jaardi jaardi jaa...

114 posts, 6 pages, 16,603 views

#81 • • nvd Guest

Ihan vaan sillä, että esmes lyönnin jälkeen ei näytä mitään kivun elettäkään, vaan alkaa hysteerisesti kikattamaan ja tuijottaa toista mielipuolisen näköisenä. Mutisten, että "hihii... nyt se no**ee... *** ... sen oli aikakin... alkaa alkaa..." (*** merkkaa tunnistamattomia mutinoita, ei kirosanoja.) Ei siinä kukaan itsesuojeluvaistolla varustettu enää halua lyödä. Karkuun on juossut.

oo, kuul, toi sitte oikeesti toimii? :D Oon nimittäin miettiny muutamaan kertaan vastaavaa vaihtoehtoa, en ole vaan koskaan päätynyt tilanteeseen missä olis "päässyt" kokeilemaan.
#82 • • Elatek / Lauri E Guest
sivistäkää teinejä sanomalla:
"ei karhutkaan kokoaikaa riahu, ne syä välillä pualukoita..."
#83 • • Anonymous Guest

Niin, olet ottanut yhteen yhden (1) ihmisen kanssa, yritä kuvitella kun päällekävijöitä on neljä. (4)
Tuskin siinä antiviolence taktiikka enään puree...
Haluan vieläkin sanoa että en mäkäkään ole lyömisen kannalla yleisesti puhuen, valitettavasti joskus ei ole muita vaihto-ehtoja. Jos Kerrot mulle tavan selviytyä neljän ''sarvi''päisen käsistä, lupaan sitä noudattaa.
En vaan itse keksi siihen mitään muita tapoja kuin viidakon lait.

no pitää olla kyllä aika itsevarma omista taidoistaa että tossa vaiheessa lähtee lyömään, eiköhän esim. yhdeltä irronnu hammas vaan provosoi niitä lyömään sulta kaikki hampaat sisään. paras tapa mun mielestä yrittää selvitä tilanteesta on juosta, juosta ja juosta vielä kovempaa.
#84 • • Elwira Guest

no pitää olla kyllä aika itsevarma omista taidoistaa että tossa vaiheessa lähtee lyömään, eiköhän esim. yhdeltä irronnu hammas vaan provosoi niitä lyömään sulta kaikki hampaat sisään. paras tapa mun mielestä yrittää selvitä tilanteesta on juosta, juosta ja juosta vielä kovempaa.

Juosta mihin? En lähde juoksemaan silloin jos jalkoihin sattuu ja nimenomaan olen jotunut juoksemaan 14 vuotiaana ja siitä ei ollut hyötyä... Kun juoksin paikkaan ruoholahdessa josta ei päässyt juoksemaan enään mihinkään ja jengi hakkas mut syyttä. Paniikissa juoksu ei auta silloin jos et edes tajua mihin juokset ja sitten kun juokset umpikujaan niin mihis sitten menet? Emmä lähe jotain ipanoita tän ikäsenä enään pakoon jotta ne voisi tehdä toisillekkin pahaa. Opetuksen ne mun mielestä tarvitsee. Emmäkään käy tuolla kadulla ihmisille aukomaan päätäni. Mitä jos ne olisivat joskus hyökänneet vielä jonkun oman ikäisensä kimppuun? Heikoimman? En halua kenenkään kokevan samaa kun minä 14 vuotiaana hakattuna aivan verille syyttä. On hyvä harrastaa itsepuolustus lajeja tai käydä ihan itsepuolustus kurssi. En halua että yksikään jotuu raiskauken uhriksi tai teini tyttöjen pieksämäksi... Maailma on nykypäivänä rankka ja siinä mukana on selvittävä. Joten älkää alkako mulle neuvomaan jos ette ole koskaan kokenut kun muut ihmiset hakkaavat syyttä tai oma isänne vihaisina koko elämänne ajan kun olette nuori. Semmoset jotka ei ole tätä kokenut niin älkää alkako mua ainakaan neuvomaan. Nyrkkejä ei voi ikuisesti paeta.
#85 • • Anonymous Guest

Emmä lähe jotain ipanoita tän ikäsenä enään pakoon jotta ne voisi tehdä toisillekkin pahaa. Opetuksen ne mun mielestä tarvitsee.

En mä tarkoittanutkaan sun tapausta. vaan tapausta jossa ne idiootit olis fyysisesti tasavertaisia.
#86 • • Elwira Guest

En mä tarkoittanutkaan sun tapausta. vaan tapausta jossa ne idiootit olis fyysisesti tasavertaisia.

Hmm... niinpä... :D määä tajusin ihan peballeen koko jutun...
#87 • • Edited Vesa Guest
...
#88 • • climate Guest

eiköhän esim. yhdeltä irronnu hammas vaan provosoi niitä lyömään sulta kaikki hampaat sisään

Ottamatta kantaa tän threadin aloittaneeseen insidenttiin, niin kuitenkin henkilökohtaisesti mua epäilyttää lähtee mättämään ketään porukassa liikkuvaa turpaan -- vaikka on olemassa mahdollisuus että yhdestä matsista selviäisi niin se tarkottaa että kyseinen porukka tulee tod.näk., joskus, jonain päivänä, kun vähiten sitä odotat, kostoretkelle. Ja sitten ei oo kivaa.
#89 • • J Raninen Guest

Ja jos jostain syystä on pakko tehdä jengiin vaikutus, niin paon jälkeen metsästettävä voi muuttua sopivalla hetkellä metsästäjäksi (vanha viidakon taktiikka a la Viet Cong) :D

Kohtahan tää topikki pääsee valloilleen niin, että aletaan quottailla jo Sun Tzu:ta ja Musashia.. ;)
#90 • • Ana-- Guest
Huu. Ittelleni käy erittäin harvoin vastaavanlaisia spontaanin
väkivallan ja vitutuksen osoituksia vastaan. Ehkä mä sit näytän
niin kilipäältä, who knows. Kerran vanha koulukiusaaja kävi
baari-illan jälkeen päälle, ja sillon joutu tappelemaan. Omituinen
tilanne.

Aluksi tuntui niin absurdilta että joku oikeasti käy
kimppuun että lähinnä huvitti, mutta siinä vaiheessa kun
äijänperkele huitas multa toisen huulikorun auki (á 100 mk!) niin,
että siitä katosi lukko ja huuleen sattui, kimmastuin. Onneksi
strategisesti oikeaoppinen otsaisku kaveria nenänvarteen
karkoitti suurimmat tappeluhalut jampasta, pinkaisipa mokoma
lopuksi karkuun kun poliisit sattuivat kohdalle. Tein miliisille selon-
teon tapahtuneista, johon herra poliisi sanoi "hyvä ettei sulle
käyny mitään, jos se kävi päälle" ja lähti äijän perään. En tiedä
miten tarina jatkuu sen miehen osalta, me jatkettiin siitä matkaa
jatkoille.

Myöhemmin kyseinen jamppa kovasti kertoi koko koululle miten
oli "hakannut" minut, etc. Oli mokoma samassa lukiossa. Tiedä
häntä sitten miten uskottavaa tekstiä äijästä irtosi molemmat
silmät mustina.....
#91 • • Ana-- Guest
... ja yksi syy siihen miksi teinit jatkuvasti riekkuu ja terrorisoi
kanssaeläjiään on se, että nykyään kaikille vaan tuputetaan
"juoksekarkuun"-itsepuolustusta. Mikä riski siinä on käydä toisen
päälle millon tahansa huvittaa, jos voi melkein luottaa siihen ettei
toinen suojele itseään? än tiedon varjolla noi teinitkin käy ihmis-
ten päälle. Pari kertaa kun "polttaa näppinsä" esim. saamalla
löylytyksen häiriköinnin kohteelta, niin pedagoginen saavutus
on jo pitkällä; teini harkitsee seuraava spontaania väkivallan-
ilmaisuaan viimekertainen tappio mielessä (ja joskus kehossa).

Behaviorismia, pojat, behaviorismia!
#92 • • Jimmyfi Guest
teinit joutaa hevon .. piiip.. :)))
:001:
#93 • • Elwira Guest

Huu. Ittelleni käy erittäin harvoin vastaavanlaisia spontaanin
väkivallan ja vitutuksen osoituksia vastaan. Ehkä mä sit näytän
niin kilipäältä, who knows. Kerran vanha koulukiusaaja kävi
baari-illan jälkeen päälle, ja sillon joutu tappelemaan. Omituinen
tilanne.

Aluksi tuntui niin absurdilta että joku oikeasti käy
kimppuun että lähinnä huvitti, mutta siinä vaiheessa kun
äijänperkele huitas multa toisen huulikorun auki (á 100 mk!) niin,
että siitä katosi lukko ja huuleen sattui, kimmastuin. Onneksi
strategisesti oikeaoppinen otsaisku kaveria nenänvarteen
karkoitti suurimmat tappeluhalut jampasta, pinkaisipa mokoma
lopuksi karkuun kun poliisit sattuivat kohdalle. Tein miliisille selon-
teon tapahtuneista, johon herra poliisi sanoi "hyvä ettei sulle
käyny mitään, jos se kävi päälle" ja lähti äijän perään. En tiedä
miten tarina jatkuu sen miehen osalta, me jatkettiin siitä matkaa
jatkoille.

Myöhemmin kyseinen jamppa kovasti kertoi koko koululle miten
oli "hakannut" minut, etc. Oli mokoma samassa lukiossa. Tiedä
häntä sitten miten uskottavaa tekstiä äijästä irtosi molemmat
silmät mustina.....

Juuri tämmöistä ihmiset tekee. Oikeasti koska siinä vaiheessa kun napshtaa niin sitten napsahtaa. Mullakin nimittäin oli käsi tulehtunu jo valmiiksi ja sit revähtäny ja ties mitä niin ku se osuu voimalla maahan niin tekee sen verran kipinää että en ala säntäillä pakoon vaan antaa takaisin. Ei se vastapuoli jätä asiaa yleensä siihen vaan käy uudestaan päälle. Silloin on puolustettava sen kuin kykenee.
#94 • • timppa^ Guest
Ensinnäkin haluaisin kaikella kunnioituksella hieman kritisoida Elwiran suhtautumista annettuihin neuvoihin/mielipiteisiin. Aivan 100% varmasti tiesit että tämän topicin aloittaminen synnyttää keskustelua väkivallan tarpeesta yleensä yms. Taedium on esittänyt tyylikkäästi kantansa asiasta, ja itsekin oppinut jo häneltä asian jos toisenkin postauksiensa myötä. Eihän sitä helvettisoikoon kukaan pysty muuttamaan posteilla forumissa mitä tuossa päällekarkaustilanteessasi tapahtui. Kysymys on vain siitä, miten voi tulevaisuudessa toimia paremmin, vaikkakin ihminen ei ole kone, ja mahdollisuus malttinsa menettämiseen on suotava. Neuvot voi joko omaksua tai sitten kieltäytyä kohteliaasti. Strikti "Ei oo mun juttu" -vastauskin käy, mutta välitön päänsäaukomisälämölöön ryhtyminen tuskin kuvastaa tyylikästä käyttäytymistä. Tarpeetonta lienee sanoa että älä nyt ota tästä itseesi.

Olen itsekin monesti kelaillut pienessä sekavassa mielessäni, jotta miten näissä tällaisissa tilanteissa pitäisi toimia. Selkeää vastausta pohdiskeluilleni en oikein ole löytänyt. Yksi keino lienee pyrkiä nujertamaan hyökkääjän itsevarmuuden ja saada tyyppi epäilemään koko hyökkäyksen järkiperää. Tämä siis voisi olla toteutettavissa olemalla itse äärimmäisen rauhallinen ja itsevarma tilanteessa. Näyttää tyypille että sun elämääsi ei kaada se, että känninen hylkiö tulee purkamaan testosteroniaan. Yleensä on aika hyvin ennustettavissa, milloin fyysisen väkivallan käyttö leijuu ilmassa. Siis juuri esim. känninen idiootti tulee aukomaan päätään ihan vailla järkevää syytä. Kun tuntuu siltä että saattaa alkaa läski tummumaan, ole valpas, ole valmis torjumaan mahdollinen isku.

Ensimmäisen iskun jälkeen (sikäli kun nenä ei murtunut tai muutenkaan syntynyt välittömästi vakavia vaurioita) koita pitää edelleen tämä rauhallisuus ja itsevarmuus. Jos tyyppi on edelleen käymässä kimppuun, itsepuolustuksen käyttö on sikäli äärimmäisen suositeltava vaihtoehto, että jos kykenet taltuttamaan tyypin lyömättä tai potkaisematta taikka muutenkaan varsinaisesti vahingoittamatta (rannelukot yms liikkeet), tee se, koska näin tulevien hyökkäysten estäminen on saanut jo tuulta alleen. Karkuun juokseminen on myös aivan järkevä keino selvittää tilanne, jossei itsevarmuutesi edellemainittua tekniikkaa kestä.

Lyöminen on aina pahasta. Mutta josset kykene taltuttamaan kaveria muuten, etkä pääse tilanteesta pakenemaan, tee tietysti kaikkesi.

Elwiran tapauksessa, kun kersat käy ihan silkkaa ilkeyttään isottelemaan, on tietysti ihan järkevää esim (talvi kun on) tönäistä tytöt hankeen ja huutaa niille niin perkeleesti että kusevat punttiinsa. Varsinaisen vahingon aiheuttaminen ei liene järkevää kuitenkaan.

Kaiken tämän lätinän voi tiivistää seuraavasti:
1) Metsä vastaa kun sille huudetaan tarpeeksi kovaa. Ei sielläkään ihan kuiskauksesta kaiu.

2) Minimiväkivalta. Jos vaan pokka kestää puhua itsensä ulos, tee se. Jossei, juokse tilaisuuksien mukaan.
#95 • • alke Guest
älykkäitä topicceja taas.
#96 • • Fusione Guest
Täällä on sentään keskustelua ja yhtä kuvaa pidempiä viestejä...
#97 • • MikkiHiiri Guest
..mut topicin aihe vois olla viisaampi :)
esim vaikka se mikä oli ennen
#98 • • Felis Guest

älykkäitä topicceja taas.

Ja sellaisina pysyvät niin kauan kuin viestien asiasisältö on tätä luokkaa.
#99 • • Mrrshan Guest

Olen itsekin monesti kelaillut pienessä sekavassa mielessäni, jotta miten näissä tällaisissa tilanteissa pitäisi toimia. Selkeää vastausta pohdiskeluilleni en oikein ole löytänyt. Yksi keino lienee pyrkiä nujertamaan hyökkääjän itsevarmuuden ja saada tyyppi epäilemään koko hyökkäyksen järkiperää. Tämä siis voisi olla toteutettavissa olemalla itse äärimmäisen rauhallinen ja itsevarma tilanteessa. Näyttää tyypille että sun elämääsi ei kaada se, että känninen hylkiö tulee purkamaan testosteroniaan. Yleensä on aika hyvin ennustettavissa, milloin fyysisen väkivallan käyttö leijuu ilmassa. Siis juuri esim. känninen idiootti tulee aukomaan päätään ihan vailla järkevää syytä. Kun tuntuu siltä että saattaa alkaa läski tummumaan, ole valpas, ole valmis torjumaan mahdollinen isku.

Ei ole oikein realistista olettaa että pystyy torjumaan. Varsinkin jos vastapuoli ei ole selvästi heikompi ja/tai osaa lyödä. "Action is faster than reaction", eli torjuminen vaatii yleensä melkoista reaktionopeutta.
#100 • • mark hamilton Guest

Ei ole oikein realistista olettaa että pystyy torjumaan. Varsinkin jos vastapuoli ei ole selvästi heikompi ja/tai osaa lyödä. "Action is faster than reaction", eli torjuminen vaatii yleensä melkoista reaktionopeutta.

Onkohan mulla sitten hyvä reactionopeus kun nappaan tennispallon ilmasta kun kaveri varottaa vasta kun tempassu pallon ilmaan. Pallo jäi vielä käteen.

Taistelu tilanteissa yleensä käytän vastustajan hyökätessä vasta hyökäystä. Eli, siis mun nyrkki tai kiertohyppypotku on vastustajan kupolissa ennenkuin olisi ehtinyt saammaan oman hyökkäyksen perille. Muut tuntuu kumman hitailta. Kokenempien kanssa taktikka ei vältämättä toimi.

On ovelaa koukata vastustajan puolustuksesta läpi ovelasti :)