Sivari

530 posts, 27 pages, 125,314 views

#241 • • Daniel Braun Guest

Huoh, mitenkäs ne tyypit, jotka ovat tavallaan molemmissa?
Ne tyypit jotka käyvät armeijansa toimistoista / muista mukavista
sisätiloista?

Niin, mietitäänpä hieman.
Kyseinen provojen heittäjä on tällähetkellä suorittamassa palvelusta ja istuu päivätpitkät Plattarissa...
:happyroll:
#242 • • Al Tapone Guest

Trollailetsä Al Tapone täs kaikkien muiden kustannuksella vai seisotsä ihan tosissas noiden sun ajatusten takana??

Mä seison aina sanojeni takana :)

Joko tää on erittäin hyvin muotoitu provo taikka Aleksi on menettänyt järkensä...
Mutta jos oot oikeesti tosissas, ni ei voi muuta sanoa kuin että sääliksi käy noin ahdasta ajatusmaailmaasi.

Se on yksinkertasesti niin, et tän maan puolustus ei toimi, jos kaikki pitää kiinni omasta hienosta ajatusmaailmastaan. En mäkään armeijasta oo nauttinu hetkeäkään, mut siitä huolimatta mulle oli selvää aina et intin käyn. Ei tän oo tarkotuskaan olla helppoa. Ja nyt on syytä huomioida, et mä en vastusta sivareita, vaan kritisoin :) Sivari on vaihtoehto, mut mun mielestä se ei oo intin veroinen vaihtoehto. Ei niitä voi mitenkään verrata.

Huoh, mitenkäs ne tyypit, jotka ovat tavallaan molemmissa?
Ne tyypit jotka käyvät armeijansa toimistoista / muista mukavista
sisätiloista?

Onko nekin sivarihinttejä tms?
Onko se sitten isänmaallista?
Entäs b-miehet?
Kerro ihmeessä, odotan mielenkiinnolla.

Kukaan ei pääs intissä suoraan sisähommiin. Kaikilla on yhteinen 2 kuukauden p-kausi, jonka aikana opetetaan sotilaan perusteet. Siinä mun mielestä ihan hyvä porkkana kaikille, jotka pelkää inttiä. Siel tosiaan on paljon hommia tarjolla ja jos jollakulla on joku erityisosaaminen, ni saattaa päästä tekemään loppuaikana muutaku rämpimään metässä.
#243 • • Al Tapone Guest

Niin, mietitäänpä hieman.
Kyseinen provojen heittäjä on tällähetkellä suorittamassa palvelusta ja istuu päivätpitkät Plattarissa...
:happyroll:

Joo no tähän hommaan on sisältyny kyl aika helvetisti leirejä, marsseja jne.
#244 • • erik Guest

Ja ylipäätään, onko peräänkuuluttamasi "isänmaallisuus" sitten jokin itseisarvo, ja automaattisesti myönteinen asia?

Taitaa osua sivareita arkaan paikkaan ku ruvetaan puhumaan isänmaallisuudesta :winkwink:

Ei lainkaan. Mistä niin päättelet?
Korkeintaan toivot sellaista. Sinulle se näkyy olevan 'arka' aihe, kun siitä vaahtoat noin kiihkolla.
Ja sinä itse toit sen alunperin peliin, tuossa aivan ensimmäisessä postissasi tähän topikkiin:

Se on sitte kiva viiskybäsenä muistella, et ei menny inttiin ja käytti sivarissa kaikki maholliset porsaanreiät mitä vaan löyty :winkwink:
Isänmaa kiittää ja kuittaa.

Niin kuin epäsuorasti tuosta minun ylläolevasta kommentista saattaa ymmärtää, isänmaallisuus ei ole minulle kovin merkityksellinen asia. Sitä sattuu syntymään sinne, minne nyt syntyy. Koen eläväni suht mallikelpoisesti yhteiskunnassa, sen yhteisten pelisääntöjen mukaisesti. Kannan korteni kekoon: opiskelen, suoritan asevelvollisuuden; myöhemmin tulen verorahojen muodossa maksamaan takaisin koulutukseni hinnan yhteiskunnalle.

En muodosta identiteettiäni ja minäkuvaani "isänmaallisuuden" mukaan:
"suomalaisuus" ei viime kädessä määrittele minua, persoonaani.

Koen epäilyttävänä, jos henkilö arvottaa tekonsa ja suhtautumisensa oletetun "isänmaallisuuden" periaatteella.
Kokemukseni mukaan(tosin otos ei ole suuren suuri) tuollaiset henkilöt tapaavat olla lyhytnäköisiä, ahdasmielisiä, itsenäiseen ajatteluun kykenemättömiä kiihkoilija-tolvanoita
#245 • • erik Guest

Ei tän oo tarkotuskaan olla helppoa. Ja nyt on syytä huomioida, et mä en vastusta sivareita, vaan kritisoin :) Sivari on vaihtoehto, mut mun mielestä se ei oo intin veroinen vaihtoehto. Ei niitä voi mitenkään verrata.

Et vastusta, dissaat vaan; ilman mitään järkeviä perusteita, täydellisesti ennakkoluuloihin perustuen.

Mistä tiedät sivarin olevan automaattisesti helppoa?
Kuvittelisitko esim. mielenterveystyön olevan helppoa? Tai vaikka erityisopettamisen?
Ja jos olisikin(monesti toki onkin, ainakin fyysisesti, helpompaa. Mutta kestoa onkin keskimäärin 5 kk pitempään.) helpompaa, tekeekö se siitä jotenkin vähemmän arvokkaan?
Itse ainakin näkisin esim. nuo mainitsemani tehtävät(molemmat voisivat olla sivarihommia) huomattavasti arvokkaampina, kuin 6 kk lusmuilemisen intissä.
#246 • • mekaanikko Guest
Muutamia kommentteja "keskustelussa" esille tuotuihin pointteihin.

Siviilipalveluksen suorittaminen ulkomailla, siis myöskään kehitysyhteistyötehtävissä tai humanitaarisen avun parissa, ei ole nykyisen lain mukaan mahdollista. Halukkaita kyllä riittäisi. Itsekin olisin ainakin vakavasti harkinnut vaihtoehtoa lähteä rankkoihinkin hommiin esim. juuri kehitysyhteistyötehtäviin jos sellainen vaihtoehto olisi ollut olemassa kun itse sivarini suoritin.

On ihan totta, että moni menee sivariin koska arvelee pääsevänsä helpommalla. Kuitenkin kun sivari on 13 kk ja lyhin asepalvelus 6 kk, omasta viiteryhmästä ainakin se jengi joka on ollut "mahdollisimman helpolla läpi" -periaatteella liikenteessä on kyllä yleensä valinnut intin. Tänä päivänä sivarin valitseminen tosin ei ole enää mikään kovin suuri statement, toisin kuin vielä 80-luvulla jolloin mm. oli vielä käytössä vakaumuksentutkinta ja sivareista laitettiin automaattisesti 10% lentokenttien palokuntiin töihin.

Sluibaamisen lisäksi on olemassa aikamoinen joukko muitakin hyviä syitä valita sivari (tai vaikka totaalikin joissain tapauksissa):

1. Pasifistinen vakaumus.

2. Periaatteellinen vastustus armeijan komentojärjestelmää kohtaan.

3. Periaatteellinen vastustus asevelvollisuutta tai ainakin sen nykyistä toteutustapaa kohtaan. Esimerkiksi itse näen kyllä aseellisen maanpuolustuksen toistaiseksi välttämättömänä, mutta en ole sitä mieltä että nykyinen tapa olisi a) järkevin ja tehokkain saati b) oikeudenmukaisin tapa tuottaa tämä palvelu. Parempi ratkaisu olisi mielestäni EU:n yhteinen ammattiarmeija, mutta mikäli asevelvollisuudessa pysytään niin on kohtuutonta että osa kansasta on sukupuolensa tai uskonnollisen vakaumuksensa (Jehovan todistajat) perusteella vapautettu kokonaan palveluksesta. Asevelvollisuushan on itse asiassa vero joka rahan sijasta maksetaan pakkotyönä, joten ehkäpä tässä on se taannoin Ruotsissa väläytelty miesvero. =)

4. Terveydelliset syyt. B:n papereilla ymmärtääkseni armeijassakin joutuu/pääsee toimisto/keittiö/siivous/jne. hommiin joten miksi ihmeessä ei yhtä hyvin voisi suorittaa palvelusta siviilipuolella? Mielenterveysongelmista kärsiville saattaa armeija olla myös aika vaarallinen ympäristö - ongelman laadusta ja vakavuudesta riippuu kohdistuuko vaara lähinnä vain itseen vaiko myös muihin.

5. Sosiaaliset syyt. Esimerkiksi perhetilanteen kannalta voi olla parempi jos palveluksen suorittaa siviilissä (esimerkiksi sairas omainen hoidettavana tms.).

6. Resurssien järkevä käyttö. Omassa palveluserässäni Lapinjärvellä oli mm. eräs valmistunut lääkäri. Mielestäni on yhteiskunnan resurssien kannalta huomattavasti fiksumpaa että hän palvelee siviilissä vastaavissa tehtävissä 12 kk kuin menee inttiin lääkintämieheksi tms. (varmaan intissäkin jotenkin huomioidaan siviilipuolen koulutus, mutta paljon on sellaistakin erikoisosaamista jolle armeijassa ei kerta kaikkiaan ole kovin paljon käyttöä).

Mitä tulee sivarin hommien keveyteen niin väittäisin että esimerkiksi vanhainkodissa tai sairaalassa palvelevan sivarin duuni on helposti vähintään yhtä rankkaa kuin metsäleikkejä leikkivien sotilaspoikien hommat keskimäärin (ottaen huomioon että eihän sitä metsäleikkiä palvelusajasta kuitenkaan ihan 100% ole). Itse suoritin sivarini siistissä sisätyössä ja pääsin muutenkin tosi helpolla, mutta se ei ollut valintani taustalla aikanaan vaan ainoastaan (odottamaton) lisäbonari. Olisin mennyt sivariin vaikka tarjolla olisi ollut vain rankkaa fyysistä työtä tms.
#247 • • tumpsi Guest

Kukaan ei pääs intissä suoraan sisähommiin.

Tiedän, olin itse armeijassa vuoden ;)
Väität siis että esim. joku tsto-lähetti on "isänmaallisempi" kuin sivari?
Että sillä p-kaudella ansaitaan joku teh true-warrior[tm] status?
Sivari "palvelee maataan" 13kk, ja tämä lähetti tavallaan vaan 2kk,
kun on sen lopun 4kk ns. sivarihommissa.

ps. joku vois pastee sen "isän maan puollustajat" linkin tähän, niin
ei pääsisi huumorinkukka kuihtumaan.
#248 • • phanatic Guest

Isänmaallista on käydä intti ja vartioida sitä tykkiä yöllä pakkasessa

Voitko kertoa, miksi on isänmaallisempaa vahtia tykkiä pakkasessa kuin vaikkapa vaihtaa veteraanien vaippoja sivarina? Jos tykinvartija ja sivari kumpikin lopettavat hommansa, kummalle käy huonommin, veteraanille vai tykille? Joten kumpi työ on isänmaallisempaa?
#249 • • miikkaL Guest

Isänmaallista on käydä intti ja vartioida sitä tykkiä yöllä pakkasessa jo sen takia, että vielä hengissä olevat sodan kokeneet tai sodassa olleet, antavat sille suht paljon arvoa.

Ottasitko sä mun isovanhempien puolesta pari luotia päähän, rintaan tai muuhun valitsemaasi paikkaan? Ne kyllä arvostais sitä.

Muutenkin toi intti on aikamoista pelleilyä. 90% porukasta vain kiroaa että "vittu mitä paskaa tää on mut pakkohan tää on käydä" ja odottaa millon pääsee lomille ym.

Ja sit intin jälkeen puhutaan, kuinka hienoa oli käydä armeija ja kuinka isänmaallista se oli ym ym scheissea, mitä ei ennen inttiä eikä sen aikana ole miettinyt.

Kai muistat myös rukoilla jumalalta armoa ym ns. "shittiä" mitä tuolla armeijassa myös pakkosyötettiin iltahartauksissa ym? Mun mielestä muutenkin sun pitäis tosiaan hypätä siihen aikakoneeseen ja matkustaa n. 50-60 vuotta eteenpäin tähän aikakauteen. Vai aiheuttaako masturbaatio vieläkin teilläpäin esim mielisairauksia?
#250 • • zAo Guest

Kai muistat myös rukoilla jumalalta armoa ym ns. "shittiä" mitä tuolla armeijassa myös pakkosyötettiin iltahartauksissa ym?

Eh... no jopas on korkealentoinen väite :D että oikein jumalan armoa
piti rukoilla :D Jännä ettei itselle jäänyt tuollaista kokemusta.

Huoh, oikeasti, tässä topikissa hetkeen järkevin kommentti on
tullut mekaanikolta. Varsin monen muun kommentitt tuntuu olevan lähinnä
kliseiden täyttämää populismia.
#251 • • Homegrove Guest
Intti tuhosi minun isänmaallisuuden viimeisetkin rippeet. Kaduttaa että kävin.
#252 • • Edited Al Tapone Guest

Voitko kertoa, miksi on isänmaallisempaa vahtia tykkiä pakkasessa kuin vaikkapa vaihtaa veteraanien vaippoja sivarina? Jos tykinvartija ja sivari kumpikin lopettavat hommansa, kummalle käy huonommin, veteraanille vai tykille? Joten kumpi työ on isänmaallisempaa?

Et sä voi mitenkään verrata noita kahta asiaa. Ja suurin osa sivareista tekee jotaa muutaku auttaa sairaita. Ja mun käsittääkseni naisia on noissa sairaanhoitotehtävissä sen verran, että miehet voi keskittyä miestenhommiin :)

Ottasitko sä mun isovanhempien puolesta pari luotia päähän, rintaan tai muuhun valitsemaasi paikkaan? Ne kyllä arvostais sitä.

Kai muistat myös rukoilla jumalalta armoa ym ns. "shittiä" mitä tuolla armeijassa myös pakkosyötettiin iltahartauksissa ym? Mun mielestä muutenkin sun pitäis tosiaan hypätä siihen aikakoneeseen ja matkustaa n. 50-60 vuotta eteenpäin tähän aikakauteen. Vai aiheuttaako masturbaatio vieläkin teilläpäin esim mielisairauksia?

En välttämättä sun isovanhempien puolesta, mut tarvittaessa sitä täytyy sotaan lähteä, kuten toivoisin myös muiden järkevien suomalaisten miesten tekevän. Ei 50-60 vuotta oo mun mielestä muuttanu tilannetta siihen suuntaan, et me ei tarvittais enää armeijaa. Vuosien varrella on vaan tullu jotenki hienoksi se, et voi sanoo edustavansa jotain huuhaa aatesuuntausta ja valita "yleishyödylisen" työn armeijan sijasta. Jos mä olisin sivari, ni en kyl kehtais levennellä sillä ja haukkua armeijaa, kuten täälä tuntuu olevan yleisenä trendinä. Olisin aika hiljasta poikaa ja tekisin kiltisti niitä "yleishyödyllisiä" töitä lusmuilematta.
#253 • • Al Tapone Guest
Ja mitä noihin hartauksiin tulee, niin sen on saanut päättää ite osallistuuko vai ei.
#254 • • serotonot Guest

Et sä voi mitenkään verrata noita kahta asiaa. Ja suurin osa sivareista tekee jotaa muutaku auttaa sairaita. Ja mun käsittääkseni naisia on noissa sairaanhoitotehtävissä sen verran, että miehet voi keskittyä miestenhommiin :)

Eli nyt sä alat repimään tasa-arvoaatettakin alas? Mitäs mieltä sitten olet siitä että naiset on armeijassa? Paska juttu eiks vaan? Ei saa tehdä rauhassa miestenhommia miesten kanssa ku siel on joku nainen seassa.

Mä olen ite sairaalassa tällä hetkellä sivarissa, enkä ois IKINÄ voinu kuvitella meneväni armeijaan. Mun vaari kertoi mulle sivarin valittuani kuinka ylpeä hän oli, siitä että minä ja joukko muita nuoria uskaltaa olla rohkeasti rauhan kannalla, koska sodan kauheuksia hän ei toivo kellekään.

En ymmärrä tuota ajatusmaailmaa jossa kaikilla pitäisi olla ase ihan sitä varten vaan jos joku muu yrittää sut ampua. Tappaminen johtaa aina koston kierteeseen, mikä johtaa uusiin väkivaltaisuuksiin. Niin kauan kun joku vastaa väkivaltaan väkivallalla, se jatkuu. Millainen arvo on rauhalla, jonka saamiseksi menetetään ihmishenkiä? Miksi koko sodan piti syttyä jos sodan tavoitteena on rauha?

Mä en mennyt armeijaan myöskään siksi, etten halua tehdä mitään minkä perusteena ovat suuret faktat kuten "koska mä sanon niin". Se arvomaailma joka armeijassa vallitsee on mahdollisimman kaukana omastani, enkä voi sitä millään tasolla hyväksyä.

Sitten kun valitat siitä lusmuilusta...

Mä lähdin suorittamaan sivaria tänne Mikkeliin josta en tunne lähes ketään. Teen siis töitä sairaalassa. Kun puhuit siitä lusmuilusta niin voit huvikseen laskea paljonko liikuntaa tulee 12kk aikana kun yhdensuuntainen työmatka on 4,8km. Ja valtiohan siis ei maksa matkoja, koska etäisyys palveluspaikkaan on alle 5km. Bussilippu maksaa 2,40e/suunta ja mä ansaitsen 3,60e/pvä.

Matkakorttiakaan täällä ei saa koska en ole kirjoilla kaupungissa. Jos olisin, menettäisin oikean asuntoni Tampereella. Nykyinen valtion tarjoama asunto on sellainen luksus että alta pois 14m2, ei omaa vessaa eikä suihkua, joten ole ihan huoleti. Paskoissa oloissa täälläkin ollaan, ei pelkoa että sivari pääsis helpommalla. Jos tästä nyt jotain hyvää hakee niin ainakaan ei tarvitse nukkua huoneessa jossa toistakymmentä jätkää runkkaa yhtäaikaa pimeässä ja syö näkkileipää jotteivät muut tuvassa asuvat tajuaisi miksi se syö näkkileipää. Tollaset joukkohomostelut ei oo oikeen ikinä ollu mua varten :(

T: Simo Hovari
#255 • • dpdrm Guest

Ja mitä noihin hartauksiin tulee, niin sen on saanut päättää ite osallistuuko vai ei.

Juu toki sai. Tosin vaihtoehdot mm. kivoilla talvileireillä meillä olivat:

a) Mennä hartauteen kuuntelemaan Isä Mikäsenniminyttaasolikaan:n paatosta jumalasta ja kuinka hyvin leiriin sijoitettu budjetti onkaan taas käytetty (puolet leirin ajasta istuttiin kannonnokassa odottamassa et joskohan kohta sais tehdäki jotain / mennä syömään / nukkumaan... kyllähän se tietty vaatii sitä massia ja hurjaa organisointia, et viedään jengi onnistuneesti metsään istumaan pariksi viikoksi).

b) Mennä hartauden ajaksi vartioimaan vaikkapa tyhjää panoslaatikkoa jonneki huitsinnevadaan pariksi tunniksi (se hartaus kesti sen parikyt minsaa). Yllättäen sitä hartauden jälkeen tarjottua aamu/iltapalaa ei sitten enää ollut näille henkilöille tarjolla.

Mutjoo. Ottamatta mitenkään kantaa kummankaan vaihtoehdon puolesta. Eiköhän se ole sille tulevalle mahdolliselle työnantajalle aika sama kumman käyt (tai ainakin ehdottomasti pitäisi olla), kunhan se laissa säädetty velvollisuus on suoritettu - joko olemalla sitten kärjistettynä "se kovin mummojen perseidenpyyhkijä" tai "se komppanian kovin asennevemppaaja". :)
#256 • • Tapi T Guest

Ja mun käsittääkseni naisia on noissa sairaanhoitotehtävissä sen verran, että miehet voi keskittyä miestenhommiin

Kuka tekee sairaalassa fyysisesti raskaat työt kuten potiloiden siirtämiset, nostelut ja auttaa pitämään aisoissa väkivaltaisia potilaita? Monet tehtävät sairaaloissa ovat fyysisesti niin vaativia, etteivät naiset yksinkertasesti selviä niistä.

Suomessa on kuitenkin pula terveydenhuollon parissa työskentelevistä, joten jokainen sairaala ottaa taatusti enemmän kuin mielellään sivareita jeesaamaan töissä, jossa ei vaadita alan koulutusta. Tuossa ylempänä postannut Hovarin Simo voinee vahvistaa tämän.

Vuosien varrella on vaan tullu jotenki hienoksi se, et voi sanoo edustavansa jotain huuhaa aatesuuntausta ja valita "yleishyödylisen" työn armeijan sijasta. Jos mä olisin sivari, ni en kyl kehtais levennellä sillä ja haukkua armeijaa, kuten täälä tuntuu olevan yleisenä trendinä.

On mielestäni hämmentävää, että joku vielä 2000-luvulla jakaa ammatit sukupuolen mukaan ja teilaa omista ylivertaisista aatteistaan poikkeavat huuhaana.

Kuka täällä on leveillyt sivarin suorittamisellaan?

Olisin aika hiljasta poikaa ja tekisin kiltisti niitä "yleishyödyllisiä" töitä lusmuilematta.

Miksi käytät sitaatteja? Eivätkö sivarissa suoritettavat työt muka ole yleishyödyllisiä?
#257 • • hiski Guest

Vuosien varrella on vaan tullu jotenki hienoksi se, et voi sanoo edustavansa jotain huuhaa aatesuuntausta ja valita "yleishyödylisen" työn armeijan sijasta.

Jos aate ei ole sinun aatteesi, niin sen varmasti pakko olla huuhaata. Kiitos, että autoit minut ruotuun. Ilman sinua olisin varmasti jatkanut vääriin asioihin uskomista loppuelämäni. Lollerstrom! :hah:
#258 • • Daniel Braun Guest

Ai on olemassa sitten naistenhommat ja miestenhommat...?
Joopa joo.
Tekeekö pyssyleikkien leikkiminen ja riukupaskalla käynti sinusta miehen?
Onko se että opettelet käsittelemään kranaatteja sinusta miehekästä?
Naisellista on vissiinkin siis auttaa sairaita ja hoitaa asiota virastoissa jne...

Ok, olen aina tiennyt että sä et oo mikään tasa-arvon kannattajien suuri lupaus, mutta toi menee jo pahasti yli.
Herra on hyvä ja sanoo tuon sitten ääneen ilman nimimerkkiä ja keskustelufooruminen suomaa anonyymiteettiä.
Keskellä Kotkan toria tai julkisissa medioissa ;)

Jos mä olisin sivari, ni en kyl kehtais levennellä sillä ja haukkua armeijaa, kuten täälä tuntuu olevan yleisenä trendinä. Olisin aika hiljasta poikaa ja tekisin kiltisti niitä "yleishyödyllisiä" töitä lusmuilematta.

Niin, sä kun olet niin kova karju ja maan ehkä isanmaallisin jäppinen siksi että oot armeijassa, niin sulla on siis oikeus ja velvollisuus haukkua sivareita vain oman typerän mielipiteesi takia?
Joo-o... :scared:

Kyllä mä oikeesti mieluummin teen niitä yleishyödyllisiä töitä ja saan itselleni elämänkokemusta (jota toisilta on jäänyt keräämättä) ja arvokasta työkokemusta.
Ei vois paljon paskaakaan kiinnostaa leikkiä rynnäkkökiväärillä suossa vain sen takia että se on "helvetin isänmaallista" jonkun perus sotamiehen mielestä.

Hei, mä oon ylpeästi sivari!
Ja voin hyvinkin levennellä sillä...
Vittuakos mua kiinnostaa se mitä joku ajattelee siitä mitä itse haluan tehdä.
Katsos, toiset eivät ole lampaita vailla omaa tahtoa. ;)
#259 • • Al Tapone Guest

Jos aate ei ole sinun aatteesi, niin sen varmasti pakko olla huuhaata. Kiitos, että autoit minut ruotuun. Ilman sinua olisin varmasti jatkanut vääriin asioihin uskomista loppuelämäni. Lollerstrom! :hah:

En oo kyl niin väittäny. Jokaisella saa olla omat aatteet, mut niist vois vähän tinkiä ja suorittaa pieni palvelus maan puolustuksen turvaamiseks.

Siis oikeesti, eikö kukaan muu plattarissa pidä inttiä hyvänä juttuna ku mä :confused:
#260 • • Daniel Braun Guest

En oo kyl niin väittäny. Jokaisella saa olla omat aatteet, mut niist vois vähän tinkiä ja suorittaa pieni palvelus maan puolustuksen turvaamiseks.

Ihan samanlainen palvelus maallemme on se että osa asevelvollisista päättää vapaaehtoisesti siirtyä sen rakastamasi rynkyn varrasta tekemään niitä tehtäviä täällä siviillissä joita te pikku sotapojat ilman omaa tahtoa ette osaa tehdä.
Katsos, kyllä sen sodan syttyessä on paljon muutakin tekemistä kuin paukutella niitä pyssyjä.

Siis oikeesti, eikö kukaan muu plattarissa pidä inttiä hyvänä juttuna ku mä :confused:

Kyllä monikin varmaan pitää maamme maanpuollustusta ihan hyvänä asiana, mutta kukaan täällä ei ymmärrä sitä miten joku voi olla noin vitun tyhmä 2000 luvulla ja uskotella itselleen että "intti on se ainut oikea juttu" ja kertoa siitä vielä kovaan ääneen jollaki nettifoorumilla.
Kaiken huipuksi vielä mielipiteitä ei uskalleta esittää oman nimen takaa...