Hyökkäys Irakiin

281 posts, 15 pages, 64,690 views

#21 • • Edited MikkiHiiri Guest

mut kyl mä enemmän husseinia pelkään kun bushia!

sama täällä! helle sekottaa ihmisten päät ;)
#22 • • jUSSi Guest

Minä en tiedä kumpi pelottaa enemmän. Täyshullu, jolla ei ole isoja aseita vai puolihullu, jolla on eniten aseita maailmassa.

niin ja kukakohan on tämänin takana? Venäjä? Kiina? :012:

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20030320UL2
#23 • • Edited dixoff Guest

urli poistettu

Kiitti linkistä. Paskawaren putsaus on aina yhtä hauskaa. :mad:

T: nimimerkki "Rakastan syvästi www-sivuja, jotka asentavat Gatorin duunikoneelle kysymättä käyttäjän mielipidettä."
#24 • • master bator Guest

Kiitti linkistä. Paskawaren putsaus on aina yhtä hauskaa. :mad:

T: nimimerkki "Rakastan syvästi www-sivuja, jotka asentavat Gatorin duunikoneelle kysymättä käyttäjän mielipidettä."

Sori, en huomannut kun käytän Operaa ja mulla on sellanen ku "refuse pop-up windows", sillä kun välttyy tuollaiselta paskalta... Otan sen linkin pois :rolleyes:
#25 • • Tres Guest

niin ja kukakohan on tämänin takana? Venäjä? Kiina? :012:

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/juttu.asp?id=20030320UL2

Veikkaan Yhdysvaltoja - työrukkasina Israelilaiset työmiehet.
Brittien salakuuntelu ei ole todiste Yhdysvaltalaisten
syyttömyydestä, liittolaisia on 'tarkkailtu' ennenkin.
#26 • • dixoff Guest

Sori, en huomannut kun käytän Operaa ja mulla on sellanen ku "refuse pop-up windows", sillä kun välttyy tuollaiselta paskalta... Otan sen linkin pois :rolleyes:

Juu, ei mitään henkilökohtaista. Ei tuon poistamisessa kauaa mennyt. Hyvä opetus kyllä itsellekin, että kannattaa vähän katsoa mihin duunin lomassa surffailee. Himassa sillä ei olisi ehkä niin pahasti väliä, kun ei tarvitse selitellä kenellekään, jos kone sattuisi menemään jojoon. :)
#27 • • Jukka I Guest

Kyllä Bushin politiikka pelottaa enemmän, sillä kun saattaa olla hyvinkin kauaskantoisia seurauksia. On lähdetty ennaltaehkäisevään sotaan, ilman välitöntä vaaran uhkaa. Ja tämä on tehty ilman YK:n nimenomaista valtuutusta. Kun on kerran kävelty YK:n yli, näin voidaan tehdä jatkossakin. Voimankäytön kynnys saattaa jatkossa olla huomattavasti alhaisempi.
#28 • • MikkiHiiri Guest

Kyllä Bushin politiikka pelottaa enemmän, sillä kun saattaa olla hyvinkin kauaskantoisia seurauksia. On lähdetty ennaltaehkäisevään sotaan, ilman välitöntä vaaran uhkaa. Ja tämä on tehty ilman YK:n nimenomaista valtuutusta. Kun on kerran kävelty YK:n yli, näin voidaan tehdä jatkossakin. Voimankäytön kynnys saattaa jatkossa olla huomattavasti alhaisempi.

Minkäs YK USA:lle mahtaa, kun USA on päärahoittaja =)
(tosin taitaa olla USA:lta jääny noi jäsenmaksut maksamatta
pitemmän aikaa)
#29 • • jUSSi Guest

Minkäs YK USA:lle mahtaa, kun USA on päärahoittaja =)
(tosin taitaa olla USA:lta jääny noi jäsenmaksut maksamatta
pitemmän aikaa)

Voitaishan sitä laittaa USA kauppasaartoon! Sen jälkeen jenkit ottais niin nokkiinsa, että rakentaisivat muurin valtionsa ympärille ja eristäytyisivät lopullisesti, mikä olisi ihan hyvä ;)
#30 • • Edited R24 Guest

ja pelottavinta on se että jos sadamil on kemiallisia aseita se ei varmaan epäröi käyttää niitä!

Asiantuntija sanoi aamutv:ssä tänään että -91 sodassa Saddamilla oli paljon kemiallisia aseita mutta ei kuitenkaan käyttänyt niitä vaikka mahdollisuus olisi ollut. Eli tuskin käyttää nytkään. Jenkit tosin käytti -91 sodassa uraaniluoteja joilla vahingoittivat omia sotilaitaan.

Irakin hallinto on uhka, mutta niin on USA:kin.

Irakin hallinto on uhka Irakin kurdeille ja lähimaille. Usan hallinto on uhka koko maailmalle. USA on ihan pokkana ilmoittanut että nukea käytetään jos tarve vaatii.

Irak ei koskaan missään muodossa voi uhata Suomalaisia, Usan "politiikka" saattaa aiheuttaa Suomessakin terroriiskuja tai aloittaa uuden maailmansodan johon suomikin saattaisi huonolla zägällä sotkeentua.

Molemmat, Bush & Saddam on vaarallisia, mutta jos ajattelen itsekkäästi omaa tulevaisuuttani niin Bush haittaa enemmän.

Yksi ydäri sinne tänne, who cares!
#31 • • Jokke Guest

Asiantuntija sanoi aamutv:ssä tänään että -91 sodassa Saddamilla oli paljon kemiallisia aseita mutta ei kuitenkaan käyttänyt niitä vaikka mahdollisuus olisi ollut. Eli tuskin käyttää nytkään. Jenkit tosin käytti -91 sodassa uraaniluoteja joilla vahingoittivat omia sotilaitaan.

Köyhdettyä uraania käytetään edelleen ammuksissa kuin myös Abrams panssarivaunujen panssareissa.

Irakin hallinto on uhka Irakin kurdeille ja lähimaille. Usan hallinto on uhka koko maailmalle. USA on ihan pokkana ilmoittanut että nukea käytetään jos tarve vaatii.

Mitä järkeä olisi omata ydiasepelote ja samalla ilmoittaa ettei sitä missään tilanteessa käytetä?

Molemmat, Bush & Saddam on vaarallisia, mutta jos ajattelen itsekkäästi omaa tulevaisuuttani niin Bush haittaa enemmän.

Bush ja Saddam ovat molemmat omalla tavallaan vaarallisia. Kumpi on pahempi, sen saa jokainen itse päättää. Omassa vaakakupissani painaa se, että Bush pysyy vallankahvassa kiinni max 2 vaalikautta Saddamin ja sen lähipiirin valtakauden taas ollessa määrittelemättömän pitkä, ellei asiaan tule yllättäviä käänteitä. Lisäksi Bushin tekemiset ovat länsimaisesta näkövinkkelistä katsoen helpommin ennakoitavissa.
#32 • • dixoff Guest

Köyhdettyä uraania käytetään edelleen ammuksissa kuin myös Abrams panssarivaunujen panssareissa.

Jep. Mielestäni kuitenkin nuo uraaniammukset ovat peikko, jota on liioiteltu aika paljon, tunteita säästelemättä. Uraani ei kuitenkaan ole sen myrkyllisempi kuin muutkaan raskasmetallit. Tiedoksi niille joita asia kiinnostaa: Jos otetaan metrin paksuinen kerros suomalaista maanpintaa kahden neliökilometrin alueelta, sisältää se about saman verran uraania kuin mitä jenkit käyttivät Kosovon sodassa ammuksiin.
#33 • • Karo Guest

...luultavasti tappamalla suuren määrän myös siviilejä (kovasti tosin väitti, että siviilimurhia vältetään viimeiseen asti)

Mielestani mahdollisten irakilaisten siviiliuhrien määrää on liioiteltu aika rankasti. Uskon, että Yhdysvaltain armeija tosiaan tekee kaikkensa siviiliuhreilta välttyäkseen. Toisaalta *välillisiä* siviiliuhreja tulee sitten sitäkin enemmän. Kun vedenpuhdistamot, sähkolaitokset yms. yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämättomat rakennukset pommitetaan paskaksi, niin väistämättähän kansa kärsii.

Sodan logiikka on niin järjeton: ensin hajoitetaan kalliilla aseilla joku maa raunioiksi, ja sitten jälleenrakennetaan se kalliilla ja lähetetään humanitaarista apua. Luulisi niillekin rahoille olevan parempaa käyttoä esim. jenkkien omien vähäosaisten auttamisessa?

Aika hyvin on muuten unhodettu Irakin tekemät hirmutyot. Esim. vuonna 1988 Irakin armeija tuhosi Halabjan kylän Kurdistanissa, ja teurasti kaikki 10 000 asukasta. Tämä vain yhtenä esimerkkinä. Kovasti toivon, että Saddam syrjäytetään, ja maahan saadaan demokraattinen hallitus.

Sota ei kuitenkaan ole siihen oikea keino, ja sodan jälkeen Irakiin
tulee Yhdysvaltain itsensä asettama jenkeille myotämielinen hallinto, mikä ei ole hyvä ratkaisu.

Tunteet on ristiriitaiset, kun periaatteessa vastustan sotaa ja Yhdysvaltojen royhkeää imperalismia, mutta toisaalta en pysty tuntemaan myotätuntoa irakilaisia kohtaan. Kun maailmalla oli ne suuret rauhanmarssit kuukausi sitten (itsekin toki osallistuin), niin tv:ssä näytettiin kuinka myos Irakin kansa marssi kaduilla 15.2.
Länsimaissa ihmiset kulki peace-kylttien kanssa, äidit ja lapset mukana. Irakissa kadut olivat täynnä macho-miehiä heiluttelemassa konekiväärejä ja ammuskelemassa ilmaan. Ei yhtään naisia tai lapsia. Heillä ei kai saa olla poliitisia mielipiteitä? Vaikea tuntea sympatiaa sellaisia sotahulluja kohtaan, kuin iso osa irakilaisista on. :rolleyes:

Väärinkäsitysten välttämiseksi: tuomitsen nyt alkaneet iskut jyrkästi (heh, minähän argumentoin kuin paraskin poliitikko).
#34 • • jUSSi Guest

Mitä järkeä olisi omata ydiasepelote ja samalla ilmoittaa ettei sitä missään tilanteessa käytetä?

Kyse oli ilmeisesti ydinaseen käytöstä "ennaltaehkäisevästi"...
#35 • • Edited MikkiHiiri Guest

No tuo nuke nyt on aina se viimeinen pelote kun ei enää keksitä
muuta tapaa.

USA kyllä vois olla uhka sinänsä, että jos se voittaa Irakin, niin
kuka mahtaa olla seuraava kohde.. tosin USA tarttee lisää WTC
terrori-iskuja ja paljon että olis hyvä _tekosyy_ hyökätä taas
johonki maahan ;) (kuten tapaus Irak)
#36 • • jUSSi Guest

Aika hyvin on muuten unhodettu Irakin tekemät hirmutyot. Esim. vuonna 1988 Irakin armeija tuhosi Halabjan kylän Kurdistanissa, ja teurasti kaikki 10 000 asukasta. Tämä vain yhtenä esimerkkinä. Kovasti toivon, että Saddam syrjäytetään, ja maahan saadaan demokraattinen hallitus.

Tässä tahtojen taistelussa ei ole kyse Saddamin puolustamisesta, sillä hänen hirmutekonsa ovat todistettuja, vaan siitä, että USA:n uusi politiikka hakee ja pyrkii saamaan heille kansainvälisestä tahdosta, päätöksistä ja oikeudesta riippumatta toimintamahdollisuuden missä vain miten vain ja silloin kun heitä kiinnostaa. Tätä "oikeuksien antamista" yhdysvalloille vastustetaan erittäin jyrkästi, ei niinkään itse sotaa.

Yhdysvaltojen hegemoniaa yritetään rajoittaa, sillä muut maat tulevat varmasti kärsimään, jos Yhdysvalloille annetaan "rajoittamattomat oikeudet".
#37 • • vaavu Guest

Pitänee sitä viikonlopun mielenosotustakin harkita tarkkaan kun sen taustalla leijailee kommunistisia puolueitakin.

Äh, mä en kyllä näe siinä mielenosoituksessa mitään poliittista tarkoitusperää. Vaikka osa järjestäjäkunnasta onkin mukana myös radikaaleimmissa poliittisissa järjestöissä, niin mukana on todella paljon tahoja laidasta laitaan. Ja ennen kaikkea, marssimassa tulee olemaan pääasiassa ihan tavallisia ihmisiä.

Viime marssilla olin itse asiassa todella yllättynyt siitä kuinka vähän siellä oli sellaisia perusmielenosoittajan näköisiä tyyppejä. Lapsiperheitä ja ihan tavallisia keski-ikäisiä oli sitäkin enemmän. Esimerkiksi Aleksia pitkin mun vierellä käveli sellanen todella vanha ja hauras mummo kävelykepin ja turkishatun kanssa. En olisi ikinä uskonut että senkin näköiset ovat mukana marssilla, mutta niin ei ollut luulo tiedon väärti.

Itse ajattelin mennä joka tapauksessa lauantaina marssille, oli tilanne mikä hyvänsä.

Yksi asia mua tällä hetkellä vaivaa, ja on jo surettanut pitkään, on sen suomalaisen ihmiskilven kohtalo. (Kts. juttu ja kuva). Okei, tiedän että Teijo meni sinne vapaaehtoisesti ja että yhtä lailla siellä kuolevat irakilaiset siviilit, mutta kyllä mä silti toivon että Teijo olisi vielä elossa. Ehkä osa sympatiasta johtuu siitä että toi tyyppi on myöskin teekkari Otaniemestä ja suunnilleen mun ikäinen. Jotenkin sitä kyllä rupeaa miettimään mikä olisi oma fiilis tuossa samassa tilanteessa.

Kuten tossa artikkelissa sanottin: "Etelä-Bagdadin voimalaitos on varma pommituskohde, jos Yhdysvallat aloittaa hyökkäyksen Irakiin. Edellisen Persianlahden sodan aikana Bagdadin sähkölaitokset tuhottiin ilmahyökkäyksen ensimmäisten tuntien aikana." Ja loppuun Teijo vielä lisää: "Minulla ei tällä hetkellä ole minkäänlaisia tulevaisuuden suunnitelmia", Virolainen sanoo hiljaa. "Koko ajan uskon, ettei sotaa tule. Jos hyökkäys kuitenkin alkaa, se on menoa."
#38 • • Tres Guest

Kyse oli ilmeisesti ydinaseen käytöstä "ennaltaehkäisevästi"...

Nimen omaan: aiemmin Yhdysvallat on tehnyt selväksi, että
ydinaseisiin turvaudutaan vasta jos Yhdysvaltoja vastaan
hyökätään ydinaseilla, mutta nyt Bush on keksinyt että
ensi-isku vois olla sittenkin voittajan valinta, ja varsinkin
sellaisia vihollisia vastaan joilla ei ole itsellään vastaavaa
aseistusta. Tässä ero.
#39 • • R24 Guest

No tuo nuke nyt on aina se viimeinen pelote kun ei enää keksitä
muuta tapaa.

USA kyllä vois olla uhka sinänsä, että jos se voittaa Irakin, niin
kuka mahtaa olla seuraava kohde.. tosin USA tarttee lisää WTC
terrori-iskuja ja paljon että olis hyvä _tekosyy_ hyökätä taas
johonki maahan ;) (kuten tapaus Irak)

En tarkoittanut nukella yleistä ydinaseella uhkailua, vaan sitä että erikoisjoukoilla on hallussa kaksi kannettavaa nukea joita "saatetaan" käyttää maanalaisten bunkkereiden tuhoamiseen.

Aaamulla joku suomalainen lähi-idän erikoistuntija kertoi televisiossa että on hyvin todenäköistä että jos Irak sota menee putkeen niin samalla aletaan vaihtamaan hallitusta Iraniin ja SaudiArabiaan. SaudiArabia on nyt USAn liittolainen mutta USA ei ole voinut paljon maata painostaa koska hankkivat sieltä paljon öljyä. Jos USA saa Irakin öljyhanat omaan käyttöönsä niin SaudiArabian merkitys vähenee ja USA alkaa kovistelemaan SA:n hallintoa. Suurin osa WTC terroristeista kun oli Saudi Arabialaisia.

Bush on vallassa enää n.5 vuotta joten sillä pitää kiirettä. Mun veikkaus on että tulee ainakin kolme sotaa ennenkuin puskan kausi loppuu.
#40 • • MikkiHiiri Guest

Jos USA saa Irakin öljyhanat omaan käyttöönsä niin SaudiArabian merkitys vähenee ja USA alkaa kovistelemaan SA:n hallintoa

Tossa onkin se mitä luulen koko sodan todelliseksi syyksi (öljy)