Ei ole pörssiyhtiön edun mukaista levitellä perättömiä väitteitä alan heikoista tulevaisuudennäkymistä tai bisneksen uhkatekijöistä. Jos pörssiyhtiön tarkoituksena on nostaa osakkeensa kurssia, on siihen hyvä keino esim. hyvän osavuosiraportin julkistaminen.
Mitä tällä on tekemistä sen asian kanssa, että levy-yhtiöt ovat pitäneet kovaa meteliä siitä, kuinka piratismi
heikentää tulosta?
Normaalin CD:n hinta ei itselleni tunnu kalliilta, ja maksan sen mieluusti mikäli satun kuulemaan CD:tä jonka materiaalista pidän. Huonoa CD:tä en sitävastoin ostaisi edes yhdellä eurolla. MP3:n kun saa käytännöllisesti katsoen "ilmaiseksi", saattaa toki CD tai mikä tahansa muu äänite tuntua kalliilta. Samalla tavalla varastetun auton myyjä pystyy aina pieksemään Vehon ja Stockmann auton hintakilpailussa.
Katselin Apulannan levy-yhtiön sivuilta hintatietoja ja CD-sinkut näyttivät todellakin olevan poikkeuksellisen halpoja, albumit sitävastoin olivat suht' normaalin hintaisia. Tässä tapauksessa nähdäkseni ansaintalogiikkaa on muutettu siten, että CD-sinkut toimivat promovälineinä ja niitä voidaan myydä jopa tappiolla/omakustannehintaan ja varsinainen raha pyritään saamaan albumin myynnillä sisään. Ideana myös tuolla levy-yhtiön suoramyynnillä on todennäköisesti saada asiakkaat ostamaan levynsä suoraan levy-yhtiöltä (= jakelu- ja vähittäismyyntiportaan ohittaminen).
Puhuessani apulannasta, tarkoitan 90-luvun alkupuolta, jolloin cd-sinkku maksoi yli 50 markkaa. Sillion apulanta alkoi myymään omia sinkkujaan 10 markan hintaan. Seurauksena oli, että suomalainen levyteollisuus laski cd-sinkun hintaa nykyiselle,noin 30 markan tasolleen. Tämä on mielestäni paras esimerkki siitä tyhjästä mikä cd-levyjen hinnoissa on.
Levykustannustoiminta ei ole tälläkään hetkellä tietääkseni missään sivistysmaassa luvanvaraista toimintaa, joten mahdollisuus isojen levy-yhtiöiden ja tuottajien kanssa kilpailemiselle on jo olemassa. Tämä asetelma ei varmastikaan muuttuisi kaupallisen digitaalisen jakelun myötä, vähittäismyymälöissä (verkko- tai fyysiset liikkeet) tulisi samalla tapaa olemaan pienempien toimijoiden kuin isojenkin levy-yhtiöiden materiaalia myynnissä.
Kun pieniltä toimijoilta putoaisi valmistus-, kuljetus- ja jakelukustannukset pois, poistuisivat nämä myös isoilta toimijoilta joten pienet toimijat eivät saisi tämän ansiosta kilpailuetua. Kaupalliseen digitaaliseen jakeluun siirtyminen saattaisikin helposti johtaa samaan tilanteeseen kuin MP3.com, jossa ei ole sisällöllistä laadunvalvontaa (normaalissa äänitteessä tämä ketju on levy-yhtiö/A&R -> jakelija/sisäänostaja -> vähittäismyyjä/sisäänostaja) ja näin ollen suurin osa imuroitavissa olevasta tavarasta on täysin ala-arvoista jopa tekniseltä toteutukseltaan (jokainen, joka on käyttänyt joskus 3-4 tuntia yrittäessään etsiä MP3.comista "uutta, tuntematonta ja hyvää" musiikkia, kuunnellut läpi 60 eri artistia ja löytänyt yhden hyvän tietää mistä puhun). Vastaavantyyppinen alalletulokynnyksen madaltuminen levy-yhtiöiden kohdalla johtaisi helposti tilanteeseen, jossa vähittäismyyjien kynnys edes harkita uusien labeleiden materiaalin myyntiin ottamista kasvaa markkinoiden täyttyessä "läppämielellä tehdyistä" julkaisuista.
Fakta on että mikäli johonkin sijoitukseen kohdistuu yksityisiä intressejä (Lue: mikäli jonkun omat rahat ovat välillisesti tai välittömästi pelissä) panostetaan asiaan aivan eri tavalla.
Itseasiassa tuo skenaario kuulostaa hyvältä! En minä tarvitse ketään "esivalitsemaan" mikä on hyvää ja mikä ei. Tämä tekisi hyvää tavalliselle Petri Poppigurulle, joka joutuis joksus käyttämään omia aivojaan etsiessään musiikkia.
Tosin en usko, että vaikutus tulee olemaan niin "paha" kuin sanot. Radiot ja musiikkitelevisiot olisivat edelleen olemassa ja isoilla lafkoilla on edelleen varaa ostaa näkyvyyttä. Tulisipahan musiikkibisnes hieman haastavammaksi ja monipuolisemmaksi.
Minkä loistavan bisneksen? Ala jonka kehitysnäkymät ovat heikot ja myyntiluvut ovat kääntyneet yllättäen laskuun ei ole hyvä bisnes, eritoten puhuttaessa pörssiyhtiöistä joiden arvo määräytyy suoraan tulevaisuuden odotusten mukaan.
Koska
isot levy-yhtiöt ovat viimeksi tuottaneet
tappiota?