esimasteroinnin teettämisestä kokemuksia?

29 posts, 2 pages, 4,820 views

Avatar
#1 • • krispi Guest
Levyä pukkaa, mutta mietin tässä että toisaalta lopullisen masterin teko kannattaisi jättää ammattilaiselle, toisaalta ei (rahasta puute).

Onko kellään kokemuksia hyvästä jäljestä Suomessa tai lähimaissa, ja ehkäpä hintatietoutta (halpaa saisi olla, 80 euroa tunnissa ei oikein inspiroi).
Avatar
#2 • • Edited Ryvon DJ Guest
Mietit varmaan digitaalisen masterin (DAT, CD-R) tekoa, josta CD tai vinyyli sitten tehdään?

Itsekin olen miettynyt onko Suomessa hyvää ja asiantuntevaa lafkaa josta saisi hyvän masterin. Puhelinluettelon kun ottaa käteen ja katsoo, niin moni studio ilmoittaa myös masteroivansa, mutta itse suhtaudun varauksella jos en tiedä mitä ko. lafka on sattumoisin aikaisemmin masteroinut. Turhan usein matsku vedetään vain Finalizerin läpi jollain presettiasetuksella ja sen pitäisi muka sitten olla masteroitu. Mikäs siinä jos pelkästään siitä haluaa maksaa.

Suomessa taitaa vielä olla perinne että ns. "rokkiäijät" masteroivat konemusaa, ja sehän ei välttämättä ole paras yhdistelmä jos heillä on omat mieltymyksensä oikeasta ja parhaasta soundista, vaikka olisivat muuten kuinka ammattitaitoisia. Mutta jos he ovat sivistyneitä ja ymmärtävät konemusan ja sen luonteen päälle, soundikin saa varmasti uutta eloa.
Olennaista ei ole se, että tallenne kuulostaa erilaiselta masteroinin jälkeen, sen PITÄÄ KUULOSTAA PAREMMALTA. Jos näin ei ole, niin rahat ovat menneet hukkaan.

Mutta lyhyt vastaus kysymykseen: en tiedä hyvää masterointilafkaa Suomessa :D
Jos tiedät jotain hyviä kotimaisia levyjä ja niiden soundi miellyttää, kannattaa tutkia ja kysyä missä ne on masteroitu.
Avatar
#4 • • kristian Guest
tämmöinen on tullut vastaan..


Hola. Net jotka eivät vielä tiedä.
Duunaan masterointeja musiikin kaikilla genreillä vuosien ammattitaidolla.
Varsinkin konemusan estetiikka on hanskassa paremmin kuin useimmilla
alan miehillä.
'bout ziljardi tyytyväistä asiakasta puhukoot puolestani.

Joo, ja red book standardit löytyy.

Koodia: [email protected]

Avatar
#5 • • MikkiHiiri Guest


tämmöinen on tullut vastaan..



Jokainenhan voi aina kehua olevansa hyvä masteroija ja
asiakkaatkin ovat tyytyväisiä jos parempaa eivät ole kuulleet.

Pauli Saastamoinen Finnvoxilla masteroi 16Inch Recordsin biisit,
joten jos jälki miellyttää ja tanssimusasta kyse niin sieltä
kyselemään. Finnvoxilla oli toinenkin tanssimusamasteroija
muistaakseni joka teki hyvää jälkeä.

Masteroijat tosiaan erottuvat eri tyyleissä. Hyvä
tanssimusamasteroija ei ole rock-puolella yhtä hyvä ja päinvastoin.
Vinyyleille yleensä masteroi eri tyyppi kuin CD:lle.

Tiedän yhden tyypin joka masteroi vitun halvalla, mutta jälki
soveltuu paremmin rock-musiikkiin kuin tanssimusiikkiin (ei ole niin
tiukka soundi)

Jos lompakossa on liikaa seteleitä niin Masterpiece:lle (UK)
soittamaan :)
Avatar
#6 • • R24 Guest
Yksi hyvä on Ripa Eskolin joka masteroi Exogenic Recordsin trance levyt. Tuottaa itse ACCUa ja ymmärtää hyvin miten konemusiikkia pitää masteroida.

Yhteys:
[email protected]

On Jassekin (aka. zen master) hyvä duunaamaan.

Itse en omia biisejäni Finnvoxille veisi vaikka osaavatkin varmaan homman. Niiden meininki on enemmän luikuhihna tuotantoa kuin fiilistelyä ja biisin diggailua.

Jos massia on niin Ruotsissa ja Englannissa on hyviä mestoja.
Avatar
#7 • • MikkiHiiri Guest
Joo Ruotsissa on ainakin Cutting Room jonka jälki on aika hyvää.
Jos kiinnostusta (ja rahaa) riittää niin voin suositella vinyyli / cd-masteroijaa.
Avatar
#8 • • Phist Guest
kannattaako edes masteroida omakustanne HOPPI-ep, koska varaa ei oo mihkään finnvoxiin, eikä viittis maksaa ees vähää huonosta masteroinnista? jos joo, ni oisko kellään hintatietoa/ ainakin karkeaa arviota? ja missä sellanen kannattaisi tehä?
Avatar
#9 • • Ryvon DJ Guest
Lyhyt vastaus: kannatta masteroida aina jos on mahdollisuus & rahaa. Se kyllä kuuluu äänitteessä jos sitä ei ole masteroitu. Jos vinyyliä meinaa puristaa, niin siinä proseduurissa se kuitenkin masteroidaan kaivertajan toimesta, mutta aina parempi jos jo digimasteri (DAT, CD-R, yms.) on "as hot & loud as possible".
Avatar
#10 • • virtalahde Guest
Jos kiinnostaa..

tarkoitukseni on pistää firma pystyyn alalle ensi vuoden aikana. Asiakkaiksi haluan nimenomaan pienempiä lafkoja ja artisteja ja päämääränä on laadukas työ kohtuulliseen hintaan.

Pajastani tulee ennen kaikkea paikka, jossa analogisella prosessoinnilla on suuri merkitys. Sieltä ei siis todellakaan tule löytymään Finalizer-matolaatikoita.. :) Korkeatasoisen analogisen signaalitien pystyn takaamaan, koska rakennan sen itse. Kaikki prosessorit tulevat olemaan nykypäivään modernisoituja versioita vanhoista, harvinaisistakin klassikoista - kuten myös kokonaan uutta suunnittelua. Digitaalipuoltakaan en unohda, vaan tämä puoli hoituu työasemassa.

Eli, tulevaisuudessa Tampereen seutuvilta tulee löytymään vaihtoehto. Liukuhihnatuotannosta ei ole kyse vaan jokaiseen projektiin paneudutaan kunnolla. Ja konemusiikkia ymmärrän kyllä, vaikka henkilökohtainen makuni on ehkä vähän jämähtänyt tuonne 90-luvun alkuun.. :) Ja koska itsekin teen melkoisen vittumaista melua, ymmärrän aika kokeellisiakin projekteja.

Ilmoittelen myös täällä, koska homma lähtee oikeasti käyntiin.

Kannattaa myös seurata sivuja:

http://www.sunpoint.net/~virtalahde

Päivittelen sinne sitä mukaa asiaa kun jotain on..



Notta tällaista. Mainos, häh?-)

#virtalähde#
Avatar
#11 • • Ryvon DJ Guest
Jees, thumbs up for the warm analogue signal path :)
Avatar
#12 • • MikkiHiiri Guest


Jees, thumbs up for the warm analogue signal path :)



Toivottavasti myös kokemusta löytyy :002:
Avatar
#13 • • omniholic Guest
kuullostaa mielenkiintoiselta, virtalähde, seurataan tilannetta.sillävälin suosittelen pienen budjetin proggiksille jasse "zenmaster" kestiä minäkin, ripa on tietenkin vitun kova myös mutta eri hintaluokassa.
Avatar
#15 • • MikkiHiiri Guest


Pajastani tulee ennen kaikkea paikka, jossa analogisella prosessoinnilla on suuri merkitys. Sieltä ei siis todellakaan tule löytymään Finalizer-matolaatikoita.. :)



Asiaan liittyen. Palautetaanpa maanpinnalle..
Sain just kuulla että omasta (ja muidenkin mielestä) maailman
parasta tanssimusiikin masterointisoundia tuottava heppu
käyttää Finalizeria seassa. Signaalitie on kokonaan digitaalinen,
vaikka valvea löytyy pajasta ja ääni on täysin analogisen
kuuloista ja soi VITUN LUJAA vinyylillä (kyseisen pajan
masteroinnit soi vinyylillä muita UK julkaisuja vähintään 3dB
kovempaa). Miekkonen ei käytä putkia masteroinnissa, koska se
kuulemma pilaa soundin tanssimusiikissa ja vastaavan saa paljon
parempana ilman putkia kun on taitoa ja oikeet laitteet ;)

Joten se niistä ennakkoluulosta että analoginen on analogista ja
digitaalinen digitaalista :)

Edelleen masterointi on taitolaji siinä missä vaikka musiikintekeminenkin..
Avatar
#16 • • kimik Guest
CM...niin kukas tää maailman paras heppu on ja mitä biisejä vinyylillä vois tsekkaa referenssiks?
Avatar
#17 • • Edited Sniff Guest
mikäs masteroinnin hyvyyden kriteeri toi äänenvoimakkuus nyt muka on?

ihan liian monta hyvää levyy on pilattu tappamalla dynamiikka volyymin kustannuksella...

edit: eiku tanssimusiikista olikin siis kyse... luulin että yleensä
Avatar
#18 • • MikkiHiiri Guest


CM...niin kukas tää maailman paras heppu on ja mitä biisejä vinyylillä vois tsekkaa referenssiks?



Tsiikaa kaikki Anjunabeats 12" :)
En muista sen äijän koko nimee mut Wally niihin levyihin on
kaiverrettu. En ainakaan ite oo vielä parempaan ja
lämpimämpään soundiin törmännyt. En malta odottaa miltä oma
tuotos kuulostaa sen käsittelyn jälkeen *hieroo käsiään* :)

Sniff: mikäs masteroinnin hyvyyden kriteeri toi äänenvoimakkuus nyt muka on?



Vinyylin dynamiikka on "pikkasen" heikompi kuin esim CD:n, joten
on aika hyvä jos sieltä kohinan seasta kuuluu musiikkiakin ;)
Äänenvoimakkuus on mielestäni riittävän hyvä kriteeri taitoja
ja laitteita verrattaessa. Jos biisi soi todella kovaa ja ei särje ja
kaikki dynamiikka on tallella, kertoo mielestäni siitä että
masteroija hoitaa hommansa asiallisesti :)

ihan liian monta hyvää levyy on pilattu tappamalla dynamiikka volyymin kustannuksella



Toi on just sitä mitä tässä olen yrittänyt sanoa: liian monta hyvää
levyy on pilattu paskalla masteroijalla ;)
Avatar
#19 • • Sniff Guest

Vinyylin dynamiikka on "pikkasen" heikompi kuin esim CD:n, joten
on aika hyvä jos sieltä kohinan seasta kuuluu musiikkiakin
Äänenvoimakkuus on mielestäni riittävän hyvä kriteeri taitoja
ja laitteita verrattaessa. Jos biisi soi todella kovaa ja ei särje ja
kaikki dynamiikka on tallella, kertoo mielestäni siitä että
masteroija hoitaa hommansa asiallisesti



onnistuin tosiaan sivuttamaan sen pikkuseikan että puhe oli just nimenomaan tanssivinyyleistä eikä masteroinnista noin yleensä=)

vähän ihmettelinkin että mitä mies höpäjää.
Avatar
#20 • • Ryvon DJ Guest
Niin no, turha tästä on mitään analog vs. digital debattia tehdä, kumpaakin voi käyttää hyvin tai huonosti.
Täysanaloginen putkilla varustettu signaalitie ei ole ehkä paras nykyisenkaltaista konemusaa varten, putket pehmentää soundia sen verran.
Konemusassa nykyään käytetään niin rumia ja v-mäisiä soundeja, että olennaisinta on saada ne potkimaan mahdollisimman tyrmäävästi. Tuohon tarkoituksen digitaalitekniikka on varmasti parempaa. Kuitenkin jos saa johonkin väliin putkea, niin se parantaa soundia huomattavasti kuin jos signaalitie on pelkkää digitaalia.

Esim. kun kuuntelee jotain uusia rumankuuloisia teknomäiskeitä kuulokkeilla, niin korvia särkee se steroidipumpattu jumputus mikä sieltä tulee.