113 posts, 6 pages, 16,100 views
Kasvissyöjät saa helpommin pildee hippieukoilta ;)
Niin minäkin uskon. Siitä olen silti kuullut juttua jonain lähes kahtena kalana ja viitenä leipänä.
Jos joku soijaa pitää ratkaisuna ongelmiin, on hän tietämätön.
Aaa... Käsitit siis väärin. Just. No mä quottaan sen viikko-ohjelmaa edeltäneen lauseen. Jos se selventäisi:
maistuvimmat ja monipuolisimmat sekaravintoateriat viikko-ohjelmaan ja yksipuolistaa kasvisruokavalio.
Soija ei yksipuolisuutensakaan vuoksi voisi olla mikään pelastus. Eikä sitä kyllä nyt varmaankaan ruveta tuottamaan sellaisia määriä, että se olisi koko maailmaa kattava pelastus.No soijapapuhan olisi se "ihmelääke" jolla nälänhätä torjuttaisiin. Vaan kyllä minä valitsisin mieluummin ruokavalioksi:
Tuosta en löytänyt vielä sitä lähdettä, missä yhtä ainetta syömällä saa ne kahdeksan aminohappoa oikeissa suhteissa. Ehkä luin väärin. Mikä kasvi sisältää ne?
Missä näin seisoo? Vrt. http://www.vegaaniliitto.fi/ukk.html#28
Ihmiset tarvitsevat eri proteiineja ja hivenaineita ja vaikka mitä päivittäin. Mielellään oikeissa mittasuhteissa. Lihassa (kala, sika, kana, lehmä... whatever) on ne tärkeimmät kahdeksan aminohappoa (mistä proteiinit koostuu) oikeissa mittasuhteissa. Muistaakseni tarvitsemamme määrä on normaalilla aikuisella noin 28g/vrk mitä sitä lihaa tulisi syödä. Kaikki sen yli voidaan korvata kasviksilla. Tai sitten voidaan jättää se liha ja syödä naurettavia määriä kasviksia.
En ihan noin laske. Aika pitkälle pidän, että hämähäkit ja muut poistan elävänä kämpästäni, jos mahdollista. En tunne kyllä mielipahaa, jos joudun tappamaan kärpäsen, kun en jaksa elävänä metsästää. Tappaminen siinä tilanteessa on minulle helpompaa, kuin henkiin jättäminen. Muuten aika pitkälle pidän kyllä kaikkia elämänmuotoja suurinpiirtein samanarvoisina.
Taitavasti saatu sanat "makunautinto" ja "tehotuotantoeläin" samaan lauseeseen. Itse en osaisi. Luulin, että tehokasvatettu maistuu samalle, kun tuo kedolla kirmaava lehmä. Olin väärässä.
Vegaani ja vegetaristi on ihan eri asia. Vegetarismi ja sekasyönti (lihansyöjiä ei varmaan ihmisissä olekkaan.) on ihan järkeviä vaihtoehtoja. Ääripäät eivät enää ole terveellisiä imo. Pelkällä lihalla ei elä, eikä pelkkien kasvisten syöntikään ole mikään fiksu juttu. Fanaattiset lihansyöjät taistelee fanaattisia vegaaneja vastaan. Sama kun taistelisi, kumpi on tärkeämpi vedessä: Vety vai happi?
Kasvikset olisivat vaihtoehto, mutta lihan yms. syömistä perustellaan usein maulla.
No eipä siinä koko tekstissäsi ollut kovinkaan paljon eroja. Minusta näyttää siltä, että kykenemme elämään samalla pallolla vahingoittamatta toisiamme ruokatottumuksillamme. Ei ehkä sama ruokavalio, mutta eipä näy plus ja miinus napojen päät. (Tarkoitin vain, että esmes kun puhuin, että lihasta saa kaikki aminohapot kerralla, niin kasviksia joutuu yhdistelemään. Itse sanoit, että kyllä kasviksistakin saa ne protskut, kunhan yhdistelee. Ymmärtänemme toistemme kannan.)
Kasvikset olisivat vaihtoehto, mutta lihan yms. syömistä perustellaan usein maulla.
Liharuoan välttäminen pidentää ikää
että lehmä lypsäis sen pitää olla paksuna...
Sopisko vaikka täältä?
että lehmä lypsäis sen pitää olla paksuna...[/B]
Originally posted by JZZ
Ehkä, jos puhut tyttöystävästäsi :)
Maitoa tuottavat nelijalkaiset ystävämme taas pystyvät siihen ihan ilmankin. Jonkunnäköistä totuuspohjaa voisi hankkia "tiedoilleen" ennen kun kirjoittaa...
Ehkä, jos puhut tyttöystävästäsi :)
Maitoa tuottavat nelijalkaiset ystävämme taas pystyvät siihen ihan ilmankin. Jonkunnäköistä totuuspohjaa voisi hankkia "tiedoilleen" ennen kun kirjoittaa...
Tulipa mieleen hassu juttu.. Jos on vegetaristi ja luonnonsuojelija, niin siinähän on selkeä ristiriita. Miksi syödä jotain mitä suojelee? Jos haluaa suojella luontoa niin pitäisi syödä ainoastaan eläimiä joiden ravinto on pääasiassa kasvikset, eikös vaan? Eihän lastensuojeluviranomaisetkaan syö lapsia? ha-ha-ha :scared:
Tulipa mieleen hassu juttu.. Jos on vegetaristi ja luonnonsuojelija, niin siinähän on selkeä ristiriita. Miksi syödä jotain mitä suojelee? Jos haluaa suojella luontoa niin pitäisi syödä ainoastaan eläimiä joiden ravinto on pääasiassa kasvikset, eikös vaan? Eihän lastensuojeluviranomaisetkaan syö lapsia? ha-ha-ha :scared:
Entäs kuinkas paljon tekemistä jollain tehoviljellyllä vihannespellolla on luonnon kanssa.
Jos aletaan oikein syvälliseksi niin tehoviljellyt vihannespellot tai vaikkapa suurkaupungit ovat aivan yhtä paljon luontoa kuin aarniometsä-alueetkin, vaikka ihminen (yksi laji muiden joukossa) onkin muokannut niitä omien tarpeidensa mukaisesti.