Alesis Ion / Micron

100 posts, 5 pages, 19,522 views

#41 • • neuro83 Guest
Joo, kyllä mä tiiän. Sieltä ne kuvat on revitty :D . Joku vetää nenästä ihan kunnolla.
#42 • • neuro83 Guest
Täs on yks vähän heikompi yritys: Access Virus Plague

Virus-P.JPG
#43 • • neuro83 Guest
Ihan hyviä läppiä tollaset, mut ei vaan taho mennä läpi ikinä.

Ja sori ne kuvat.
#44 • • OSC8 Guest
Tsekkasin kaupassa tuon Ionin (olin indigoa ostamassa ;) ), ja täytyy sanoa että oli se kyllä ihan niin hirveen kuuloinen laite kuin demot anto odottaa.. :(

Testasin laitetta aika pintapuolisesti, mutta kyllä laitteen soundimaailma sentään kerkesi tulla selväksi. Ihme piipityksiä ja muutenkin kovin ohut soundi. Ei mun makuun todkaan..

Mut tykkäähän joku waldorfinkin laitteista, niin en ihmettele jos joku tästäkin tykkää. Makunsa kullakin ;)

Kivan näkönen se kyllä oli, tuli joku star trekin ohjauspaneeli siitä mieleen heh heh :D
#45 • • Happo Guest
Budjettiversio Ionista julkistettu NAMMissa... Uutuutena on ainakin reverb!! Näyttää selvästi microKorgin kilpailijalta. Harmi että eivät ole vieläkään saaneet räkkiversiota julkaisukuntoon.

Micron_Rendering.jpg

Micron Virtual Analog Synthesizer

_Industry-leading ION analog-modeling sound engine in a compact package
_Eight voices, each with three oscillators, two multimode filters, three envelope generators, two LFOs, sample and hold, and tracking generator
_Four multitimbral parts
_Programmable step sequencer and arpeggiator
_Programmable rhythm sequencer for drum kits
_Dynamic realtime phrase sequencer
_Stereo buss effects, including reverb and 40-band vocoder
_1/4" balanced stereo analog outputs and inputs with 24-bit conversion
_37-key synth-action keyboard with velocity sensitivity
_3 continuously-rotational 12-bit parameter knobs, 2 assignable modulation sliders, pitch wheel, expression and sustain pedal inputs
_Compatible with ION programs
#46 • • Peter Skogberg Guest

Budjettiversio Ionista julkistettu NAMMissa... Uutuutena on ainakin reverb!! Näyttää selvästi microKorgin kilpailijalta. Harmi että eivät ole vieläkään saaneet räkkiversiota julkaisukuntoon.

Micron Virtual Analog Synthesizer

WOW!

Tämä saattaisi jopa ratkaista syntetisaattoripulmani, en osaa illään päättää, ostaisiko JP-8000:n vai Ionin... Kumpaa itse suosittelisitte :happyroll: ? Vai ostanko ensin 8000:n ja sitten joskus tuon Micronin? Ja musatyyli on edelleen funkkihouse ja drum'n'bass...
#47 • • Happo Guest

WOW!

Tämä saattaisi jopa ratkaista syntetisaattoripulmani, en osaa illään päättää, ostaisiko JP-8000:n vai Ionin... Kumpaa itse suosittelisitte :happyroll: ? Vai ostanko ensin 8000:n ja sitten joskus tuon Micronin? Ja musatyyli on edelleen funkkihouse ja drum'n'bass...

Mä sain myytyä oman JP-8080:ni vihdoinkin pois ja ajattelin että ostaisin tilalle ton Ionin. Oon pitkään odottanut että siitä tulis Virus C -tyyppinen desktop-versio ilman koskettimia mutta taitaa olla turha toivo....

Helsingin Musiikissa tuo Micron näyttää olevan jo listoilla hintaan 595e. Aika kova hinta, mutta toisaalta microKorg on listassa seuraavana hintaan 479e ja kai sitäkin on joku tosiaan tuohon hintaan ostanut. :) Micronissa saa kyllä äärettömän paljon enemmän vastinetta rahalleen.

Edit: Micron T-kaupassa vain 499e...
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-170127.html
#49 • • pt20 Guest
tänään kävin testaamassa ionia ja ainakin mulle se oli valitettavasti lievä pettymys :( loistaviin spekseihin nähden soudi ei ollut sitä mitä toivoi.tosin voi olla että se jotakuta lämmittää enemmän mutta kiksumiehenä ainakaan mä en saanut siitä niin järeää soundia irti kun esim. viruksesta. pitääpä miettiä että hankinko sitten sen jp:n seuraavaksi, se on ainakin kunnon kiksuvehje mutta toisaalta ollut jo aika kauan markkinoilla..(vaikea tehdä enää kovin uutta juttua.) ja delayn puuttuminen on vähän harmillista. toisaalta en ehtinyt tutustua synaan kuin reilun tunnin verran joten voi olla että parhaat jutut jäi huomaamatta. noh, saa nähdä mihin ostoksiin tässä päädytään :)
#50 • • Happo Guest

tänään kävin testaamassa ionia ja ainakin mulle se oli valitettavasti lievä pettymys :( loistaviin spekseihin nähden soudi ei ollut sitä mitä toivoi.tosin voi olla että se jotakuta lämmittää enemmän mutta kiksumiehenä ainakaan mä en saanut siitä niin järeää soundia irti kun esim. viruksesta. pitääpä miettiä että hankinko sitten sen jp:n seuraavaksi, se on ainakin kunnon kiksuvehje mutta toisaalta ollut jo aika kauan markkinoilla..(vaikea tehdä enää kovin uutta juttua.) ja delayn puuttuminen on vähän harmillista. toisaalta en ehtinyt tutustua synaan kuin reilun tunnin verran joten voi olla että parhaat jutut jäi huomaamatta. noh, saa nähdä mihin ostoksiin tässä päädytään :)

Testasithan tuota jonkun efektilaitteen kanssa? Ionissa ei ole omaa reverbiä tai delaytä ja siksi kuulostaa tietenkin sellaisenaan aika kuivalta. Viruksessa on kaikissa preseteissä reilusti reverbiä/delaytä ja siksi se kuulostaa kaupassa paremmalta. Studiossa useimmilla on kuitenkin käytössä erilliset efektit. Erityisesti kiksusoundeissa noilla kaiuilla on paljon merkitystä.

Ton jälkeen on pitkälti makuasia kummasta tykkää. Multa löytyy sekä Virus Indigo-2 että Ion ja täytyy sanoa että pidän molemmista, vaikka soundi on täysin erilainen. Ion ei kuulosta perinteisetlä VA:lta (= Virukset, Nordit, Novationit jne) vaan aidolta analogilta. Jos on ehtinyt tottua tuohon "VA-soundiin" ei Ion ehkä kuulosta niin hyvältä. Ainakaan transessa ei perinteisesti ole käytetty hirveästi aitoja analogeja. Virus on parempi jos hakee niitä moderneja digitaalisia soundeja.
#51 • • pt20 Guest

Testasithan tuota jonkun efektilaitteen kanssa? Ionissa ei ole omaa reverbiä tai delaytä ja siksi kuulostaa tietenkin sellaisenaan aika kuivalta. Viruksessa on kaikissa preseteissä reilusti reverbiä/delaytä ja siksi se kuulostaa kaupassa paremmalta. Studiossa useimmilla on kuitenkin käytössä erilliset efektit. Erityisesti kiksusoundeissa noilla kaiuilla on paljon merkitystä.

Ton jälkeen on pitkälti makuasia kummasta tykkää. Multa löytyy sekä Virus Indigo-2 että Ion ja täytyy sanoa että pidän molemmista, vaikka soundi on täysin erilainen. Ion ei kuulosta perinteisetlä VA:lta (= Virukset, Nordit, Novationit jne) vaan aidolta analogilta. Jos on ehtinyt tottua tuohon "VA-soundiin" ei Ion ehkä kuulosta niin hyvältä. Ainakaan transessa ei perinteisesti ole käytetty hirveästi aitoja analogeja. Virus on parempi jos hakee niitä moderneja digitaalisia soundeja.

ei ollu minkäänlaista efektointia kun ionia testailin joten välttämättä en saanut parasta ensivaikutelmaa kyseisestä masiinasta.
muuten jos jaksat niin heitäppä nettiin joku pätkä efektoituu ionii niin sais vähän kuunnella että mihin se "oikeesti" pystyy. oon jo päättäny että ennen ensviikkoo pöydällä on ion tai jp ja se vois vaikuttaa ratkaisuun :)
(jp on turvallinen ratkaisu mutta mä haluaisin kovasti elää vaarallista elämää :D )
#52 • • Tuppu_ Guest
Joo, olen kyllä hapon kanssa täysin samaa mieltä. Ionin analogimallinnus on tehty erittäin hyvin ja suunnittelun pääpaino onkin ollut mahdollisimman aidossa analogisoundissa. VA-synien hieman digitaalisempi soundi käy yleensä paremmin trance-musaan kuin äärianaloginen soundi.

Olen huomannut, että monet puhuvat analogisoundista, eivätkä oikeastaan edes tiedä, mitä se on, vaan ovat perustaneet näkemyksensä va-synien soundin perusteella. Ion voi sen takia vaikuttaa erilaiselta kuin oli kuvitellut. Eivätkä ionin presetitkään ole mitään trance-soundeja. Ne pitää väännellä ite.

Ja efektit vaikuttavat todellakin paljon. Viruksessa (ja jp:ssäkin) on suht. hyvät efektit ja monet sille tehdyt soundit hyödyntävät niitä yleensä runsaasti. Oikeastaan en lähtisi vertailemaan synia sitenkään, miten ne soundaavat ilman efektejään, koska monissa synissa on hyvät efektit ja monet niiden hyvistä soundeista saattavat perustua niiden hyviin efekteihin. On myös synia, jotka soundaavat hyviltä jo ilman efektejä ja soudaavat erittäin hyvälle lisäefektien kanssa. Kannattaa vain ottaa huomioon synaa testaillessa, mitä efektejä on käytössä ja perustaa näkemyksensä sen perusteella.

JP on varmasti enemmän "kiksu" jos vertaa Ioniin, eli jos sitä paksua sahamattoa haluaa, niin jp on yksi parhaista vaihtoehdoista. Kannattaa vain pitää mielessä, että jp:n supersahaa on tähän päivään mennessä käytetty jopa kyllästymiseen asti, eikä se ole enää läheskään niin suosittu kuin virus-soundi, mitä kuulee nyky-trancessa aika paljon (ron van den beuken jne...), mutta jos supersahaa käyttää hyvin, niin mikäs siinä, siitä vaan. Virus on nykypäivän "the trance-syna" ja JP tulee hyvin siinä rinnalla mukana iästään huolimatta, unohtamatta novationeitakaan.

Mielenkiintoista huomata, että jp:iden kysyntä on laskenut valtavasti, kun kaikenlaisia supersaw-viritelmiä on tullut esille vsti-muodossa, kuten superwave P8 (minkä monet luulevat olevan täysiverinen jp-kopio, vaikka se onkin soundiltaan selkeästi hennompi ja muovisempi). No, monet ovat iloisia senkin soundista. :)

Ion ei ole ehkä suoraan kiksua varten tehty, mutta varmasti siitä siihenkin irtoaa kaikkea kivaa. Hyvä syna joka tapauksessa. Jos siitä tulisi edullinen räkkiversio, niin sitä voisi jopa harkita.

Polyfoniaahan jp:ssä ja ionissa on saman verran, mutta jp vetää pidemmän korren, jos lähdetään hakemaan pehmeitä ja paksuja padeja/stringsejä/liidejä ja halutaan soittaa niitä myös selkeästi polyfonisesti. Ionissa polyfonia kuluu jo melkeinpä siihen, että saavutetaan sellainen paksu unison-soundi, minkä jp:llä tekee jo yhdellä tai kahdella supersaw-oskillaattorilla. JP on siis varmasti hyvä vaihtoehto, jos taas haluat luoda jotain uudenlaisia trance-soundeja, niin ion voisi olla se vaihtoehto.
#53 • • Happo Guest

muuten jos jaksat niin heitäppä nettiin joku pätkä efektoituu ionii niin sais vähän kuunnella että mihin se "oikeesti" pystyy.

Jos ehdin niin laitan sulle demoja jossain välissä. Kyllähän tota voi kokeilla vaikka niin että laittaa Alesisin webbisivuilta löytyvät demot jonkun trance-reverbin läpi ja kuuntelee miten soundi muuttuu.

Ionin presetit eivät tosiaan ole hirveän onnistuneita. Kannattaaa kokeilla ainakin Blue 20: "Soupy Jupiter". Kolme detunattua sahaa ilman mitään modulaatioita vedettynä Jupiter-8 filtterimallin läpi. Ton kohdalle pysähdyin soitteleman reiluksi tunniksi kun selailin presettejä. Vaikka toi hyödyntää vain murto-osan Ionin mahdollisuuksista se kuulostaa aivan loistavalta.

Kolmen oskilaattorin ansiosta yksittäisen soundin saa kuulostamaan aika paksulta. Tuota unisonia ei monissa soundeissa oikein voi käyttää koska se tekee soundeista liian paksuja ja vaikeita miksata. Viruksella joutuu vastaavan paksuuden saavuttamiseksi käyttämään reilusti unisonia. Jossain foorumilla joku sanoikin että jos Virus olisi margariinia niin Ion olisi laardia.
#54 • • Tuppu_ Guest
Hehe, pakko laittaa tänne, ku näin ihan sairaan unen! :D

Joo eli joku nainen työnteli lastenvaunuja ja samaan aikaan kuulu aika sairaan järeet pwm-stringsit (niin järeet etten mistään lotjasta oo koskaan kuullu) ja ku tarkemmin kattelin niin ei siel lastenvaunuissa mitään lasta ollu vaan Alesis Ion ja se nainen soitteli sillä siinä samalla. :D:laugh: :hearts:

Täytyy varmaan käydä tekee joku string-patchi jossai musaliikkeessä, ku kerkee. Alko ton unen takia taas kiinnostaa toi kone. Tulispa vaa räkki, niin sopis mulle paremmin.

Mites muute onko tosta räkistä tullu mitää uutta virallista juttua? Entäs joko ionin os:ssä on reverb?
#55 • • Happo Guest

Mites muute onko tosta räkistä tullu mitää uutta virallista juttua? Entäs joko ionin os:ssä on reverb?

Ei ole reverbiä, eikä Alesisin mukaan ikinä tule, koska laitteessa ei ole siihen tarvittavaa muistia. Micronista löytyy reverb, mutta se on toteutettu erillisellä piirillä.

Joo räkkiversio olis kiva, mutta en tiedä mahtuisko noi kaikki nupit sellaiseen järkevästi. Markkinoita räkkiversiolle olisi varmasti vaikka siinä ei olisi nuppeja lainkaan: Monissa keskusteluissa Ionin käyttäjät ovat suunnitelleet ostavansa Micronin Ionin kaveriksi tuplaamaan polyfonian. Soundeja voi editoida Ionin nupeilla MIDIn kautta.

Alesis joskus lupaili Ionista "moduuliversiota", mutta ilmeisesti tarkoitti sillä tota Micronia. Sääli.
#56 • • Daniel Braun Guest
No tulis edes toi Micron...
T-kaupan listoilla keikkun jo pari kuukautta, ellei pidempäänkin.
Mut Saksanmaalta osattiin tilaukseen vastata niin että soitettiin tänne Kotosuomeen ja kerrottiin:

"Ootat sä tota laitetta pikkasen aikaa, vai perutko kaupat?
Tota ei oo nyt varastossa eikä tuu ku parin kk päästä.
Tarkemmin 12.9...
Ni, Alesis ei oo vielä saannu meille toimitettua yhtään Micronia."

:mad:
Vois edes sit mainita sivuilla et se on Ennakkotilaus...

Mut ei voi muuta ku odottaa.
Eiköhän se joskus tuu oikeesti kauppojen hyllyille.
#58 • • Daniel Braun Guest

Ootkos kysellyt Suomen kaupat? Tai täältä:

http://www.musik-service.de/ProduX/Keys/Professional/Synthesizer/Alesis_Micron.htm

Eip taida oikein olla tota laitetta missään...
Tuntuu vähän että jokaikinen liike on iskenyt sen listoilleen, mut konkreettisesti sitä ei oo kellään varastossa.

Vähän niinku Korg EMX-1:sen kanssa aikoinaan kävi...
Valmistaja lupaa tietyn toimituspäivän joka sit kusee tod pahasti pieleen.

Mut ni, itse asiaan.
Onkos kenelläkään kokemuksia tosta musik-service:n palvelutasosta?
Saakos sieltä postiennakolla tavaraa, vai vaatiiko aina luottokorttia?
#59 • • bulk Guest
Musik-servicestä on tavara tullut IBA:n kautta kuten pitääkin.

Itse yhden tilauksen olen tehnyt, palvelu hoitui asiallisesti lontoon murteella. Ja kaksi kaveria on saaneet tavaransa luvatussa ajassa. Ei tuo mikään Thomann ole, mutta ihan asiallisen oloinen pulju ja halvat hinnat.
#60 • • Daniel Braun Guest

Musik-servicestä on tavara tullut IBA:n kautta kuten pitääkin.

Itse yhden tilauksen olen tehnyt, palvelu hoitui asiallisesti lontoon murteella. Ja kaksi kaveria on saaneet tavaransa luvatussa ajassa. Ei tuo mikään Thomann ole, mutta ihan asiallisen oloinen pulju ja halvat hinnat.

Mutta kuis toi postiennakko?
Luottokorttia en omista, joten...