official anti-vegetarism thread

113 posts, 6 pages, 15,044 views

Avatar
#81 • • Gnizhak Guest
Mulla on helvetin huono omatunto lihansyönnistäni.. mutta koska mun makuaisti ja hajuaisti on lääkärin mukaan normaalia herkempi niin en voi syödä mitään mistä en tykkää koska se tulee niin helposti ylös. Oon hirveesti yrittäny totutella, mutta suoraan sanottuna tässä rahatilanteessa on parempi ostaa sitä mistä tietää että saa päivän ruoka-annoksen, kun kokeilla onneaan. Ja ruokala/ravintola-akselilla ei ihan kehtaa.
Avatar
#82 • • Ana-- Guest
Kasvissyöjät saa helpommin pildee hippieukoilta ;)

Noei. Siis, kannattaa ottaa huomioon että suurin osa
kasvissyöjistä ei tunne tarvetta vouhkata omaa ideologiaansa,
ja merkittävä osa k.o. rehunpopsijaporukasta syö kasviksia
lähinnä niiden keveyden takia; faktat notwithstanding ainakin
itselläni on ollut helpompi olla mahani ja omantuntoni kanssa
lihansyönnin jätettyäni. Jännittävää on myös olla armeijassa
linnakkeen ainoa kasvissyöjä :) Intissäkin saa muuten ihan
mainiota kasvisruokaa, kun pyytää vaan.
Avatar
#83 • • töölöBASS Guest


Kasvissyöjät saa helpommin pildee hippieukoilta ;)



hippieukot ei käy pesulla. :D
Avatar
#84 • • Taedium Guest


Jos joku soijaa pitää ratkaisuna ongelmiin, on hän tietämätön.

Niin minäkin uskon. Siitä olen silti kuullut juttua jonain lähes kahtena kalana ja viitenä leipänä.


maistuvimmat ja monipuolisimmat sekaravintoateriat viikko-ohjelmaan ja yksipuolistaa kasvisruokavalio.

Aaa... Käsitit siis väärin. Just. No mä quottaan sen viikko-ohjelmaa edeltäneen lauseen. Jos se selventäisi:

No soijapapuhan olisi se "ihmelääke" jolla nälänhätä torjuttaisiin. Vaan kyllä minä valitsisin mieluummin ruokavalioksi:

Soija ei yksipuolisuutensakaan vuoksi voisi olla mikään pelastus. Eikä sitä kyllä nyt varmaankaan ruveta tuottamaan sellaisia määriä, että se olisi koko maailmaa kattava pelastus.


Missä näin seisoo? Vrt. http://www.vegaaniliitto.fi/ukk.html#28

Tuosta en löytänyt vielä sitä lähdettä, missä yhtä ainetta syömällä saa ne kahdeksan aminohappoa oikeissa suhteissa. Ehkä luin väärin. Mikä kasvi sisältää ne?
Avatar
#85 • • Mrrshan Guest
quote:
Originally posted by Saskia
Ps kaikki te jotka kuvittelette ettei kasvisruuasta tule täyteen

Ihmiset tarvitsevat eri proteiineja ja hivenaineita ja vaikka mitä päivittäin. Mielellään oikeissa mittasuhteissa. Lihassa (kala, sika, kana, lehmä... whatever) on ne tärkeimmät kahdeksan aminohappoa (mistä proteiinit koostuu) oikeissa mittasuhteissa. Muistaakseni tarvitsemamme määrä on normaalilla aikuisella noin 28g/vrk mitä sitä lihaa tulisi syödä. Kaikki sen yli voidaan korvata kasviksilla. Tai sitten voidaan jättää se liha ja syödä naurettavia määriä kasviksia.



Tai sitten yhdistelemällä kasviksia. Jos syö sekä Viljaa että palkokasveja ja pähkinöitä saa kaikki tarvittavat aminohapot. Soijaproteiinin koostumusta en muista. Itse en kuitenkaan ole aikoihin jaksanut kiinnittää huomiota tuohon aminohappotasapainoon. (Välillä on tosin tullut syötyä eläinproteiinejakin mutta ei kovin usein. ) Ei ole tuntunut haittaavan.

Originally posted by Mrrshan
kaikkien tuntevien lajien intressit ovat samanarvoisia.


En ihan noin laske. Aika pitkälle pidän, että hämähäkit ja muut poistan elävänä kämpästäni, jos mahdollista. En tunne kyllä mielipahaa, jos joudun tappamaan kärpäsen, kun en jaksa elävänä metsästää. Tappaminen siinä tilanteessa on minulle helpompaa, kuin henkiin jättäminen. Muuten aika pitkälle pidän kyllä kaikkia elämänmuotoja suurinpiirtein samanarvoisina.



Lainasit harhaanjohtavasti aivan kuin minä olisin väittänyt noin. En tiedä Singerin kantaa hyönteisiin kun en ole miehen tekstejä paljoa lukenut, mutta luullakseni hän ei laske hyönteisiä tähän ryhmään.

further reading: http://www.petersingerlinks.com

Originally posted by Mrrshan
makunautinto merkitsee vähemmän kuin tehotuotantoeläimen


Taitavasti saatu sanat "makunautinto" ja "tehotuotantoeläin" samaan lauseeseen. Itse en osaisi. Luulin, että tehokasvatettu maistuu samalle, kun tuo kedolla kirmaava lehmä. Olin väärässä.



Taitavasti väärinymmärretty. Harva syö kedolla kirmaavaa lehmää, tuskin on monelle sellaista saatavissa. Kasvikset olisivat vaihtoehto, mutta lihan yms. syömistä perustellaan usein maulla.

Vegaani ja vegetaristi on ihan eri asia. Vegetarismi ja sekasyönti (lihansyöjiä ei varmaan ihmisissä olekkaan.) on ihan järkeviä vaihtoehtoja. Ääripäät eivät enää ole terveellisiä imo. Pelkällä lihalla ei elä, eikä pelkkien kasvisten syöntikään ole mikään fiksu juttu. Fanaattiset lihansyöjät taistelee fanaattisia vegaaneja vastaan. Sama kun taistelisi, kumpi on tärkeämpi vedessä: Vety vai happi?



Fanaattiset? Minä sanoisin että johdonmukaiset ellei kysymyksessä ole sitten joku muu fanaattisuus kuin pelkkien kasvisten syöminen.
Avatar
#86 • • Edited Ryvon DJ Guest


Kasvikset olisivat vaihtoehto, mutta lihan yms. syömistä perustellaan usein maulla.



Mä en pahemmin välitä "normaalista" maaeläinten lihasta, ainoastaan kunnon (kallista) lihaa syö silloin tällöin mielellään, ja tietysti aina jonkun juhlan kunniaksi ihmisen lihaa :D

Kala maistuu kyllä meikäläiselle, siis isompien kalojen liha (ei tarvii syljeskellä ruotoja koko ajan). Söisin lohta joka päivä jos olisi varaa.
Nykyään pyrin syömään kevyemmin, meikäläisen aineenvaihdunta kun on sellainen että liian raskaasta ruuasta tulee helposti ähky olo ja tahtoo elonpaino nousta liikaa.
Tuo lohen päivittäinen syöminen olisi terveydellisesti puolusteltua meikäläisen (ja monen muun suomalaisen) kohdalla, saisin siitä siten tarvittavat Omega-3:set ja muut, mutta toisaalta taitavat nykyiset isot fisut olla sen verran myrkkyä täynnä, että joka päivä kalaa syömällä kuolisi varmaan 48-vuotiaana elohopeamyrkytykseen :) It's a lose/lose-situation.

Itselleni on loppupeleissä aivan sama söisinkö pelkästään "ei-eläin materiaalia" kunhan saisin kaikki tarvittavat sälät niistä elimistööni eikä tulisi kiusallisia puutosoireita / tauteja. Ei minulla mitään lihanhimoa sinänsä ole. Maitoa kyllä pitää saada litra joka päivä jääkylmänä, mutta se nyt sinänsä ei vahingoita eläimiä muuten kuin ehkä stressitasolla.
Avatar
#87 • • Taedium Guest


Kasvikset olisivat vaihtoehto, mutta lihan yms. syömistä perustellaan usein maulla.

No eipä siinä koko tekstissäsi ollut kovinkaan paljon eroja. Minusta näyttää siltä, että kykenemme elämään samalla pallolla vahingoittamatta toisiamme ruokatottumuksillamme. Ei ehkä sama ruokavalio, mutta eipä näy plus ja miinus napojen päät. (Tarkoitin vain, että esmes kun puhuin, että lihasta saa kaikki aminohapot kerralla, niin kasviksia joutuu yhdistelemään. Itse sanoit, että kyllä kasviksistakin saa ne protskut, kunhan yhdistelee. Ymmärtänemme toistemme kannan.)

Tuohon ylläolevaan quoteen joudun sen verran puuttumaan, että itselläni on lihansyönti maun takia on kyllä noussut. Silti suurin syy itselläni on se, että syön usein lennossa. Tiedän, ettei se ole terveellistä, mutta ei sitä joka päivä kerkeä istumaan alas. Liha täyttää nopeasti. Kaurapuuroa ei voi ottaa mukaan helposti. (Joka muuten on aivan nannaa.) Siksipä vaikka sämpylä, johon silpasee vaikkapa espanjalaisesta hevosesta siivun, on minulle erittäin kätevä ravinto niinä päivinä, kun pitää mennä.

Ehkä en ole syönyt hyviä kasvisruokia, mutta itse en keksi miten saisi kasviksista nopean, pienen ja kätevän sämpylän, joka vielä täyttäisi.

Ah. Niin tuohan olisi yksi argumentti tuohon viljelyyn ja eläinten tappamisiin, mitä tuolla niitä peltomyyriä laskettiin. Lihaa tarvitsee syödä niin paljon vähemmän, että se suhdeluku millä ne peltomyyrät kuoli pitäisi laskea ennemmin ravintoarvojen mukaan, eikä viljan ja lihan painon mukaan. Suhde-erot eivät välttämättä ole niin suuret, kuin tuossa näkyi. Kuitenkin uskon, että silti liha tappaa moninkertaisesti enemmän peltomyyriä, kuin kasvikset. En pidä tätä argumenttinani, vaikka se mieleeni tulikin. Teoria muiden joukossa.
Avatar
#88 • • Jokke Guest
Teksti-TV.stä blokattua:

Liharuoan välttäminen pidentää ikää

Ihmiset, jotka syövät lihaa niukasti
tai eivät lainkaan, elävät
tilastollisesti selvästi pitempään kuin
muut, kertoo saksalainen tutkimus.

DKFZ-syöpäinsituutti tarkkaili vuosina
1978 - 1999 lähes 2 000:ta ihmistä,
joiden ruokalista oli enimmilläänkin
vähälihainen.

Ryhmäläisten kuolleisuus oli vain 59
prosenttia Saksan keskikuolleisuuteen
verrattuna.

Silkka kasvissyönti ei kuitenkaan
osoittautunut tässä suhteessa parhaaksi
vaihtoehdoksi, vaan pienin kuolleisuus
oli hieman lihaa syövien joukossa.
Esa

Posts: 947

#89 • • Esa


Liharuoan välttäminen pidentää ikää



*Wuhuu..*

Jotain asiaakin:

Kävin äskettäin ekaa kertaa syömässä Hakaniemen Silvopleessa, kyseessä siis seisova pöytä -tyylinen kasvisravintola (18 e/kg, eli normi-lautasellinen n. 6-10e). Puolueeton arvostelu: Ihan himmeen hyvää safkaa, paras ruokapaikka stadissa missä on tullut käytyä. Suosittelen varauksetta (antivegetaristeillekin ;) ).
Avatar
#90 • • Jr Guest
Olis ihan kiva lukaista toi tutkimus, harmi vaan kun ei ole edes mitään nimiä paitsi toi dkfz maininta. Toi saksakin on yläasteen jäljiltä vähän heikolla hapella, ei muista kuin jotain haben sie etwas zu anzumelden... Varmasti tuossakin otannassa on ihan hirveä vaihtelu muidenkin elintapojen osalta. Luulis kuitenkin että kasvissyöjät pitää muutenkin kropastaan parempaa huolta kuin sen syömisen osalta.

Sisänsä ei kovin yllättävä tulos ottaen huomioon että kalorien rajoittaminen ravinnossa johtaa pitempään elinikään. Ovat muuten näköjään huomanneet kasviksien positiivisen vaikutuksen syöpätapauksiin Hiroshiman ja Nagasakin alueella Fat manin/Little Boyn jäljiltä. :eek:
Avatar
#91 • • sektori Guest
Ryvon DJ:

Maitoa kyllä pitää saada litra joka päivä jääkylmänä, mutta se nyt sinänsä ei vahingoita eläimiä muuten kuin ehkä stressitasolla.

että lehmä lypsäis sen pitää olla paksuna...ja lehmät teurastetaan siinä 4-5 vuoden iässä kun maitoa ei enää tule.
ne eläis kai about 20 vuotiaaksi. ja sitä maitoahan ei niille vasikoille tietenkään anneta, ne tapetaan heti tai sitte kasvatetaan niistä siitossonneja tai samanlaisia elämänsä raskaana vietäviä teiniäitejä kuin emonsakkin.

ei, en ole vegaani. en kyllä tajua miksi ?
Avatar
#92 • • Edited JussiS Guest


että lehmä lypsäis sen pitää olla paksuna...



Ehkä, jos puhut tyttöystävästäsi :)

Maitoa tuottavat nelijalkaiset ystävämme taas pystyvät siihen ihan ilmankin. Jonkunnäköistä totuuspohjaa voisi hankkia "tiedoilleen" ennen kun kirjoittaa...
Avatar
#93 • • Taedium Guest


että lehmä lypsäis sen pitää olla paksuna...[/B]

Originally posted by JZZ
Ehkä, jos puhut tyttöystävästäsi :)

Maitoa tuottavat nelijalkaiset ystävämme taas pystyvät siihen ihan ilmankin. Jonkunnäköistä totuuspohjaa voisi hankkia "tiedoilleen" ennen kun kirjoittaa...

Sopisko vaikka täältä?

Ajattelin vain, vaikka en vegaani olekkaan ja maitoa juon ja tulen juomaan. Se ompi hyv'a"a'.
Avatar
#94 • • phear Guest




Ehkä, jos puhut tyttöystävästäsi :)

Maitoa tuottavat nelijalkaiset ystävämme taas pystyvät siihen ihan ilmankin. Jonkunnäköistä totuuspohjaa voisi hankkia "tiedoilleen" ennen kun kirjoittaa...



Samoin kuin tyttöystäviemmekin, myös lehmien pitää maidontuotannon aloittaakseen synnyttää ipana. Sitten sitä lypsämistä voidaan jatkaa vaikka vuosikausia. Eli raskaana ei tosiaankaan tarvitse olla, mutta vähintään yksi raskaustuote on pitänyt sylkäistä.

Itse aiheeseen. En ole vegaani, sillä olen heikkoluonteinen. Lihaa olen kyennyt välttelemään, mutta maitotuotteista en pääse eroon millään. Rasvatonta maitoa menee litra päivässä ja jogurtit ja juustot päälle. Eikä tuo nyt niin kolkuttele omatuntoakaan, toisinaan vaan.

Tällaisen olen havainnut: Krapulat ei ole enää niin pahoja kun ei syö lihaa. En tiedä onko mitään perää, mutta näin on vaan empiirisesti todettu. :)
Avatar
#95 • • Edited sektori Guest
JZZ: jos en joka lausetta linkillä perustelekkaan ei se tarkota
että ne ois mutu juttua. eli taisit ite syyllistyä just siihen...
ja kyllähän sä tiedät etten puhunu sun äidistä tossa ;)
sitä paitti lemppasin sen luuskan :D
¡ Previous post about a year ago !
Avatar
#96 • • Miika Kuisma Guest
Tulipa mieleen hassu juttu.. Jos on vegetaristi ja luonnonsuojelija, niin siinähän on selkeä ristiriita. Miksi syödä jotain mitä suojelee? Jos haluaa suojella luontoa niin pitäisi syödä ainoastaan eläimiä joiden ravinto on pääasiassa kasvikset, eikös vaan? Eihän lastensuojeluviranomaisetkaan syö lapsia? ha-ha-ha :scared:
Avatar
#97 • • SnoXn Guest

Tulipa mieleen hassu juttu.. Jos on vegetaristi ja luonnonsuojelija, niin siinähän on selkeä ristiriita. Miksi syödä jotain mitä suojelee? Jos haluaa suojella luontoa niin pitäisi syödä ainoastaan eläimiä joiden ravinto on pääasiassa kasvikset, eikös vaan? Eihän lastensuojeluviranomaisetkaan syö lapsia? ha-ha-ha :scared:


no tulipa mieleen.. :D
Avatar
#98 • • mekaanikko Guest

Tulipa mieleen hassu juttu.. Jos on vegetaristi ja luonnonsuojelija, niin siinähän on selkeä ristiriita. Miksi syödä jotain mitä suojelee? Jos haluaa suojella luontoa niin pitäisi syödä ainoastaan eläimiä joiden ravinto on pääasiassa kasvikset, eikös vaan? Eihän lastensuojeluviranomaisetkaan syö lapsia? ha-ha-ha :scared:



Ha ha, jäbä on kyl sit meezessä ihan kyybenillä. Siis vitsi miten oivaltavaa.

Eiks eläimet kuulu luontoon? Entäs kuinkas paljon tekemistä jollain tehoviljellyllä vihannespellolla on luonnon kanssa.
Avatar
#99 • • SnoXn Guest

Entäs kuinkas paljon tekemistä jollain tehoviljellyllä vihannespellolla on luonnon kanssa.



Jos aletaan oikein syvälliseksi niin tehoviljellyt vihannespellot tai vaikkapa suurkaupungit ovat aivan yhtä paljon luontoa kuin aarniometsä-alueetkin, vaikka ihminen (yksi laji muiden joukossa) onkin muokannut niitä omien tarpeidensa mukaisesti.
Avatar
#100 • • mekaanikko Guest

Jos aletaan oikein syvälliseksi niin tehoviljellyt vihannespellot tai vaikkapa suurkaupungit ovat aivan yhtä paljon luontoa kuin aarniometsä-alueetkin, vaikka ihminen (yksi laji muiden joukossa) onkin muokannut niitä omien tarpeidensa mukaisesti.



No mikä sitten ei ole luontoa? Eihän sana enää tarkoita mitään jos se ei rajaa mitään vaihtoehtoja ulkopuolelleen.