Tietokone-Helpdesk

22 posts, 2 pages, 5,320 views

Avatar
#1 • • Quu Guest
Ei nyt niin Audio- , mutta ainakin Tech.

Boardilla pyörii varmaan miljoonia tietokonenörttejä (he) ja kiljoonia ihmisiä jotka eivät tietokoneista niin paljoa tajua (me).

Tässä topicissa olisi heidän tarkoitus auttaa meitä meidän visaisissa ongelmissa.


Mä alotan:

Vanhempien koneessa on win-98. Ongelmana on se, että se suostuu nyt käynnistymään ainoastaan vikasietotilassa.

Jos koneelle huutaa, että käynnisty normaalisti, niin se jämähtää siihen kohtaan, jossa ensimmäisen "win-98" taustakuvan jälkeen ruvetaan lataamaan jotain dos-pohjaista (autoexec.bat?). Eteenpäin se ei liiku edes potkimalla.

Ajoin scandiscin ja defraggasin kovalevyn, mutta yllättäen mitään ei tapahtunut.

Tarkastin myös laitteet ja ajurit, mitään ylimääräistä ei ole ja kaiken pitäisi muuten olla ok.

Enkä suostu forkkaamaan kovalevyä vielä.

Hjälp.
Avatar
#2 • • Bobsony Guest
mitä sille tehtiin ennen ku se meni rikki? yleispätevänä neuvona vois yrittää tehä saman mutta toisin päin (poistaa ohjelman, laitteen) muistaakseni windowsissa oli joku "line by line" käynnistys, voi kattoa että mikä aiheuttaa kaatumisen.
Avatar
#3 • • Takyon Guest
Juu kannattaa kokeilla semmosta että kun käynnistäessä tulee teksti "Käynnistetään winblowsia" niin paina F8 ja valikosta valitse "rivi kerrallaan" tjsp ja kaikkiin kysymyksiin vaan ei (paitsi tietysti windowsin käynnistykseen ja sen ajureihin).

Tämähän ei tietenkään korjaa ongelmaa mutta ainakin pitäisi päästä toosaan käsiksi (melkeen) normaalitilassa.
Avatar
#4 • • Ezzy Guest
heitäppä paste autoexec.bat-tiedostosta, niin tohtorisetä katsoo :)
Avatar
#5 • • Tuppu_ Guest
Vaivattomin keino lienee nykästä uus käyttis päälle, joko virheenkorjaavana asennuksena tai sit format c: ja uusiks kaikki (edellyttäen, että on tärkeet tiedot varmuuskopioina edes toisella kovon osiolla tms.).

Aikoinaan tuli hinkattua noilla gurukonsteilla, mutta nekään ei aina toimi. Kannattaa varmaan käynnistää vikasietotilassa ja UN-tehdä se toimenpide, mitä ennen toimimattomaksi saattamista tuli tehtyä, eli esim. uninstalloida/vaihtaa näytönohjaimen ajurit vakioiksi tai ottaa se softa/driveri pois, minkä juuri asensi.

Niin kauan palauttelee vikasietotilassa järjestelmäää taaksepäin asetuksien ja softien suhteen, kuin vaan muistaa ja osaa, niin luulis taas lähtevän pelaamaan. Yleensä tollasia ongelmia tulee, jos on vaihtanu jonkun koneen osan, minkä vaan, mutta yleisimmin tuollainen vika tulee, jos on vaihtanut ns. väärin esim. näytönohjaimen, emolevyn ja prossun erityyppisiksi ja windowsiin on tietenkin asennettuna edellisestä setupista vanhojen roinien ajurit ja windows luulee, että käynnistellään sillä vanhalla kalustolla, jolloin yleensä tulee sinistä ruutua.

eli yritä eka vikasietotilassa palautella systeemiä ja jos ei auta, ota vikasietotilassa varmuuskopiot tärkeimmistä kamoista ja sit windows uusiks (miel. formatoiden, jos on sellainen osio, että sillä ei paljoo muuta ole kuin käyttis).
Avatar
#6 • • Edited bulk Guest
Ysikasin kanssa menee aika helposti ikä ja terveys ku sitä rupee pystyttään uudestaan, kun se menee huonoks.

Searchilla vaan kaikki työtiedoston näköisetkin ensin esiin ja sitten talteen ja sen jälkeen format c: /q /u. (Muista ottaa internet-favoritet kanssa, mä unohdan ne jostain syystä _aina_.)

Sitten osioit kovon kahteen osaan ja asennat winukan toiselle ja työfilut toiselle, niin on tulevaisuudessa vähemmän tuskaa se forkkailu. ;)
Avatar
#7 • • OSC8 Guest
Suositelkaapa musantekoa ja mahdollisesti tuplabootti-käyttiksiä silmälläpitäen 60GB:n levyn partitiointia?

Ajattelin esim. 10gb (käyttis 1), 10gb(käyttis 2 / softat) ja datatiedostoille 2x20GB.

Kannattaisiko sittenkin tehdä vielä yksi partitio jossa musaohjelmat (tai niiden temp-folderit) tms? Hyötyä, haittaa vai ihan yks hailee?
Avatar
#8 • • Edited 029 Guest


Suositelkaapa musantekoa ja mahdollisesti tuplabootti-käyttiksiä silmälläpitäen 60GB:n levyn partitiointia?

Ajattelin esim. 10gb (käyttis 1), 10gb(käyttis 2 / softat) ja datatiedostoille 2x20GB.

Kannattaisiko sittenkin tehdä vielä yksi partitio jossa musaohjelmat (tai niiden temp-folderit) tms? Hyötyä, haittaa vai ihan yks hailee?



Jos on tärkeetä ettei kovon tila lopu kesken niin -> mun mielestä <- toi monta partitioo per käyttis on aika turhaa. Jos vaikka D:ltä loppuu tila vaikka C:llä sitä ois perkuleesti niin joutuu alkaan sekoileen dirikanvaihdon ja muun kans... ;) ja 1 partitio on helppo pitää siistinä ja selkeenä :)

Nyt ainakin on ollut helpompaa pitää kirjaa siitä mitä kaikkee tuolla musakoneella on kun koko shitti on vain 1 partitiossa.

Toi monta asemaa oli varmaan jotain 95 ajan jäänteitä kun sillonhan piti olla asemat koolisti erikseen tyyliin GAMES, MUSIC, PICTURES, MORE PICTURES (hehheh) jne. ;)

mutjuu... :D jokatapauksessa mulla on helpottanu elämää toi ettei pidä enää enempää kun 1 ;).
Avatar
#9 • • tempest Guest


Juu kannattaa kokeilla semmosta että kun käynnistäessä tulee teksti "Käynnistetään winblowsia" niin paina F8 ja valikosta valitse "rivi kerrallaan" tjsp ja kaikkiin kysymyksiin vaan ei (paitsi tietysti windowsin käynnistykseen ja sen ajureihin).

Tämähän ei tietenkään korjaa ongelmaa mutta ainakin pitäisi päästä toosaan käsiksi (melkeen) normaalitilassa.




Niin tai sitten vastaa kaikkiin kyllä ja kattoo mikä niistä crashaa koneen ja sit heittää sen rivin eteen rem:n autoexec.batiin.
Avatar
#10 • • Quu Guest




...Vanhempien koneessa on win-98. Ongelmana on se, että se suostuu nyt käynnistymään ainoastaan vikasietotilassa....



Jeps. Ongelma löytyi.

Koneessa ollut ADSL-modeemi oli viallinen. Kun sen nappasi pois pöntöstä, niin käyttis nousi ihan nätisti ylös.

Tuo samainen kortti on ennenkin lakkoillut.

Ei muuta kuin vaihtamaan.

Kiitoksi kuitenkin hyödyllisistä neuvoista. :)
Avatar
#11 • • OSC8 Guest


Toi monta asemaa oli varmaan jotain 95 ajan jäänteitä kun sillonhan piti olla asemat koolisti erikseen tyyliin GAMES, MUSIC, PICTURES, MORE PICTURES (hehheh) jne. ;)




...EVEN MORE PICTURES hehhee :001:

Joo kyllä taidan sitten pistää ihan vaan kahteen osaan ton (vaikka 10gb käyttikselle+softat ja loput dataa) niin pysyy edes ne systeemitiedostot rauhassa.
Avatar
#12 • • Edited miniMe Guest
..että ihmisellä on yhdellä partitiolla (c:_) win98 toisella (d:_) XP ja kolmannella (e:_) Linux..

Viimeisin on viimeisenä asennettu ja se vetää boottisektorin pillun päreiksi.Mitäpä on mahdollista tehdä?Pystyykö sitä millään korjaamaan?Etenkään kun ei muista minkä kokoisia partitiot on?Jos joku sattuisi tietämään tuollaisen ihmesoftan nimen, ottaisin vastaisen varalle mielellään ylös..ikävää jos menee 60gt tavaraa hukkaan jos se boottisektori näyttää että koneella on 6 erillistä ei dos osioa :P

..ja kaikkihan muuten toimi ennenkuin piti mennä itse vähän muokkailemaan :P . . ei kai pitäisi korjata jos toimii :002:
Avatar
#13 • • Quu Guest
Tietokoneen etupaneelissa pitäisi olla joku saatanan iso "undo"-nappi. :D
Avatar
#14 • • kilobitti Guest
Tämmönen ongelma;

Äänisoftissa on jotain häikkää, ja tässä joku kerta kun jaksan ajattelin asentaa ne kaikki uudestaan. Ennen sitä kuitenkin: mulla on 80gb-kovo, josta olen napannut 10gigaa softalle, lopputila on käyttö tilaa tiedostoille (.wav, .mp3, .doc, ym.). Noh, tuo 10 gigaa näyttääkin olevan turhan vähän. Voiko tuota 10gigaa suurentaa ilman fataalia erroria, vai pitäiskö mun laittaa äänisoftalle oma osio? Vai siirränkö vaan pokkana kaikki äänisoftat tiedostopuolelle - pirstoutumisesta viis.

Miten suosittelisitte tuota kovoa osioitavaksi, ottaen huomioon etten mitenkään jaksaisi lähteä asentamaan XP:tä uudestaan saati formatoimaan mitään?
Avatar
#15 • • MikkiHiiri Guest


Voiko tuota 10gigaa suurentaa ilman fataalia erroria



Partition Magicillä voit muutella osiointeja "lennossa", eli ei tarvitse
formatoida tmv
Avatar
#16 • • bulk Guest




Partition Magicillä voit muutella osiointeja "lennossa", eli ei tarvitse
formatoida tmv



Olen kuullut pelottavia juttuja, kun partition magicilla on muuteltu "lennossa" noita kokoja etenkin kohtuu täynnä olevilla levyillä, eli kannattaa ainakin kaikki tärkeimmät tyttökuvat ottaa talteen. ;)
Avatar
#17 • • Tapi T Guest
Vähänkin suurempia vikatilanteita varten koneeseen on fiksua asentaa nappi.
Omani tilasin jo pari viikkoa sitten. :D
Avatar
#18 • • Mitro Guest


Vähänkin suurempia vikatilanteita varten koneeseen on fiksua asentaa nappi.
Omani tilasin jo pari viikkoa sitten. :D



Hahah, toi on paha! Ite liimasin ESC-nappulaan vuosia sitten ison punaisen karvapallon. Sitäkin on mukava napsutella välillä.
Avatar
#19 • • kilobitti Guest




Olen kuullut pelottavia juttuja, kun partition magicilla on muuteltu "lennossa" noita kokoja etenkin kohtuu täynnä olevilla levyillä, eli kannattaa ainakin kaikki tärkeimmät tyttökuvat ottaa talteen. ;)



Onko mitään hyviä vinkkejä miten tän sais hoidettua mahd. turvallisesti? Tilaa tosiaan riittää, on sen verran uus vehje enkä juuri kazaile koneelle turhaa kamaa...eli mulla on 80gt kovo, 10gt softaosio jossa on 3,3gt tyhjää, ja tiedosto-osio n. 65 gt jossa vielä n. 50gt tyhjää. Tiedostot on tietty tärkeimmät, softat voi asennella uudelleen vaikka se yli-v-mäistä onkin.
Avatar
#20 • • Taedium Guest
Toi eka Win98 ongelma. Jos tosiaan menee siihen saakka, että ei saa sitä kusikasii käyntiin ajurivirheen tms. takia. Tai jos rekisteri on sekasin ja millään korjauskeinoilla sitä ei saa, niin ennen uudelleenasentamista sitä voi kokeilla vaikka poistaa sieltä se C:n juuresta se SYSTEM.1ST -tiedosto. Tämän jälkeen Windows kuvittelee käynnistyvänsä ensimmäistä kertaa ja luo rekisterin ja ajuritiedot yms. uusiksi. Siitä ei kun etsimään ne asennetut ohjelmat ja asentamaan ajurit uusiksi.

Sitten vielä lisäksi toinen juttu. Jos oikeesti haluu jotain jeesiä jossain ongelmassa, niin kandee kirjoittaa mieluummin liian paljon informaatiota kokoonpanosta, ajureista, käyttiksestä, firmistasoista, yms. ennemmin kuin liian vähän tyyliin: "Mä suunnittelen tuplabuuttia, miten partitioin?" - Toi ei oikeesti kerro vielä mitään. Mistään.


heitäppä paste autoexec.bat-tiedostosta, niin tohtorisetä katsoo :)

Ai tohtorisetä... XD

Moicca Doc Ezzy,

Mä oon 24wee kundi ja mul ois yx ongelma. Mul olis jotain fragmentointii mun kovalevyssä ja sitä ku koittaa scannata ni se vaa antaa fatal erroria. Mitä mun pitäs tehdä ku me ollaa koitettu virtuaalityttöystävänki kans defragmentoida ja meil o aina ollu backuppi käytössä? No kerran meillä backuppi feilas ja sit me jouduttii menee CA:lle et saa abortoituu sen scriptin.

Tai no ois mul toinenki ongelma. Kerran mä downloadasin vähä liian nopeesti ja mul tuli buffer overloadi ja sen jälkee mun oli pakko käydä uploadaamassa unflushed cachen external portista ja sit seuraavana päivänä oli ihan hirvee bluescreeni edessä.

Voinx mä tulla tosta guruks vai onko vielä jotain tehtävissä?

Terkuin: Tarska


Suositelkaapa musantekoa ja mahdollisesti tuplabootti-käyttiksiä silmälläpitäen 60GB:n levyn partitiointia?

Mä oon ostamassa ohjelmaa. Suositelkaas mulle hyvä softa. :003:

Esimerkiksi: Osioit eka 2GB osion Win95 varten ja sitten omahaluamasi koon Netware 4.11 varten. Ja jos dataa haluut eri levylle ni siitä sit vaan. Mut kumminkin sä saat Win95 buuttaa ihan dossiinkin ja sitä kautta saat samalta partitiolta sen Netwaren käyntiin ja se käynnistää itsensä dossin päälle. Ja kun se on omalla osiolla se itse käyttis, niin voi sitten tappaa sen dossin sieltä alta, joten tuplabuutti onnistuu oikein loistavasti.

...Tai sit vois ehkä antaa vähä tarkempaa speksiä et mitä OSsia sinne on tulossa ja tollee... :rolleyes:


Kannattaisiko sittenkin tehdä vielä yksi partitio jossa musaohjelmat (tai niiden temp-folderit) tms? Hyötyä, haittaa vai ihan yks hailee?

Softan itsensä ei ole väliä (tai no siinä paketin kannessa laitteisto ja ohjelmistovaatimuksissa se lukee jos sillä on väliä), mutta raskaammat ohjelmat käyttää monasti omia temppi- tai scratch-tiedostoja, jotka kannattaa Windows käyttöjärjestelmää käytettäessä laittaa eri kovalevylle, kun Windowsin oma swappi. Nopeuttaa käyttöä. Datat tietty kandee laittaa eri kovalevylle ku ossi. Ossin voi aina asentaa uusiks, mutta datat on kiva säilyttää.


Onko mitään hyviä vinkkejä miten tän sais hoidettua mahd. turvallisesti?

Jos käytetään Partition Magicia tai jotain muuta hattivattiviritelmää, niin ei ole olemassakaan _turvallista_ keinoa.

Paitsi backupit. Aina backupit.


Tilaa tosiaan riittää, on sen verran uus vehje enkä juuri kazaile koneelle turhaa kamaa...eli mulla on 80gt kovo, 10gt softaosio jossa on 3,3gt tyhjää, ja tiedosto-osio n. 65 gt jossa vielä n. 50gt tyhjää.

Miten tuon itse tekisin jos siis ei ole puhtaasti uudelleen partitiointi ja datan tiputus varmistukselta, niin no... ehkä niin, että loisin siihen tiedosto-osion loppuun sopivankokosen partition, johon sitten ne fileet ja sit heittää sen 10G softaosion isommaksi.

Koska levyosiohan ei voi mennä toisen osion yli, vaan on aina levyllä yhtenäinen ja jatkuva pala.