Musakone tällä setupilla

22 posts, 2 pages, 4,913 views

Avatar
#1 • • Chronosis Guest
Jeps,

On tuo kone taas tullut sen verran täyteen kaikkea turhaa, että ajattelin formatoida sen tässä lähipäivinä. Tällä hetkellä koneessa on yksi 40 GB:n kovo, jolla kaikki musasoftat, grafiikkasoftat ja pelit kivassa sekamelskassa.
Mulla olisi tuossa myös yksi vanha 3.2 GB kovo lojumassa.

Eli miten saisin kaikkein toimivimman ja nopeimman kokoonpanon?
Ajattelin lähinnä tällaista:

40 GB kovo:
1 partitio (5 GB) Windows XP
2 partitio (12.5 GB) Musasoftat
3 partitio (10 GB) Pelit
4 partitio (12.5 GB) MP3:set

3.2 GB kovo:
1 partitio (3.2 GB) Windows XP

Tuota pienellä levyllä olevaa XP:tä käyttäisin musakäyttiksenä, toista muuhun. Ja en siis ole koneen ainoa käyttäjä... Muuten en mitään pelejä laittaisikaan kun ei niitä koskaan tule pelattua.

Mutta kertokaapa jotain mielipiteitä, neuvoja, ym...?
Avatar
#2 • • happosepi Guest
Kannattaako esim. pelejä ja MP3sia laittaa omille osioilleen? Vai nopeuttaako tuollainen jako toimintaa? Tilan käyttö on ainakin tehottomampaa.

Mulla on itselläni 120 gigainen kovo jaettu niin että 10 gigan osiolla on käyttis (XP) ja ohjelmat, loppu 110 gigaa on yhtenä osiona, sisältäen leffat, mp3:t ym. sälän. Toimii ainakin tällaisessa "peruskäytössä" ihan moitteettoman sutjakasti.

Useita osioita ei mielestäni ainakaan selkeydellä voi puolustella, koska yhdenkin osion saa järkevällä hakemistopuun suunnittelulla todella selkeäksi ja loogiseksi.

Olisi ihan mukavaa kuulla jonkun asiantuntijan kommentteja tuosta levyn osioinnin optimoinnista.
Avatar
#3 • • Charlie Guest
Jos haluaa esim. musakäyttöä nopeuttaa, niin kannattaa pistää esim. samplet ja musasälät omalle osiolle.

Jos kaikki on ympätty yhdelle isolle osiolle, niin tiedostot pirstaloituu helpommin. On aika ilkeetä lähtee ajelemaan defraggia esim. 100gigaselle osiolle. Saattaa kestää hetken! =)

Helpompi tietyin väliajoin defragata pienempää osiota, esim. se musaosio. Kiintsarin toiminta nopeutuu huomattavasti.
Avatar
#4 • • anco Guest


Jos haluaa esim. musakäyttöä nopeuttaa, niin kannattaa pistää esim. samplet ja musasälät omalle osiolle.



Hmm...

Se, että partitioi yhden levyn useampaan osaan, ei vaikuta millään tasolla levyn nopeuteen. Levy on edelleen se sama 40Gb levy, oli se sitten yhdessä tai neljässä osiossa.

En omasta kókemuksesta suosittele levyjen osioimista. Kumminkn jokainen on joskus todennut vaiheen, "Mulla ei ole tilaa D:llä, minne pitäisi asentaa softa X, mut mulla on ties kuinka paljon tilaa E:llä, mutta en voi laittaa sitä sinne koska siellä on mun ämppärit...."

Laita se 40Gb levy yhdeksi osioksi, ja huolehdi hakemistorakenteesta. Sillä selviää parhaiten.

Laita se 3GB levy D: tai vaikka Z::si, ja laita sinne ainoastaan Windows:in swäppi. Ei mitään muuta.

Turhat Servicet pois käynnistä.

Levyn Indeksointi pois päältä.

Lisää muistia.
Avatar
#5 • • Ezzy Guest
eikös olisi kätevämpää laittaa kaikki partitiot NTFS:ksi, jos sulla on XP? nopeuttaa ja ei fragmentoidu. ja samalle osiolle tosiaan melkein kaikki kamat, tollanen jaottelu kostautuu hetken kuluttua ja sitten pitää alkaa yhdistelemään osioita.

ja musakäyttis nopeimmalle kovolle, ei 3.2G tajuttoman hitaalle kovolle.
Avatar
#7 • • Edited MikkiHiiri Guest


Se, että partitioi yhden levyn useampaan osaan, ei vaikuta millään tasolla levyn nopeuteen. Levy on edelleen se sama 40Gb levy, oli se sitten yhdessä tai neljässä osiossa.



No ei ehkä niinkään vaikuta jos defragmentoit levyn joka tunnin välein. Se että esim kaikki samplet on just tietyssä kohdassa
levyä, eikä ympäri isoa levyä, nopeuttaa niiden
lukemista ja löytämistä. Sen lisäks jos esim audioraitoja tallennetaan vaan tietylle osiolle, ne ei mee pirstaleiks pitkin levyä, toisin kuin jos raidat on esim WinXP:n kanssa samalla osiolla. 40GB:n levyäkin on paskamoinen homma defragmentoida jatkuvasti

(Ps. Offtopic: missähän vaiheessa tietotekniikkaharrastajilla on menny sanat kovo ja kovalevy sekasin?
Kovohan tarkoittaa hardwarea, eli rautaa.=)
Avatar
#8 • • xybo Guest


eikös olisi kätevämpää laittaa kaikki partitiot NTFS:ksi, jos sulla on XP? nopeuttaa ja ei fragmentoidu. ja samalle osiolle tosiaan



NTFS kyllä fragmentoituu pahasti siinä missä FAT32:setkin.
Defrasgementointia pitää ja kannattaakin ajaa aika usein,
sen olen ainakin huomannut vaikuttavan. Jossain tosin
väitettiin että FAT32:nen on nopeempi kun NTFS, en tosin
tiedä kun ei kuulu leipälajiini.

Mitä tulee kovoon niin en ole koskaan kuullut että sitä
ois käytetty missään muualla kuin tarkottamaan
Kovalevyjä? Hardware on aina ollu Rautaa tai Haardista ;)

-- xybo
Avatar
#9 • • MikkiHiiri Guest




NTFS kyllä fragmentoituu pahasti siinä missä FAT32:setkin.
Defrasgementointia pitää ja kannattaakin ajaa aika usein,
sen olen ainakin huomannut vaikuttavan. Jossain tosin
väitettiin että FAT32:nen on nopeempi kun NTFS, en tosin
tiedä kun ei kuulu leipälajiini.

Mitä tulee kovoon niin en ole koskaan kuullut että sitä
ois käytetty missään muualla kuin tarkottamaan
Kovalevyjä? Hardware on aina ollu Rautaa tai Haardista ;)

-- xybo



NTFS ei mee sekasin yhtä helposti kuin FAT (joka on todella arka vahingoittumaan), joten sitä ennemmin peliin jos mahdollista.

Mun mielestä ainakin 90-luvun alussa kovo tarkoitti vielä rautaa :) Näin ainakin MikroBiteissä jne
Avatar
#10 • • Ezzy Guest




NTFS kyllä fragmentoituu pahasti siinä missä FAT32:setkin.
Defrasgementointia pitää ja kannattaakin ajaa aika usein,
sen olen ainakin huomannut vaikuttavan. Jossain tosin
väitettiin että FAT32:nen on nopeempi kun NTFS, en tosin
tiedä kun ei kuulu leipälajiini.
-- xybo



Outoa, muistin, että NTFS ei fragmentoidu...jokatapauksessa NTFS on huomattavasti tehokkaampi ja luotettavampi tiedostosysteemi, kuin fat32.

"NTFS is best for use on volumes of about 400 MB or more. This is because performance does not degrade under NTFS, as it does under FAT, with larger volume sizes. "
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/q100/1/08.asp&NoWebContent=1

lisää vertailua:
http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=63
Radarski

Posts: 182

#11 • • Radarski
Käsittääkseni samplet kannattaa laittaa kiintolevyn loppuosaan, koska sieltä ne pystyy lukemaan nopeammin, kun kiintolevyn lukunopeus on suurin ulkoraidoilla. Sama pätee esim. cd-asemaan.
Avatar
#12 • • Edited Chronosis Guest
Eilen laitoin ton pienen levyn koneeseen, ja tänään olis sitten tarkoitus ruveta säätään... (thumbs up!)

Päätin nyt ainakin yhdistää nuo MP3:set ja pelit yhdeksi osioksi tuon ancon mainitseman tilanpuute-ongelman takia. 15 GB ajattelin sitten pyhittää musiikkitarkoituksiin ja mietin nyt, että olisiko käyttöjärjestelmälle nopeampaa asentaa se omalle osiolle (5GB)? Vai yksi 15GB osio johon käyttis, musaohjelmat ja audioraidat (kiintolevyn loppupuolelle siis =).

Pieni levy tulisi nyt siis ilmeisesti tuommoiseksi "turhat kamat" -levyksi.

Ja Ezzy: NTFS tottakai, enhän missään välissä FAT32:sesta puhunutkaan.


PS. Pitää nyt selvittää, että mun puhekielessä Kiintolevy -> Kovalevy -> "Kovo".
Avatar
#13 • • locomotivoz Guest
Yleensä kannattaa pitää audio/samplelevyt täysin erillään softalevyistä. Audio on niin pientä sälää, feidit esim pirstaloi levyä tosi helposti jos ne on laskettu audioksi. Audiot pyörii paljon vikkelämmin kun ne tulee omalta levyltään. Softat harvemmin edes pirstaloi levyä. Voit huoletta pyhittää sen isomman levyn Audio/kuva/mp3 levyksi. Partitiointia ei hirveästi kannata audiokäytössä harrastaa. Pakotat näin levyä lukemaan vain yhdestä "kakusta". Levy kummiskin pyörii, eli mitä lineaarisempi datasi levyllä on, sen paremmin levysi toimii. Kevättä!
Avatar
#14 • • Chronosis Guest
Noniin... Eilen asentelin sitten kaksi XP:tä koneelleni, ja muita ongelmia ei toistaiseksi olekaan. Mutta miten voin asettaa tuon käynnistyksen haluamakseni? Nyt siinä tulee se vaihtoehto, että kumpaa järjestelmää haluaa käyttää ja aikaa valintaan on 30 s.

Haluaisin muokata sen esim niin. että aikaa olisi vain n. 2 s ja sitten käynnistyisi tuo normaali raskaampi käyttis. Koska itse olen ainoa, joka tuota musakäyttistä tarvitsee niin voisin sen aina halutessa vaihtaa, mutta perusoletuksena olisi kuitenkin tuo raskaampi.

Koska asensin jälkimmäisenä musakäyttiksen, niin nyt se ehdottaa sitä siis vakiona ja pikkuveljeni tuskin huomaa sitä automaattisesti vaihtaa, joten haluaisin sen automaattisesti käynnistymään siihen toiseen.
Avatar
#15 • • Edited Charlie Guest
Oikeella hiiren numikalla "My computer" sieltä "Properties" ja "Advanced" välilehti, josta alin, eli "Startup and Recovery" ja siitä "Settings" numikkaa...
Avatar
#16 • • akir0 Guest




Outoa, muistin, että NTFS ei fragmentoidu...jokatapauksessa NTFS on huomattavasti tehokkaampi ja luotettavampi tiedostosysteemi, kuin fat32.



Kyllä se tosiaan ihan normaalisti fragmentoituu. Miljoonien pikkufilujen kanssa ntfs ei kuitenkaan mene läheskään niin jumiin kuin fat32.

Master File Tablen fragmentoituminen onkin sitten ntfs:n "ongelma" ja se taas ei defragmentoidu, vaikka windowsien omalla defragilla ajeleekin.

[offtopic]Ja juu, kyllä kovo-sana särähtää edelleen korvaan, jos sillä tarkoitetaan kiintolevyä, eikä harwarea. Ainakin vielä 80-luvun lopulla ja 90-luvun alkupuoliskolla väärän termin käyttämisestä sai keppiä(sietäis saada vieläkin).[/offtopic]
Avatar
#17 • • Edited Sniff Guest

[offtopic]Ja juu, kyllä kovo-sana särähtää edelleen korvaan, jos sillä tarkoitetaan kiintolevyä, eikä harwarea. Ainakin vielä 80-luvun lopulla ja 90-luvun alkupuoliskolla väärän termin käyttämisestä sai keppiä(sietäis saada vieläkin).[/offtopic]



mikä ihmeen kiintolevy?

mikä ihmeen kovo?

mitä kävi vinsuille ja umpilevyille? :eek:
Avatar
#18 • • akir0 Guest



mitä kävi vinsuille ja umpilevyille? :eek:


Oon todennu, että Winsu-ilmaisun käyttäminen herättää kuulijoissa lähinnä hämmennystä.
Avatar
#19 • • Sniff Guest

Oon todennu, että Winsu-ilmaisun käyttäminen herättää kuulijoissa lähinnä hämmennystä.



totta, termistöt kun tuppaa muuttumaan...

vastaavasti tänäpänä voi hämätä aika tavalla
kovosta puhuminen jos raudasta on kyse;)

mut nyt mä meen hautaan vinsesterii.
Avatar
#20 • • MikkiHiiri Guest




mikä ihmeen kiintolevy?

mikä ihmeen kovo?

mitä kävi vinsuille ja umpilevyille? :eek:



Tai missä on näytin tai osoitinrasia? :D