OHMIT?

14 posts, 1 page, 2,684 views

Avatar
#1 • • categrasher Guest
eli miten saan 4 ohmin kaiuttimen vahvistimeen johon pitäs laittaa 8 - 16 ohminen kaiutin...?
Avatar
#2 • • MikkiHiiri Guest
Et oikeastaan mitenkään järkevästi jos haluat impendanssin
nousevan väh. 8ohmiin. Ainut tapa on kai kytkeä kaksi
samanlaista 4ohm kaiutinta sarjaan molempiin kanaviin :)

Jos 4ohm ämyris ei oo mikään 12" subwoofer kaiutin niin
mielestäni voit kytkeä sen sellaisenaankin välittämättä vahvarin
suosituksista.
Avatar
#3 • • bulk Guest
Juu yleensä noi vahvarien suositukset on just nimensä mukaisia "suosituksia", eli jos kyseessä on kotivahvari ja kaiuttimena on jokin muu käkätin kuin suppanen, niin kytke ihan rauhassa vaan. Mutta soitellaan sitten varovasti, jos tuntuu siltä, että vahvari lämpenee normaalia enemmän. ;)
Avatar
#4 • • Ezzy Guest
kiva kasailla poppivehkeitä, kun ei ole tuon taivaallista hajua sähköteniikan perusteista :004: jeeeeee, way to go.
Avatar
#5 • • MikkiHiiri Guest


kiva kasailla poppivehkeitä, kun ei ole tuon taivaallista hajua sähköteniikan perusteista :004: jeeeeee, way to go.



Heh!
Kuinkahan moni corollan tunettajakaan tajuaa loppujen lopuks
sähköstä? =)
Nimim. "100mm2 piuhat ja konkasta lisää virtaa"
Avatar
#6 • • Ezzy Guest




Heh!
Kuinkahan moni corollan tunettajakaan tajuaa loppujen lopuks
sähköstä? =)
Nimim. "100mm2 piuhat ja konkasta lisää virtaa"



se on kai suoraan verrannollinen palaneiden teiniautojen määrään x)
Avatar
#7 • • happosepi Guest


kiva kasailla poppivehkeitä, kun ei ole tuon taivaallista hajua sähköteniikan perusteista :004: jeeeeee, way to go.



Sama kävi mielessä ;)

Jos ei ole mitään hajua sähköasioista niin suosittelisin lainaamaan vaikka kirjastosta jonkun kirjan missä kerrotaan jotkut sähkötekniikan alkeet tms. niin saa oman ja laitteistonsa turvallisuuden vähän vakaammalle pohjalle.

Sit voikin alkaa opettelemaan niitä äänentoistojuttuja :)
Avatar
#8 • • Quu Guest




Jos ei ole mitään hajua sähköasioista niin suosittelisin lainaamaan vaikka kirjastosta jonkun kirjan missä kerrotaan jotkut sähkötekniikan alkeet tms. niin saa oman ja laitteistonsa turvallisuuden vähän vakaammalle pohjalle.
[/B]



Itseäni ei kyllä pystyisi vähempää kiinnostamaan.
Mä vaan haluan että mulla on stereot mistä tulee hyvä saundi.

Omassa vahvarissani oli nappi mistä piti painaa jos kaiuttimen takana lukee 4Ohm. Ja kuulostaa edelleen hyvältä.
Avatar
#9 • • MikkiHiiri Guest
Sanotaanko niin, että sähköalan tuntemuksella voidaan säästää
parhaimmillaan satoja euroja kustannuksissa äänenlaadun
pysyessä yhtä hyvänä. Siks se on hyvä hallita jos harrastelee
hifiä, etenkin autohifiä.
Avatar
#10 • • happosepi Guest
Niin, autohifimielessä kirjoitin tuon, siinä kun sitä värkkäilyä ja säätämistä piisaa enemmän kuin plug&play-kotihifissä. Väärillä kytkennöillä ja muilla virityksillä on yllättävän helppo saada jotain hajalle. Nimim. kokemusta on ;)

Niinno, oliko tässä nyt edes autokamoista lopulta kyse..
Avatar
#11 • • Edited bulk Guest
Hmm, mä en kuitenkaan antais kenenkään muun kytkeä MITÄÄN omia äänikamojani, sen verran tärkeä asia on. ;)
Avatar
#12 • • Ezzy Guest


Hmm, mä en kuitenkaan antais kenenkään muun kytkeä MITÄÄN omia äänikamojani, sen verran tärkeä asia on. ;)



heh, muijan porukat lähti lomalle ja olisi tarkoitus laittaa niiden kotiteatteri kuntoon, koska sen faija ei pidä, että niitä säädetään (äänijärjestelmät päin helvettiä) :D
Avatar
#13 • • Edited Tuppu_ Guest
Joo, kyllähän aika monetkin vahvarit kestää pienempi-impedanssisia kaiuttimia kuin suositus on. Esim. joissain laadukkaissakin päätevahvistimissa on suositukset, että esim. monona min. 8ohm, esim. NADin päätteet, mutta silti ne antavat aina vaan enemmän tehoa, mitä pienempään impedanssiin ajaa. Kaikki eivät näin tee kuitenkaan. Monissa vahvareissa on suojapiirit tai muuten vain loppuu virta kesken ja jossain vaiheessa pienempiä impedansseja kohti mennessä tehot alkavatkin vähentyä.

Esim. eräässä hifi-lehden testissä, missä oli mm. NAD 216 ja myös joku kenwoodin pääte, antoi kenwood monona 8 ohmiin hieman enemmän tehoa kuin nad, mutta kun mentiin 4ohm monokuormaan, jäi kenwood jo satoja watteja tehossa NADista. Vahvistimet oli siis suunniteltu selvästikin erisuuruisille kuormille.

Itse ainakin olen huudattanut mun NAD 214:ää myös 2ohm monona soundstream SPL 170-subilla, jolloin se ihan maksimissaan pystyy toimimaan virtojen ollessa äärirajoilla. Toimi ihan hyvin, mutta vaimennuskerroin tietenkin oli aika matala. Tällä hetkellä se toimiikin n. 3-4ohm monokuormaan ja pelittää tosi jees.

Olipa mulla joskus aikoinaan joku technicsin vanha viritinvahvistin ja heitin sen perään stereona mun pääkaiuttimet rinnan ja impedanssi oli jotain ehkä 2,5ohm / kanava ja kyllä toimi vielä, mutta huomas kyllä, että virrat hieman loppu, kun viritysasteikon valot vilkku ihan simona ja eikä sitä ääntä lähteny oikeastaan enempää kuin yksilläkään kaiuttimilla. Tämä johtuikin juuri siitä, että vahvari oli suunniteltu n. 4-8ohm kuormille ja antoi ehkä . 50W niihin kuormiin, mutta 2,5 ohmiin tehot saattoivat pudota n. 20W luokkaan, luulisin.

Ei siis kannata kuormittaa vahvareita ihan äärimmilleen, ellei ole kyseessä joku laadukas tunnettu merkki, joka on mm. testien perusteella todettu kykeneväksi suoriutumaan matalistakin impedansseista.

Mutta kuten jo tuli ilmi, niin jos kyseessä ei ole subbarin huudattaminen kyseisellä vahvarilla, niin yleensä voi ihan rohkeasti kytkeä 4ohm kaiuttimetkin kiinni, koska niihin menee kuitenkin aika vaihtelevasti tehoa verrattuna subbariin.
Avatar
#14 • • MikkiHiiri Guest


Niin, autohifimielessä kirjoitin tuon, siinä kun sitä värkkäilyä ja säätämistä piisaa enemmän kuin plug&play-kotihifissä. Väärillä kytkennöillä ja muilla virityksillä on yllättävän helppo saada jotain hajalle. Nimim. kokemusta on ;)

Niinno, oliko tässä nyt edes autokamoista lopulta kyse..



Saa sitä vahinkoa aikaan kotonakin, nimim. Onkyo AV-vahvari
ilmiliekeissä :D (vahinko tosin)