Laitteisto- ja softaehdotuksia musiikkituotantoon

23 posts, 2 pages, 3,621 views

Avatar
#1 • • Edited Pomo Guest
Nyt kaivataan lähes kipeästi näkemyksiä ja selkeitä ehdotuksia siitä, minkälaisella laitteiston ja ohjelmiston yhdistelmällä kannattaisi aloittaa musiikkiharrastus. Omaksi iloksi ja lähipiirin harmiksi!

1) Tarkoituksena olisi tehdä melodista ja mahdollisimman simppeliä konemusiikkia. Ei kuitenkaan niin sanottua kiksua vaan pikemminkin rentoa housea ja tanssimusiikkia noin yleensä - genresuohon uppoamatta.

2) Vähimmäisvaatimuksina kunnollinen koskettimisto, jossa voisi olla myös syntetisaattorimaisia ominaisuuksia (hintaluokka 600 - 1200 euroa?) sekä mielellään yksi, kaiken kattava ohjelmisto - onko sellaista?

Eli: pääsisikö esimerkiksi Acid Pro 4:lla ja Rolandin RS-5:lla vauhtiin? Riittääkö uuden Acidin sekvensseriominaisuudet? Olisiko Yamahalla jokin parempi syntetisaattori? Entäpä softapohjaiset synat? Ehdotuksia, näkemyksiä, mielipiteitä ja törkeitä asiattomuuksiakin otetaan innolla vastaan! Totaalinen n00b kun olen.

Kiitos mahdollisesta vaivannäöstänne.

Pomo

edit: Ja vielä semmoista, että mikäköhän äänikortti toimii luotettavimmin? Käytettävissä olisi SB Audigy2 Platinum eX - pitäisi olla ASIO2-yhteensopiva. Konetehoja riittää.
Avatar
#2 • • Pomo Guest
Perusteltuja ehdotuksia ihan rohkeasti vaan.
Avatar
#3 • • Roz Guest
Minun yksinkertainen vinkkini on tässä:

Panosta hyvään mykkään midikiippariin jossa on midikontrollerit eli potikat. (siis jos tykkäät vääntää potikkaa mielummin kuin hiirtä;)

Osta Reason 2 ja hommaa se 2.5 päivitys. Se on kaiken kattava paketti, joskaan ei yksikseen ulkoista midisignaalia lähettele, eli et voi käyttää mahdollisen Roland RS-5:si sisäisiä soundeja.

Itse teen lähinnä housea popahtavampaakin matskua enkä muuta tarvitse. Helppo käyttää ja oppia ja jälkikin on hyvää.

Tuosta Acid 4:sta en osaa sanoa mitään kun en ole päässyt kokeilemaan.
Avatar
#4 • • pakana Guest
Helou,

Erilaisia vaihtoehtoja on melko lailla, ja kukaan tuskin löytää heti ensi yrittämällä itselleen sopivinta. Näkemystä parhaasta softasta aloittelijallekin luultavasti löytyy, kaikki keskenään sulassa ristiriidassa. Useimmat vaan "ajautuu" jonkun systeemin pariin, sitten siihen tottuu ja lopulta jää koukkuun. Mut ehkä tästä on apua, eli lyhyesti eri vaihtoehtoja omin epä-asiantuntijan ominaisuudessa tehdyin arvioin. Täs tuskin on kaikki, enkä jaksanu ettii linkkejä näihinkään mut hae demot niistä mitkä kiinnostaa, google auttaa.

Kontrolleriks joko:
- parempilaatunen midikiippari + erillinen knobiboksi
- joku syna, jos ois rahaa ni mulle kelpais Kawai k5000s tai Novation K-Station
- all-in-one, eli Evolutionin, M-Audion, Edirolin tai Novation valikoimista joku missä on koskettimet ja nupit

ALL IN ONE (softastudiot)

Propellerheads : Reason
"Oikeaa rautastudiota" jäljittelevä softakokonaisuus, suosituin näistä, uusin versio sisältää myös laadukkaita efektejä mutta rautamaisuutensa takia vaatii jonkun verran opettelua. Ei voi nauhottaa audiota (siis muista lähteistä).

Image Line : Fruity Loops
sample + looppipohjanen, melko helppokäyttönen softa jolla voi saada hyvää tulosta jos hankkii laadukkaat sämplet, suosittu etenkin alottelijoiden keskuudessa [ja jonkin verran dissattu...], uusin versio tukee VST-soittimia sisäänrakennetun wrapperin avulla.

Synapse : Orion
Shareware-vaihtoehto jossa on sekkarin (kunnollinen mikseri) ja softastudion ominaisuuksia, monipuolisempi ja edullisempi, tukee VST-standardia ja mukana tulee muutama huippusyna.

SEKKARIT (Sequencers)

Steinberg : Cubase ja Apple/E-magic : Logic 5
Kaks suosituinta. Kalliita, isoja ja varsin viimeisteltyjä semi-prosoftia. Cubasessa on piirun verran parempi VST-ympäristö, Logic taas loistaa useiden ulkoisten MIDI-syntikoiden hallinnassa. Näistä löytyy eritasosia riisuttuja versioita, jotka lähtee kaupasta halvemmalla. Kummassakin on omat helmasyntinsä, eli cubase kaatuilee ja logic on joissain asioissa melko epälooginen, mut nää on Nuendon, Digital Performerin ja Pro Toolsin kaltasia saatanan kalliita ammattisysteemejä lukuunottamatta ne musasoftien "kuninkaalliset".

Cakewalk : Sonar
Vähemmän suosittu ja hilusti halvempi, mutta uusin Sonar on ominaisuuksiltaan kaiketi aika samoilla viivoilla kahden edellisen kanssa. DX-pohjanen, eli tarvitset VST-wrapperin jos haluat käyttää netistä löytyviä kymmeniä hyviä ilmaisia VST-synia. Jenkkien suosituin.

UUDET (VST-toimintaympäristöiks näit vois kai kutsua, tän vuoden tuotoksia joten alkukankeutta saattaa löytyä)

Raw Material : Tracktion
Monet vaihto tähän heti, yksinkertainen, selkeä ja toimiva käyttöliittymä.

Cakewalk : Project 5
Täst en tiedä mitään, mut vuoden hypetetyinpiä tuotteita.

Muzyz Team : Muzys 3.0
Ruma ankanpoikanen, eli graafinen käyttöliittymä on tallotun kumiankan näkönen, mut sisältä helvetin monipuolinen, funktionaaliseti toimiva ja vakaa kokonaisuus sopuhintaan. Ite ostan tän tai Orion Platinumin. Tai Tractionin... :(

MUUT (ilmaisia / sikahalpoja, ug-uskottavia)

Renoise
Ilmeisesti paras ja kaunein träkker-tyyppinen softa, irtoa melko edullisesti.

Psycle
Open Source, eli avoimeen lähdekoodiin perustuva kommuuni ja träkkeri. VST-tuki ja rehti datanörttimeisinki. Mitn ei maksa ja monet diksii.

Plogue : Bidule
Rohkeasti erilainen (ranskainen :) ), beta-asteella oleva ilmanen modulaarinen ympäristö. Sopii mainioisti erilaisiin jammailusessiohin ja livekäyttöön. Kun beta on ohi ni muuttuu maksulliseks.

Jeskola : Buzz
Suomi-special!!! Kotimainen, ilmanen träkker-musasofta, tarjolla varmaan tuhansia käyttäjien väkertämiä äänilähteitä (Buzz generators) tukee nykysin VSTtä, tai ainakin kohta. Melko suosittu tääkin.

Jorgen Aasen softat
Nääkin on rumia kun saatanat, mutta kaveri on jonkunasteinen nero... softat on helvetin fiksuja toimivia ja tekee vaikka mitä, mut ne kehittyy niin nopeesti et paras kurkkia ite jos napisee...

Computer Muzys
Jokaisen Computer Music lehden (hinta lehtipisteissä n.15e) mukana tulee täysin toimiva VST-sekkari + läjä softasynia. Mulla on tää nyt käytössä vuosien kräkätyn Cubasenropelluksen jälkeen ja tää tekee ihan kaiken saman ku Cubasekin... paitsi et tää kyllä näyttää perseeltä.

Netistä voit riistää näitä kräkättyinä, mut jos eli kun se ei sitten toimi kunnolla ni yksin itket kun ketään ei kiinnosta... vaan ostamalla/ käyttämällä ilmaissoftaa voi saada virallista tukea kun törmäät ongelmiin. Ja sama päivitysten kanssa, kräkin käyttäjät joutuu aina venailemaan kuukausitolkulla ennen kun saa samat bugifixit kun omistaja-käyttäjät. Mulla meni hermot Cubaseen just ton takia, vitun paradoxit ja zonet oli aina vaiheessa ;)

Saa oikoo ja täydentää, mut jeesatkaa nyt kaveria :)
Avatar
#5 • • Edited kilobitti Guest


Nyt kaivataan lähes kipeästi näkemyksiä ja selkeitä ehdotuksia siitä, minkälaisella laitteiston ja ohjelmiston yhdistelmällä kannattaisi aloittaa musiikkiharrastus. Omaksi iloksi ja lähipiirin harmiksi!



Tämä ei ilmeisesti ole poikinut vastauksia koska kyssärit on niin
yleismaailmallisia. Ts. sanottavaa lienee vähän liikaakin. Koska
itse olen aika nOOb en edes yritä päteä, vaan annan toisten
tehdä sen - siksi linkit:D

Reason (1) on tosiaan yksi vaihtoehto jos haluaa että kaikki on
samassa, itse en ole jostain syystä edes kokeillut sitä. Suurin osa
käyttää (2) kuitenkin jotain sequ-ohjelmaa, jolla sitten ohjataan
esim. VST- tai ulkoisia synia, tai vaikkapa Reasonia. Acidin
sekvensseriominaisuuksista mulla ei ole juuri käsitystä, olen
käyttänyt sitä lähinnä Fruityllä (3) väsättyjen looppien
pyörittelyyn, ja siinä toimii ihan ok. Tällä hetkellä käytän lähinnä
Cubasea (4), joka tuntuu hoitavan kaiken minkä Acid + paljon
muuta.

Softasynia löytyy aika lukematon määrä, joukossa on paljon
rapaa mutta laadukkaimmat (5) lienee täysin hardware-tasoisia...
(6).

Äänikorteista löytyy siroteltua juttua hyvin sekalaisesti
ympäriinsä...

Viitteet:
1. Reason http://www.propellerheads.se/products/reason/main.html
2. Poll: Composing/sequencing softat http://www.platinum.ac/forums/showthread.php?s=&threadid=7679
3. Fruity loops http://www.e-officedirect.com/FLStudio/English/frames.html
4. Cubase http://www.steinberg.net/en/ps/products/music_production/index.php?sid=0
5. Loistava softasyna http://www.platinum.ac/forums/showthread.php?s=&threadid=1371
6. hardware vs. softa http://www.platinum.ac/forums/showthread.php?s=&threadid=1455

EDIT: vähän turha posti, ku tuo pakana vastasi samaan aikaan paljon viksummin:001:
Avatar
#6 • • Pomo Guest
Tosi reilua, ja kiitoksia vinkeistä. Englanninkielistä materiaalia löytää liiankin kanssa, joten on kiva kuulla asiaa suomeksikin. Aiheesta kun ei liiemmälti kirjoiteta, mutta jos kaikki menee hyvin, asiaan tulee muutos. Eli: ehdotelkaa lisää vaan.

Lyhennettynä: tarvitsen siis potikoilla varustetun laadukkaan MIDI-koskettimiston, Reason-ohjelmiston, kohtuuhintaisen softasyntetisaattorin ja entäpä muuta?
Avatar
#7 • • Jukka I Guest
Jos softapohjaisesti aikoo tehdä, eli käyttää pelkkiä softasyntikoita, niin koneen on oltava tätä varten riittävän tehokas (mikään ei ole liikaa). Jos aiot joskus tulevaisuudessa käyttää ulkoisia synia, ja jos motivaatiota ja kärsivällisyyttä riittää, niin melkeinpä kannattaisi heti alusta alkaen opetella joku sekvensseri kunnolla. Logic Audion sujuvan käytön opettelussa meni omalla kohdalla reilu vuosi, mutta se on hyvin mukautuva alusta tulevaisuutta ajatellen. Tällä hetkellä käytössä on 2 hardware-synaa, mutta yhtä hyvin voisin ajaa Logicissa lisäksi softasynia tai siirtyä kokonaan softapohjalle (jos koneteho antaisi periksi).
Avatar
#8 • • Daniel Braun Guest
Softa tai rauta, ihan sen mukaan mistä tykkää.
Tosiaankin, alkuun pääsee (ja miksi ei myöskin pidemmälle) Fruityloopsilla & Reasonilla. Toinen mahdollinen aloitustapa olis hankkia joku groovebox esim. Yamaha RM1x ja sille kumppaniksi midikiippari.

Siitä tulikin mieleeni että: tästä jotakin millä päästä alkuun ja paljon pidemmälle.
Avatar
#9 • • Edited Pomo Guest
Menee yhä vain mielenkiintoisemmaksi. Yksi kysymys kuitenkin askarruttaa:

Voisiko joku kertoa selvällä suomenkielellä, että mikä on VST? Lisäksi se kiinnostaa, että miten nämä kaikki plug-init toimivat ja mitä ne käytännössä tarkoittavat?

Itse olen nyt kallistumassa koskettimiston ja Reasonin hankintaan, mutta mutta...

Ja Roz: teet muuten mukavaa musiikkia - olen kuunnellut joitakin raitojasi. Minkälaista koskettimistoa käytät yhdessä Reasonin kanssa? Tarvitaanko raitojen viimeistelemiseen/masterointiin joku toinen softa?
Avatar
#10 • • bulk Guest


Menee yhä vain mielenkiintoisemmaksi. Yksi kysymys kuitenkin askarruttaa:

Voisiko joku kertoa selvällä suomenkielellä, että mikä on VST? Lisäksi se kiinnostaa, että miten nämä kaikki plug-init toimivat ja mitä ne käytännössä tarkoittavat?

Itse olen nyt kallistumassa koskettimiston ja Reasonin hankintaan, mutta mutta...

Ja Roz: teet muuten mukavaa musiikkia - olen kuunnellut joitakin raitojasi. Minkälaista koskettimistoa käytät yhdessä Reasonin kanssa? Tarvitaanko raitojen viimeistelemiseen/masterointiin joku toinen softa?



Pluginit ovat periaatteessa ohjelmanpätkiä, jotka toimivat kuten ulkoiset efektit ja syntetisaattorit, mutta pyörivät tietokoneen sisällä prosessoritehoa käyttäen. VST on Steinbergin lanseeraama standardi plugineille, jota tukee suurin osa nykyisistä sekvenssereistä. Käsittääkseni Sonar ja Reason ovat niitä harvoja, jotka eivät vielä tue.

Jos minulta asiaa kysytään, kannattaa suoraan kallistua Logic Audio - Cubase -linjalle ja jättää Fruityloops-Reason-vaihe välistä pois. Moniraita-audion käsittely saattaa tässä vaiheessa tuntua turhalta, mutta sitten pitkän opettelun jälkeen ei tarvitse vaihtaa ohjelmaa, kun alkaa kovalevynauhoitukset kiinnostamaan.

Uusin Fruityloops on muuten aivan kauhea resurssisyöppö, Logic 5:kin on kevyempi. :eek:
Avatar
#11 • • kilobitti Guest


Käsittääkseni Sonar ja Reason ovat niitä harvoja, jotka eivät vielä tue.



eikö tämä ole näiden suurin heikkous - ainakin itselle yksi suurimmista inspiksen lähteistä on uusien VST:eiden soundit. En tiedä mikä on tämän hetken tilanne, mutta ainakin Reasonin 1.0-aikoihin valiteltiin aika paljon että Reason-biisit oli tunnistettavia tietyn oman soundinsa vuoksi.

Tukeeko Reason muuten ulkoisia midi-vermeitä?

Itsellä on sekkarin lisäksi käytössä Cooledit ja Soundforge master-wavin jälkikäsittelyyn, ja joskus käytän myös T-Racksia (eq/kompura/limitteri/ym.).
Avatar
#12 • • hexagon Guest
Itse ajattelin hankkia Reasonin piakkoin ja yrittää sillä alkuun, joten pari n00b-kysymystä samaan threadiin jos passaa:
- Miten tarpeellinen midi interface + hardware-keyboard tms. on konemusiikin teossa (ug-techno, house, trance...)
- Mitkä softat sopivat parhaiten Reasonin rinnalle, eli mitä muuta softaa kannattaa hankkia?
- Miten tärkeä elementti äänikortti on, eli pitääkö/kannattaako kotikoneella oleva joku emolevyyn integroitu skeida vaihtaa?
Avatar
#13 • • Edited bulk Guest


Itse ajattelin hankkia Reasonin piakkoin ja yrittää sillä alkuun, joten pari n00b-kysymystä samaan threadiin jos passaa:
- Miten tarpeellinen midi interface + hardware-keyboard tms. on konemusiikin teossa (ug-techno, house, trance...)
- Mitkä softat sopivat parhaiten Reasonin rinnalle, eli mitä muuta softaa kannattaa hankkia?
- Miten tärkeä elementti äänikortti on, eli pitääkö/kannattaako kotikoneella oleva joku emolevyyn integroitu skeida vaihtaa?



Midikeyboard on mun mielestä essential # 1, sen lisäksi kun hankit edullisen 24/96 -äänikortin, saat yleensä midi-interfacen mukana. Noin 400e investoinneilla saat tarvittavat hw-tavarat. Midikeyboardeja on muuten laaja valikoima USB-liitännällä, joten ylimääräistä interfacea ei tarvitse kuin vasta sitten, kun alkaa hankkia isoja kasoja ulkoisia syntikoita.

Emolevyille integroidut kortit on mun kokemukseni mukaan aika tuubaa, latenssit on yleensä aika heikkoja, asio-ajureita ei aina löydy, bassot puuttuu...
Avatar
#14 • • pakana Guest


eikö tämä ole näiden suurin heikkous - ainakin itselle yksi suurimmista inspiksen lähteistä on uusien VST:eiden soundit. En tiedä mikä on tämän hetken tilanne, mutta ainakin Reasonin 1.0-aikoihin valiteltiin aika paljon että Reason-biisit oli tunnistettavia tietyn oman soundinsa vuoksi.



VSTit saa Sonarissa (ja muissa DX-standardin hosteissa)toimimaan Ffxpansionin VST-DX wrapperilla... ja muistan lukeneeni että Cakewalk lisensoi ton koodin fxpansionilta ja että se olisi integroitu lafkan uusimpiin tuotoksiin.

Eipä sillä, monista softasynista on DX-versiotkin.

Ja kuten bulk totes, ilman kiipparia on vähän turha lähtee... tai sitten kannattaa panostaa träkkerisoftiin, joissa nuotin syöttö toimii enempi tekstipohjalta ja meno on muutenkin tietokonemaisempaa. Ja suosittelen lämpimästi midikiipparia, joissa on ohjelmoitavat knobit mukana. Niillä saa ihan eri tuntuman äänenmuokkaukseen ku hiirellä.

Groovebox-tyyliseen rummutteluun lämpeeville ja miksei vaikka kaikille "n00beille" (jes mikä sana, pääsin mäkin kirjottamaan ton ;) ) löytyy netistä nasta ilmaissofta, Hammerhead. Jos sormet syyhyä samantein biitintekoon ni tuolta pääsee alkuun:

http://www.threechords.com/hammerhead/

Kannattaa imasta kaikki userbankit ja muut sälät, mulla toimii inspiraationkorvikkeena ja on tolla muutama biisinpohjakin tehty, softa exporttaa patternit waviks ja niitä on sitten kätevä syötellä jollekin sämplerille.

Ja kuten tossa ylempänä sanoin, Computer Music-lehden kylkiäisenä tulee ihan kelpo pakkaus alottelijalle, VST:tä tukeva Cubase-tyylinen sekkarisofta, sampleri-vst, muutama kelpo syna, rumpukone ja Ohmforcen filtteri, aaltoeditori yms. tarpeellista. Ja investointi on minimaalinen verrattuna muihin vaihtoehtoihin... jos ei lasketa mukaan eDonkeyta.
Avatar
#15 • • Pomo Guest
Kokeilin juuri pikaisesti Renoise-träkkeriä, joka toi paaaaljon muistoja mieleen. Entäpä jos rakentaisi musiikkia tämän ohjelman varaan? Ilmeisesti MIDI-koskettimisto on edelleen järkevä hankinta, mutta mitä muuta Renoise tarvitsee näyttääkseen kaikkensa? Mistä esimerkiksi kannattaisi ostaa sämplejä? Apuaa! Vimma on kova.
Avatar
#16 • • Tuppu_ Guest
hmjoo, siis samplejahan löytyy netistä esim. googlettamalla, kun laitat hakusanoiksi esim. "wav samples download" tai jotain vastaavaa. Sitten siihen lisäksi vaikka "synth", "bass", tai "drums", niin kyllä löytyy ihan ilmasiakin sampleja netistä.
Avatar
#17 • • timppa^ Guest


hmjoo, siis samplejahan löytyy netistä esim. googlettamalla, kun laitat hakusanoiksi esim. "wav samples download" tai jotain vastaavaa. Sitten siihen lisäksi vaikka "synth", "bass", tai "drums", niin kyllä löytyy ihan ilmasiakin sampleja netistä.



toki. mut jos haluu sämplejä, joilla tekee jotain, ottaa tunnarin vaik http://www.primesounds.com
Avatar
#18 • • Edited Pomo Guest
Hankin juuri Edirol PCR-30-koskettimiston, jossa on mukavasti liukusäätimiä (8 kpl) ja potentiometrejä (8 kpl). Tuo kiippari toimii hienosti Renoisen (rekisteröity versio) kanssa - ainoa harmi on Creativen onnettomat ASIO-ajurit.

edit: lisäksi olen lataillut ilmaisia VST-syntetisaattoreita ja -efektejä. Kyllä tällä setupilla pääsee alkuun. Samplejä pitäisi varmaan ostaa jostakin oikein romppukaupalla. Olisiko ehdotuksia?
Avatar
#19 • • pakana Guest
Take it easy...

Samplelevyt maksaa hunajaa, kannattaa ensin miettiä mitä sämpylöitä tarvitset, ja katsoa vaikka löytyykö netistä sellaisia. Rummut, etenkin pellit on ehkä ainoita sellasia sampleja mitä tarttee... mut makunsa kullakin, kai jengi käyttää ties mitä sampleja. Ite tehty on aina ite tehty ;)

Jos akustiset rummut kiinnostaa, ni http://www.nskit-com hostaa yhden IMO todella laadukkaan setin.

Efektoituja rumpuja löytyy tuolta: http://www.freewebs.com/dorumalaia/myfreerefills.htm

Ja varotuksen sana noista VST-synista... jos imet niitä gigatolkulla netistä, ni käy helposti niin että aina kun soundinvääntö tökkää ni vaihtaa vaan synaa paremman soundin toivossa - ja loppujen lopuks ei opi käyttämään yhtään synaa kunnolla. Ja jos soittimiaan ei tunne ku omia taskujaan, niin niistä ei kyllä saa kaikkee irti. Tämä siis download & p2p-addiktion kokeneen tissiäänellä :) mul oli yhdessä vaiheessa satoja plugareita, kunnes sit tajusin et moinen repertuaari pilaa fiiliksen koko touhusta, eikä tuu biisintynkääkään ku vaan pläräilee pinkkaa läpi.

Tietenkin kannattaa kokeilla eri plugareita, mut jos tuntuu et joku ei oikein iske niin ei sitä sitten tarviikkaan. Optimitilanne onkin mielestäni sellanen, et sulla on valikoitunu pakka erityyppisiä syntikoita, jotka täydentää soundillisesti toisiaan. Esim. jos tekee vaikkapa tanssitavaraa: (suluissa esimerkki ilmasesta VSTstä)

- Rumpusyna (Drumatic 2)
- Rumpukone/sampleri (Fxpansion DR005, CM SR-202, CM DS-404)
- V/A-syna liideille (Synth 1, Iblit & PolyIblit)
- FM-syna (Ganymed, Vivaldi MX)
- Bassosyna (Triangle II, Claw)
- Padihärpäle (Crystal, ehdottomasti :), Galactix)
... ja Sympho, MDA Piano, zr3 ja ik Panflute akustisia soittimia matkimaan.

Noi nyt on vaan joitain mun suosikkeja, eikä tollaset "roolit" oo mitenkään lukkoon lyötyjä, mut toisilla synilla on helpompi tehdä tiettyjä soundeja ku toisilla. Laatuero ilmasten ja maksullisten soittimien välillä on yllättävän pieni, ja etsivä löytää nopeesti softaa josta diggaa, ja jolla saa hyvää soundia aikaseks nollakustannuksin.

Efektipuolella köyhällä ei oo ihan niin hyvin asiat, laadukkaita ilmasia ei oikein tullu vastaan muita kuin Ohmforcen filsut, Digital Fishphonesin signaalintyöstösarja, Magnuksen Ambience-reverbi (joka sekin maksaa nykyään omantunnon mukaan jotain pientä) ja Greasetube- putkikompura.
Avatar
#20 • • Pomo Guest
Dänx Pakana.

Nuo listaamasi VST-laajennukset olivat jo osittain tuttuja, mutta siellä oli muutama uusi ja ilmiömäisen hyvä uutuuskin mukana.

Olet oikeassa siinä, ettei pidä keräillä soundeja / synia liikaa - itse huomaan jo nyt "plaraavani pakkaa". Primary Objective: kokeilla jotakin muuta softaa kuin Renoisea.