Pallo Skenemies @ access.org :: Klubikulttuuri aallonpohjass

121 posts, 7 pages, 9,322 views

#81 • • Edited e-cho Guest

Minä näen tämän kenties yhtenä suurimmista ongelmista tällä
hetkellä. Miten kaveri, joka soittaa toisten musiikkia,
voidaan nostaa samanlaiseen idolin asemaan kuin esim.
RokkiStara? Mielestäni elektroniseen musiikkiin on aina kuulunut
tietty anonymiteetti ja meininki on keskittynyt enemmän musiikin
kuin persoonien ympärille.

On kuulunut, paikoin. Ja tulee kuulumaankin. Siitä postauksessani käytetty termi "rinnalle". Ja missä lukee, että dj välttämättä soittaisi "toisten" musiikkia.. Näemmä lauseisiini sisäänkirjoitettu disclaimer ei ollut kyllin selkeä "puristikäyttöön" ;)

Ei niitä rockbiisejä oikeasti ole vaikea tehdä, jos siitä nyt on kyse. Turhaa on alkaa vertailemaan eri tyyppisten, vaikkakin samalla kulttuurin osa-alueella työskentelevien tekijöiden työpanoksen suuruutta ja sitä kautta "oikeutusta" stara-asemaan. Turhaa ja vieläpä mahdotonta.

Tosin tämä on jo eriyttänyt aikaisemmasta, hyvin
yhtenäisestä "rave" kulttuurista, kaksi haaraa, jossa toinen
keskittyy enemmän musiikilliseen puoleen ja toinen sitten
vähemmän musiikkiin ja enemmän näihin oheistoiminteisiin.
Vertailuna käy esim. yöbileet (Channels) ja vaikka Screen.

Tämä Stara-kultti on selvästi markkinalähtöinen, koska on
huomattavasti helpompaa markkinoida persoonaa kuin nimetöntä
artistia, josta kukaan ei tiedä mitään.

Haluatko oikeasti lähteä tuon asteiselle flamebait-linjalle (vrt. "vähemmän musiikkiin"..)? Saattaa tulla äkäisimmiltä pahasti näpeille. :) Kyllä pintaliidosta syytetyissä paikoissa käyvää väkeä todella kiinnostaa se musiikki, mitä niissä kekkereissä soitetaan.

Mitä markkinalähtöisyyteen tulee, on väitteesi kyllä siltä osin paikkansapitävä, että persoonaa todella ON helpompi markkinoida. Silti näkisin, että (suuri) yleisö saa enemmän irti ns. suurista persoonista, kuin tyhjyydestä, josta musiikki kuin taikaiskusta materialisoituu. Vieläpä ilman, että musiikkiin keskittymistä tarvitsisi itse artistin osalta millään tavoin heikentää.
#82 • • Edited jUSSi Guest

On kuulunut, paikoin. Ja tulee kuulumaankin. Siitä postauksessani käytetty termi "rinnalle". Ja missä lukee, että dj välttämättä soittaisi "toisten" musiikkia.. Näemmä lauseisiini sisäänkirjoitettu disclaimer ei ollut kyllin selkeä "puristikäyttöön" ;)

Olenkin kehittänyt hiirenloukosta oman version Puristiloukku(tm),
joka tarttuu herkästi aiheeseen kuin aiheeseen :D

Ei niitä rockbiisejä oikeasti ole vaikea tehdä, jos siitä nyt on kyse. Turhaa on alkaa vertailemaan eri tyyppisten, vaikkakin samalla kulttuurin osa-alueella työskentelevien tekijöiden työpanoksen suuruutta ja sitä kautta "oikeutusta" stara-asemaan. Turhaa ja vieläpä mahdotonta.

Nyt olisi ollut oma vuoroni olla tarkempi, noiden sisäisten
disclaimerien kanssa. Tarkoitin RokkiStaralla ihmistä, joka tekee
musiikkia ja esittää sitä. Näin ollen hyvinä esimerkkeinä toimisi
vaikka Moby ja Underworld :)

Haluatko oikeasti lähteä tuon asteiselle flamebait-linjalle (vrt. "vähemmän musiikkiin"..)? Saattaa tulla äkäisimmiltä pahasti näpeille. :) Kyllä pintaliidosta syytetyissä paikoissa käyvää väkeä todella kiinnostaa se musiikki, mitä niissä kekkereissä soitetaan.

No, näin jossain kommentin, että Screenissä on ollut ihmisiä,
jotka kysyvät "Kuka toi on joka soittaa levyjä?". Sen takia screen
näin esimerkkinä. Ja olen vahvasti sitä mieltä, että eriytymistä on
tapahtunut. Screeniä mainostetaan radiossa ja jengi tietää sen
paikkana, jossa on hyvä bilettää (ja kenties jopa trendikästä?).
Toinen ääripää vaikka turun Verboten ja Die Rache kemut,
musiikki on pääsosassa ja sinne ihmisiä vetää muut asiat kuin
persoonalliset ja Stara(tm) deejit ;)

Tuo minun "vähemmän musiikkiin" saattoi olla turhan nihkeä
kommentti, mutta Screenissä on esim. pleikkarit, myyntikojut ja
muuta härpäkettä. Ei tässä olla Screeniä morkkaamassa, se on
varmasti Se Oikea konsepti monille.

Mitä markkinalähtöisyyteen tulee, on väitteesi kyllä siltä osin
paikkansapitävä, että persoonaa todella ON helpompi markkinoida. Silti näkisin, että (suuri) yleisö saa enemmän irti ns.
suurista persoonista, kuin tyhjyydestä, josta musiikki kuin taikaiskusta materialisoituu. Vieläpä ilman, että musiikkiin keskittymistä tarvitsisi itse artistin osalta millään tavoin heikentää.

Ei se musiikki ilmasta sentään materialisoituisi, vaan tarvitaan
niistä ug-deejiistäkin sen verran tietoa, että soittaako se
detroittia vai elektroa, mutta itse deejiillä ei minusta pitäisi olla
painoarvoa soittamaansa musiikkia enempää. Irvailenkin lähinnä
sille, että kun suuri Stara(tm) soittaa levyjä, on ihan sama miten ja
mitä se soittaa. Toki monet ovat sanoneet jälkeenpäin, että
parempia tiskijukkia löytyy suomestakin pilvin pimein, mutta
pointti on varmaan selvä?

Itselläni tämä toimii niin, että ei tarvitse jokaisissa
kissanristiäisissa laukata, kun etsin vain musiikillisesti itselleni
sopivia kemuja. Näin ollen en pahemmin käy missään.
Tarkoituksena on nauttia musiikista eikä palvoa deejiitä.
Tapahtuman täytyy minulle olla musiikillinen kokemus, jolloin
ulkokultaiset ( ;) ) piirteet saavat aikaan lähinnä kylmiä
väristyksiä.

edit: typot pois
#83 • • e-cho Guest

Nyt olisi ollut oma vuoroni olla tarkempi, noiden sisäisten
disclaimerien kanssa. Tarkoitin RokkiStaralla ihmistä, joka tekee
musiikkia ja esittää sitä. Näin ollen hyvinä esimerkkeinä toimisi
vaikka Moby ja Underworld :)

Juu, näin käsitinkin. Tarkoitinkin tuolla vertailulla akselia dj vs. (rock)muusikko. Näiden "artistityyppien" työpanoksen vertaileminen kun on mielestäni varsin turhaa. Toki on dj:tä, jotka käyvät vain hakemassa paikasta x nipun uusimpia pläjäyksiä ja painuvat keikalle, mutta on tiskaajia, jotka oikeasti tekevät työtä soittamansa materiaalin (esim. omat soittoeditit biiseistä & oma materiaali) ja innovatiivisten miksaustekniikoiden eteen.

No, näin jossain kommentin, että Screenissä on ollut ihmisiä, jotka kysyvät "Kuka toi on joka soittaa levyjä?". Sen takia screen näin esimerkkinä. Ja olen vahvasti sitä mieltä, että eriytymistä on tapahtunut. Screeniä mainostetaan radiossa ja jengi tietää sen paikkana, jossa on hyvä bilettää (ja kenties jopa trendikästä?). Toinen ääripää vaikka turun Verboten ja Die Rache kemut, musiikki on pääsosassa ja sinne ihmisiä vetää muut asiat kuin persoonalliset ja Stara(tm) deejit ;)

Pitää paikkansa. Tarkoitukseni olikin tuoda esiin sitä (yllättävän laajaa) kävijäkuntaa, jonka suhteen asia ei ole näin, vaan pikemminkin ramppaavat näissä kesteissä musiikin perässä vaikka yllämainitun kaltainen porukka tai vaikkapa Kaivohuone nihkeänä paikkana vaivaisi. Jotta kuulisi Juuri Sitä Musiikkia.

Eipä tuo oheistilpehööri kyllä järin negatiivistakaan tauhkaa siinä sivussa ole. :)

Ei se musiikki ilmasta sentään materialisoituisi, vaan tarvitaan niistä ug-deejiistäkin sen verran tietoa, että soittaako se detroittia vai elektroa, mutta itse deejiillä ei minusta pitäisi olla
painoarvoa soittamaansa musiikkia enempää. Irvailenkin lähinnä
sille, että kun suuri Stara(tm) soittaa levyjä, on ihan sama miten ja
mitä se soittaa. Toki monet ovat sanoneet jälkeenpäin, että
parempia tiskijukkia löytyy suomestakin pilvin pimein, mutta
pointti on varmaan selvä?

Tässä mennään jo hieman ohi siitä, mistä itse puhuin. Puhuin ennemminkin persoonallisista - "musiikkiaan elävistä" - Staroista (as in rokkistarat), en vain "nimeä" syystä tai toisesta omaavista veivaajista. Ja itse kyllä arvostan sitä musiikkia yli kaiken, vaikka katsonkin, että dj:n persoona ei ole negatiivinen tekijä. Nämä kun eivät millään tavoin lue toisiaan pois. :)
#84 • • jUSSi Guest

Tässä mennään jo hieman ohi siitä, mistä itse puhuin. Puhuin ennemminkin persoonallisista - "musiikkiaan elävistä" - Staroista (as in rokkistarat), en vain "nimeä" syystä tai toisesta omaavista veivaajista. Ja itse kyllä arvostan sitä musiikkia yli kaiken, vaikka katsonkin, että dj:n persoona ei ole negatiivinen tekijä. Nämä kun eivät millään tavoin lue toisiaan pois. :)

Mielestäni yksi persoonallisimmista deejiistä on Jokke, kun se nyt alkais vaan taas soittaa teknoa :D
#85 • • Tapi T Guest

Tosin tämä on jo eriyttänyt aikaisemmasta, hyvin
yhtenäisestä "rave" kulttuurista, kaksi haaraa, jossa toinen
keskittyy enemmän musiikilliseen puoleen ja toinen sitten
vähemmän musiikkiin ja enemmän näihin oheistoiminteisiin.
Vertailuna käy esim. yöbileet (Channels) ja vaikka Screen.

Hep! Uskallan kyllä väittää, että Screenillä on ehdoton painopiste musiikissa. Muu "oheiskrääsä" kuuluu konseptiin ainoastaan hyvin sekundäärisenä sivutuotteena, joka tuskin tarjoaa merkittävää lisäarvoa asiakkaalle. Sen mitä olen nähnyt, kukaan ei tule Screeniin niiden kaikkien näytösten takia.
#86 • • jUSSi Guest

Hep! Uskallan kyllä väittää, että Screenillä on ehdoton painopiste musiikissa. Muu "oheiskrääsä" kuuluu konseptiin ainoastaan hyvin sekundäärisenä sivutuotteena, joka tuskin tarjoaa merkittävää lisäarvoa asiakkaalle. Sen mitä olen nähnyt, kukaan ei tule Screeniin niiden kaikkien näytösten takia.

Varmaan ihan totta, mutta jotkut tulevat sinne, koska se on Screen.
#87 • • pinnie Guest
En puhu nyt Screenistä yleisesti, koska olen hieman jäävi siinä asiassa.

Muuten edellisistä kommenteista herää kysymys onko bileet jotenkin huonommat, jos osa ihmisistä menee sinne klubin/paikan tunnettavuuden johdosta?
#88 • • jUSSi Guest

Muuten edellisistä kommenteista herää kysymys onko bileet jotenkin huonommat, jos osa ihmisistä menee sinne klubin/paikan tunnettavuuden johdosta?

Ei tietenkään. Tässä oli kai nyt kyse lähinnä hienosäädöstä
tapahtumien tarkoitusperissä, kohderyhmissä ja formaateissa.
Eräät kemut keskittyvät musiikkiin ja vain musiikkiin, toiset
tarjoavat enemmän. Molemmille on oma kohderyhmänsä ja
molemmista voi saada kummankin ominaisuuksia. Molemmissa voi
käydä tuntematta itseään yhtään huonommaksi.

Minulla nyt vaan on kieroutuneen puristin mielipiteet, joita
kannattaa lukea Puristi(tm) filtterin läpi :)
#89 • • e-cho Guest

Samoin ug-bileissä käy tiettyjä ihmisiä, koska se on niin vitun ug. ;)
#90 • • Edited jUSSi Guest

Samoin ug-bileissä käy tiettyjä ihmisiä, koska se on niin vitun ug. ;)

Tietenkin! Jokainen hakee kuitenkin sitä kaikkein ominta juttuaan.

edit: Niin ja minä siis haen lähinnä musiikillista elämystä. Muulla
roippeella ei ole oikein merkitystä. Jos savua ja stroboa saa niin
minä kiitän.
#91 • • Yks1 Guest
Jos aallonPOHJASSA todella oltaisiin, niin ainoa suuntahan olisi silloin ylöspäin. Eikä näin taida olla. AallonPOHJA ei myöskään välttämättä ole kokonaiskuvassa mitenkään erityisen matalalla, jos esim aallon suunta muuten on kasvava tai varsinaisen lähtöpisteen y:n ollessa nolla (tai alle), näinkään ei taida olla. Ikuinen kasvu ei olekaan todellisuutta, mitä, mitä?:016: Eikö Suomessa olekaan loputtomasti konemusiikin ystäviä??? :007:

Yllätysten jysäys.

Väkisin pumpattu barbara puhkeaa aina. Eloveena-tyttö sen kun porskuttaa! :006:

Tekno on kuollut! KAUAN ELÄKÖÖN TEKNO! :017:

1 x 1 = 1
#92 • • ---[-]--- Guest

Kinkkinen juttu. Sanoisin et Screenin tarjoamien palveluiden painopiste ON musiikissa, jos esim. vertaillaan eri kulujen suhdetta keskenään. Jos taas puhutaan enemmistön tarkoitusperistä käydessään Screenissä, sanoisin et kysymys on ennemmin trendissä, konseptissa ja tuotteessa eli yleisesti kokonaisuudessa.
#93 • • pHaze Guest

Ikuinen kasvu ei olekaan todellisuutta, mitä, mitä?:016: Eikö Suomessa olekaan loputtomasti konemusiikin ystäviä??? :007:

Yllätysten jysäys.

Väkisin pumpattu barbara puhkeaa aina. Eloveena-tyttö sen kun porskuttaa! :006:

Eläköön! Joku sentään pääsi aika pitkälti kärryille siinä mitä hain takaa \o/
#94 • • Edited Lothar Guest
Edit: kämmi...
#95 • • MikkiHiiri Guest

[yleistys]
Tästä tulikin mieleen et tuntuu et ne uudet bileissä kävijät (jotka menee esim jonkin klubin maineen takia paikalle) onkin niitä ainuita, joilla on todella hauskaa niissä bileissä ja jotka saa hymyn kasvoille. Vanhat bileissä kävijät käy vain itkemässä kuinka paskaa musaa ja dekoja bileissä nykyään on ;)
[/yleistys]
#96 • • jUSSi Guest

[yleistys]
Tästä tulikin mieleen et tuntuu et ne uudet bileissä kävijät (jotka menee esim jonkin klubin maineen takia paikalle) onkin niitä ainuita, joilla on todella hauskaa niissä bileissä ja jotka saa hymyn kasvoille. Vanhat bileissä kävijät käy vain itkemässä kuinka paskaa musaa ja dekoja bileissä nykyään on ;)
[/yleistys]

äijä vittuilee :D

mutta kyllä minulla on hauskaa kunnon kemuissa! Viiimeksikin Carl Craigin keikalla näytin varmaan 18-v nipsunapsuilijalta kun tanssijalkaa niin vipatti ja suu oli yhtä pepsodenthymyä ja silmät olivat välillä auvosta kiinni. Kaljakin oli hyvää ja kylmää ;)

Masa, ei me vanhat olla ihan niin toivottomia kuin sä haluaisit kuvitella. Tiukan paikan tullen vanha polkkaa nuoren suohon ja syvälle :p
#97 • • Edited MikkiHiiri Guest

äijä vittuilee :D

mutta kyllä minulla on hauskaa kunnon kemuissa! Viiimeksikin Carl Craigin keikalla näytin varmaan 18-v nipsunapsuilijalta kun tanssijalkaa niin vipatti ja suu oli yhtä pepsodenthymyä ja silmät olivat välillä auvosta kiinni. Kaljakin oli hyvää ja kylmää ;)

Masa, ei me vanhat olla ihan niin toivottomia kuin sä haluaisit kuvitella. Tiukan paikan tullen vanha polkkaa nuoren suohon ja syvälle :p

Joo toi olikin varustettu sarkasmikuorrutuksella :)
Itekin tulee nykyään harvemmin jorailtua bileissä mut tosi hyvä biisi ku
tulee niin heti lattialle, sillo menee ihan pähkinöiks ja alan hölmöilee urakalla :D
#98 • • unik Guest
Tuttu ilmiö, itselleni käy samoin. Kuningas alkoholi auttaa/pahentaa asiaa yleensä. :010:
#99 • • e-cho Guest

Originally posted by unik
Kuningas alkoholi auttaa/pahentaa asiaa yleensä. :010:

Miten toi lause, toi hymiö ja Purtsi sopiikin niin oivallisesti yhteen :001:
#100 • • Edited vaavu Guest

sinä päivänä kun ravintola muuttuu klubiksi, ei kävijäkunta vaihdu. 8e:n sisäänpääsyhinta ei k-junalla tullutta käännytä ovelta takaisin.

Kyllä se muuten aika hyvin käännyttää. Silloin kun itse tuli istuttua esim. Elementsin lipunmyynnissä, niin aika moni Arkun vakioasiakas kieltäytyi maksamasta 50 markan sisäänpääsyä. Tosin kyllä kaikenlaista yritystä oli, yritettiin puoleen hintaan tai vilahtaa sisään kun lipunmyyjä ei näe, mutta keskimäärin kuitenkin aika iso osa kääntyi hinnan nähtyään pois. Ryyppäämisen lähtökohdakseen ottaneet kuitenkin usein laskevat, että 8 eurolla saa jo kaksi tuoppia, joten parempi suunnata jonnekin missä se summa kuluu juomiin eikä sisäänpääsyyn.

ja alkuperäiseen artikkeliin (pallo skenemies vai mikälie) haluaisin vielä kommentoida, että se oli paskaa.

Ja sinun artikkeliisi haluaisin kommentoida, että se oli paskaa.

Toisin sanoen, olisi kiva että ihmiset pyrkisivät vähän monisanaisempaan ja eritellympään argumentaatioon. :(