PC:n virittäminen ultimate-software-synaksi

150 posts, 8 pages, 23,039 views

#41 • • Edited Tuppu_ Guest

jep, mua kiinnostais onko kenelläkään vastaavanlaisia kokemuksia Cubase SX:n tehojen suhteen... Tällä hetkellä mulla on tosin käytössä ekaa kertaa pariin vuoteen setuppi joka todellakin toimii, mutta ihan mielenkiinnosta vaan.

No ainakaan mulla ei tullut yhtään lisää tehoa, vaikka asensin toisen käyttiksen ja riisuin sen kaikesta roinasta! Käyttiksinä win2000pro ja cubase sx. Taisi siis olla aika tukkoinen ja täynnä keksejä ja kaikkea roinaa toi CM:n kone. :rolleyes:

Todettakoon kuitenkin, että sx:n koodi on parempi kuin esim. Cubase 5.0:n, kun tehoa ainakin mulla tuli n. 20% lisää, kun vaihdoin sx:ään.
#42 • • :t:c: : : Guest

Tällä hetkellä mulla on tosin käytössä ekaa kertaa pariin vuoteen setuppi joka todellakin toimii, mutta ihan mielenkiinnosta vaan.

Siis ootko säkin vaihtanut jo Logiciin??!?!? ;))))
#43 • • Edited 029 Guest

Siis ootko säkin vaihtanut jo Logiciin??!?!? ;))))

haha :D :D Kyllä sitäkin täs opintojen puolesta varmaan tulee piakoin kokeiltua ;) toistaseks tää SX kyl tyydyttää tarpeet aika täydellisesti ;);)
#44 • • FoFlow Guest

Öö, ensinnäkään en löytäny tota steinbergin sivua, missä toi on myynnissä. Ostan kyllä samantien, jos tolla hintaa lähtee. Ettei sit ollu vain päivitys pro52:sta. Tähän mennessähän sen on saanu ilmatteeks päivityksenä pro52:seen. Entäs sit toi prossu? Siis kellottamalla tollaseks ja toimii? Mistäs tällasta tietoa? Vaatiikos emolevyltä jotain erikoista? :rolleyes:

Ainakin vajaa viikko sitten oli vielä... Tosta mä sen löysin näin äkkistään. Tiedä sitten postittavatko EUn alueella, mun mielestä kyllä...

http://esd.element5.com/product.html?productid=508246&sessionid=47869979&random=d20c1fb16b85f160bf2c235720b08d5f

Ja toi AMD prossujuttu on ihan ehtaa tavaraa, tosin ei ehkä kaikki mene niin hyvin että tuonn 2.2GHz päästäs. Mulla pyörii nyt noin 2h vanha 2100+ @ 2150MHz -> 2600+. Emon olis varmaan hyvä tukea noita t-bread ytimellä varustettuja prossuja ja omata kerroinlukon poiston (kuten esim Epoxin levyissä).
#46 • • FoFlow Guest

Joo, kannattaa siis tolla 48kHz:lla testata. Se unohtui mainita. Kokeilin 512 samplen bufferia, jolloin latenssi oli 11ms ja kuudes 20-äänen unisono-raitakin toistui virheettä, mutta seitsemännessä oli pientä vikaa ja kahdeksas täysin tohjona.
Jo näin alkuun, kun mulla ja foflowilla on samat prossut, niin muistin nopeus kai vaikuttaa tässä jo vähän, kun mulla on sdramia, ei ddramia. Ero on kuitenkin aika pieni. Ei muuta kuin lisää testejä, niin päästään paremmin vertailemaan, mitkä ne heikot lenkit oikeesti meidän koneissa on!

Ja vaikka edelleen on samat prossut niin ero suorituskyvyssä repes justiinsa. Onnistuin ajamaan 96Khz, 24bit soundilla noi 20unisonot läpi kuudenteen asti. Eli 5 virheettä ja kuudes kusi. 48 en jaksanu alkaa kokeilemaan kun niitä olis saanu lätkiä niin penteleesti lisää. XP 2100+ prosessorilla siis tämä (256k bufferi).

Kuka kekkaa ensimmäisenä miten tuon tein :eek: saa papukaijamerkin :D Vihjeet aikasemmissa postauksissani...:cool:
#47 • • Tuppu_ Guest
Öö, joko mä oon tosi uninen tai ihan kännissä, mutta mä en millään ymmärtäny, mitä foflow tarkoitti edellisellä postilla?! :D

Mutta kuten jo taisin mainita, niin sain kaikki 20-äänen unisono-raidat läpi cubase sx:llä ilman paukkuja 8ms 48kHz latenssilla. Niin ja toi bittisyys tuskin vaikuttaa, koska noi softasynat taitaa jokatapauksessa laskeskella touhut 24-bittisinä. Ainoastaan toi näytteistystaajuus vaikuttaa tehoon.
#48 • • FoFlow Guest

Öö, joko mä oon tosi uninen tai ihan kännissä, mutta mä en millään ymmärtäny, mitä foflow tarkoitti edellisellä postilla?! :D

Tiistaina kännissä? No joo... opiskelijaelämää ei sen vähempää :D . Eli Win XP + Cubase SX + AMD 2100+ (1733@????) -> 5 x 20 Unisonoa @ 96KHz virheettä. 48KHz luulisin saavani sinne 11-13 välille.

???? = 12,5 kerroin x 182 väylä, eli FSB. Tavoite 13 x 190, jahka saa paremman siilen kuin tuo 15e Spire.

Noita prossuja saa nyt ~ 110e hintaan kaupasta...
#49 • • Tuppu_ Guest

Tiistaina kännissä? No joo... opiskelijaelämää ei sen vähempää :D Noita prossuja saa nyt ~ 110e hintaan kaupasta...

Öö, siis en mä varsinaisesti kännissä ole, vaan "kännissä", eli tokkurassa muuten vain, kun just pöryyttelin mun uudella kaunokaisella, Juno-106:lla bassojyrinöitä n. 3 tuntia putkeen ja väsyttää ihan sikana. Pitäis kai mennä nukkumaan... :018:
Nyt tajusin, mitä tarkoitit tekstillä, eli sait performancea "pikkasen" enemmän. No ei tota 96kHz:ä kantsi kyllä oikeesti käyttää, kun kaikki softa vie tuplasti tehoa ja kaikki jumittaa oikeen kunnolla. Mistäs liikkeestä sä ostit ton 2100+ Thoroughbredin? Eikös ne ole tolla uudella ytimellä vasta 2200+:sta alkaen? Niin ja ei kai toi wintoosa xp voi noin paljoo vaikuttaa? Hei, mitä sä oikein käänsit sun koneesta? :D
#50 • • FoFlow Guest

Nyt tajusin, mitä tarkoitit tekstillä, eli sait performancea "pikkasen" enemmän. No ei tota 96kHz:ä kantsi kyllä oikeesti käyttää, kun kaikki softa vie tuplasti tehoa ja kaikki jumittaa oikeen kunnolla. Mistäs liikkeestä sä ostit ton 2100+ Thoroughbredin? Eikös ne ole tolla uudella ytimellä vasta 2200+:sta alkaen? Niin ja ei kai toi wintoosa xp voi noin paljoo vaikuttaa? Hei, mitä sä oikein käänsit sun koneesta? :D

Juu ei kannata 96KHzia... Mutta 48:lla testaaminen olis vieny liikaa aikaa. Nyt jo näki aika mojovan parannuksen kun liikutaan siinä 2900+ PR arvoissa (2275-2300MHz). 2100+ uudet versiot tulee T-Bread B ytimellä, joka on siis sama kuin 2700+. Eli prossa tulee samalta linjalta ulos ja tulokset on sen mukaisia :cool:

Tosin noissakin prosessoreissa on eroja. Jotkut menee vakiovolteilla tai +0.1V "vain 2100-2200 ( ~ 2700+). Valmistusviikko pitää osata katsoa siitä prosessorista. Viikon 50 jälkeen valmistetut menee aika kivasti... 01/03 valmistetut joita on alkanut ilmestyä on saatu meneen tuollasta 2600 - 2700 MHz luokkaa (Mitä PR arvoa noi ny vastais... 3500+???).

Ite harvoin tällasesta innostun, mutta aina kerran parissa vuodessa saapuu tällasia "helmi" tapauksia jolloin vähällä rahalla saa paljon valuuttaa. Kun luin noita raportteja näistä T-Bread B corella varustetuista 2100+ prossuista meinasin pissata housuun :D koska just paria päivää ennen olin pähkiny mistä sais vähän lisää potkua...
#51 • • Tuppu_ Guest
Noniin. Nyt tuli aika paljon tehoa lisää, kun otin kaikki insert-reverbit pois käytöstä ja laitoin pari aux-reverbiä kehiin. Tehonkulutus putosi 85%:sta 40%:iin!

Olisi pitänyt tajuta tehdä näin jo joskus tosi kauan sitten. ;)
¡ Previous post about a year ago !
#52 • • Peter Lemon Guest
Onko kukaan tutustunut tuotteeseen nimeltä IMOS XP ja siis firmaan nimeltä SarkaPro? Toi imos on normaali XP, joka on kyseisen firman "optimoima". Kiinnostaisi vaan tietää, että mitä kyseinen firma oikein koneelle tekee, mitä itse ei osaisi tehdä kun tuo hintakin on aika "pro" -luokkaa. :)

(vähänkään osaava osaa poistaa turhat palvelut, IE:n, outlookin, verkko-ominaisuudet ja käyttää musiikkisovelluksia ilman raskasta explorer.exe desktoppia sekä tehdä rekisteriin suositellut muutokset. :happyroll: )
#53 • • Timmy Guest
Tässä alkais olla uuden koneen hankinta ajankohtaista. Topicceja tonkimalla en vaan vieläkään ole varma hankkiako P4 vaiko jokin AMD. Ja jälkimmäiseen vaihtoehtoon viitaten vielä tarkemmin että mikä AMD:n prossu. Lankkujen ominaisuudet on selvillä kyllä, mutta prossua en osaa valita. Koneella olis lähinnä tarkoitus pyöritellä cubasea ja siihen liittyvää sälää. Hinta / laatu-suhteellakin on merkityksensä, eli aivan kalleimpia ökylippulaivanopeuksia ei ole tarkoitusta tavoitella, vaan ehkä keskihintaa hieman kalliimpaa yhdistelmää. Toki jos tiedossa on jokin erittäin hyvä lankku niin siitäkin vinkkiä saa laittaa. :)

(vähänkään osaava osaa poistaa turhat palvelut, IE:n, outlookin, verkko-ominaisuudet ja käyttää musiikkisovelluksia ilman raskasta explorer.exe desktoppia sekä tehdä rekisteriin suositellut muutokset. :happyroll: )

Haluatkos kertoa ohjeet juuri yllämainittuihin toimenpiteisiin, mieluitein vieläpä ilman mitään tweaker-softaa? Kuulostaa erittäin herkulta!
#54 • • Jukka I Guest

Haluatkos kertoa ohjeet juuri yllämainittuihin toimenpiteisiin, mieluitein vieläpä ilman mitään tweaker-softaa? Kuulostaa erittäin herkulta!

Tuolta löytyy XP:n virittämisohjeita.
#55 • • HydroGen Guest
Tarttis vähän apua tietokoneen kasaamiseen!!!!
Pitäs tehä just tommonen "ultimate music computer", eli soittorasia studio/bändikäyttöön... Mitä kaikkee siihen kannattais/pitäs hommata,
pistäkää jonkunmoista osalistaa... (Ite tietokoneen osia ei tartte laittaa kunhan ton äänikortti puolen sun muut äänen liittyvät jutut...)
#56 • • a98 Guest
vähän vanhaa juttua tämä nyt on, mutta otan silti osaa jos vaikka ihmiset innostuvat vielä virittelemään kun softien vaatimat tehot senkun kasvaa..

eli tuolla pro53 testillä meni 9:n 20:llä voicella ja 10. kohdalla loppui tehot.
kokoonpano on..
logic audio 5.5
amd athlon xp 2800+ 2,09GHz
1gb ddr
m-audio audiophile
latenssi 48kHz 512samples 11ms

en sitten tiedä onko tuo paljon vai vähän tuolla kokoonpanolla, pitäisi varmaan putsata kone taas vaihteeksi kun se alkaa olemaan aika sotkussa :)
#57 • • gerry Guest
Tein kummallisen havainnon testatessani Cubasen sekä Locigin tehonvientiä.

Tein testin tupun tekemällä midifilella ja käytin v-stadion vst syna presettia 124 (joka oli muistaakseni eräs padi). Lisäksi käänsti unisonin täysille.

Cubases kone alkoi yskimään jo 3raidan kohalla... Mukaan tuli myös paljon napsuntaa ja välil se pysähtyi jo siihen, mut viimeisetään 4raidan kohalla vastaan tuli tööt... eli kone tökkäs siihen.

Logicis samaisella asetuksella se pyöritti vaivatta 3raidan ja nelosraidan. Vasta 5sen kohdalla tuli täys pysähtys, sitä ennen ei mitään tökkimisiä eikä mitään! Vaikka nelosraidan kohdalla CPU mittari oli ihan punainen napsumista ei esintynyt.

Latenssi testin aikana on abaut 5ms ja samat asio driverit kummaskin sequs käytettävissä... (Äänikorttina m-audio 1010LT) Prossu AMD.

Pointtina. Vaikka muka vst on hyvin koodattu steinbergin cubaselle se pyörii logicis paremmin (?) Tosin epäilen syyksi et cubase SX vie enemmän muistia johtuen sen supergraaffisestä käyttöliittymästä.

Mutta ero on aika huomattava kyseisten ohjelmien välillä.
#58 • • Tuppu_ Guest
Onkos joku testannu uusilla amd-koneilla esim. logicin platinum verb-testiä? Olis mielenkiintoista tietää, vääntääkö ne niin selkeesti paremmin kuin p4:t? Eli jotain 2700+ xp -> 3400+ athlon64 kiinnostais tietää. Pistäkääs tänne tietoo, jos voitte kokeilla.

Mielenkiintoista sinänsä, kun P4:ää hehkutettiin mm. täällä foorumilla hirveästi joskus viime keväänä ja itsekin menin ostamaan. Heti kuitenkin kun olin ostanut, selvisi, että p4:n kans on kaikenmaailman denormalizing-ongelmia ja hyper threadingkään ei nyt loppujen lopuksi toimi kunnolla jos kuormitusta on paljon. Esim. Fivetowersin cubase-testissä intelit vaikuttavat todellisuutta paremmilta, koska ht laskee tehomittarin palkkia jonkin verran ja homma toimii hyvin vielä n. 60% kuormitukseen saakka. Siitä ylöspäin mentäessä alkaa tulla helposti piikkejä ja teho ei enää olekaan tehoa vaan täyttä kusetusta. Amd:t sensijaan toimivat vakaasti pieniltä lukemilta suurille. Sillä kiinnostaisi, miten uudet amd:t vääntävät.

Suunnilleen kaikki alan foorumit yms. testaavat näitä prossuja peleillä ja normaaleilla yleisimmin käytetyillä softilla ja intelit vetävät jatkuvasti pidempää kortta, mutta todellisuus onkin aivan toista, kun niitä käytetään rankassa musakäytössä laskemaan plugareita. Jotenkin se teho häviää taivaan tuuliin. !?!?!
#59 • • Peter Lemon Guest

Heti kuitenkin kun olin ostanut, selvisi, että p4:n kans on kaikenmaailman denormalizing-ongelmia ja hyper threadingkään ei nyt loppujen lopuksi toimi kunnolla jos kuormitusta on paljon. Esim. Fivetowersin cubase-testissä intelit vaikuttavat todellisuutta paremmilta, koska ht laskee tehomittarin palkkia jonkin verran ja homma toimii hyvin vielä n. 60% kuormitukseen saakka.

Onko toi denormalisointi ongelma oikeasti vielä ajankohtainen - eikös se ollut P3 aikainen vika? :scared: Ainakaan itse en ole havainnut tuota HT ominaisuutta koskaan kovin hyödyllisenä lisääntyneen kaatuilun ja napsujen yms. mielenkiintoisen takia. Useampi Fivetowersin testi näyttää tehdyn ilman HT:ta. Ja siitä onko AMD tehokkaampi niin ainakaan XP 2400 oli musiikintekotehoissa täysin samalla viivalla 2.4Ghz pentin kanssa ainoastaan AMD oli paljon äänekkäämpi. Olisiko asetelma sitten muuttunut muutaman herzin lisäyksellä? Ja eikös se ole niin että "pääasia ei ole suuret munat vaan miten niitä käyttää?" :happyroll:
#60 • • Tuppu_ Guest
Denormalize-ongelmaahan ei nimenomaan p3:n kanssa ole ollenkaan, vaan se on täysin p4:n ongelma. Ja tässä taas voidaan palata siihen, että mestari tekee vaikka kompulla hitin, mutta nyt ei ole kyse siitä, kenellä on paras kone, vaan siitä, mihin prosessoriin on järkevintä sijoittaa rahansa, ettei maksa turhasta tai sijoita aivan floppiin kokoonpanoon.

Kiinnostaa siis tietää, missä nykyään mennään oikeasti, kun noi yleiset tahot testaa vain peleillä noi nopeudet. Esim. intelin tapauksessa ainakin minua ärsyttää kovastikin, jos olen varta vasten ostanut sellaisen ja maksanut siitä suht. paljon ja jos puolet "tehoista" ovatkin tyhjää täynnä.

Hyvä esimerkki tästä on se, kun yks tuttu just päivitti 1800+ xp:stä 3.0G p4:ään ja sano, että uudella koneella poksuu ja menee tehot yli joissain projekteissa mitkä toimi vielä entisellä koneella ihan normaalisti. Ei muutenkaan kuulemma tullu lisää tehoa, mitä on joitain testejä tehny.

No, yritän ainaki ite selvitellä asiaa. Ja tuo fivetowersin testi kannattaa ennemmin tehä ht päällä, kun sillä saa paremman lukeman, koska tehot eivät ole vielä kovin korkealla ja sillä saa 5-10% paremman lukeman. ;) Ongelmia tulee kuitenkin suuremmilla kuormituksilla aika paljon, jos ht on päällä. Ja ht:n hyöty menee siis hukkaan musahommissa piikittelyn takia ja asiakas on siinäkin maksanut aivan turhasta ominaisuudesta.