Roskilde 2003

12 posts, 1 page, 2,332 views

Avatar
#1 • • tumpsi Guest
Reissu suunnitteluvaiheessa..
Muita lähdössä?
Kenties kommentteja/vinkkejä/ohjeistuksia etc.?
Onks joku joskus ollu siellä?
Millä menit, koska, oliks fantsuu?

Valaiskaa mua.
Avatar
#2 • • Oath Guest
Oon ehkä parin kaverin kans lähös kans kesällä. Tietoo koko roskildesta on... ei ollenkaan. Pitäs ottaa siis selvää :) Eilen sain tietää et vois lähtee.
Avatar
#3 • • xaphod Guest
Kerran olen käynyt siellä, vuonna 1998. Mentiin ELMU:n järjetämällä matkalla. Matkat sujui tosi hyvin ja oli ihan mukaa possea autoissa. Aika rokkipitoisethan noi bileet muutenkin on :)

Ajeltiin bussilla helsingistä turkuun, laivalla tukholmaan, bussilla tanskaan (tai no täytyhän siinä yksi pieni lauttamatkakin olla vielä). Ei tainnut olla tuossa kuin yks isompi pysähdys jossain vattenfall tms. nimisessä paikassa, muuten oltiin liikenteessä kokoajan.

Paikan päällä oli aika moista palloilua. liput kyllä sai hyvin, mutta tultiin muistaakseni samana päivä kun festarit alko, niin paikkoja oli vaikea löytää. Onneksi siellä oli joku elmu:n isoteltta, jossa paljon suomalaisia, mikä taas ajoi muut kansallisuudet pois sen lähettyviltä niin saatiin teltoille paikat :)

Itse festareista ei paljoa muuta ole muistissa kuin läheinen huoltoasema, josta piti välillä käydä ostamassa halpaa viiniä, kalliita safkapaikkoja ja myyntikojuja alueella, ördäämistä ties mihin suuntaan ja helvetisti ihmisiä joka paikassa.
Parhaiten muistissa on kyllä viimeinen ilta juuri kun viimeinen on lopettanut. Sitten vasta meno alkoi. Metallisia valopylväitä taottiin kepeillä ja muilla kättä pidemmillä esineillä. telttoja, tuoleja ja kaikki mikä palaa oli sytytetty tuleen. jengi tanssimassa ja huutamassa palavien telttojen ympärillä. ihmisiä juoksemassa joka suuntaan. hetken aikaa tuntui kun maailma olisi loppumassa ja ihmiset panikoimassa. kyllä se meno sitten rauhottui joskus aamuyöstä ja pääsi nukkumaan.

aamulla monet ihmiset jo lähteneet ja jättäneet telttansa, rantatuolinsa ja muut tavarat alueelle. savuavia kokkoja näkyi hieman siellä täällä. aika rättipoikkaväsy oli kun sieltä lähti elmu:n busseja kohti ja kotia päin, mutta hauskaa oli kyllä ollut, vaikka suurin osa bändeistä oli mennytkin ohi silmien.
Pizzicato Five:n esiintymisen sentään pääsin näkemään, samoin kuin kraftwerk:n ja portishead:n. kaikki nuo olivat aivan älyttömän hienoja konsertteja.

Että sellaista. Kyllä, jos siellä hyviä artisteja on, niin kannattaa mennä. Aika ördöysrokkifestari menoahan se on, mutta ihan kivaa :)
Avatar
#4 • • Edited KipeXteliA Guest
Teltat liekeissä, maailman loppu tulossa....ja tumpsin on pakko päästä keskelle tätä...:D

Ei ymmärrä...
Avatar
#5 • • tumpsi Guest


Teltat liekeissä, maailman loppu tulossa....ja tumpsin on pakko päästä keskelle tätä...:D

Ei ymmärrä...


No ennen oli ennen ja nyt on nyt. prkl.
Avatar
#6 • • Karo Guest
No niin Tumpsi, täältä pesee:

Olin Roskildessa vuosina -96,-97,-98 ja -99. Festareilla vielä paljon pitempään käyneet aina valittaa, että ennen oli parempi meininki (tämä on osittain totta, sillä esim. huumepolitiikka oli vapaampi ja liput halvemmat vielä 80-luvulla ja 90-luvun alussa).

Silti kannattaa mennä. Kannattaa mennä *ajoissa* että saa hyvän telttapaikan. Leirintäalueella on myos leffateatteri (!) ja lämpimät (maksulliset) ja kylmät suihkut (ilmaiset). Ruokaa voi kokata erillisillä keittoalueilla. Roskildeperinteisiin kuuluu, että monet raahaavat mukanaan sohvia yms. mukavaan lojumiseen. Menette tietääkseni autolla, joten ottakaa vaikka rantatuoli mukaan. ;)

Itse festarialueella on tietysti valtavasti esiintymislavoja ja telttoja. Konemusiikki on keskitetty yhteen telttaan (en muista väriä), sitten on rytmiteltta missä voi olla myos letkeää musaa. Sinut tuntien muiltakin lavoilta saattaa toki loytyä kiinnostavaa (itse näin jonain vuonna mm. Rammstainin...).

Ruokakojut on ehkä jonkun mielestä kalliita, mutta valikoima on kuitenkin parempi kuin Suomen festareilla. Roskilden keskustaan pääsee junalla tai sitten voi käppäillä festarialueen "lähellä" olevaan ruokakauppaan ostamaan kaljaa yms. Festarialueelta voi myos keräillä tyhjiä muovituoppeja ja niiden pahvikoteloita, niistä saa rahaa (!). Tämä ei kuitenkaan erityisemmin kannata, sillä paikalla on "ammattilaisia", joita ei kiinnosta bändit vaan pelkkä tuoppien keruu.

Varokaa pahvilaatikkokusettajia, eli sellaisia jotka sitovat narun siihen tuopin kuljetuskehikkoon ja kun yrittää poimia viiden kruunun arvoisen läpyskän maasta, tyypit nykäisee sen sun nenän edestä. Vanha lompakkokikka siis. :D

Huumeratsioita tehdään jonkinverran omalla autolla tuleville, eli olkaa varovaisia jos menette esim. Christianian kautta. Leirintäalueella kiertää tyyppejä myymässä monenlaisia aineita, mutta laatu ja turvallisuus on varmaan aika huonot (esim. "katunipsuja" pahimmillaan), eli en suosittele ostamaan.
:rolleyes:

Paljon riippuu säästä. Jos sataa kaatamalla (kuten v. -97), koko alue on mudan peitossa ja kaikki vaatteet ja teltta on aivan paskaisena ja muutenkin saattaa vituttaa. Toisaalta mudasta ja sateesta voi repiä iloa Woodstockin hippifestareiden malliin. :D

Elmun teltta on tosiaan iso ja siellä myydään kaljaa. Jos sataa niin siellä voi olla ihan leppoisa viettää aikaa.

Parasta Roskildessa on mielestäni monen päivän irtiotto arkeen. Koska festivaali kestää niin pitkään, ei muista lainkaan huoliaan ja murheitaan, vaan ajantaju katoaa ja sitä vaan elää hetkestä nauttien.

Jos tavaran dyykkaus kiinnostaa, niin jääkää toki yhdeksi päiväksi festivaalien jälkeen kun jengi lähtee. Itse olen loytänyt Roskildesta upouuden kalliin teltan, cd-levyjä, kengät, vaatteita ja korillisen (!) valkoviiniä. Hyvää matkaa!
Avatar
#7 • • :t:c: : : Guest
Roskildee voi kyllä suositella *lämpimästi*

Kaikki toimii pirun hyvin ja Karo tossa jo tiivistikin. Sen verran pitää jatkaa, et se *ajoissa paikalle* tarkoittaa 2-3 päivää ennen festarien alkua. Siellä kyllä pärjää (kun on muitakin) ja leirintäalueiden kaupat ja muut on jo auki. Aamuisin kiertää myös kaikenlaisia kauppiaita ostoskärryt täynnä herkkuja.

Huomioitavaa on, et ko. tapahtumassa tyhjälle pellolle ilmestyy kymmenien tuhansien ihmisten teltat, suuntavaisto on hyvä olla siis jumissakin ja leppoisa asenne tarvitaan viimeistään siinä vaiheessa kun viimeisenä yönä kaikki haalii taaksejääneitä romuja isoihin nuotioihin :) Yhtenä vuonna on tullut sekin koettua, mut sai riittää :D Sen jälkeen otimme vaan hatkat ja eikun lahjomaan Christianian asukkaita telttapaikasta :)

Ruokapuoli on loistavasti hoidettu, eikä ne kyllä omasta mielestäni mitään ökykalliita ollut, tai no, tanskalaisen hintaisia .) Valikoimaa ainakin riittää! Ja jos vaan ko. alueelle pääsee, niin suosittelen bäkkärialueen ravintoloita ja baareja. Hyvät setit.

Tosta panttitavaroiden keräilystä vielä sen verran, et kyllähän se kannattaa. Siks niitä ammattilaisiakin siellä on :) On kyllä kaverit enemmän kuin usein dokannut illan tai vetänyt jopa koko viikonlopun ilmaseks, ihan vaan haalimalla näitä pantillisia tavaroita. Toisaalta joka puolella on niin paljon ihmeteltävää, et pitää kyl päättää mihin sen aikansa tuhlaa...

Eli ehdottomasti kannattaa lähteä jos vaan pääsee, musiikista nauttivan paratiisi. Järjestyshäiriöitä ei o oikein näkynyt ollenkaan, mitä nyt pari flippitapausta. Lepposta porukkaa, mitä nyt huutelee vaan öisin :D
Avatar
#8 • • dixoff Guest


Roskildeperinteisiin kuuluu, että monet raahaavat mukanaan sohvia yms. mukavaan lojumiseen. Menette tietääkseni autolla, joten ottakaa vaikka rantatuoli mukaan. ;)



Muistanko väärin, vai onko Roskilden webisivuilla viimeiset pari vuotta ollut kielto tuoda omia huonekaluja...

Enivei, loistavat karkelot kerta kaikkiaan. Jonain vuonna vielä takaisin. Muut ovatkin jo faktoja ja kehuja pistäneet, joten sanon vain, että mikäli suinkin tapahtuma kiinnostaa, ja mahdollisuus on, niin menkää ihmeessä.
Avatar
#9 • • gabria Guest
jep, huonekaluja ei saa tuoda enää nykyään, pari vuotta ollut uusi sääntö voimassa.

muistaakseni jotain saa tuoda (oisko jotkut taitettavat muovituolit...kandee tsekkaa sivuilta)

kolmatta perättäistä kertaa tänä vuonna paikalle, mahtava festari. molempina vuosina olen juossut keikalta keikalle sen neljä päivää. kun tulee aiemmin paikalle, voipi ne ylimääräiset päivät viettää sitä festarieloa, heräten puoliltapäivin ginihuikkaan ja jatkaen iltaan asti tutustuen naapureihinsa, se on leppoisaa eloa se
Avatar
#10 • • pakana Guest
Rauhaa, kukkasia ja ainakin nämä on mun turnausohjelmassa:

Björk !!!!!! :004:
Massive Attack
Darren Emerson
Blur
FCom 10 Turntables
Sigur Ros w. Amina
Asian Dub Foundation
Chicks on Speed
Gus Gus DJ's
Sander Kleinenberg
Radioaxiom feat. Jah Wobble & Bill Laswell
Squarepusher
Tomahawk
Zwan
Chicane
Coldplay
RJD2
Salif Keita
Ojos de Brujo
Yola Tengo
Frederic Galliano and the African Divas
The Mutants
The Polyphonic Spree
...
+ tusinan verran mielenkiintosen tuntusia mulle uusia akteja

Kyl mä luulen et tuol byygee nautiskelemaan, vaikka oisin varmaan lähteny paikalle jo pelkästään Islantilaisten ja 3Dn takia. Etnopuoli näyttää varsin muhkeelta, ja rendikästä norjasynapoppistakin löytyy ihan riittämiin.

Jos jollakin lähtijällä on kokemusta jostain festarin pienemmistä nimistä, ni vinkit ois tervetulleita. Tonne valuu artisteja näköjään kaikilta pallonpuoliskoilta :)
Avatar
#11 • • Edited gabria Guest
No voinhan kyhäillä tässä omaa listaanikin...

Asian Dub Foundation
Black Heart Procession
- hienoa synkistelyä upealla soitannalla, kuin nick cave, tindersticks jne
Bonnie 'Prince' Billy
- kaunista ja hienoa musiikkia will oldhamilta akustisin sävyin
Chicks on Speed
Console
- elektroa saksanmaalta
Daniel Johnston
- yo la tengon kanssa tehnyt jotain juttuja, ehkä siis jopa hyvä
the Delgados
- upeaa musiikkia, hienoja soittimia
El-p, Mr. Lif & Rjd2
- hienoa hoppia jenkkilästä
DJ Erol Alkan
- bastardpoppia 2 many dj's-tyyliin, tyylin kehittäjä briteissä
Fushitsusha
- japanilaisen Keiji Hainon yhtye, äänekästä kitarapsykedeliaa
Interpol
- melankolista rokkia, joo
the Kills
- jenkkiläistä parempaa indierokkia
Lemon Jelly
- ambient-hyytelöä sumusaarilta
Massive Attack
Material feat. Bill Laswell & Gigi (INT)
Metro Area
Mike Ladd
- jenkku-ug-hiphoppia ja elektronista kikkailua
Polyphonic Spree
Queens of the Stoneage
Radio 4
Sigur Ros
Squarepusher
- drillnbassailua
the Streets
Suicide
- elektronista säätöä ajalta jolloin kukaan ei tehnyt moista
the Thrills
Tomahawk
Yo La Tengo
- Maailman paras jenkki-rokkibändi? Stereolabin ja Sonic Youthin välimaastosta, kannattaa katsoa. Tämän näen itse 3 kertaa kesän aikana :cool:

niin ja olihan noita muitakin, ja varsinkin etnoilu/konepuolella paljon sellaisia nimiä joita mennään sitten fiilistelemään ihan hetken mielijohteista
Avatar
#12 • • gabria Guest
tæællæ ollaan ja ørinæheviskandit solmussa kuten pitæækin