Kumpi controlleri?

14 posts, 1 page, 2,291 views

Avatar
#2 • • MikkiHiiri Guest
Jos tarkoituksesi on soittaa nuotteja koskettimistolta, hommaa
Edirol. Itelläni tosin on 5 oktaavia vähimmäisvaatimus masterkiipparille. Tolla Novationin 2 oktaavilla ei tee siinä
hommassa mitään.. Potikoitakaan ei ole kuin pari enemmän.
Todennäköisesti Novationin nupit on vielä just samalla
ergonomialla varustettu kuin sen syntikoissaki, ts. ainakin mun
näppeihin täysin paska tuntuma. Ei ole tosin Edirolistakaan
kokemusta sillä saralla.
Avatar
#3 • • bulk Guest
Ota leveempi lankku. Mulle on ainakin intuition kannalta tärkeetä, että pääsee räpläilemään usean oktaavin alueelta samalla kertaa.

CM:n kanssa oon samaa mieltä tosta Novationin tatsista, jotenkin ihan ihmeellisen jähmeet nupit, joista ei kaiken lisäks saa kuunnollista otetta. Toisaalta, voihan tossa olla eri nupit, mut silti.
Avatar
#4 • • Charlie Guest
Minun mielestä toi joystick systeemi on suht turha.

Jos siis haluu esim. säätää modulaation johonkin kohtaan ja jättää sen siihen, niin se onnistuu paremmin modulaatio pyörällä, kuin tolla stickillä.

Taitaa tuo tikku palautuu aina tohon 0-arvoon. :(
Avatar
#5 • • Metropolitan Guest
Kyllähän toi edirol tietty kiinnostaa ton leveemmän koskettimiston kannalta mutta jotenkin toi novation hivelee silmää ja on näpsänkokonen. Mahtaakohan noissa olla hirveesti käyttöä ajatellen eroja, tossa novationissahan on valmiina useille softasynille arvot valmiina mutta mitenkähän edirollissa.

Olisko ehdotuksia muista vastaavista controllereista.

Heitetään ilmaan kysymys: Minkä controllerin ostaisit jos sinulla olisi käytettävissä 500euroo tohon hommaan.

Onko jollain kokkemuksia jommastakummasta laitteesta?
Avatar
#6 • • Metropolitan Guest
Mainittakoon vielä että mulla on kyllä muitakin syntikoita mutta ajattelin tota controlleria lähinnä softasynien ohjaukseen. Ilmeisesti mun pitäis kyllä laittaa se masteriksi ???

Tässä kovin pähkäilen mutta toi edirol on kyllä aikas lelun näköinen kapistus. Mulla ei ole oikeen noista kokemusta ja molemmathan toimivat usb:llä eli mitenkäs esim cubase sx tunnistaa ton "en ole perehtynyt".
Avatar
#7 • • Edited MikkiHiiri Guest


Kyllähän toi edirol tietty kiinnostaa ton leveemmän koskettimiston kannalta mutta jotenkin toi novation hivelee silmää ja on näpsänkokonen. Mahtaakohan noissa olla hirveesti käyttöä ajatellen eroja, tossa novationissahan on valmiina useille softasynille arvot valmiina mutta mitenkähän edirollissa.



Älä _IKINÄ_ osta laitteita ulkonäön perusteella. Tosiaan kannattais
varmaan tietää mitä siltä kontrollerilta vaatii. Jos meinaat sitä
"masterkiippariksi" niin 2 oktaavilla ei tee mitään, ei voi soittaa
sointuja kunnolla, saati sitten melodioita. Pelkkään nupinpyörittelyy
se ehkä vois sopia, mut ne nupit on sitte kyl varmasti ihan paskat
käyttää.

Jos MULTA tullaan kysymään niin ei ikinä mitään Novationia ;)
En tykkää yhestäkään niiden laitteesta mitä oon räplänny.. en
soundien enkä minkään muunkaan asian puolesta.

Eiks 500e:llä saa jo kunnollisen masterkiipparin/kontrollerin eikä tommosia surkeita leluja?

Tossa vaikka pari esimerkkii:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-155747.html
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-149178.html
Avatar
#8 • • RA Guest




Älä _IKINÄ_ osta laitteita ulkonäön perusteella. Tosiaan kannattais
varmaan tietää mitä siltä kontrollerilta vaatii. Jos meinaat sitä
"masterkiippariksi" niin 2 oktaavilla ei tee mitään, ei voi soittaa
sointuja kunnolla, saati sitten melodioita. Pelkkään nupinpyörittelyy
se ehkä vois sopia, mut ne nupit on sitte kyl varmasti ihan paskat
käyttää.

Jos MULTA tullaan kysymään niin ei ikinä mitään Novationia ;)
En tykkää yhestäkään niiden laitteesta mitä oon räplänny.. en
soundien enkä minkään muunkaan asian puolesta.

Eiks 500e:llä saa jo kunnollisen masterkiipparin/kontrollerin eikä tommosia surkeita leluja?

Tossa vaikka pari esimerkkii:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-155747.html
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-149178.html



Joo samaa mieltä ettei siihen ulkonäköön kannata niin kiinnittää huomiota.

Laitoit evolutionin tohon linkiksi. Siis että mieluummin näitä kun noita leluja. Jostaan evolution vs. edirol nettiarvostelusta luin, että edirolissa olis paljon jämäkämmät koskettimet ja tarkemmat nupit. Edirolissa pystyy vieläpä muuttamaan potikoiden ääripäiden arvoja, että saa vieläkin tarkempia sweeppejä. Ja niiden nettisivuilta saa latailtua keymapit suosituimpiin softasyniin ja sequihin. Näin siis luin arvostelusta.

Ite oon pähkäilly tämmösten vaihtoehtojen välillä:

joko toi pelkkä PCR50.

tai sitte tämmönen:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-160144.html

ja sille sitte kaveriksi joku kiippari. Vaikka toi:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-129116.html
Tai sitten joku evolution...

Pysyy kuitenkin tossa 500e haarukassa. Tolle UC33:lle löytyykin sitte jo valmiit konffaukset Cubase SX:stä ja Reasonista lähtien.

PS. Eikös Edirol oo muuten Rolandin tytäryhtiö?
Avatar
#9 • • MikkiHiiri Guest


Laitoit evolutionin tohon linkiksi. Siis että mieluummin näitä kun noita leluja. Jostaan evolution vs. edirol nettiarvostelusta luin, että edirolissa olis paljon jämäkämmät koskettimet ja tarkemmat nupit. Edirolissa pystyy vieläpä muuttamaan potikoiden ääripäiden arvoja, että saa vieläkin tarkempia sweeppejä. Ja niiden nettisivuilta saa latailtua keymapit suosituimpiin softasyniin ja sequihin. Näin siis luin arvostelusta.



Joo tarkotin siis lelulla Novationia ja kun toi Edirolikin on vaan 4
oktaavia. 500e:llä saa 61-76 koskettimisen kiipparin. Ite en
ainakaan 4 oktaavisella pysty toteuttaa kaikkea mitä haluan
soittaa livenä sekvensseriin. :)
Kantsii kysässä Helsingin Musiikista, siellä luulis olevan
testattavanakin niin ei tartte ostaa sikaa säkissä. :)
Avatar
#10 • • Metropolitan Guest
Onnistuisko tämä että soitan jp-8000:sta esim rojut sekvensseriin
ja editoin sitä controllerilla, ei vissiin koska toi controllerihan pitäis laittaa master koskettimeksi ??? ja sit tulee taas eteen toi koskettimien puutteellisuus.

Edelleen kiehtoo toi novationi =) hih
Avatar
#11 • • MikkiHiiri Guest


Onnistuisko tämä että soitan jp-8000:sta esim rojut sekvensseriin
ja editoin sitä controllerilla, ei vissiin koska toi controllerihan pitäis laittaa master koskettimeksi ??? ja sit tulee taas eteen toi koskettimien puutteellisuus.



Voit laittaa MIDI-inputteihin (jos ne vain riittää) vaikka 10 keyboardia. Masterkiipparilla tarkotetaan vaan pääkontrolleria,
jolla voidaan kontrolloida syntikoita nostamatta persettä penkistä
ja kipuumalla vääntämään laitteen nuppeja =) kun ne voi hoitaa
kaikki samasta paikasta.

Eli voithan sä ostaa vaikka ton Novationin nuppien pyöritykseen ja
jonku koskettimiston vielä keyboardiks rinnalle, kunhan saat vain
molemmat koneeseen kiinni eri MIDI IN-portteihin. :)
Avatar
#12 • • Edited RA Guest


Edelleen kiehtoo toi novationi =) hih



Elä osta...

Kyllä mä oon CosmicManin kanssa samoilla linjoilla tuossa, että ei kaks oktaavia riitä mihinkään. Neljällä pärjää jo paremmin. Mutta omatpahan on rahasi.
Avatar
#13 • • esaias Guest
Osta DX7II
Saat hyvän koskettimiston ja kivan äänilähteen samalla kertaa - ja tuee varmaan halvemmaksi kuin pelkkä kontrolleri.

-Tomi
Avatar
#14 • • FoFlow Guest


Onnistuisko tämä että soitan jp-8000:sta esim rojut sekvensseriin
ja editoin sitä controllerilla, ei vissiin koska toi controllerihan pitäis laittaa master koskettimeksi ??? ja sit tulee taas eteen toi koskettimien puutteellisuus.



Samanverranhan tossa Edirolissa on ku JPssä noita koskettimia... Ja samat oktaavi +/- systeemit. Edirolin tatsi on paljon parempi kun JPn ja nupit on tosiaan jämäkän oloiset ja ei niitä jähmeiks voi sanoa ainakaan Edirolissa. Slaideritkin on ihan ok. Edirolissa mättää tosin vain 16 muistipaikan määrä. Tehtaalta kone tulee mm. Sonarin ja Cubasen esiasetuksilla, mutta jos pitää montaa softasynaa ohjata niin alkaa äkkiä tulee muistipaikkojen raja vastaan. Edirolissa ei ole sitten näitä endless dial potikoita jotka nekin olis kiva olla olemassa. Hintaeroo kuitenkin taitaa tulla Novationiin aikas paljon ja HEMUsta ton Edirolin sai ainakin joku viikko sitten 260 E:n hintaan. Hyvä peruskontrolleri, tarpeeksi koskettimia ja nuppeja ja slaidereita suht riittävästi.