401 posts, 21 pages, 61,184 views
...Joka kylään ja niemennotkoon vaan jukeboksi josta voi ladata biisejä vaikka 20c/kappale tai 2e/levy ja márgariinilla, on meillä musakulutus kasvussa.
Joka TP:n taskusta ku löytyy tollanen stikki ja kun musaa ei voi kopioida muualle, niin ne TP:t pistää kaikki isiltä saadut viikkorahat sinne jukebokseihin. Joka viikko. Ja levy-yhtiöt tuottaa uusia RnB hittejä joka viikko uusia, joita sit lataillaa niille omille stikeille. Vanhat poistuu ku ladataa uutta päälle.
Ne tarvii vaa yhdessä jonku standardin ni saa kaiken rahan ittellee. Tietty ihan normaali USB stikkijuttu toimis, mut sillo kuka vaa voi laittaa sen Creativen MuVonsakin kiinni tai ihan tavallisen muistimokkulan ja latailla niitä biisei himaankin. Ja tietty voihan noita niiden omiakin standardeja rikkoa ja imutella jukebokseista sit himaansakin, mut ne on taas sit sinne piratismin puolelle kallistuvii jannuja. Sellasta mediaa ei pystytä tekemään, mitä ei voitaisi piraattien kesken liikutella.
My 50 Cent:
En tiedä yhtään yritystä missä asiakasmäärät eivät tippuisi lujaa alaspäin jos siellä kohdeltaisiin kaikkia asiakkaita yhtä huonosti kuin musiikkiteollisuus kohtelee omiaan. En tiedä myöskään yhtään yritystä missä teknistä kehitystä ja asiakkaiden toiveita vähätellään ja jätetään huomioimatta yhtä tehokkaasti kuin musiikkiteollisuudessa tällä hetkellä tehdään.
Eli siitä saa mitä tilaa.... asiakkaat äänestävät laajakaistoillaan ja peli on jo menetetty.
Tavikset ja ei-tavikset toimivat musiikin suhteen aivan samalla tavalla kuin muidenkin asioiden suhteen, paskasta ei makseta ylihintaa.
Esimerkki. Pidän helvetisti tästä Sean Paulin Get Busy biisistä. Siinä on munaa. Minulla ei kuitenkaan ole minkäänlaista halua maksaa 19-22 euroa siitä koko levystä koska se arvatenkin on sontaa. Minulla ei myöskään ole mitään halua maksaa 6,50 siitä sinkusta (Stokkan hinta) koska en oikeastaan halua kuin sen yhden biisin.
En oikein ymmärrä miksei normaalit kysynnän ja tarjonnan lait päde musiikkibisnekseen. Kun on ylitarjontaa on hintojen tapana laskea (öljy, vilja, kahvi jne). Kun taas tuotetta on niukasti, hinta nousee. Musiikin hinta ei ole koskaan laskenut. Ainoa piristävä poikkeus minkä muistan on Levy-yhtiön 10,- sinkut. Mikseivät suuret levy-yhtiöt kokeile esim. elokuun ajan myydä kaikkia levyjä vaikka 15 eurolla tai sillä 10 eurolla.
Sen sijaan että se nuori ostaa nyt 50 Centin levyn, samalla rahalla hän voisi aivan hyvin ostaa myös toisen räpäytyslevyn.
Tosin on myös muistettava että levyn hinta määräytyy aika pitkälle myös kaupan mukaan. Turussa on levykauppa mistä saa uusimmat julkaisut normaalihintaan 16 euroa kun sama levy joen toisella puolella maksaa pahimmassa tapauksessa 22-24 euroa. Ja pakko sen kaupan on tuosta 16 eurosta kate on saada, ei se muuten siinä pysy vuodesta toiseen.
Vaikket tuota vertausta näämmä tosissaan heittänyt, pistän hieman kritiikkia.
Tuo toimisi jos
-lehti annettaisiin kirjekuoressa
-et voisi olla varma onko se juuri uusin lehti
-lehden kirjoituksis puuttuu a-, k- ja t-kirjaimet
Entäpä jos vaikkapa jossain kirjastossa jaettaisiin ilmaiseksi muutaman vuoden vanhoja sanomalehtiä esim. yliopiston tutkijoiden ja muiden vastaavien käyttöön. Tai paikallislehtiä muualta Suomesta, joita ei normaalisti voisi ostaa täältä Helsingistä.
Sitten poliisisetä tulee pätkimään kirjastonhoitajaa pampulla päähän: "Sinä viet leivän Hesarilta ja Iltikseltä jakamalla ilmaiseksi maksullisia lehtiä."
Mielestäni Audiogalaxyn loppu oli hyvä osoitus pop-musiikkiteollisuuden vastuuntunnottomuudesta. Jos ohjelmaa olisi hieman kehitetty eliminoimaan 90-prosenttisesti kaupallisen musiikin imurointi, sinne olisi silti jäänyt saataville paljon korvaamattoman arvokasta harvinaista matskua. ATK-alan ihmisenä arvioni on, ettei tuo olisi vaatinut kohtuuttomasti suunnittelua. Mutta ilmeisesti maailman musiikkiperinnön säilyttäminen ei kiinnostanut RIAA-setiä tippaakaan, kunhan maksimirahastus Britneyn uusimalla albumilla varmistettiin.
Eli jos musiikin imurointi aiotaan jatkossa estää kokonaan, suosittelisin edes erottelemaan täsmälleen, mitä musiikin lajeja ei saa jakeluun pistää.
tästä kiihtymisestä ja laajentumisesta on myös seurannut aika luonnollinen juttu: kaikki kuluttajat eivät edes pysty saamaan käsiinsä haluamaansa tuotetta, vaikka olisivat sen valmiita ostamaan kopiota kuulleena. jos puolassa duunataan 300 kappaletta hyvää levyä, voin sen internetin ansiosta kuulla, mutta todennäköisyys että sitä tulee suomen levykauppoihin myyntiin ainakaan yli kahta kappaletta on aika pieni.
huaah, mutta toki kaikelle businekselle paras tilanne on, jos yhteistyökumppaneiden kanssa voidaan keskustella avoimesti ja koko ketjussa vallitsee yhteisymmärrys. isojen megalafkojen tapa luoda yhteisymmärrys on omistaa koko ketju, siksi heille toisaalta on tullut p2p-verkot kaksi kertaa ikävämpänä yllärinä kun homma onkin koko lafkan ongelma eikä vaan esim jakelijoiden ja kauppojen. mutta olisivatko levylafkat ja artistit valmiina lopettamaan ylimääräisen paskan tuottamisen markkinoille tilanteen tervehdyttämiseksi?
Jos levy-yhtiö ei tarjoa sopivaa tuotetta, voit jättää sen kokonaan ostamatta
Pointtini on siis, että aina löytyy jotain valitettavaa levystä kuin levystä (ja homma vaikeutuu vielä entisestään kun levyä kuuntelevat tuhannet kriittiset erilaiset korvat), mutta ei tämä silti oikeuta varastamaan koko levyä.
Hmm? Eli mielestäsi hintojen pitäisi olla täysin kuluttajan itsensä päätettävissä.
Kyse voi olla myös ns. "sisäänheittotuotteesta". Tosin jos kaikki levyt ovat keskimäärin 6-8 euroa halvempia kuin toisessa kaupassa, on varmasti kyse tehokkaammasta liiketoiminnasta.
Levykaupat (ainakin kaikki ne, joissa itse asioin) tarjoavat mahdollisuuden levyjen ennakkokuunteluun ja oheismateriaaliin (kannet, grafiikka jne) tutustumiseen. Kyse ei siis ole "sika säkissä" -kaupankäynnistä.
Ongelmahan on nimenomaan ollut se, että myynnit ovat laskeneet, eli myynnit ovat tippuneet entisestään niillä alueilla, jossa perinteisesti levyjä on mennyt kaupaksi. Tämä ilmiö ei ole selitettävissä jakeluketjun heikkoudella, jota omassa tekstissäsi käsittelet.
Olkinukke
Olkinukke.
Kyllä tuota piratismin määrää (IMO) saisi alas ihan vain cd-levyn hintaa pudottamalla, siinä on kuitenkin sen verran ilmaa sisällä.
Kyllä tuota piratismin määrää (IMO) saisi alas ihan vain cd-levyn hintaa pudottamalla, siinä on kuitenkin sen verran ilmaa sisällä.
Jäljelle jää ainoastaan hieman halvempi vs ilmainen -asetelma ja siinä ilmainen vetää kuitenkin melkein aina pitemmän korren.
Mitä CD:n hinnanmuodostukseen tulee, myönnän että helposti saa ensivaikutelman siitä, että jossain 20 euron hinnassa voisi olla ilmaa jos lätyn valmistaminen maksaa vaikka 2 euroa. Kuitenkin tuntuu että monet unohtavat sen, että tuosta jäljellejäävästä 18 euron siivusta on hoidettava moni muukin asia. Niinikään järjestelmällisesti sivuutetaan se, että tässä bisneksessä on edettävä "try & error" -kaavan mukaan. Eli vain murto-osa julkaisuista koskaan tuo levy-yhtiölle latiakaan taloon - ja mistäpä muualtakaan ei-kannattavien julkaisujen tappiot katetaan, kuin niiden harvojen hiteiksi osoittautuvien levyjen tuotoista.
Jos levy-yhtiöt ovat ahneita, ovat myös kuluttajat.
Kuitenkin tuntuu että monet unohtavat sen, että tuosta jäljellejäävästä 18 euron siivusta on hoidettava moni muukin asia.
mikä muuten on ALVin osuus levystä, onko se peräti sen 22%?
mikä muuten on ALVin osuus levystä, onko se peräti sen 22%?