Samaa muistan itekki lukeneeni. Otinkin saman asian muinoin esille :)
Mun mielestä sen biisin soundi ei voi olla 303 tai sit sitä on
ruuvattu aivan vitusti.



Juno-106:ssa jos jossain on täysin uniikki padisoundi, se syntyy 106:n analogi choruksesta joko moduloi täysin randomisti soundia, en ole vielä kuullut yhtään VA synaa joka pystyisi kopioimaan SITÄ 106 soundia.



106:ssa on erinomainen bassosoundi, mut mulle taas ei kelpaa
sen pädit, kun ne on niin kuivia :) IMO JP80x0:n pädien jylhyyttä ja
pehmeyttä ei ole voittanutta (tupla supersaha is da key).. mut
se 106:n chorus on kyllä namia bassoissa


303 on muutakin kuin narinakone. Mulla oli 303 kentonin midiboxilla jota en osannut laittaa sekun kanssa synkkaan, niinpä käytin sitä midillä bassomodulina. Siinä on törkeen hyvä bassosoundi! Ihan normis bassolinjoissa se toimii hyvin, mutta tänäpäivänä hyviä bassokoneita on pilvinpimein.



Tosiaan, en tajuu miks kaikkien pitää vaan vinguttaa resot
kaakossa. Kolkki on munkin mielestä kivempi bassolinjojen
mausteena. .. Jos oikein olin erottavinani niin esim Solar Stone - 7
Cities (V-One Living Cities mix):ssä on kolkki bassona ja hyvin kenkii :)
Avatar
#29 • • Happo Guest


101 ja 202 soundaa erilaiselta vaikka kyseessä onkin teknisesti sama laite, voi myös olla että mun omistamissa kappaleissa on jotain vikaa, mutta kyllä 202:ssä on vihaisempi filsu kuin 101:ssä.


Myös kaksi 101:stä voi kuulostaa erilaiselta. Kaikissa analogilaitteissa (erityisesti vanhemmissa) on aina yksilöeroja, johtuen mm. komponenttien toleransseista ja kulumisesta. Laitteet voi myös kalibroida eritavalla sisältä löytyvillä trimmereillä.
Avatar
#30 • • :t:c: : : Guest



Myös kaksi 101:stä voi kuulostaa erilaiselta. Kaikissa analogilaitteissa (erityisesti vanhemmissa) on aina yksilöeroja, johtuen mm. komponenttien toleransseista ja kulumisesta. Laitteet voi myös kalibroida eritavalla sisältä löytyvillä trimmereillä.



No eipäs nyt mennä tonne asti :) jos oot noita joskus ruuvaillut niin tiedät mitä ne "saa aikaan". Ja toi kuluminen ei ole itsellä ainakaan mitään muuta saanu aikaan kun et tune tms. ei pysy.

Mut anyway, yhä sanon et Rolandin XXX sarja kyl kuulostaa kaikki omiltaan, ellei nyt samoja lasketa vrt. Juno 106 vs. MKS-7 jne.

Vanhaan hardisaikaan sulla kuitenkin oli tasan ne laitteet ja niitten saundit käytössä. Ei ollu yhtään VST:tä tms. *lupaan* että ne saundit tuli silloin tutuiks, jos vaan musaa väänsi tarpeeks innokkaasti :D
Avatar
#31 • • R24 Guest



Vanhaan hardisaikaan sulla kuitenkin oli tasan ne laitteet ja niitten saundit käytössä. Ei ollu yhtään VST:tä tms. *lupaan* että ne saundit tuli silloin tutuiks, jos vaan musaa väänsi tarpeeks innokkaasti :D


Word!
Mulla oli ekat parivuotta pelkkiä rolandin analogisynia ja kyllä silloin oppi tuntemaan niiden kaikkien soundit "aika" hyvin. Kun Juno-106:sta lukuunottamatta ei ollut edes presettejä käytössä niin niitä oppi pakostikin ruuvaamaan.
Avatar
#32 • • Happo Guest



No eipäs nyt mennä tonne asti :) jos oot noita joskus ruuvaillut niin tiedät mitä ne "saa aikaan". Ja toi kuluminen ei ole itsellä ainakaan mitään muuta saanu aikaan kun et tune tms. ei pysy.


Joo, onhan noita tullut ruuvailtua. Esimerkiksi filsujen resonanssitrimmereitä pyörittelemällä saa yleensä hauskaa aikaan. :) Jotkuthan ovat poranneet kolkkinsa kanteen reiän juuri ton resonassiruuvin kohdalle. :D



Mut anyway, yhä sanon et Rolandin XXX sarja kyl kuulostaa kaikki omiltaan, ellei nyt samoja lasketa vrt. Juno 106 vs. MKS-7 jne.


Totta. Rolandin laitteet erottaa helposti toisistaan. Mutta 101 ja 202 ovat myös sama laite. :)



Vanhaan hardisaikaan sulla kuitenkin oli tasan ne laitteet ja niitten saundit käytössä. Ei ollu yhtään VST:tä tms. *lupaan* että ne saundit tuli silloin tutuiks, jos vaan musaa väänsi tarpeeks innokkaasti :D


Jep. Siinä 90-luvun alkupuoliskolla oli pakko ottaa kaikki irti siitä mitä sattui käsiinsä saamaan. Analogisynien hinnat olivat pilvissä ja rahaa oli muutenkin huonosti. Tuohon aikaan jaksoi nähdä vaivaa myös omien laitteiden suunnitteluun ja rakenteluun, mikä olis kyllä kehittävä harrastus nykyäänkin.

Tuntuu että kun nykyään ilmaisista (tai rikollisin keinoin hankituista) VST-synista on sellainen ylitarjonta, niistä on tullut pelkkää kulutustavaraa. Softiin ei jakseta paneutua samalla tavalla kuin hardissyniin, eikä läheskään kaikkia niiden tarjoamia mahdollisuuksia yleensä käytetä.
Avatar
#33 • • R24 Guest



Jep. Siinä 90-luvun alkupuoliskolla oli pakko ottaa kaikki irti siitä mitä sattui käsiinsä saamaan. Analogisynien hinnat olivat pilvissä ja rahaa oli muutenkin huonosti.


Wot?
90 alkupuoliskolla analogisynat ei maksanut juuri mitään! Mä ostin keltaisestapörssistä pari 101:stä 1200mk kpl ja 2 Juno-106 1800mk kpl. 202 tais olla 1500mk.

Eniten maksoi mulla miditetyn 101:n ja 303:n kimppa, se oli 6000mk. Nykyään ei puhettakaan että saisit edes miditettyä 303:sta tonnilla.

Mut oikeassa oot että silloin piti repiä kaikki irti siitä mitä oli.
Avatar
#34 • • Happo Guest



Wot?
90 alkupuoliskolla analogisynat ei maksanut juuri mitään! Mä ostin keltaisestapörssistä pari 101:stä 1200mk kpl ja 2 Juno-106 1800mk kpl. 202 tais olla 1500mk.

Eniten maksoi mulla miditetyn 101:n ja 303:n kimppa, se oli 6000mk. Nykyään ei puhettakaan että saisit edes miditettyä 303:sta tonnilla.

Mut oikeassa oot että silloin piti repiä kaikki irti siitä mitä oli.


No joo, 90-92 noita olis ehkä vielä saanut kohtuullisella hinnalla, mutta 93-> hinnat olivat lähinnä naurettavia. Jos siinä vuosikymmenen vaihteessa olis ollut rahaa ja olis tajunnut sijoittaa sen fiksusti syntikoihin, olis tehnyt aika hyvän tilin. :)

Kolkki maksoi kai pahimmillaan reilusti yli kymppitonnin (mk). Nyt sellaisen sais eBaystä 800$:lla, suomen hinnoista en tiedä. Muiden koneiden hinta on laskenut vielä paljon jyrkemmin noista hulluimmista vuosista.
Avatar
#36 • • Edited :t:c: : : Guest



Wot?
90 alkupuoliskolla analogisynat ei maksanut juuri mitään! Mä ostin keltaisestapörssistä pari 101:stä 1200mk kpl ja 2 Juno-106 1800mk kpl. 202 tais olla 1500mk.



Tottis :D

Ostin joskus Juno Alphaani PG-300 controllerin ja muistaakseni myyjä kertoi paikallisen musiikkiliikkeen heittäneen niitä 90-luvun alkuvuosina joukolla jopa roskiinkin :)

Muita kivoja kauppoja oli SH-101 koulusta ilmaseks, TB-303 2000 fim, Roland SVC-350 Vocoder (muistaakseni) 800 fim ja Korg Poly800 500 fim.

Enää ei oo vaan niin jaksanut metsästellä kun studiotila on enemminkin studiokolo.
Avatar
#37 • • Edited MikkiHiiri Guest


http://www.roland.com/VariOS/sounds/index.html

Ainakaan tuosta audio esittelystä ei kovasti lämpene.
Kuulostaa kyllä hyvälyä basslineltä mut ei kolkilta.

-- xybo



Heh. En tajuu miks Rolandin jätkät ei edes ITE tajuu mikä siinä
alkuperäsessä kolkissa oli se soundi. Toi on tosiaa kauempana
kolkista ku mikää muu emulaatio ikinä. Hyvii bassoi tolla tosiaa
vois saada mut kolkkiemulaatioks ehkä surkein mitä oon koskaan
kuullu. Esimerkit oli kyl muunkinlaisiks bassoiks erittäin köyhiä...
En tykänny yhtään :(
Avatar
#38 • • Edited Tuppu_ Guest


Heh. En tajuu miks Rolandin jätkät ei edes ITE tajuu mikä siinä
alkuperäsessä kolkissa oli se soundi. Toi on tosiaa kauempana
kolkista ku mikää muu emulaatio ikinä.



Juu, eikös toi ole vähän niinku sama vika kaikissa rolandin nykyisissä vermeissä!? :D Muovia ja mäiskettä on nykyajan trendi siinä talossa. :p

Esim. jp8000:sta ei ole tullut seuraajaa (sh32 oli surkea yritys) vaikka sitä menisi kuin kuumille kiville, jos sitä vielä valmistettaisiin. En tajuu mitä niiden japsien päissä liikkuu?! Ei taida olla ketään sellaista muusikkoa niillä hommissa, joka tietäis oikeesti, mistä ihmiset oikeesti on esim. 303:ssa ja jp:ssä kiinnostuneita. Tekis kyllä mieli päästä vaikuttamaan rolandin synien suunnitteluun. Tulis varmasti jotain laadukkaampaa shittiä ulos. ;)
Avatar
#39 • • Happo Guest
Eihän SH-32 yrittänytkään olla JP:n seuraaja. Se on aivan erilainen laite, eri hintaluokassa. Hintaansa nähden SH-32 on hyvä syntikka.

Kyllähän Rolandin tuoteportfolio on varmasti hyvin mietitty ja markkinatutkimukseen perustuva. Kaikki firmat yrittävät tietenkin maksimoida voittonsa ja valitettava tosiasia on että myymällä teineille halpoja groovibokseja tienaa nykypäivänä paremmin kuin tekemällä vaikkapa tuhansien eurojen aitoja analogisynia ammattimuusikoille.

Syy miksi JP:stä ei ole tullut uutta versiota on varmaan siinä että se on liian hyvä. :) Siihen on vaikea keksiä sellaista uutta mullistavaa toiminnallisuutta että ihmiset ostaisivat sen uutena, eivätkä vanhaa versiota käytettynä. Noita kun on niin paljon liikkeellä ja niitä saa nykyään jo aika halvalla.
Avatar
#40 • • Edited OSC8 Guest


http://www.roland.com/VariOS/sounds/index.html

Ainakaan tuosta audio esittelystä ei kovasti lämpene.
Kuulostaa kyllä hyvälyä basslineltä mut ei kolkilta.

-- xybo



Dear Lord have mercy, tää oli todellakin niin huono.. Sääli, vieläpä Rolandilta :(


Mutta täytyy vielä kerran hehkuttaa totta Freebee:tä. Jukupätkä kun on aivan käsittämättömän hyvänkuuloinen kolkkisoundi! :p

Demon sain ainakin itse toimimaan ilman rutinoita siten, että alkuun importtasin valmiin patternin freebeehen, käynnistin taustalle winampin jossa mp3 pause-tilassa, klikkasin muutaman herjan ruudulta ja painoin playtä..

Heh aika "kypsää koodia"... :D