Polkupyörät

432 posts, 22 pages, 177,566 views

Avatar
#181 • • Daniel Braun Guest
Toi kyllä on oikeesti semmonen juttu että kannattaa miettiä hetki ennen päätöksen tekoa.
Se liian suuri levy tosiaankin vääntää sitä kaulaa solmuun, pienemmälläkin tulee toimeen.

Ulkonäkö voi olla tärkeä juttu jollekkin, mut mitä järkeä riskeerata pööränsä kestävyyttä ylimitoitetun levyn kanssa?
Varsinkaan jos ei oikeesti tarvi niin järeetä...
Avatar
#182 • • Keba Guest
No siis, en sillä, että kuluttaisi keulaa nopeammin, puslia saa uusia, no big deal (paitsi on, 50e on iso raha...=/) mutta voi sitä ketutuksen määrää, kun jarruttaessa keula määrää suunnan. Mä en ainakaan ite arvosta yhtään, kattoo nyt, pärjäänkö ton oman ykskruunusen shiwerin kanssa, vai pitääkö seki myydä pois tukevuuden puutteessa.

Ja mitä noihi Shimanon kiekkoihin tulee, niistä kai puhuitte kestävinä..Njoo, voihan ne kestää, mutta aina välistä _kaikki_ vanteet menee solmuun, jos ajaa vähänkin kovempaa. Tavalliset kiekot voi rihdata muutaman minuutin hommalla, mutta noita on vissiin mahdoton saada suoraks, muutenku lekalla. Eikä noi kai ees oo kovin kevyet, jalkaki jää helposti väliin.
Avatar
#183 • • ville Guest


Ja mitä noihi Shimanon kiekkoihin tulee, niistä kai puhuitte kestävinä..Njoo, voihan ne kestää, mutta aina välistä _kaikki_ vanteet menee solmuun, jos ajaa vähänkin kovempaa. Tavalliset kiekot voi rihdata muutaman minuutin hommalla, mutta noita on vissiin mahdoton saada suoraks, muutenku lekalla. Eikä noi kai ees oo kovin kevyet, jalkaki jää helposti väliin.



En oo vielä kertaakaan saanut vanteita solmuun ja keskimäärin ne on olleet heikompia kuin noi :)

Oon kuitenkin aika rauhallinen XC kuski ...
Avatar
#184 • • Keba Guest
Nytkun sain noi teen ekat viestit noista kiekoista luettua, ni huomasin, että ihan turhaan oon vaahdonnukki =D

Mulle kelpais letoy 3 mustana, se ois vallan makia peli. Kuhan sais nyt tonki kuntoon..Kammet, kammet...prkl, piti tulla jo viim. eilen taas kerran =(
Avatar
#185 • • Keba Guest
Nytkun sain noi teen ekat viestit noista kiekoista luettua, ni huomasin, että ihan turhaan oon vaahdonnukki =D

Mulle kelpais letoy 3 mustana, se ois vallan makia peli. Kuhan sais nyt tonki kuntoon..Kammet, kammet...prkl, piti tulla jo viim. eilen taas kerran =(
Avatar
#186 • • bulk Guest

Ainakin Heissit on ihan tarpeeks tehokkaat ilmanki sitä, iso levy vaan vääntää keulaa niin perkeleesti solmuun.



Bulkkia onnittelen hyvästä valinnasta. Fillarilehden foorumiin olisin kommentoinut, ellet olisi jo ehtinyt mankelias hankkimaan - hyrbidi tms. katuvehjes olisi sitonut käyttämään ainoastaan tasaisia teitä. Ja jos vähänkin veri vetää muuhun, niin kyl maasturi on aina paikallaan.



Kiitoksia vaan, eilen tuli heitettyä semmoinen 50km uudella pyörällä ja hyvältähän se tuntuu ajaa uudenkarhealla vehkeellä. Ihan tyytyväinen olen hankintaani, mitä nyt Tektron jarrut vois olla paremmat. :)
Avatar
#187 • • Timmy Guest
Tästä tulee varmastikin sanomista, että "miksi et menny kysymään jostain fillariaiheiselta forumilta?". Luin ainakin fillari-lehden aihetta käsittelevät topicit läpi enkä löytänyt mitään tietoa Sunnin Crossista. Kauppa-Veljet myy ja kehuu, mutta onko panostus järkevä verrattuna vaikkapa Konan Cinder Coneen? Jonkun jäykkäperäisen fillarin hankinta noin 1000e budjetilla siis kyseessä. Toisaalta mietityttää kannattaako edes satsata jäykkäperäiseen noin paljoa? Tiedossa on kuitenkin tuo 1kiloeuron katto hankinnalle, joten 1,5ke täysjoustot ovat nyt ulottumattomissa. Fillarin käyttö on eittämättä työmatkoilla, mutta poluille on myös kova hinku jos kerran vihdoinkin muutaman vuoden odotuksen jälkeen on mahdollisuus mennä sinne vehkeillä jotka kestää. Muutama halpis-fillari tullu aikoinaan tuhottua juurakoihin ja kivikoihin, josta oppineena en sitten muutamaan vuoteen ole missään kunnolla rällännyt.
Avatar
#188 • • Quu Guest

Toisaalta mietityttää kannattaako edes satsata jäykkäperäiseen noin paljoa? Tiedossa on kuitenkin tuo 1kiloeuron katto hankinnalle, joten 1,5ke täysjoustot ovat nyt ulottumattomissa.



En nyt ihan ymmärtänyt mitä ajat tällä takaa, mutta se on ihan itsestään kiinni haluaako laittaa paljon rahaa jäykkärunkoiseen vai täysjoustoon.
Esim itse jos saisin valita minkälaisen pyörän tahansa "free of charge", päätyisin hyvin todennäköisesti jäykkäperäiseen versioon.
Avatar
#189 • • Timmy Guest

En nyt ihan ymmärtänyt mitä ajat tällä takaa, mutta se on ihan itsestään kiinni haluaako laittaa paljon rahaa jäykkärunkoiseen vai täysjoustoon.



Tarkoitin lähinnä sitä, että onko esim 1000 euron ja 800egen fillarin välillä niin suurta eroa, että siitä kannattaisi kaltaiseni aloittelijan maksaa? Varsinkin kun vertaa vaikkapa noita Sunneja ja Konia keskenään, joista jälkimmäinen vaikuttaa hinta/laatu-suhteeltaan loistavalta merkiltä.

Täysjoustosta mulla on sellainen käsitys, että sillä voi taas runtata juurakkoon reippaammin kuin jäykkäperäisellä, ilman että tarttee kantaa vanteita erikseen paikalta pois kun eivät enää mahdu pyörimään. Ja noissa yli 1500 euron fillareissa tuntuis olevan molemmat joustot säädettäviä, joten työmatka-ajoonkin niistä olisi. Ymmärrettävää että ne maksaa mitä maksaa, joten ovat ulkona mun budjetista. Ehkä mua hieman harmittaa jos pyörästä maksaa jo noinkin lähelle tuota täysjouston hintaa mutta silti joutuu vielä varomaan miten ajelee.
Avatar
#190 • • Quu Guest

Täysjoustosta mulla on sellainen käsitys, että sillä voi taas runtata juurakkoon reippaammin kuin jäykkäperäisellä, ilman että tarttee kantaa vanteita erikseen paikalta pois kun eivät enää mahdu pyörimään.


Ehkä mua hieman harmittaa jos pyörästä maksaa jo noinkin lähelle tuota täysjouston hintaa mutta silti joutuu vielä varomaan miten ajelee.



Nykyajan vanteet kyllä kestävät todella kovaakin käyttöä. Jos et nyt tiputtele mistään kolmemetrisistä dropeista, niin se täysjousto on vain mukavuus/ajotekninen juttu. Tonnin maasturi on kyllä jo todella vankkaa tekoa ja sen todellakin pitäisi kestää noi duunimatkat.

Tuosta Sunnista en pahemmin tiedä, mutta tuota Konaa olin itse talvella ostamassa sen loistavan hinta-laatusuhteen vuoksi. Konan myyntiverkossa on tiputettu yksi linkki pois, ja jokainen myymälä toimii itse Konan maahantuojana. Siksi alhaiset hinnat. Minun tapauksessani Kona jäi kauppaan poliisin löydettyä karkumatkalle lähteneen fillarini.
Avatar
#191 • • Timmy Guest
Hehe, kyllä toi mun nykyinen Helkamakin ne duunimatkat kestää. :hah:

Muttamutta, hyvä tietää tuokin. Eniten aikaisemmin omistamissani fillareissa otti päähän ei niinkään paskat osasarjat mutta vanteet, jotka ei kestäny yhtään mitään. :( Noo, vielä kun tässä vähän aikaa haistelee eri merkkejä/malleja niin voi kypsyttää jotain päätöstäkin.
Avatar
#192 • • Quu Guest
Jepulis, mutta täytyy muistaa että vanteetkin pitää rihdata (=kiristää pinnat ja siten suoristaa) abaut kerran vuodessa ja ensimmäisen kerran jo parinsadan kilometrin kohdalla uuden pyörän ollessa kyseessä. Tämä toiminpide on kohtuullisen edullinen paikallisissa liikkeissä. Useat polkupyöriä myyvät liikkeet tarjoavat tuon ensihuollon jo kaupan päälle taikka huomattavalla alennuksella.
Avatar
#193 • • Zeraf Guest
Noi Shimanon kiekot voipi kerätä aika hyvin keppejä pinnojen väliin kun on noin suuret välit. Menee vähän isompikin karahka ja sit kuuluu raks. :(

Ja mitä etulevariin tulee, niin levy on liian pieni jos etupäätä ei saa yhellä sormella lukkoon. ABS:sät ei kuulu pyöräilyyn. Vaihdoin 180mm levyn 205mm:seen. Nyt on toiminta moitteetonta...
Avatar
#194 • • Bobsony Guest

Tarkoitin lähinnä sitä, että onko esim 1000 euron ja 800egen fillarin välillä niin suurta eroa, että siitä kannattaisi kaltaiseni aloittelijan maksaa? Varsinkin kun vertaa vaikkapa noita Sunneja ja Konia keskenään, joista jälkimmäinen vaikuttaa hinta/laatu-suhteeltaan loistavalta merkiltä.


Tuntuu että tossa 800 ja 1000e:n välissä on se suurin ero :) (jäykkäperäisistä puhuttaessa) Tonnista ylöspäin parannukset on vähän marginaalisempia ja enemmän hifistelyä, 800 ja alle niissä on jo niin paljon huonoja osia että jotain hajoaa/vituttaa. Oma jäykkäperäpyörä makso ~1000e, keulan joutu vaihtamaan parempaan ja kyllä tolla uskaltaa juurakoihin tykittää täysiä :roll: Kahden vuoden jälkeen mitään osia ei oo hajonnu, pl. sisäkumit :sad:
Avatar
#195 • • Timmy Guest
Hyvältä kuulostaa. Tähän kaipasinkin varmistusta, ettei tarvitse potea moraalista krapulaa suuremmasta sijoituksesta. :roll:

Nyt vaan sit rahoitusvaihtoehtoa päättämään ja kauppaan. :cool:

(Jos joskus rakennan/hommaan omakotitalon, niin täältä on näemmä hyvä tulla kysymään erinäköisistä ratkaisuista. Tietää et ottaako lainaa 200 000e vaiko 400 000 e ;))
Avatar
#196 • • Keba Guest
->Zerah

Minke merkkiset jarrut löytyy? Kyllä mä voisin melkein lyödä vetoa, että kaikilla _hyvillä_ (hayes, hope, shimano...) järeemmän luokan jarruttimilla eturenkaan saa miten vaan lukkoon, ainakin heiskasilla saa miten vaan.

Jeejee, torstaina fillari valmis, harmi vaan, että alkuperäisen suunnitelman mukaisia kamopia ei taida tulla =(
Avatar
#197 • • ville Guest
hemmetti kun tekisi mieli polkemaan mutta keula on vieläkin matkalla briteistä tänne :(

mutta jos kuitenkin jo tällä viikolla :)
Avatar
#198 • • Zeraf Guest
Hopen Enskat löytyy. En tosiaan saanu 180mm levyllä etupäätä lukkoon, mut asiaan vaikuttaa myös edessä olevan juuston määrä. Jarrupalojen vaihto olis kans voinu auttaa...
Avatar
#199 • • jaksu Guest

hemmetti kun tekisi mieli polkemaan mutta keula on vieläkin matkalla briteistä tänne :(



mikäs mikäs keula on miehelle tulossa?
Avatar
#200 • • ville Guest


mikäs mikäs keula on miehelle tulossa?



rok poksin duke sl u-turn

päheän näköinen ja keulan pituus muuttuu joustomatkaa säädettäessä :)