Genretermistön alkulähteet

9 posts, 1 page, 1,674 views

Avatar
#1 • • Ana-- Guest
Alkoi tässä hieman ihmetyttämään mistä erilaiset musiikkityylit
ovat saaneet alunperin nimensä. En nyt siis tarkoita suhteellisen
selkeitä genrenimiä, kuten Drum'n'Bass tai Trance tai Hardcore,
vaan lähinnä senkaltaisia termejä kuin NuNrg, Gabber, Freeform,
etc... Jos jollakulla löytyy (nippeli)tietoa genrenimitysten alkupe-
ristä, kertokaa ihmeessä.
Avatar
#2 • • Funkatronik Guest
Nu-NRG on nykyaikaistettu versio 80-luvun hi-NRG:stä (vrt. soul -->nu-soul). Hi-NRG lienee saanut nimensä genren käytännössä aloittaneesta klassikosta Evelyn Thomas: High Energy.

Gabber on hollantia ja tarkoittaa kaveria (ei ihan tarkka käännös, suomesta ei löytyne yhdellä sanalla toimivaa käännöstä). Alunperin hollantilaiset kutsuivat bileissä käyviä kavereitaan tällä nimellä ja jotenkin se sana siirtyi näissä bileissä soitettavan musiikin nimeksi.
Avatar
#3 • • Edited Jokke Guest


Hi-NRG lienee saanut nimensä genren käytännössä aloittaneesta klassikosta Evelyn Thomas: High Energy.



Hi-nrg:tä oli olemassa jo paljon ennen Evelyn Thomasia. Tuo kappale oli vain jonkinlainen oodi tuolle genrelle. Vrt. esim D-Mob / We Call It Acieed.

Termi hi-nrg ilmeisesti syntyi vain siitä syystä että ko tyylin kappaleet olivat n. 10 - 25 bpm nopeampia kuin senajan standardi-klubimusa.
Avatar
#4 • • Edited Nautilus Guest
Muistaakseeni käsite hi-nrg syntyi 70-luvulla diskon loistokkaalla aikakaudella. hi-nrg oli aikaansa nähden perus-diskoa selvästi nopeampitempoisempi musiikkityyli, mutta muuten veti diskolinjoja. Tunnetuimpia kappaleita varmaan Gloria Gaynorin "never can say goodbye".

Lisää aiheesta mm. Liken kustantamassa kirjassa "Musta Syke: Funkin, Diskon ja Hip Hopin historia". Sieltä löytyy varmaan vähän parempaa tekstiä, kun omat tiedot perustuvat lähinnä mitä muistan siitä aikanaan lukeneeni.

Tällä käsitteellä ei taida olla juurikaan mitään tekemistä sen kanssa, mitä nykyään ajatellaan hi-nrgin olevan :002:


edit: typo +vähän lisäystä loppuun
Avatar
#5 • • Ryvon DJ Guest
Mä en itse jaksa puhua juurikaan erityisesti genremääritteillä, puhun aina vaan "diskosta", oli se sitten technoa, housea, reggaeta, HC:tä, mitä vaan.
Vaikka HI-NRG:iä tehtiin jo 70-luvulla, suurin osa ihmisistä varmaan mieltään ja muistaa sen nimenomaan 80-luvun alun tyylinä. 80-luvun lopusta tähän päivään asti on ollut myös "Italo-NRG":iä, jota ei tule sotkea mihinkään 'nu'-juttuihin. Se on melko hauskaa saatanan nopeeta kamaa, joka menee pääasiassa kokonaan Aasian markkinoille.
Avatar
#6 • • Nautilus Guest


Vaikka HI-NRG:iä tehtiin jo 70-luvulla, suurin osa ihmisistä varmaan mieltään ja muistaa sen nimenomaan 80-luvun alun tyylinä.



no ei kai muista/miellä, kun varmaan alle puolet plattarin porukoista ei edes elänyt 70-luvulla ja loputkin jotka eli oli tyyliin vaippaiässä tai muuten vaan tietämättömän nuoria ja kaikki kokemus vanhempaan kamaan on on tullut vasta uudemman jälkeen.
Avatar
#7 • • xybo Guest
Rotterdam Termination Source:n poing sanotaan olleen
ensimmäinen virallinen "gabber anthem" ;)

Kuitenkin ensimmäinen kerta kun itse törmäsin
gabber sanaan oli .. Westbam - Mayday (dj pauls gabber mix),
jonka jälkeen alkoi sanaa näkymään paljon muuallakin.

Freeformin syntyä itse taas perustelen sillä. että happyhc
artistit kyllästyivät tekemäään aina samaa soundia
ja halusivat ottaa ripattavaa muualtakin ja näin alkoivat
kutsumaan tätä "uuttaa" tyyliä erinimellä koska
sitä ei nyt ihan britti happy hc:ksikaan voinut enää sanoa.

Uusin genrejä nyt tulee milloin mistäkin, lähinnä kun sitä
käyttää tarpeeksi moni tarpeeksi pienelläajanjaksolla,
niin siitä voi tulla jopa termi. Ei välttämättä ole kovinkaan
oleellista miettiä mistä ne on tullut. Lähinnä kuhan tuntee
peruslinjat niin tietää mitä tilaa ja mitä ettiä esim netistä
tai levykaupoista. Tyylit ovat työkaluja, ei rajotteita.

-- xybo
Avatar
#8 • • Pete Input Guest


Rotterdam Termination Source:n poing sanotaan olleen
ensimmäinen virallinen "gabber anthem" ;)



Omistaa 12":sen.
Avatar
#9 • • Bio Guest
Meneepäs pitkälle nunrg:n/hi-nrg:n historia..
Mun mielestä nää genrejä on tullut kauheesti lisää ja aina keksitään uus nimi jollekin musiikkityylille. Kyllähän täytyy erotella millasta musa on, mut rajansa kaikella.
Täähän on vaan mun mielipide