Joo, itse asiassa mä olen jo pitkään miettinyt että olisi kiva lähteä pyörällä jonnekin päin Suomea katselemaan maisemia. Tavoitteena olisi juuri se että pystyisi pyörän selässä kantamaan oma tarvikkeensa, teltan ja kameran. Tuollaisella reissulla kivaa on juuri se että pystyy etenemään omaan tahtiinsa ja näkee vähän enemmän maisemia kuin auton kyydissä.
Oli itelläänkin ollu pitkään unelmana, vihdoin toteutui ja ens kesänä uudestaan... Saarenmaa vois olla seuraava kohde. Pyörällä tosiaan näkee kaiken paremmin- ehtii enemmän kuin kävellen, ja tuntee ja haistaa kaiken ympärillään toisin ku jossain ilmastoidussa autossa. Puhumattakaan edullisuudesta, kilsat ei maksa mitään.
Miten tuollainen reissu oikein logistisesti sujuu? Millä tavalla saa tavarat parhaiten kuljetettua niin että matkanteko on kätevintä? Miten te oikein matkustitte tonne Ahvenanmaalle, menittekö ensin laivalla ja sitten jatkoitte pyörällä?
Kumpikin tarttee takapakkarin. Mun pyörässä oli duunikaverilta lainatut ikivanhat satulalaukut, joissa oli trangia, safkat, työkalut yms yhteiset tavarat ja kummankin sadevaatteet. Niillä oli painoa melkoisesti, mut kun tottu siihen että kymmenkilosesta pyörästä tuli traktori niin sillä pääs tosiaan ihan pikku metsäpolkuja. Teltta ja makuupussit kulki tarakoilla. Mukavinta olis varmaan polkea ilman reppua, mut ei sekään menoa haitannu kun repussa oli vaan omat vaihtovaatteet yms. pientä.
Jos on aikaa, niin toi ym. saaristoreitti on tosiaan vaihtoehto nro. uno. Oon joskus pienenpänä menny sitä kautta autolla... liiottelematta voi sanoa et puhutaan yhdestä tän pallon kauneimmista seuduista. Blabla, me saatiin firman kautta ilmaset matkat viking linelta ja säästettiin vähän aikaa ku kohteena oli tällä kertaa pääsaari. OK, saapumisaika Maarianhaminaan oli 4:30 AM ... ja lähtöaika Långnäsistä 3:30 AM et ihan kaikkia öitä ei nukuttu kokonaan :D mut mikäs kesäyössä on polkea.
Kameraa varten kannattaa fiksaa joku viritys tai kysellä kamerakaupoista - jos joka kerta joutuu pysähtymään ja kaivamaan kameran laukusta ni jää monta kuvaa ottamatta. Mulla kulki ohjaustangolla pikkulaukku, joku sensuuntanen väline ois ollu kätevin.
Ahvenanmaasta yleensä: saari on todellista maaseutua. Stadin palvelutasoa (24h huoltoasemia, pankkiautomaatteja yms) ei todellaan ole kuin ehkä Maarianhaminassa. Muualla sulosia kyläkauppojakauppoja on n. kymmenen kilsan välein, auki arkisin viiteen tai maks. kuuteen, sunnuntaisin ei auki muita ku minigolfit ja turistikahvilat. Asumattomia rantoja löytyy, jonne kapinahenkinen heittää telttansa, mut leirintäalueetkaan ei maksa ku 2e teltta + 2,5e/hlö.
Sinne vaan!