Hallituskriisi

74 posts, 4 pages, 10,571 views

#21 • • Homegrove Guest
:) :) :) :) :) :) :)

Olen onnellinen.
#22 • • Daniel Braun Guest
Pakko taas purkaa mielipiteitään...

Oikeasti, nyt on rehellisesti myönnettävä että koko tilanne ei kiinnosta mua loppupeleissä pätkääkään. Joku menee mokaamaa ja se siitä. No, tietenkin on otettava huomioon että tämä "mokan" tehnyt persoona on suhteellisen tärkeässä asemassa ja asemansa puolesta vastuussa asioista jotka vaikuttavat tavallisten kansalaisten jokapäiväisiin (tai edes joihinkin, suhteellisen harvoin esiintyviin) asioihin... "Mokan" tehnyttä sitten piinataan ja kysellään että "miksi, miksi teit näin? Miksi?" mutta mihin sillä pyritään? Uutiset yrittävät ruokkia kokoajan ihmisten tiedonhalua, mutta loppujenlopuksi asiaa pyöritellään samoissa kantimissa koko ajan. Asia ei enää miksikään muutu, joten miksi jokaikinen median osa-alue jaksaa toitottaa siitä? Blaah.
Lopulta tiedotusvälineet kyllästyvät kertomaan näistä tapahtumista koska havaitaan että kansa, jota varten tätä jaloa julistustyötä tehdään, ei enää jaksa olla kiinnostunut koko asiasta sen enempää kuin päivän lounaan kalorisisällöstä. Jutun uutisarvo putoaa ja se painuu lopulta unholaan. Joten, eikös tän jauhamisen vois jo jättää tähän?
;)

Että politiikka sattuukin olemaan erittäin tylsä aihe, ja siitä puhuminen... Huokaus...
#23 • • Jokke Guest

:) :) :) :) :) :) :)

Olen onnellinen.

Minä myös.

Keskustan puoluesihteeri ei äsken telkkarissa vakuuttanut. On ihme jos ei päivänvaloa kestäviä yksityiskohtia löydy vielä lisää.

Suurin oppositiopuolue valmistautuu pitkän breikin jälkeen palaamaan vallankahvaan ja puolueen puheenjohtaja sooloilee salaisten papereitten kanssa ilman että kukaan tietää mitään. Ei mee läpi. Mä olen ollut siinä uskossa että vaalikampanjoitten rakentaminen tolla tasolla on millimetrin tarkkaa duunia, missä jokainen kyllästymiseen asti toistettu teesi on tarkkaan etukäteen punnittu sekä puolueen piirissä että kaiken maailman konsulteilla.
#24 • • ipe Guest

Tän siitä saa kun äänestätte Keskustapuoluetta.

Itse oon sitä mieltä ettei sitä ois pitänyt edes päästää pääministeriksi. On se kuitenkin sen verran vaativaa duunia että siihen vaaditaan muutakin kuin "maakunnan miesten" ja kentän tukea tupailloissa. Pelkkä Jätemäen naamataulun näkeminenkin saa jo pahoinvointiseksi.

Jo vaalikampanja sai juuri tuon Irak-jutun vuoksi aikaan vatsanväänteitä. Plus tietty puheet "pääministerivaaleista" - v***u eduskuntavaalit-nimellä ne ennen tunnettiin ja niissä valittiin kansanedustajia. :mad:

Aamenet myös minulta! Koko kriisi on ihan oikein noille 'kepulaisille' jotka systemaattisesti unohtivat lähes kaikki vaalilupauksensa heti kun ministerisalkut oli jaettu. :mad:
#25 • • Mrrshan Guest
Suomessa politiitkko joutuu eroamaan suhteellisen pienestä syystä. Mitenkäs Italiassa:

"Italian parlamentti äänestää tänään suojalaista, joka vapauttaa Berlusconin ainakin virkakautensa loppuun tuomareiden otteesta. Berlusconin puolueella Forza Italialla on enemmistö sekä parlamentin ylä- että alahuoneessa, joten lain läpimeno on varma.

Italian poliisi on tutkinut Berlusconia vuosien mittaan epäiltynä muun muassa rahanpesusta, yhteistoiminnasta mafian kanssa, veropetoksista, virkamiesten lahjomisesta ja sotkeutumisesta murhaan.

Tänään ja huomenna äänestettävä laki keskeyttää käynnissä olevat oikeudenkäynnit, mutta jäädyttää ne niin, etteivät rikokset vanhene. Asiantuntijat kuitenkin arvelevat, että esimerkiksi nyt keskeytettyä oikeudenkäyntiä tullaan tuskin koskaan aloittamaan uudelleen."
#26 • • Kaum Guest
Vaikka inhoan jokaista keskustalaista sydämeni pohjasta, sai tieto Matti Vanhasen mahdollisesta pääministeripaikasta minut luopumaan ajatuksista muuttaa ulkomaille.
#27 • • Edited Vesa Guest
...
#28 • • jUSSi Guest

Mutta koska salaisten tietojen vuotaminen on tuhmaa, niin ilmeisesti olisi parempi, ettei kansa olisi kuullut asiasta lainkaan?!

Me ollaan kaikki Jäätteenmäen erosta varmaan tosi iloisia sitten, jos Suomen uusi hallitus antaa salassa tukensa Bushin seuraaville sotaseikkailuille.

Toistan nyt itseäni, mutta sanon vielä kerran, että minä pidän molempien henkilöiden (paavon sekä annelin) tekosia suunnattoman tökeröin yrityksinä käyttää ja saada valtaa.

Mutta kuten Lapin Kansa -lehti totesi, miksi yhä useammassa hallituksen paperissa on salainen leima? Mitä salattavaa hallituksella voi olla?
#29 • • Taedium Guest
Säikähdin aamulla.

Tulin duuniin ja hetken kuluttua kämppis soitti ja kysyi mites meidän maan johtajalle, Presidentille kuuluu. En tajunnu mitä hän ajo takaa, mut luki Spiegelistä, et bundeschef tms. eli valtionjohtaja oli eronnu. Naispuolinen.

Säikähdin siitä, et mitä ne nyt Halostakin tähän sekottaa, mut onneksi se chef tarkoittaakin pääministeriä.

Hei hei, ei tu ikävä.
#30 • • hexasonik Guest

Mitä salattavaa hallituksella voi olla?

vaikka mitä. meidän veronmaksajien rahoillahan ne saatanat pelaa siellä.
#31 • • Edited Jokke Guest

Mutta kuten Lapin Kansa -lehti totesi, miksi yhä useammassa hallituksen paperissa on salainen leima? Mitä salattavaa hallituksella voi olla?

Mä en tiedä ja tuskin Lapin Kansakaan, onko "salainen" leimat lisääntyneet hallituksen papereissa. Epäilen että asiat on päinvastoin jos vaikka verrataan aikaan kuin Neuvostoliitto oli vielä olemassa.

Moni tuntuu ottavan "X-Files"-lähestysmistavan tässä asiassa - jos kyse on salaisuudesta, automaattisesti meidän selkämme takana juonitellaan jotain. Huomattavasti todennäköisempää kuitenkin on, että jotain papereita julistetaan salaiseksi mm kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi - tämä on aivan normaali käytäntö kansainvälisessä diplomatiassa. Siis eihän Nokian kassakaapista löydy salaisia papereita siksi, että ne ovat myymässä tietotaitoa eniten tarjoavalle. Nehän vain varmistaa omaa asemansa tuotekehittelyssä. Ihan sama jos mä sanoisin että jotkut paperit oikeuden langettamista tuomioista on julistettu salaisiksi sen vuoksi että he haluavat piilotella vääriä tuomioita, kun todellisuudessa sillä halutaan suojella rikoksen uhriksi joutunutta ja sen omaisia.

Ja kommentti Paavon maanmyyntiväitteisiin... tässä nimenomaisessa tapauksessa on aika monella suulla todistettu (ennen eilistä myös Jätemäen), että Suomen suhtautuminen USAn Irak-operaatioon on ja olisi ollut täsmälleen samanlainen huolimatta siitä mitkä poliittiset puolueet ovat olleet hallitusvastuussa. Suomen kanta oli viimeiseen asti se, että homma pitäisi hoitaa YK:n kautta ja rauhanomaista ratkaisua on haettava viimeiseen asti - meillä vain ei valitettavasti ole ruista ranteessa niin paljoa, että saisimme Yrjöä tanssimaan pillimme mukaan jos hän on itse päättänyt tehdä toisin.
#32 • • Zapa Guest
onneks se harakka lähti sieltä, happy-happy-joyjoy :p
#33 • • Edited jUSSi Guest

Huomattavasti todennäköisempää kuitenkin on, että jotain papereita julistetaan salaiseksi mm kansallisen turvallisuuden varmistamiseksi - tämä on aivan normaali käytäntö kansainvälisessä diplomatiassa.

Suomen kanta oli viimeiseen asti se, että homma pitäisi hoitaa YK:n kautta ja rauhanomaista ratkaisua on haettava viimeiseen asti

meillä vain ei valitettavasti ole ruista ranteessa niin paljoa, että saisimme Yrjöä tanssimaan pillimme mukaan jos hän on itse päättänyt tehdä toisin.

Herää kysymys, että onko Suomella kansallisen turvallisuuden vaarantavia asioita tekeillä? Ymmärrän toki, että esimerkiksi puolustukseen liittyvät asiakirjat pidetään salassa, mutta kun nykyään emme itse edes hallitse valuuttaamme, ei salattavia asioita enää ole kovinkaan monta. Suomen mielipiteitä EU:n tai maailmanpolitiikan asioissa ei ole tarkoitettu vain poliitkoiden tai virkamiehien korville vaan myös "suurelle yleisölle". Ja kun suomella ei hirveästi ole tuota ulkopoliittista vaikutusvaltaa, niin parhaana keinona vaikuttaa näen nimenomaan avoimuuden ja totuudemukaisuuden, en salailua.

Itse hain tuolla Lapin Kansa siteerauksella lähinnä läpinäkyvyyttä politiikkaan ja sen prosesseihin. En vainnäe politiikassa aiheita, jotka vaatisivat salausta. Meidän pitäisi tuoda julki kantamme ja pysyä sen takana.
#34 • • Edited Jokke Guest

Itse hain tuolla Lapin Kansa siteerauksella lähinnä läpinäkyvyyttä politiikkaan ja sen prosesseihin. En vainnäe politiikassa aiheita, jotka vaatisivat salausta. Meidän pitäisi tuoda julki kantamme ja pysyä sen takana.

Joo, olen kanssasi täysin samaa mieltä avoimuuden välttämättömyydestä politiikassa. "Salailu" ja asioiden pihtaaminen kuuluu kuitenkin olennaisena osana politiikkaan myös hyvässä mielessä, ajatellaan sitä sitten meidän turvallisuuspolitiikkamme kannalta tai vaikka sellaisten taloudellisten ratkaisujen osalta, joilla saattaisi olla vaikutusta markkinavoimien reaktioihin. Mutta en ymmärrä mitä uutta ja ihmeellistä näissä salaisissa Irak-papereissa oli mikä ei olisi käynyt ilmi Suomen virallisesta, julkisesti esitetystä kannasta? Se että Paavo ylisti Bushin hallintoa? Tuohan on diplomaattinen korulause.

Pohjois-Koreakin onnitteli Kuningatar Elizabethiä pari päivää sitten synttäreiden johdosta toivottaen pitkää ikää ja terveyttä, vaikka todellisuudessa ne ajattelee "drop dead capitalist bitch" :p
#35 • • onnela Guest

Liika näkyvyyskin on toisaalta pahasta. Tunnetustihan
ihmiset ovat erittäin taitavia tekemään kärpäsistä härkäsiä.
Voi vain arvailla minkälaisia lööppejä yms. revittäisiin asioista,
väen vängällä. Parempi ehkä, että aika suuri osa touhusta
pysyy ainakin osin salassa.

Kysehän on kaiken kaikkiaan luottamuksesta. Hallituksessa
istuu kansan valitsemia ihmisiä, joten heihin on myös luottaminen,
että osaavat hommansa.

Jäätteenmäen pääministeriksi nousu oli ainakin meikäläiselle
sellainen painajainen, että nyt on fiilis kuin uudesti syntyneellä.
Säälittävä tapaus mielestäni... Hyvä, että lähti.
#36 • • jUSSi Guest

Mutta mitä uutta ja ihmeellistä näissä salaisissa Irak-papereissa oli mikä ei olisi käynyt ilmi Suomen virallisesta, julkisesti esitetystä kannasta? Se että Paavo ylisti Bushin hallintoa? Tuohan on diplomaattinen korulause.

Pohjois-Koreakin onnitteli Kuningatar Elizabethiä pari päivää sitten synttäreiden johdosta toivottaen pitkää ikää ja terveyttä, vaikka todellisuudessa ne ajattelee "drop dead capitalist bitch" :p

Ei siinä ole mitään uutta ja se onkin se vika. Miksi ei voida sanoa mitä oikeasti ollaan mieltä? Miksi sitä persettä pitää nuolla, kun sillä ei kuitenkaan saavuteta mitään, koska kaikki tietävät sen olevan paskanjauhantaa. Hieman kapinaa nykyisiin tapoihin tehdä politiikkaa ja paskapuheet pois. Ja kyllä kansan kuuluisi saada tietää ketä hännystellään, jotta siitä voisi sitten älähtää jos ei miellytäkkään.

Ideologiat ovat vettyneet ja hautautuneet tapojen ja tottumusten alle.
#37 • • Edited jUSSi Guest

Kysehän on kaiken kaikkiaan luottamuksesta. Hallituksessa
istuu kansan valitsemia ihmisiä, joten heihin on myös luottaminen,
että osaavat hommansa.

Minä en ainakaan antanut edustajalleni avointa mandaattia tehdä ihan mitä tahansa. Luottamus on tärkeää, mutta kriittistä silmää ja seurantaa ei saa unohtaa. Ei silmiä saa sulkea ja sanoa "Minun vastuuni loppui, kun vaalitulos julkistettiin.". Ei todellakaan, kansalla on myös vastuu vahtia edustajiaan.

edit: ja jos itse istuisin arkadianmäellä en todellakaan odottaisi vähempää kuin kannattajieni kriittistä toimieni seurantaa.
#38 • • dixoff Guest

Ei siinä ole mitään uutta ja se onkin se vika. Miksi ei voida sanoa mitä oikeasti ollaan mieltä? Miksi sitä persettä pitää nuolla, kun sillä ei kuitenkaan saavuteta mitään, koska kaikki tietävät sen olevan paskanjauhantaa.

Jos kaupan myyjä sanoo tyhmälle, rumalle ja läskille asiakkaalle, että tämä on tyhmä, ruma ja läski, niin ei pidä ihmetellä, jos työnteko vaikeutuu jatkossa oleellisesti. Politiikassa on vähän sama meininki, aina pitää vähän punnita sanomisiaan, varsinkin kun pelissä ovat pääsääntöisesti hieman isommat asiat.
#39 • • Jokke Guest

Miksi ei voida sanoa mitä oikeasti ollaan mieltä? Miksi sitä persettä pitää nuolla, kun sillä ei kuitenkaan saavuteta mitään, koska kaikki tietävät sen olevan paskanjauhantaa. Hieman kapinaa nykyisiin tapoihin tehdä politiikkaa ja paskapuheet pois.

Vaikkei small talk kuulukaan meidän vahvimpiin aseisiimme, kyllähän kantamme kerrottiin hienostuneesti rivien välissä. Liika suorapuheisuus helposti johtaa vain populismin nousuun - ja mehän ei haluta Tony Halmeita sinne takariville istumaan, eihän jUSSi? ;)
#40 • • onnela Guest

Minä en ainakaan antanut edustajalleni avointa mandaattia tehdä ihan mitä tahansa. Luottamus on tärkeää, mutta kriittistä silmää ja seurantaa ei saa unohtaa. Ei silmiä saa sulkea ja sanoa "Minun vastuuni loppui, kun vaalitulos julkistettiin.". Ei todellakaan, kansalla on myös vastuu vahtia edustajiaan.

edit: ja jos itse istuisin arkadianmäellä en todellakaan odottaisi vähempää kuin kannattajieni kriittistä toimieni seurantaa.

Okei, kieltämättä vähän turhan paljon kärjistin.
Tottakai kriittinen seuranta kuuluu asiaan, mutta
mielestäni 100% avoimuuteen ei silti ole realistista
tai edes järkevää pyrkiä.

Käsittääkseni kansa ei ole kuitenkaan ainoa, joka noiden
ihmisten touhuja valvoo...