Parhaat drinkit top5

223 posts, 12 pages, 179,035 views

Avatar
#161 • • Remotion Guest

keep it simple:

malibu ja ananasmehu, ai että kö on hyvvee :excellent:


Tottis !

Tää on niin hyvää :P



Sounds like köyhänmiehen pinacolada
Avatar
#162 • • Ryvon DJ Guest

haussa kohtalaisen simppeli mutta erittäin törgeen special super booliohje.



Alkolta saa ostettua sitä booliopusta, sieltä pitäis löytyä kaikenlaisia reseptejä varmasti jokaiseen makuun.

Tärkeintä mun mielestä on, ettei se väkijuoma maistu sieltä kitkeränä läpi. Päinvastoin, boolin pitäis olla miellyttävän makusta.
Valitettavan yleinen metodi jengillä tuntuu olevan lorautella sitä Viruvalgeta 80%:sta tai pirtua mielin määrin ja heittää filleriks mitä lystää. Lopputulos on kitkerä liemi joka tahtoo jäädä kurkkuun kiinni, ei ne mansikat siinä enää auta.
Ainesosien suhteiden ei kannata antaa hämätä, vaikka isommasta kattilasta onkin kyse. Ei mitään liikaa (tai liian vähän), vaan eri ainesosat samankaltaisissa suhteissa joista hyviä drinkkejäkin tehdään.

Ja jos mahdollista, boolin olisi hyvä pysyä koko ajan viileänä. Vieraat arvostavat ja maku säilyy parempana.
Avatar
#163 • • Zapa Guest

keep it simple:

malibu ja ananasmehu, ai että kö on hyvvee :excellent:


Tottis !

Tää on niin hyvää :P



Sounds like köyhänmiehen pinacolada



tää on niille ketkä ei tykkää rommista ja haluaa miedomman maun. mut voi tohon laittaa terästykseksi vaikka muuta kirkasta hieman
Avatar
#164 • • miikkah Guest

haussa kohtalaisen simppeli mutta erittäin törgeen special super booliohje.



Jos on simppeli ohje haussa, niin perussääntö voisi olla oikeassa suhteessa 1 viina, 1 mikseri JA paljon jäitä.

näitä olen itse käyttänyt:

Vodkatonic
1 osa vodkaa tms maustamatonta viinaa
3 osaa tonicia
paljon jäitä, lisätään aina tarpeen mukaan.
sitruunaa tai limeä mausteeksi ja koristeeksi
(tyylikäs ja varma vaihtoehto)

Blue what
1 osa vaaleaa rommia
3 osaa sinistä Pepsiä (ollut myynnissä rajoitetun ajan muutmana vuotena)
paljon jäitä, lisätään tarpeen mukaan.
(tein tätä joku uusi vuosi, kun sinistä pepsiä oli eka kerran tullut jouluksi kauppoihin. porukka oli hieman pihalla, että mitä tämä on. väri johtaa helposti harhaan.)

Sitten on tietysti esim. erilaisia sangriaohjeita, mutta ne menee jo kauemmas simppelistä. Neuvoisin kokeilemaan etukäteen, ainakin omaan makuuni 99% on melko juomakelvottomia.
Avatar
#165 • • Tapi T Guest

Jos on simppeli ohje haussa, niin perussääntö voisi olla oikeassa suhteessa 1 viina, 1 mikseri JA paljon jäitä.


Tonic kuuluu niiden juomien joukkoon, jotka jakaa ihmiset niistä pitäviin ja niistä inhoaviin - olisi aika tylsää, jos puolet kestien vieraista eivät pitäisi boolista. Toiseksi, booli on juhlissa ensimmäisiä asioita, joiden kanssa vieraat joutuvat tekemisiin, joten tylsä ja jopa askeettinen booli ei anna sinusta isäntä kovin hyvää kuvaa.

Mä tarjosin tupareillani boolia, joka oltiin sekoitettu viinasta, valkkarista, hedelmämehusta ja spritestä. Boolimaljan koristelin limetillä, kirsikoilla, karambolalla ja sokerireunuksella. Koska booli oli tosi hyvää, näyttävästi esillä ja siinä oli reippaasti alkoholia, niin menestys oli taattu.
Avatar
#166 • • JussiS Guest

Jos on simppeli ohje haussa, niin perussääntö voisi olla oikeassa suhteessa 1 viina, 1 mikseri JA paljon jäitä.


WTF?

No ei missään tapauksessa.

Tossahan paukusta tulee n. 20-prosenttista + jäiden sulamisesta aiheutunut vettyminen. 40-kiloinen tyttö kun huitasee lasillisen tollasta menemään, niin seuraavaks halataan wc-pönttöä.

Sillon kun mä olin Alkossa duunissa, niin siellä oli sellainen näppärä laskuri, jonka mukaan prosenttien tuli olla jossain 6-10 nurkilla maksimissaan. Tarkoitushan ei siis ole tulla humalaan, vaan keventää tunnelmaa (;)).

Hyvä perusbooliohje:

Pullo viinaa (0,75l)
2 pulloo viiniä (0,75l)
2 pulloo limua (1,5l)
Hedelmiä
Jääpaloja

Esimerkiksi siis viinin kohdalla jotain marjaviiniä, ja limuna jotain samanmakuista limua. Viinan lisäksi voi olla jotain hyvää likööriä, mutta kantsii annostella varovasti, ettei se peitä makua. Valkkari + Sprite on aika jees. Jos viini on kauhean makeaa (esimerkiksi suomalaiset marjaviinit), kannattaa ostaa light-limsaa, ni ei tuu liian makeaa, toisaalta taas kuivien viinien kanssa joku hieman makeampi limu sopii hyvin. Happoja saa lisäämällä sitruunamehua, makeutta taas oikeastaan vaan blandiksilla. Viinit voi korvata myös siiderillä tai lonkerolla.

Booli kannattaa tehdä 2 tuntia ennen tarjoilua, jotta maut tasaantuvat, ja jääpalat+hedelmät lisätään vasta ihan lopussa.
Avatar
#167 • • Hempp@ Guest
Kaveri tapaa bileisiin duunailla omalla reseptillään boolia johon menee suurinpiirtein

1 pullo Green Catia
1 pullo Boll's Blue Curacaota
1 pullo Spritea (tai jopa enemmänkin)
Koskenkorvaa / Finlandia Vodkaa oman maun mukaan, tai jättää kokonaan poies.
Jäitä

Ihan hyvän makuista on, tuppaa silloin tällöin paukahtamaan nopeasti päähän...
Avatar
#168 • • Carlos B Guest
Kun nyt kerran on booleista kyse, niin ei voi ohittaa vanhaa kunnon Pohtola Ice Tea:tä.

Pullo tummaa rommia (jotain halpaa, kuten vaikkapa Santa Mariaa vaimikäsenyton)

Pullo triple seciä

Lantringiksi Euroshopper-sitruunajääteetä ehkä jotain 7 litraa tai enemmän (halvempaa kuin limsa)

Sit sekoitellaan jäiden ja boolihedelmien kanssa sopivassa suhteessa. Ensimmäinen boolimaljallinen on yleensä laimeampaa, boolin tiukentuessa loppua kohti kun lantrinki hupenee. Ja kaikilla oli niin mukavaa.
Avatar
#169 • • Loopy Guest

Hyvä perusbooliohje:


Toi on about samalla suhteella mitä tulee tehtyä kun oon itse boolin tekohommissa.

Mä tarjosin tupareillani boolia, joka oltiin sekoitettu viinasta, valkkarista, hedelmämehusta ja spritestä. Boolimaljan koristelin limetillä, kirsikoilla, karambolalla ja sokerireunuksella. Koska booli oli tosi hyvää, näyttävästi esillä ja siinä oli reippaasti alkoholia, niin menestys oli taattu.


Menestys on taattu kunhan se booli on esillä :D

Booliin kannattaa laittaa aina jotain hedelmiä, marjoja tai muuta vastaavia möttiäisiä. Rehut imevät mukavasti myös viinaa sisäänsä. Illan päätteeksi näkeekin usein porukan kiskovan ilolla hedelmäsalaattia naamaan boolimaljan pohjalta. Ja jälleen... menestys on taattu - ainakin humalan osalta.
Avatar
#170 • • miikkah Guest


olisi aika tylsää, jos puolet kestien vieraista eivät pitäisi boolista.



aivan samaa mieltä :D

vieraita voi mielestäni aika helposti jakaa kahteen ryhmään suhteessa booliin:
1) ne, joiden mielestä lähes kaikki ilmainen viina on 'hyvää'.
2) ne, jotka kiinnittävät oikeasti huomiota makuun ja muuhun.

kakkosryhmäläiset tunnistaa siitä, että useimmissa bileissä he maistavat puoli kuppia boolia ja siirtyvät sitten vaikka omien juomien pariin. näitä on hankala miellyttää boolilla, koska hyvät ainekset maksavat ja mielestäni yksi boolin keskeinen ominaisuus on suht järjellinen hinta. voihan sitä toisaalta pitää jotain spessua sivussa 'nirsojen' vieraiden varalle. ykkösryhmäläiset tunnistaa taas siitä, että juovat mukisematta boolia vaikka lämpimänä.

Jos on simppeli ohje haussa, niin perussääntö voisi olla oikeassa suhteessa 1 viina, 1 mikseri JA paljon jäitä.


Tossahan paukusta tulee n. 20-prosenttista



tarkoitus oli tarkoittaa "oikeassa suhteessa yhtä viinaa ja yhtä mikseriä" :)
Avatar
#171 • • ville Guest

Rehut imevät mukavasti myös viinaa sisäänsä. Illan päätteeksi näkeekin usein porukan kiskovan ilolla hedelmäsalaattia naamaan boolimaljan pohjalta. Ja jälleen... menestys on taattu - ainakin humalan osalta.



Rehut imevät maksimissaan sen määrän viinaa mikä on boolin vahvuus. Usein jäädään hieman tästäkin määrästä, sillä rehut ei ehdi olla boolissa kovin pitkään.

Usko, että rehut imevät viinaa tulee varmaan siitä, että rehut vedetään vikana kun juotu alkoholi oli osoittain vielä imeytymässä. Sitten yhtäkkiä sanotaan: "vttu kun ollaan seipäässä kun vedetiin kaks mansikkaa" kun pohjalla on jo viisi lasia boolia ....

Rehuissa on sellainen haitta, että naiset joilla on huulipunaa ei pidä siitä, että rehut tökkii huulia juodessa. Naiset myös harvemmin availevat suutaan valastyyliin ja kaatavat lasin pohjalla olevat jämät suuhun eli rehut menevät helposti hukkaan. Siten mä olen hiukan rehuja vastaan tai jos niitä on, ne pitäisi olla pääasiassa koristeita. Maun saa booliin muulla tavalla huomattavasti helpommin.

Noin muuten booli on myös ihan jees, mutta ainakin omissa tupareissa hieman harvemmin tarjolla. Kokemuksien mukaan booli, suuri määrä ihmisiä, valkoinen sohva ja valkoinen matto on yhdistelmä jota saa ihailla niin pitkään kun valkoista sohvaa/mattoa jaksaa katsella. Ja tietysti asiaan liittyy se, että hän joka läikyttää ei kehtaa sanoa, että läikytti jolloin tilanne on oikeesti seuraavana aamuna todella paha.
Avatar
#172 • • miikkah Guest


"vttu kun ollaan seipäässä kun vedetiin kaks mansikkaa"..

Rehuissa on sellainen haitta, että naiset joilla on huulipunaa ei pidä siitä, että rehut tökkii huulia juodessa.



Se vaikuttaa kans, että ainakin suomalaisilla on aika tarkka käsitys, miltä mansikan kuuluu maistua. Sen vuoksi ihan pienikin määrä jotain muuta makua erottuu todella selvästi, eli hiemankin alkoholia imenyt mansikka voi maistua vaikka äkäisemmältä kuin raaka viina.

Huulipunaan liittyen: pillit, pillit...
Avatar
#173 • • RaisuSport Guest
Jos booli uhkaa maistua äklömakealta tai lattealta, kokeile näitä:

jos booli on liian makeaa:

- truuttaa mukaan sitruunamehua, vaikka sitä mitä myydään kaupoissa keltaisissa sitruunan näköisissä purkeissa
- jos löytyy esim koristeeksi tarkoitettuja limejä, purista niiden mehu sekaan
- loivenna tonicilla (kaupasta saa schweppesin indian tonic wateria jossa on keltaiset etiketit) tai soodalla


jos booli taas on pirun hapanta:

- kaada joukkoon sopivaa likööriä, ne ovat tarpeeksi sokerisia ja tekevät maun täyteläisemmäksi
- loivenna makealla limsalla tai hedelmämehulla, esim itsepuristettu appelsiinimehu tekee drinkeistä raikkaita. tosin boolin kokoisiin suhteisiin saatkin puristella koko yön.


omille synttäreilleni suunnittelen yksinkertaista, halvahkoa ja kirpeää boolia:

- vodkaa
- paljon hapanta sitruunamehua
- maun mukaan spriteä ja / tai vissyä
- koristeeksi ohuita sitruunaviipaleita ja karambolaa (tähtihedelmä)


toinen jota voin mielelläni suositella:

- pisang-likööriä (vihreä banaanilikööri)
- vodkaa (maistuu paremmalta kuin esim kossu)
- spriteä
- sitruunamehua
- koristeet


karsein booli, mitä olen maistanut, oli yksityistilaisuuden järjestäjän määräämä vodka-sooda ilman koristeita. epäilytti tarjota sitä litkua asiakkaille jotka olivat tulleet baariin paikalle..
Avatar
#174 • • A-E Guest
Koko kesän tullut juotua vain kahta drinksua.Johnnie Walkeria 4 cl ja Shark energiajuomaa isoon lasiin :excellent: ja tottakai aina loistavia gin toniceja.
Avatar
#175 • • miikkah Guest

...



hyviä vinkkejä. ehkä kaikkein tärkein on kuitenkin (jo aiemminkin mainittu) ennakkoon kokeilu. eli tarkkaan mitaten tehdään vaikka hyvinkin pieni maistiaisversio (esim puoli mukia tms). sitten vähän korjaillaan mittasuhteita, todetaan hyväksi, kirjoitetaan muistiin ja tehdään sitten samoilla suhteilla se tarvittava 200-kertainen tms määrä.

'labrapuuhissa' kannattaa olla erityisen tarkka lämpötilan ja jäiden kanssa. kun juomaa tekee hyvin pienen määrän, niin parikin sulanutta jääpalaa muuttaa juoman aivan toiseksi. toisaalta väärän lämpöisenä ei pidä maistaa, koska silloinkin maistuu aivan eriltä.

jos mahdollista ja viitsii, niin kannattaa harkita boolin tekemistä muutamassa erässä pitkin iltaa. jos boolissa on hedelmiä, ne voivat olla aika kamalassa kunnossa muutaman tunnin lillumisen jälkeen, eli ei näytä, haise eikä maistu kovin houkuttelevalle. lisäksi näin ei tule tehtyä juomaa liikaa tai liian vähän.

siinäkin tapauksessa, että boolin tekee kerralla, voi varsinaisen juomasekoituksen esim pullottaa ja kaadella sitten niistä tarpeen mukaan tarjoiltavaksi hedelmien ja jäiden kanssa. tästä on etuna se, että ylimääräinen booli ei mene hukaan, vaan se säilyy pulloissa & jääkaapissa ihan juomakelpoisena esim seuraavaksi illaksi. (oletuksena tässä, että boolia tehdään vähintään tarpeeksi)
Avatar
#176 • • milo Guest
Jos ei jääpaloja halua boolia laimentamaan, niin voihan aina kokeilla jäädyttää itse boolia jääpaloiksi. Viina tosin jäätyy suht hitaasti, eikä ihan pienillä asteilla, eikä hiilihappoiset juomat happojaan taida säästellä pakastimessa.

Yksi vaihtoehto kylmänä/viileänä pitämiseen on minikylmäkallet, joita on saatavilla ainakin mikkihiiren pään muotoisina, jos siis haluaa vaaleanpunaisia hiirenpäitä kellumaan booliinsa.

Viimeisenä vaihtoehtona voi sitten kokeilla On The Rocks tuotenimellä myytäviä viskin jäähdytykseen tarkoitettuja vuolukivestä tehtyjä kuutioita, joita pitää pakkasessa jonkin aikaa jäähdyttää ennen käyttöä. Boolissa ei tosin ihan pieni määrä auta, eivätkä hirveän halpojakaan ole. Mutta tosimies ratkaisee ongelman löylynhengellä, joka on myös valmistettu vuolukivestä. Näyttää tyylikkäältä boolimaljan pohjalla.
Avatar
#177 • • miikkah Guest

Jos ei jääpaloja halua boolia laimentamaan, niin voihan aina kokeilla jäädyttää itse boolia jääpaloiksi. Viina tosin jäätyy suht hitaasti, eikä ihan pienillä asteilla, eikä hiilihappoiset juomat happojaan taida säästellä pakastimessa.



juu, tuo näyttää myös aika hauskalle. hapot taitaa tosiaan mennä, mutta eipä sitä vesijohtovedestä tehdyissä jäissäkään happoja ole, eli parempi näin. jonkun 6-10 volttisen boolin jäädyttämiseen paloiksi ei kyllä pitäisi mennä mitenkään erityisen kauaa.

boolimaljan voi kans sijoittaa johonkin isompaan ämpäriin/astiaan, jonka sitten täyttää vaikka jäällä/lumella ja vedellä. eli vähän niinku iso viinicooleri. menee kyllä melkoiseksi säätämiseksi, mutta kaikenlaistahan sitä voi hätäpäissään joutua kokeilemaan.

joskus on tullut kans käytettyä useampaa pienempää maljaa, joista yksi kerrallaan oli tarjolla ja seuraavat oli pakkasessa odottamassa. itseasiassa pakkokin olla näin, jos booli ei ole perinteistä nestemäistä. :)
Avatar
#178 • • tumpsi Guest
Itse olen tunnettuna boolimestarina käyttänyt jäähdyttämiseen seuraavaa kikkaa:
Maitopurkki huuhdellaan vedellä, sinne jotai kivoi marjoi / hedelmiä koristeiks.
Lisää litra vettä.
Pakastimeen -> käännä puolen tunnin välein,
niin koristeet eivät valu kaikki reunoille,
vaan pysyvät keskemmällä.
Jatka kääntelyä muutama tunti,
niin kauan ettei koristeet enää liikennöi.
Ota jääköntsä aamulla
/ tarjoiluhetkenä purkista repimällä purkki.
JA EIKUN JUOMAAN!


Näin juoma pysyy kauemmin halutun vahvuisena :)
Avatar
#179 • • Tapi T Guest

Viimeisenä vaihtoehtona voi sitten kokeilla On The Rocks tuotenimellä myytäviä viskin jäähdytykseen tarkoitettuja vuolukivestä tehtyjä kuutioita, joita pitää pakkasessa jonkin aikaa jäähdyttää ennen käyttöä.


Mä oon testannut noita joskus todeten, ettei niistä ole yhtään mihinkään. Kohtalaisen boolimäärän jäähdyttämiseen ja kylmänä pitämiseen noita tarvittais reippaasti yli kilo ja siltikin booli lämpiää nopeasti.
Avatar
#180 • • milo Guest

Mä oon testannut noita joskus todeten, ettei niistä ole yhtään mihinkään. Kohtalaisen boolimäärän jäähdyttämiseen ja kylmänä pitämiseen noita tarvittais reippaasti yli kilo ja siltikin booli lämpiää nopeasti.


Juu, ei niillä sitä viskiäkään kauaa jäähdytelty. Tietysti jos veistäisi koko boolimaljan vuolukivestä. Vois olla aika rok, eikä siltikään pitäisi boolia kauaa kylmänä. :D