Mikseri surisee

24 posts, 2 pages, 7,014 views

Avatar
#1 • • TomiS Guest
Moro.

Mulla on tuommoinen Soundcraftin Spirit M8 -mikseri ja ongelmana on viimeaikoina ollut siitä lähtevä surina. Se muistuttaa hieman sellaista hiljaista maahurinaa, mutta kun se surisee ihan yksinäänkin ilman mitään kytkettyjä piuhoja. Hurina myös siirtyy piuhoja pitkin kajareihini (aktiivimonitorit), kun ne kytkee päälle.

Seuraavat vaihtoehdot ovat itselle tulleet mieleen:
- Mikserin virtalähde paskana.
- Huono sähkön laatu

Onkos kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja voiko sille itse tehdä mitään? Vai kutsuuko huolto.
Avatar
#2 • • MikkiHiiri Guest
Kuulostaa siltä että maajuotokset on pettäneet. -> huolto? Takuuta?
Avatar
#3 • • KimmoK Guest
Onhan se mikseri samassa sähkössä niiden sun aktiivimonitories kanssa? jos ne on eri sähköissä niin hurina on taattu...

mikäli samaoissa sähköissä niin käännäpäs se sun virtajohtos siinä pistokkeessa ympäri.. sekin auttaa useasti...

K
Avatar
#4 • • MikkiHiiri Guest
Kimmo puhuu nyt maapotentiaaleista. Eli mikseri + monitorit
samassa sarjassa?
Avatar
#5 • • TomiS Guest
Samassa potentiaalissa ovat nuo kaiuttimet ja mikseri. Ja toi mikseri siis hurisee vaikka noi kajarit eivät edes olisi kytkettyinä.

Kokeilin kääntää tuota virtajohtoa, mutta eipä valitettavasti auttanut sekään.

Vähän mua kyllä kiinnostaa, että mikä ihme siellä voi yleensäkään surinaa aiheuttaa, kun se ääni tulee ihan sieltä mikserin takaa virtaplugin vierestä. Ei kai siellä edes ole hirveästi liikkuvia osia? Virtalähde siellä varmaan on, mutta mikä virtalähteen osa yleensäkään voi aiheuttaa surinaa :confused:
Avatar
#6 • • Edited MikkiHiiri Guest
Siis se surina kuuluu mikseristä ilman kaiuttimia yms? Eli virtalähde
kyseessä ;) Liika kosteus on yks mikä aiheuttaa muistaakseni
vastaavia ilmiöitä, tosin jos se siitä ei ole kiinni niin surina taitaa
lähteä jokatapauksessa virtalähteen käämeistä, jotka "elää"
vaihtosähkön mukana.
Avatar
#7 • • KimmoK Guest
oonx mä sekasin vai tän foorumin kello????

:D
Avatar
#8 • • Edited MikkiHiiri Guest


oonx mä sekasin vai tän foorumin kello????

:D



Joo kannattaa niit töpseleit välil käännellä et tulee vaihteluu :D

Nojoo.. veikkaisin vieläkin että joku kusee maadoituksessa noiden
käämien lisäks. Bulk vois ainaki heittää tähän selvennystä lisää :)
Ininää/surinaahan lähtee esim telkkareistakin yms käämejä
sisältävistä vehkeistä. Ne värähtelee taajuuden mukaan joissain
tapauksissa. Syytä tähän en tarkalleen tiedä (paitsi magnetismi).
Avatar
#9 • • TomiS Guest




Joo kannattaa niit töpseleit välil käännellä et tulee vaihteluu :D



Juu taitaa se olennaisin vaihtelu olla vaihtelua elämään. :)

Mut aika outo vika on kyllä. Siis mikseri hurisee yksinään. Kun kajarit laittaa päälle, nekin alkaa hurista, joka ainakin osittain tulee mikseristä (testattu). Mutta vaikkapa biisiä kovalevylle tallentaessa mitään hurinaa ei ilmene, eli main outtiin sitä hurinaa ei tule. Öh. Taitaa olla henkimaailman juttuja.

Mutta vaihtovirta on iloinen asia.
Avatar
#10 • • Edited MikkiHiiri Guest




Juu taitaa se olennaisin vaihtelu olla vaihtelua elämään. :)

Mut aika outo vika on kyllä. Siis mikseri hurisee yksinään. Kun kajarit laittaa päälle, nekin alkaa hurista, joka ainakin osittain tulee mikseristä (testattu). Mutta vaikkapa biisiä kovalevylle tallentaessa mitään hurinaa ei ilmene, eli main outtiin sitä hurinaa ei tule. Öh. Taitaa olla henkimaailman juttuja.

Mutta vaihtovirta on iloinen asia.



Ööh.. kävi vielä mieles semmonen vaihtoehto että onko samassa
sarjassa joku härveli joka vois aiheuttaa häiriöitä tuohon "pistorasiaan"?
Eli joku isompikuormainen vehje esim? Onko esim antenneja
kytketty johonkin vermeeseen joka on samassa sarjassa?
Kuulostaa vitun omituiselta mutta tuli sekin vaihtoehto mieleen :D
(tänään viimeeksi huomasin kyseisen ilmiön kaverilla ollessani)
Avatar
#11 • • Edited Ryvon DJ Guest
Ilmeisesti sulla tulee mikseristä samanlaista surinaa kun mun kaverin integroidusta NAD-vahvarista kun se on päällä, olkoot volat nollissa tai ei.
Se on semmonen ihme klassinen sähköinen surina joka kuulostaa siltä että joku sähköinen elementti on sulanut tai poksahtanut, mutta laite silti vielä toimii. Vähän niinkuin voimistettua loisteputkilampun surinaa.
Siinä vahvarissa se ei nyt niin paljon haittaa, koska se ääni ei siirry normaaleihin kaiuttimiin, mutta tollasessa tapauksessa jos se tulee mikseristä ja siirtyy muuhunkin ääniketjuun, niin mun mielestä se on ilman muuta huollon paikka.
Ellei kyse sitten tosiaan ole jostain pistorasiahässäkästä. Kirotut pistorasiat. Melkeen jos talo on yli 15 vuotta vanha, ei niiden laatuun voi varauksetta luottaa.
Avatar
#12 • • Edited MikkiHiiri Guest
Tuli vielä mieleen tuosta pistotulpasta että muistaakseni joissain
tapauksissa sillä on oikeastikin väliä kummin päin se on seinässä.
Toi töpselinkääntöjuttu muistaakseni ei päde enää jos maadoitus
on voimassa. Onko kaikki laitteet maadotetussa pistorasiassa?

(silti kova surina virtalähteessä ja sen kautta kaiuttimissa viittaa
kovasti virtalähteen epäkuntoon, esim tasasuuntaus??)
Avatar
#13 • • Edited KimmoK Guest
joo... siis kyllä mä olen ainakin joka kerta saanut käännellä pistokkeita suuntaan jos toiseen kun olen studiota johonkin muuttanut... (sillä siis on oikeestikin merkitystä miten päin ne on:)) Maadotushurinat eivät ole mikään mukava asia...

Tää on hieman offtopic eikä liity tähän tapaukseen, mutta pakko mainita tälläisestä "itsestäänselvyydestä" minkä olen kanssa huomannut... plugi piuhat (yms. äänipiuhat) on aika herkkiä sähköjohdoille... sekin on aika yleistä että samassa läjässä (toistensa kanssa kosketuksissa) olevat ääni ja sähköpiuhat aihetttavat hurinaa...

Ei sillä että mä jotai sähköistä tajuaisin... mutta olenpahan huomannut tälläisiä pikku juttuja elämäni varrella... :)

Nii joo... ja toi kääntöjuttu pätee vaikka olis maadotetutkin sähköt...
Avatar
#14 • • Ryvon DJ Guest
Joo, se on faktaa että sähköjohdot & audiojohdot (sekä kaikenlaiset muutkin tiedonsiirtojohdot) kannattaa pitää mahd. erillään toisistaan. Jos, ja kun niiden on jossain kohdassa pakko ylittää toisensa, pitäisi "leikkauskulman" olla se 90-astetta, jotta johtojen kosketuspinta toisiinsa nähden olisi mahd. pieni.
Ei siis voimavirtajohtoja ja audiokaapeleita samaan nippuun paksuksi käärmeeksi, vaikka se sisustajan ja arkkitehdin mielestä voi vaikuttaa tehokkaalta ja kätevältä!
Saarnaan tässäkin taas XLR-liittimien puolesta, ne eliminoi tehokkaasti sähköstaattisuudesta yms. johtuviä häiriöitä.
Avatar
#15 • • TomiS Guest


Se on semmonen ihme klassinen sähköinen surina joka kuulostaa siltä että joku sähköinen elementti on sulanut tai poksahtanut, mutta laite silti vielä toimii. Vähän niinkuin voimistettua loisteputkilampun surinaa.



Justiinsa tuollaista se about on.

Itseasiassa sain tuossa joku aika sitten vaihtaa aiheesta muutaman sanan Soundcraftin maahantuojan kanssa ja sekin arveli heti virtalähdettä. Ongelma onkin vain se, ettei millään viitsisi lähteä roudaamaan tota sinne paikanpäälle.

Ja surinahan ei edes ole hirveän kova, oikeastaan se alkoi häiritä vasta kun vaihdoin tietskarini hiljaiseen malliin. (tyypillistä että aina joku vehje pitää liian kovaa meteliä :) )

Koitin myös ottaa sähköt tuolta naapurihuoneestakin, mutta sekään ei auttanut mitään. Kämppä on kyllä niin läävä, että sähkökin on varmaan tosi huonolaatuista. Voisikohan se oikeasti vaikuttaa asiaan?

Vielä tuosta plugin kääntämisestä, että onko se totta vai tarua että sähkömoottorin suunta saattaa vaihtua plugia käännettäessä? Vaihehan siinä vissiin ainakin kääntyy.
Avatar
#16 • • Edited athmos Guest




Justiinsa tuollaista se about on.

Itseasiassa sain tuossa joku aika sitten vaihtaa aiheesta muutaman sanan Soundcraftin maahantuojan kanssa ja sekin arveli heti virtalähdettä. Ongelma onkin vain se, ettei millään viitsisi lähteä roudaamaan tota sinne paikanpäälle.

Ja surinahan ei edes ole hirveän kova, oikeastaan se alkoi häiritä vasta kun vaihdoin tietskarini hiljaiseen malliin. (tyypillistä että aina joku vehje pitää liian kovaa meteliä :) )

Koitin myös ottaa sähköt tuolta naapurihuoneestakin, mutta sekään ei auttanut mitään. Kämppä on kyllä niin läävä, että sähkökin on varmaan tosi huonolaatuista. Voisikohan se oikeasti vaikuttaa asiaan?

Vielä tuosta plugin kääntämisestä, että onko se totta vai tarua että sähkömoottorin suunta saattaa vaihtua plugia käännettäessä? Vaihehan siinä vissiin ainakin kääntyy.




Jos sulla on takuu siinä mikserissä vielä voimassa, niin vie tai sendaa ihmeessä se takuuhuoltoon :)
Avatar
#17 • • bulk Guest
Jos vika on tullut pikkuhiljaa, niin veikkaan virtalähdettä, niistä aina silloin tällöin pääsee suotokonkat kuivahtamaan, jolloin tietty verkkosuodatus heikkenee ja 50Hz pääsee pörisemään signaaliin asti.

Jos takuu on voimassa, niin kannattaa varmaan viedä sinne huoltoon, ellei itse halua kokea laitteiden aukomisen riemua.
Avatar
#18 • • TomiS Guest
Kiitti vaan auttajille.

Pitää nyt katsoa mitä tuon kanssa tekee. Ehkä se on huoltoon vietävä, mutta toisaalta ihan mielenkiintoista se olisi ehkä avata ensin.
Avatar
#19 • • Edited bulk Guest


Kiitti vaan auttajille.

Pitää nyt katsoa mitä tuon kanssa tekee. Ehkä se on huoltoon vietävä, mutta toisaalta ihan mielenkiintoista se olisi ehkä avata ensin.



Jos siit jostain löytyy niitä "warranty void if removed" -tarroja, niin niiden irtiliuottamisessa kannattaa sitten olla tarkkana, jos vikaa ei sitten löydykään. ;)
Avatar
#20 • • TomiS Guest



Jos siit jostain löytyy niitä "warranty void if removed" -tarroja, niin niiden irtiliuottamisessa kannattaa sitten olla tarkkana, jos vikaa ei sitten löydykään. ;)



:D

Vihjeitä hyvien liuotin/takaisinliimamis -mömmöjen hankintaan???