55 posts, 3 pages, 5,691 views
onkos toi kaaoksen cd saatavilla vai mielikuvituksen tuote? [kivat kannet]
Mä tykkäsin tuosta Outsiderista kybällä! :D
Saiskohan noita painettuina paitoina :D
CJDaft
Ihan ammattitaitoisen oloista jälkeä graafisen suunnittelun puolella,
mutta valokuvat hyppäävät huonolla laadullaan portfoliosta silmille.
Valaistushan on jokaisessa aivan metsässä. On joko käytetty todella
kovaa sivulta tulevaa salamaa, joka korostaa kaikkia ihon
epätäydellisyyksiä saaden mallin näyttämään ikäistään 30 vuotta
vanhemmalta, tai sitten paiskattu samalla valolla suoraan päin näköä,
jolloin kaikki kasvon piirteet häviävät olemattomiin. Lisäksi tälläisten
kuvien tärkeimmät kiintopisteet, eli silmät ovat todella elottomat kun
niissä ei ole mitään heijastumia.
Itsekin olen yrittänyt ottaa tämän tyyppisiä "studio-kuvia" ja huomannut,
että niiden valaiseminen onnistuneesti on todella vaikeaa. Ja kun en
kuvissa onnistunut, jätin ne pois portfoliostani. Suosittelen samaa myös
Jonelle, noiden kuvien perusteella sanoisin että olet huono valokuvaaja,
vaikkakin onnistuneista bilekuvistasi tiedän ettet sitä ole ainakaan tilannekuvaajana.
Kiitoksia palauttaa, se on kerrankin juuri sellaista kuin toivonkin saavani.
Viittaat todennäköisesti pääasiallisesti JussiS:n, pHazen ja Club Infinityn kuviin sekä pariin kuvaan, jotka olen ottanut itsestäni ulkona? Jos näin on, niin olet mitä suurimmissa määrin oikeassa, joskin kaikkeen on syynsä. Kuvissa käytettyjen liiallisen raakojen valojen suurin syy on raha ja sen puute. Kun kuvaan nollabudjetilla ystävilleni ja itselleni, niin käytettävissäni on harvoin juuri muuta kuin halpa salama orjakennolla tai yksi kappale "raksaspotteja" ilman mitään millä voisin heijastaa niistä lähtevää valoa kohteeseen. (Parhaimmassa tapauksessa olen jopa saanut kuvata autotallissa, jossa oli niin kylmää että mallin piti välillä pistää takki päälle. Suurimman osan aikaa olosuhteet ovat jopa tätä alkeellisempia.)
Toinen syy on yksinkertaisesti tekninen taitamattomuuteni jota kuitenkin pyrin kehittämään graduaalisesti eteenpäin kunnes puhutaan mieluummin taitavuudesta. En yhä edelleen hanskaa orjasalamaani ollenkaan niinkuin haluaisin, vaan vietän suurimman osan ajastani sen kanssa pallo hukassa joko yli- tai alivalotellen kohdetta.
Näkemystäsi siitä, kuinka kova sivulta tuleva salama "korostaa kaikkia ihon epätäydellisyyksiä" en kuitenkaan ihan purematta niele. Mielestäni se nimittäin lähinnä tasoittaa niitä liiankin kanssa siinäkin tapauksessa, että kasvojen ihoa ei polta puhki kuvista niinkuin nyt olen (vasten tahtoani) onnistunut monissa kuvissa tekemään.
Vaikka oletkin suurimmalta osin täysin oikeassa siinä mitä sanot, niin mielestäni on kuitenkin hieman liioiteltua sanoa, että "valaistus on jokaisessa kuvassa aivan metsässä" ellet sitten viittaa sanalla "metsä" myöskin luonnonvaloon, jossa osa kuvista on kuvattu. ;)
Kiitos muuten tilannekuvien kehuista vaikka olenkin itse sitä mieltä, että varsinkin sillä puolella pusken suurimman osan ajasta ulos niin järjetöntä paskaa että oikein hävettää.
Sama ongelma on itsellänikin, välineet maksaa. Mutta valaistuksessa
halpa ja hyvä apuväline on pelkkä valkoinen levy vastavalona salamalle
tai raksavalolle. Sillä saa kyllä ihmeitä aikaan, kun vain rauhassa
kokeilee. Noissa kuvissa se olisi voinut olla paikallaan. Ja jos kuvaa
digillä, on kokeileminenkin halpaa.
Ja totta turiset, ei se valaistus nyt ihan kaikissa kuvissa metsässä ollut
(paitsi niissä joissa se todella on :) ), mutta kun kyseessä on portfolio
jossa esitellään kuvaajan taitoja, niin yleisilmeestä jää valitettavasti
sellainen kuva.
saaden mallin näyttämään ikäistään 30 vuotta
vanhemmalta.
olen nyt katsellut näitä duuneja täällä jonkin aikaa ja alkaa tulemaan pakonomainen tarvee kommentoida. toivottavasti saat tästä jotain irti.
valokuvista en ala kommentoimaan kovinkaan tarkasti, se kun ei ole mun duunia. kuitenkin, valotusta ja "studio"-olosuhteita voisi hieman tarkistaa. yks kuva siitä tyypistä painokoneen äärellä oli hyvä dokumenttikuva, tosin rajaus melko ahdas. kannattaa tutustua valaisemiseen tarkemmin, lähtökohdat (ilmeisesti ?) ilman sen kummempaa koulutusta ihan ok.
grasu hommat.. argh! typis kusee isosti, samoin leiskat melkein kaikissa. en tiedä onko tarkoituksesi esitellä alan osaamista vai pelkästään harrastelua. jälleen lähtökohdat ihan ok, joten jos sua kiinnostaa alan opiskelu, niin suosittelen; työkalut tuntuu olevan melko hyvin hanskassa, se näkemys tosin ontuu. onhan tosin suomessa tälläkin hetekellä helvetin hyvin työllistettyjä itseoppineita raahvikkoja, joten jos löydät maksavia asiakkaita niin siitä vaan; kyllä työ opettaa!
Jeps, olen kaiken näkemäsi suhteen itseoppinut, joten siinä mielessä voitaneen puhua harrastelussa. Olen kuitenkin (kuten voit CV:stä lukea) alaan liittyen työskennellyt WWW-designer-, Web Designer-, Graphics Designer-, New Media Manager-, Mainospäällikkö- ja Art Director-nimikkeiden alla muutaman vuoden eri yrityksissä, joten olisi sangen mielenkiintoista kuulla täsmällisiä kommentteja ylimalkaisuuksien sijaan.
"Typis kusee isosti" ei sano mulle mitään missään mielessä, en edes ymmärrä mitä noi kolme sanaa peräjälkeen sijoteltuina tarkoittavat.
"...samoin leiskat melkein kaikissa" ei myöskään sano yhtään mitään sellaisenaan ilman täsmennyksiä.
Toivottavasti voit täsmentää, koska tuollaisenaan kommenteistasi saa lähinnä sen kuvan että opiskelet graafista alaa jossain ensimmäistä tai toista vuotta, olet oppinut muutaman alan termin ja katsot että se tekee sinusta oikeutetun pudottelemaan arrogantteja ja ylimalkaisia lausahduksia. Sano etten ole oikeassa tossa, enhän? :)
Hieman muille iskemiäsi kommentteja luettuani tulin siihen lopputulokseen, että mun ei olisi alunperinkään kannattanut tuhlata aikaani siihen että kirjoitan vastauksen "kritiikkiisi." Et selkeästi juurikaan kykene hahmottamaan ihmisten tuotosten tarkoitusta, tarkoituksettomuutta, vakavuutta, sen tarkoituksellista puuttumista, ajankäyttöä tai motiiveja millään tasolla. Valitettavaa kyllä, mutta moinen vesittää vakavastiotettavuutesi täysin.
typis = typografia. outoa sinänäsä ettet tiedä mitä toi tarkoittaa jos kerran olet työskennellyt graafisena suunnittelijana tai jopa ad:n virassa.
tarkoitan että töistä näkyy ettet ole juuri jaksanut perehtyä typografiaan. valitsemasi kirjasinleikkaukset ovat juuri niitä kaikkein itsestäänselvimpiä valintoja kun ei tarkalleen tiedetä mitä ollaan tekemässä. perehdy typografiaan ja sen merkitykseen. helsingistä löydät kirjastoista ja kirjakaupoista varmasti useita ja taas useita alaa käsitteleviä teoksia.
niin. noissa printtihommissa varsinkin massoittelu on hieman hakusessa ja yleisvaikutelmaksi jää mulle sellainen ettet ole jaksanut laittaa asioita kohdilleen.
et ole oikeassa.
noniin. sieltä se tuli. jos nyt en pidä keskinkertaisesta matskusta, niin pitäisikö minun (ilmeisesti vakioksi muodostuneeseen) platinumin tapaan taputtaa selkään ja kehua? pitää nyt jonkun kyseenalaistaa, vaikka sitten tulisikin rankkaa tekstiä.
minä karvakorva&jalka sanon vaan että onpas hienoja kuvia! jotkut omaan makuun vähän liian ns. tekotaiteellisia tai rajattu aika voimakkaasti.... Ehkä kuvat eivät liiemmälti pane ajattelemaan, mutta miksi pitäisikään ellei kuvattava aihe sitä sellaista vaadi.
Noh mutta hienolta näyttää kaikki tyyni! :) :excellent: