Alesis Ion / Micron

100 posts, 5 pages, 19,509 views

#21 • • Tuppu_ Guest

menee offtopic mut en voinut olla sanomatta tätä koska luin nopsaan topicceja ja tän kohdalla tuli silmiin "Alesis Ion - lukekaa ja kuolkaa" :D

*reps* :D
#22 • • Happo Guest

menee offtopic mut en voinut olla sanomatta tätä koska luin nopsaan topicceja ja tän kohdalla tuli silmiin "Alesis Ion - lukekaa ja kuolkaa" :D

Heh, opetellaan lukemaan! :D

No, toivotaan että kaikkien sydän kesti tämän laitteen aiheuttaman innostuksen, eikä mitään kuolaamista vakavampaa tapahtunut. ;)
#23 • • Happo Guest
No niin, Ion on nyt viimein kaupoissa! Multa meinasi jo usko loppua siihen että Alesis saa tuota ikinä myyntiin. :) Hinnaksi Thomannilla tuli 1059 EUR eli hiukan enemmän kuin odotettiin.

Laite on jo saanut todella hyviä arvosteluja ja monet sanovat että tämä on soundiltaan paras VA-laite tällä hetkellä.
http://groups.yahoo.com/group/alesis-ion/messages

Jos joku harkitsee uuden VA:n ostoa niin tämä on aika helppo valinta...

Mä ostin Indigon kaveriksi sen JP-8080 kokeilumielessä, joten kolmattta VA:ta en aio nyt ihan heti hankkia. Muutenkin on ehkä hyvä odotella vähän aikaa että hinta tippuu vähän ja pahimmat softabugit saadaan korjattua. Todennäköisesti tuon joutuu kyllä jossain vaiheessa hankkimaan...
#25 • • Tuppu_ Guest
Jep, no eipä siltikään toi soundi kovin hätkäytä vielä. Pitää päästä testaamaan ite. ;)
#26 • • Happo Guest
Noi soundidemot on aika syvältä, mutta niinhän valmistajan demot AINA on. :) Samoin presetit yleensä. Laitetta pitää tosiaan kokeilla ajan kanssa ja mielellään käyttää parissa biisissä ennenkuin soundista voi kunnolla sanoa mitään. Arvosteluihinkaan ei kannata liikaa luottaa.

Speksien ja käyttöohjeen perusteella monista laitteista voi kyllä sanoa aika paljon. Tästäkin näkee heti että kyseessä on laadukas ja todella monipuolinen laite. Monipuolisempi kuin esim. Virus.
#27 • • Tuppu_ Guest

Speksien ja käyttöohjeen perusteella monista laitteista voi kyllä sanoa aika paljon. Tästäkin näkee heti että kyseessä on laadukas ja todella monipuolinen laite. Monipuolisempi kuin esim. Virus.

No filtterin eri moodeja on kyllä enemmän, mutta polyfoniaa ja aaltomuotoja niukasti virukseen verrattuna. Virus vetää muita va-synia 5-0 mun mielestä, mitä soundiin tulee (ainakin ne aivan uskomattomat stringsit ja padit ja raikkaat liidit). En usko millään, että ionista olisi viruksen kanssa mitenkään kilpailemaan tuolla saralla, mutta varmasti perus-va-soundeihin järkevä peli, eikä älyttömän kalliskaan periaatteessa. Tosin jokainen tarvitsee ja on kiinnostunut erityyppisistä soundeista ja mä veikkaan, että se, mitä ionilla on tarjota, mä saan jo näppärästi muilla aikaan.

Mutta täytyy tosiaan tsekkailla, kun kone saapuu kauppoihin.
#28 • • Happo Guest
Polyfonia onkin ainoa alue missä Virus voittaa Ionin. 8 on kuitenkin useimmiten ihan riittävä, ainakin jos on muitakin koneita käytössä. Ton 8 vois käyttää esim. 1 basso + 1 lead + 6 strings/pad.

Oskilaattorit ovat siinä mielessä paremmat että aaltomuodot lasketaan reaaliaikaisesti eikä niitä soiteta taulukosta niinkuin Viruksessa. Kaikissa aaltomuodoissa on shape-parametri jolla saa kyllä aika monipuoliset aaltomuodot ulos. Esim. saw/tri-aaltomuohon shape-säätö toimii samalla tavalla kuin Oberheimin Matrixeissa ja tollaista en ole missään VA-koneessa ikinä nähnyt. :006: Lisäksi shape-parametriä voi moduloida markkinoiden monipuolisimmassa (12x12) modulaatiomatriissa. :006: :006:

Ja Ionissa on tosiaan se "markkinoiden suurin laskentateho" käytetty äänen laatuun eikä polyfoniaan. Moninkertainen oversampläys vähentää oskilaattorien aliasoitumista, josta Virus kärsii jonkin verran ja esim. JP vielä paljon pahemmin. :(

Edes Viruksen "parameter smoothing" ei ole enää ainutlaatuinen, koska Ionissa on kaikkien nuppien resoluutio 12 bit, eikä 7 bit niin kuin Viruksessa (eli 2^5 kertaa tarkempia). Niin ja nupit ovat laadukkaita 360 astetta pyöriviä enkoodereita...
#29 • • Edited Tuppu_ Guest
Taitaa olla silti vielä lastentauteja ionin filtterissä, vaikka pykäliä olisikin 12 bitin edestä, sillä joissain niissä demoissa suurehkoilla resonanssiarvoilla filtteri selvästi steppaili. Mutta tosiaan, täytyy testata. ;)

Edit: ionista puuttuu vielä virukseen verrattuna reverb/delay, joista delay on mielestäni erittäin tärkeä ominaisuus jo itse synassa. Esim. Viruksen ja jp:n delayt ovat mielestäni jo todella hyvät. Reverbi nyt yleensäkin kannattaa ottaa ulkoisesta laitteesta. Viruksessa on vieläpä ne muutama kymmenen lisäaaltomuotoa, joita voi käyttää sekä modulointiin että oskillaattoreiden aaltomuotoina.

Mä luulen, että ion saattaa olla yksi parhaista va-synista, jos hakee ns. oikeata analogi-tyylistä sekä yksinkertaista natina-narina-surina-soundia, mutta esim. itse haluan va-synalta enemmänkin kuin pelkkää analogiemulaatiota. Virus on siinä mielessä erittäin hyvä, koska sillä saa aivan uskomattoman laajaa, taiteellista ja järeätä soundia, johon muut va-synat eivätkä aidot analogit periaatteessa mitenkään yllä.
Olenkin miettinyt, että en välttämättä osta enää mitään synaa, jos se ei ole vähintäänkin yhtä hyvä kuin virus. Eli saatan joutua odottelemaan...
#30 • • f l e m o n e r Guest
Ei tätä Akai-lookkia taas. :(
Päädyt tuovat sentään vähän piristystä tähän arjen harmauteen.
Vähän tuli takerruttua epäolennaisiin seikkoihin, mutta täytyyhän jonkun näistäkin huolehtia. :003:

Puupädyt olisivat tosiaan aika mehevät ja niistä koituvat kustannukset valmistajalle lähinnä minimaaliset, mutta muovit ja vastaavat tulevat silti vielä paljon halvemmaksi. Siinä kai se syy, että puupädyt kuuluvat jatkossakin lähinnä innokkaiden nikkareiden synamyllyihin.
#31 • • Happo Guest
Jep, onhan Virus loistava kone ja kuulostaa omalla tavallaan todella hyvältä. Mä en ainakaan aio lähiaikoina luopua Indigostani. Virus ei kuitenkaan ole nykyään enää erityisen hyvä virtuaalianalogi, verrattuna vaikkapa Moog Modular V:hen (IMO paras VA tällä hetkellä, tosin en ole vielä päässyt kokeilemaan Ionia :) ).

Mutta eihän kaikkien synien olekaan pakko kuulostaa vanhalta analogilta. Mä ainakin pidän myös digitaalisista soundeista. Esimerkiksi JP:n omalaatuisesta soundista pidän paljon, vaikka se on todella digitaalinen, jopa siinä määrin että mua ärsyttää aina kun sitä sanotaan virtuaalianalogiksi. (Tosin nykyään on röyhkeimmissä mainoksissa jätetty jopa toi virtuaali-etuliite pois. Katsokaa vaikka kuinka monta "analogisynaa" on Hemussa myynnissä :D http://www.helsinginmusiikki.fi/hottest.pdf)

Analogisoundista pitävälle (kuten mulle) toi Ion on varmaan "pakko-ostos". Tai ehkä sen räkki/pöytämoduuli-versio, jota Alesis tuolla keskustelussa paljastaa kehittelevänsä...

Reverb on tosiaan synassa aivan turha, joten on hyvä vaan ettei siitä tarvitse maksaa. Varsinkin kun noi on-board reverbit on yleensä todella surkeita (verrattuna kaikuihin erikoistuneisiin laitteisiin kuten TC Electronicsin tai Lexiconin purkit). Delay on joskus käyttökelpoinen, mutta senkin tekee mieluiten ulkoisilla laitteilla. Chorus on ehkä käyttökelpoisin sisäinen efekti. Alesis muuten puhuu tuolla keskustelussa että delay tulee mahdollisesti mukaan softapäivityksenä. On myös mahdollista että polyfonia lisääntyy kun koodaajilla on aikaa tehdä optimointia.
#32 • • Tuppu_ Guest
Heh, jotenkin mä innostuin kuitenkin tosta ionista, kun tuossa katselin speksejä ja kuuntelin niitä demoja, mutta andromeda vetää oikeana analogina vielä enemmän. Joutuu myymään varmaanki jp:n veke ja ostamaan sitten A6:n. :p
#33 • • Happo Guest
Toi A6 on varmasti aivan loistava laite, mutta mun mielestä se on vähän turhan kallis. (Yli kolme kertaa kalliimpi kuin Ion, vaikka eihän noita oikein voi keskenään verrata...)

Jos aitoa analogisoundia etsii niin tolla 3300 EUR saisi aika ison lastin vintage-laitteita, esim. jonkun Jupiter-sarjan koneen :006: (jos joku suostuu sellaisesta elävänä luopumaan) + pari Junoa + SH-101/MC-202:n + vaikka sen Oberheimin Matrixin (6R tai 1000).
#34 • • Edited Tuppu_ Guest
Joo, onhan se a6 kyllä pirun kallis ja jos se leviää, niin joutuu kyllä hyppäämään parvekkeelta. :D Taidan siis jättää sen väliin. En uskalla ottaa riskiä. Täytyy nyt katella, jos jotain hommais kuitenki... Ei toi ionkaa paha olis, mutta pakko sitä on tyypätä eka, kun ei noista demoista pääse perille, miten trance taipuu. ;)

Tohon ioniin vois tehä ite puiset päädyt suht helposti. Tulis aika uljaan näkönen. :p
#35 • • lumo Guest
Alesis ION, Analog modelling synthesizer 1059 EUR

Germaaniasta of coz.
#36 • • Tuppu_ Guest
Jou. Kävin nopeesti testaamassa ionin hemussa tänään. Täytyy sanoa, että se on aika mainio pieni vekkuli syna. Koko on kompakti, koskettimien touchi ihan jees, suht. jämäkät, mutta tuntumaltaan just enemmän soolo-syna-tyyppiset kuin laadukkaan masterin koskettimet. Paremmat ainakin ku ms2000:ssa. Syna itsessään on aika namun näkönen, varsinki jos se on päällä. Kaikenmoisia valoja on paljon ja se näyttökin näyttää ihan kivalta, vaikka se muuten varsinki syna sammutettuna onki vähän hassun näkönen. Filtterit vaikuttais nopeesti testattuna aika hyviltä, eikä pykälöi. Soundi on ehkäpä paras va-synista, jos miettii, onko analogimallinnus onnistunu, eikä ihmekään, jos miettii, mitä tosta synasta on ollu puhetta, että siinä olis eniten dsp-tehoa laskemassa touhuja. Äänessä on voimaa ja analogimaisuutta. Käykää testaamassa. Mä meen vielä uudestaan ruuvaileen tota, kun oli niin kiire tänään. Ihan varteenotettava ja ehdottomasti parempi hankinta ku ms2000 tohon hintaan, vaik ms2000 sekin on aika hyvä. :)
#37 • • Happo Guest
Mä en ole päässyt laitetta vielä testaamaan, mutta oon kuullut tosta paljon hyvää. Kaikki alan lehdetkin näyttävät sitä ylistävän. Onhan toi selvästi uuden sukupolven VA joka jättää saman hintaluokan koneet (MS2000 jne.) kauas taakseen ja antaa todella kovan vastuksen kalliimmille (mm. Virus). Mä en ole ikinä pitänyt minkään Korgin VA:n soundista ja MS2000 on pahimmasta päästä. Oskilaattorit aliasoivat niin että analogisoundiin tottuneen korvat vuotavat verta. :)

Kyllä tuo Ion pitää varmaan laittaa kohta tilaukseen. En taida malttaa odottaa sitä moduuli- tai räkkiversiota... :D
#38 • • neuro83 Guest
Mut onko kukaan nähny tätä...

Magazine1.jpg

...Näyttää hyvältä, eikö? Ilmestyy kuulemma joskus Joulukuussa. Hintaa tulee olemaan alkuun n. 2500 euroa, eli ei paljon tollasesta vehkeestä.
#39 • • Edited neuro83 Guest
Lisää kuvia...

Creation.jpg

Closeup3.jpg
#40 • • Edited OSC8 Guest
Hold your horses: http://hem.passagen.se/sequence/bauercoop/sage/sage.html ...

Kyseessä on siis LÄPPÄ

Olis myös ehkä modeemikäyttäjille ystävällisempää että isot kuvat laitettaisiin linkkinä.

edit: no niin neuro83:lta kerkes tuleen jo asian selventävä postauskin ;)