Geenimanipulointi? JOO/EI

144 posts, 8 pages, 28,111 views

SikaihQ

#101 • • SikaihQ faijas

Tres:
---
SikaihQ:
Mutta kyllä mulle kelpaisi muutamat vähän paremmat geenit tiettyjen ominaisuuksien suhteen...

---

Tässä on muuten yks ihmisgeenien manipuloinnin
keskeisiä eettisiä kysymyksiä. Sun geenejähän
on nyt enää turha lähteä rukkaamaan, ja vastaavasti:
mä voisin olla vähän näreissäni siitä jos joku
olis ennen mun syntymää päättäny että 'hmm, tällä
kaverilla on nyt sellaset geenit että siitä tulee yli 190
senttiä pitkä, jos normalisoitais tilannetta sillain et se
jää 180 senttiin'. Noin esimerkiks. Eli miten pitäis sulattaa
tiedostettu rodunjalostaminen jos on itse sen kohteeksi
joutunu. Onhan se nieltävä, mutta kuka siitä haluaa
ottaa vastuun.

Itseasiassa kyllähän mullekin vielä voisi istuttaa soluja joissa on joku muunneltu geneettinen ominaisuus niin että ne solut sitten tuottaisi vaikka jotain välittäjäainetta tai hormonia tai mitä ikinä. Ja aivan, veikkaan että tuohon rodunjalostukseen ajaudutaan aika väistämättä; kaikkihan haluaa että lapsesta tulee terve, kaunis ja fiksu isona. Mikä hinta tolla kehityksellä sitten on, paha sanoa. Varmaan tapahtuu niin, että syntyy geneettinen ylä- ja alaluokka. Geenitekniikasta tuskin kuitenkaan ihan ilmaista tulee. Vituttaa varmaan kun haluaisi lääkäriksi mutta kun vanhemmilla ei ollut nuorena varaa lisätä lapsen aivojen tehoja 60% niin täytyy valita joku omalle "kastille" sopivampi homma.
Epailija

#102 • • Epailija Physicist, 2nd class.

SikaihQ:
Vituttaa varmaan kun haluaisi lääkäriksi mutta kun vanhemmilla ei ollut nuorena varaa lisätä lapsen aivojen tehoja 60% niin täytyy valita joku omalle "kastille" sopivampi homma.

Saat sen kuulostamaan niin helpolta. Veikkaisin, että aivot ovat viimeinen asia, mitä geenimanipulaatiolla lähdetään muuttelemaan. Siis onnistunein tuloksin.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

SikaihQ

#103 • • SikaihQ faijas

Epailija:
---
SikaihQ:
Vituttaa varmaan kun haluaisi lääkäriksi mutta kun vanhemmilla ei ollut nuorena varaa lisätä lapsen aivojen tehoja 60% niin täytyy valita joku omalle "kastille" sopivampi homma.

---

Saat sen kuulostamaan niin helpolta. Veikkaisin, että aivot ovat viimeinen asia, mitä geenimanipulaatiolla lähdetään muuttelemaan. Siis onnistunein tuloksin.

Juu tässähän ollaan vielä tosi filosofisella tasolla, mutta ei sitä ikinä tiedä.
Coma

#104 • • Coma

Tres:
---
SikaihQ:
Mutta kyllä mulle kelpaisi muutamat vähän paremmat geenit tiettyjen ominaisuuksien suhteen...

---

Sun geenejähän on nyt enää turha lähteä rukkaamaan

Ai kuis niin? Kantasolut is teh magic word :)
#105 • • greenie Guest
Geeniteknologia ja geenimanipulointi yleensä ovat vain työkaluja. Täten musta on outoa lähteä sanomaan, että esimerkiksi geenimanipulointi olisi yleisesti paheksuttavaa.

Kaikenkaikkiaan oon aika optimistinen geeniteknologian kehittymisen suhteen ja uskon, että se tulee auttamaan meitä monissa asioissa. Ja vaikka on todennäköistä, että geeniteknologian kehittymisen myötä tulee vastaan myös uusia ongelmia, ei ratkaisu ole mielestäni jättää geeniteknologian mahdollisuuksia tutkimatta.
ee102

#106 • • ee102 Team Yökukkujat / E102 / ituhippi

greenie:
Geeniteknologia ja geenimanipulointi yleensä ovat vain työkaluja. Täten musta on outoa lähteä sanomaan, että esimerkiksi geenimanipulointi olisi yleisesti paheksuttavaa.

*joo* Niinpä. Itselläni on aika neutraali suhtautuminen tähän asiaan, koska varsin vähän tästä asiaan tiedän. Mikäli geenimanipulaatiota käytetään oikein ja hyvinvointia edistäviin tarkoituksiin suuremmitta riskeittä, en vastusta. Voihan puukollakin tappaa tai vaihtoehtoisesti vaikkapa vuolla käyttöesineitä. Toivon vain, ettei ihminen ala käyttämään väärin tätä(kin) parhaimmillaan terveyttä edistävää keinoa.
darkfr

#107 • • darkfr d:play
olen kyllä tässä aiheessa vähän puolesta ja vastaan, joten suhtautuminen on sitten kai väliinpitämätön. mutta kuitenkin uskoisin että ihminen kehittyy ja väkipakollakin geenimanipulointi tulee kuvaan, halusi sitä tai sitten ei, joten olen kuitenkin mukana, eli sikäli laitoin kyllä vaihtoehtoon raksin.

omia geenejäni en kyllä haluaisi kenenkään manipuloivan, mutta jokaisellahan on intressinsä mutta koen olevani tyytyväinen ihan siihen mitä olen.

--
4/4

typ0

#108 • • typ0 syntax error

kilobitti:
---
LOL.
---

Jumala on vastaus kaikkeen.

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

MrMaunus

#109 • • MrMaunus Räntämäen lataamo
Vähän mietityttää et mikä on lopputulos ko ihminen pääsee räpeltämään jotain mitä luonto/jumala/whateva' on kehittänyt eteenpäin MONIAMONIA TUHANSIA vuosia... Ollaan jo nyt onnistuttu horjuttamaan aika hyvin ekosysteemin toimivuutta. Lyhyellä tähtäimellä ei kai mitään paniikkia, joten ei jaksa kiinnostaa. Vastasin nyt kuitenkin ei kun ilmankin pärjäillään... *igor*
Lounge_Lizard

#110 • • Lounge_Lizard Varsinainen ilopilleri
Antaa palaa vaan. Luonnon oma moka kun teki örvelön joka osaa muokata omia geenejään.

--
Et reiveihin lähde, et elokuviin, kun sinua kieltää se teidän isi

sapeli

#111 • • sapeli jokukukamikä?

Lounge_Lizard:
Antaa palaa vaan. Luonnon oma moka kun teki örvelön joka osaa muokata omia geenejään.

Sattumaa?

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Andy Braun

#112 • • Andy Braun housebase

Lounge_Lizard:

Täysin samaa mieltä *hymy*
Johan tässä ollaan jurrattu tuhansia vuosia että kyllä se olisi aika mennä väilillä eteenpäin..
Suurin miinus koko asiassa on että se tulee olemaan vain rikkaiden etuoikeus.
e-will

#113 • • e-will joor worst naitmeir
Nyky-yhteiskunnassa jossa sairaat ja muuten 'vialliset' ei enää luonnonvalinnan kautta poistu geeni-poolista, on geenimanipulointi mielestäni hyvä vaihtoehto pitää ihmisen genomi terveenä ja parempana, koska tuskin koskaan lisääntymistä kielletään jonkin perinnöllisen sairauden etc. vuoksi.

--
vailla täyttä ymmärrystä

soulsaw

#114 • • soulsaw 1.0
Evoluutio kehiin *joo* Nykyihminen käyttää teknologian saavutuksia edukseen *hihu*

--
_____

typ0

#116 • • typ0 syntax error

Ana-5000:
LOL.

lol

--
Herääminen on lupaus tulevasta unesta. -jari

Te olette roskia luonnossa Kraftwerkin rinnalla. -Individual

#117 • • Gnomex Guest
Geenimanipulointi ja evoluutio on kaksi eri asiaa. Puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä...
leka

#118 • • leka anteeksi olen eläin
huolestuttaa millaisia seurauksia ko. räpelöinnillä on... Siis jos siirrytään eristetyistä laboratorioista luontoon (tuho?) Käytetäänhän nykyäänkin geeni tekniikkaa mm vaikeiden tautien hoidossa/ esm insuliinin valmistuksessa jota ennen kerättiin sioilta....*possu*

--
-nupit kaakkoon-
-ruuvit löysällä-
- Ai eikÖ?? team-

Juhgu

#119 • • Juhgu Virnistelijä

typ0:
---
Ana-5000:
LOL.
---
lol

nuttylol.gif

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

typ0

#120 • • typ0 syntax error

Juhgu:
---
typ0:
---
Ana-5000:
LOL.
---
lol

---