Oman mielikuvani mukaan tuo luku olisi yläasteikäisten kohdalla jo jotain 20-35% kieppeillä?
Sehän oli nyt yläasteikäisten teinityttöjen mielestä "niin c00l" olla vege. ;)
Tästä tuli puhetta joidenkin teinivegeinä olleiden kanssa.
113 posts, 6 pages, 16,160 views
Oman mielikuvani mukaan tuo luku olisi yläasteikäisten kohdalla jo jotain 20-35% kieppeillä?
toi linkkihän nyt oli ihan vitsi, päätin linkkaa sen vain, koska se oli alkuperäis dokumentissa linkkinä.
en tunne tutkimustuloksia aiheesta, joka voi kuitenkin olla vähän laaja aihe tässä käsiteltäväksi. joka tapauksessa olettaisin sinunkin olevan tässä edes kanssani samaa mieltä että se tosiaan vähintäänkin ravistelee eliötasapainoa. vaikutukset jäänevät arvailujen varaan.
no siis haloo. jotain rajaa tossakin. mua on tosiaan varmasti helpoin syyttää [kuluttaja], jotta katseita ei tarvitse kääntää todellisen ongelman aiheuttajan suuntaan..
entäs jos maataloustukiaisia ohjattaisiin kohti ekologisempia ratkaisuja, esim. just luomutuotteiden tukemiseen, eli ei_luomutuotteita verotettaisiin enemmän,[tuottajaa, ei kuluttajaa] jolloin tuotantoportaan kannattaisi alkaa vakavasti harkitsemaan luomuviljelyyn panostamista.
ja sit vielä, honey, kenenköhän intressit on johtanut tilanteen tähän, et vain hyvinvoivissa länsimaissa on varaa tollaiseen eko-snobbailuun?
jos olet oikeasti sitä mieltä, että kasvissyöjät ovat yhtä syyllisiä eläinten tappamiseen kuin lihansyöjätkin, oletko yhtä mieltä siitä että maailma olisi parempi paikka jos kanan- ja sianlihan syönnistä luovuttaisiin ja syötäisiin pelkkää nautaa jolloin kuolleiden eläinten määrä saataisiin pysymään minimaalisena?
en ole varma pidänkö kuolleitten eläimien määrän minimointia kovinkaan korkealla arvomaailmassani.
Ihmiset tarvitsevat eri proteiineja ja hivenaineita ja vaikka mitä päivittäin. Mielellään oikeissa mittasuhteissa. Lihassa (kala, sika, kana, lehmä... whatever) on ne tärkeimmät kahdeksan aminohappoa (mistä proteiinit koostuu) oikeissa mittasuhteissa. Muistaakseni tarvitsemamme määrä on normaalilla aikuisella noin 28g/vrk mitä sitä lihaa tulisi syödä. Kaikki sen yli voidaan korvata kasviksilla. Tai sitten voidaan jättää se liha ja syödä naurettavia määriä kasviksia. (Taisi olla, että 2kg munakoisoa sisältää juuri oikean määrän jotain aminohappoa, minkä saa siitä 28g lihaa.) Luvut voi olla pielessä tuossa. Tuo luku on varma, että lihassa on juuri kahdeksaa eri aminohappoa, joiden ainoa lähde oikeissa mittasuhteissa on juurikin liha.
Ps kaikki te jotka kuvittelette ettei kasvisruuasta tule täyteen
Ja liika masturbointi kuuroksi.
Liika lihansyönti muuten tekee aggressiiviseksi ;)
Löysimme lähinaapuristamme omakotitaloon tehdyn ravintolan. Ravintolan omistaja valmistaa ruokansa pääsääntöisesti ympäristöstä hankkimista aineksista. Lehmät laitumelta ja siat viereisen teurastamon karsinasta. Kalaan en koske, sillä katkaravut ja muut merenelävät ovat siitä viereisestä merestä. Ja Irlannin merihän taitaa tällä hetkellä olla kaikkein saastunein meri.
Sitä paitsi juuri tätä kirjoittaessa imailemani savustettu hirvi on sangen maukasta.
Niin minäkin ennen. Nyt kun on suoraan teurastamolta syönyt luokan AA+ lihaa, niin mäkkiin en astuisi jalallanikaan. Aivan sama, vaikka se teurastamo kiskoisi tuplahintaa muuhun lihaan nähden. Vaan on kumminkin halvempaa kun jostain Tescosta tai Sparista ostettu "laatuliha".
kaltaiseni ihmiset on se syy miksi mäkki pärjää ja kanat asuu liian pienissä kopeissa ja lehmille syötetään toisia lehmiä
En ihan noin laske. Aika pitkälle pidän, että hämähäkit ja muut poistan elävänä kämpästäni, jos mahdollista. En tunne kyllä mielipahaa, jos joudun tappamaan kärpäsen, kun en jaksa elävänä metsästää. Tappaminen siinä tilanteessa on minulle helpompaa, kuin henkiin jättäminen. Muuten aika pitkälle pidän kyllä kaikkia elämänmuotoja suurinpiirtein samanarvoisina. Oli kyseessä sitten ihminen tai vaikkapa kulkukoira. Moni ihminen on vaan itse käyttäytymisellään asettanut itsensä minun silmissäni "arvottomammaksi", kuin moni eläin. Ja moni eläin on ihmisen takia kasvanut "arvottomaksi". Esmes koiran omistamiseen kun ei tarvita samanlaisia testejä, kuin esmes auton ajamiseen. (Erään :003: ei tarvi kommentoida, että mikä minä sitten kuvittelen olevani. En pidä itseänikään montaakaan eläintä ylempänä tai arvokkaampana. Päinvastoin.)
kaikkien tuntevien lajien intressit ovat samanarvoisia.
Taitavasti saatu sanat "makunautinto" ja "tehotuotantoeläin" samaan lauseeseen. Itse en osaisi. Luulin, että tehokasvatettu maistuu samalle, kun tuo kedolla kirmaava lehmä. Olin väärässä.
makunautinto merkitsee vähemmän kuin tehotuotantoeläimen
:confused: Hä?
eivät voi syödä lihaa lainkaan tai voivat syödä sitä vain hyvin pieniä määriä?
Kun ihmisiä on pelastunut esmes autiomaasta, niin heille ei saa missään nimessä antaa vettä. Ei pysy sisällä ja okse kuivattaa elimistöä enemmän. Tarkoitatko, että he ovat yliherkkiä vedelle?
esim oma vatsani ei ole enää vuosiin kestänyt lihaa edes pienissä määrissä,
:p 100% jääkarhuista on tarkoitettu elämään pohjoisnavalla. Niitä löytyy silti eläintarhoista.
Veikkaisin että täysin tai pääosin kasvisruokavaliolla maailman ihmisistä ois ainakin viidennes,
Viime lauantaina Killarneyssa sellanen kalaravintola kun Foley's tarjosi paitsi kalaa, myös lihaa. Ei tehnyt kalaa mieli, joten otin heidän sisäfileensä blue-steakina. Oh, kun oli hyvää. Ja riittävän raaka sisältä, että lihasnesteet oli vielä nestettä. Noin kolme milliä oli kypsentynyttä (korventunutta) lihaa reunoilla ja loput raakaa tai lähes raakaa. Jesh. Ja noin tuuman paksunen piffi. Oli vaikeuksia miettiä oliko erittäin hyvä kastike siinä lisäämässä makunautintoa vai pilaamassa lihan makua.
koskas oot viimeksi pannut suuhusi puoliraan palan sisäfilettä [naudan].
Eräs savolainen duunikaveri on pitänyt omaa empiiristä tutkimustaan aiheesta ja tullut tulokseen, että lähes kaikki Kehä III ulkopuolella asuvat syövät pullat rusinoilla ja _kaikki_ Kehä III sisäpuolella syövät rusinoilla. Valitettavasti itsekin tipuin helposti omaan kategoriaani.
tutkimuksia "rusinat pullasta" -periaatteella.
Käärme maistuu kanalle ja koiraa varten olen harkinnut Kiinanmatkaa. Strutsi muuten maistuu aika paljon lehmälle.
käärmettä tai koiraa,
Originally posted by Taedium
Ma - Soijanakkeja / Ti - Soijapihvi / Ke - Tofumureke / To - Tofukeitto / Pe - Soijakastike / La - Tofupihvi / Su - Currytofu. [/i]
Melkoista yleistystä. Syötkö itse kanaa eri muodoissa
joka päivä? Kaikki kasvissyöjät eivät edes pidä koko soijasta.
Olisin mielelläni toivottanut vegaaniseen joulupöytäämme kaikki lihansyöjät ystävällisesti, pätkääkään valistamatta tai kauppaamatta ruokavalioita. Oli meinaan herkkuruokia ;)
Vegaani ja vegetaristi on ihan eri asia. Vegetarismi ja sekasyönti (lihansyöjiä ei varmaan ihmisissä olekkaan.) on ihan järkeviä vaihtoehtoja. Ääripäät eivät enää ole terveellisiä imo.
Nimenomaan imo, tai siis iyo. Vegaanius lienee terveellisintä mitä keholle voi tehdä, imo. Itse en ole vegaani, mutta taipuvainen ostamaan ruokakaupasta vegaanista ja luomua. Tuntemani vegaanit ovat terveyden perikuvia, mitä nyt eivät alkoholia kestä elimistön tottuessa terveelliseen ja helppoon ravintoon ilman tarpeettomia kuona-aineita..
Tämä koko thread on mielestäni täynnä asiavirheita ja kiihkoiluun taipuvaista kannanottoa puoleen ja toiseen. En nyt kuitenkaan jaksa alkaa quotaan jokaista kohtaa mitä tahtoisin kommentoida. Ja kumma juttu myös, että kasvissyöjät harvoin tuomitsevat sekaravinnonsyöjiä, kun taas toisinpäin tätä tuntuu tapahtuvan.
Kasvissyöntihän jos maitotuotetteita käyttää ei lopeta lehmien teurastusta missään nimessä, lehmän kun pitää poikia jatkuvasti jotta maidontuotanto pysyy yllä, kanamunista puhumattakaan. Eli vain vegaani tekee pesäeroa lihaaneihin tässä asiassa.
100% kasvisruuat ovat maistuvia, lihottavia ja täysin ravinnetarpeen täyttäviä. Ainostaan B12-vitamiini on vaikea vegaanille saada kasvisperäisenä.
Kuitenkin linkkejä vaaditte, niin http://www.vegaaniliitto.fi/ukk.html on hyvä paikka aloittaa puolueellisesta lähteestä ;)
Vähän irrallisia lauseita tuli tähän nakeltua väsyneenä.
Taedium:
Kun ihmisiä on pelastunut esmes autiomaasta, niin heille ei saa missään nimessä antaa vettä. Ei pysy sisällä ja okse kuivattaa elimistöä enemmän. Tarkoitatko, että he ovat yliherkkiä vedelle?
Ja itselläni on opeteltu laktoosi-intoleranssi. Intissä kun maidonjuonti oli vähän niin ja näin olosuhteiden pakosta ja 9kk ilmeisesti riitti, että vatsani bakteerikanta muuttui.
Ihmiset tarvitsevat eri proteiineja ja hivenaineita ja vaikka mitä päivittäin. Mielellään oikeissa mittasuhteissa. Lihassa (kala, sika, kana, lehmä... whatever) on ne tärkeimmät kahdeksan aminohappoa (mistä proteiinit koostuu) oikeissa mittasuhteissa. Muistaakseni tarvitsemamme määrä on normaalilla aikuisella noin 28g/vrk mitä sitä lihaa tulisi syödä. Kaikki sen yli voidaan korvata kasviksilla. Tai sitten voidaan jättää se liha ja syödä naurettavia määriä kasviksia. (Taisi olla, että 2kg munakoisoa sisältää juuri oikean määrän jotain aminohappoa, minkä saa siitä 28g lihaa.) Luvut voi olla pielessä tuossa. Tuo luku on varma, että lihassa on juuri kahdeksaa eri aminohappoa, joiden ainoa lähde oikeissa mittasuhteissa on juurikin liha.
Vaan missä menee raja? Jos perunaan laittaa turskan geeniä, että kestää kylmää, niin missä vaiheessa peruna on niin turska, ettei perunaa voi vegaani syödä?
Kala-allergikot tiedän, mutta voiko joku olla esmes sialle allerginen?
100% jääkarhuista on tarkoitettu elämään pohjoisnavalla.
Vegaani ja vegetaristi on ihan eri asia. Vegetarismi ja sekasyönti (lihansyöjiä ei varmaan ihmisissä olekkaan.) on ihan järkeviä vaihtoehtoja.
Minä pidän ihmisen luonnollisena kehityksenä sitä, että asumme taloissa ja syömme ruokailuvälineillä. Eläimille se ei sovi.
(lihansyöjiä ei varmaan ihmisissä olekkaan.)
Suosittelenkin seuraavanlaista: ensi viikolla pidämme kaikki ruokapäiväkirjaa. Sitten laskemme, kuinka paljon mitäkin aineita saamme, ja lopuksi mietimme miten voisimme parantaa asiaa.
Mä tiedän ainakin etten saa kalsiumia tarpeeksi ja b-vitamiininsaantiakin voisi lisätä...sokereita tulee sitten varmaan liikaakin.
Onhan noita monia joissa lihaa ei suositella syötävän ainakaan suuria määriä. Esim. jotkut ruoansulatushäiriöt, kihti, sydän- ja verisuonitaudit tavallaan...
Kanaa ei pidetä pelastuksena nälänhätään, kuten soijaa pidetään. Jos nälänhätä pelastetaan soijalla, niin soijasta tehdään soijaruokia.
Melkoista yleistystä. Syötkö itse kanaa eri muodoissa
joka päivä?
Pyrin quottaamaan mahd. pienen pätkän tekstistä. Jotta tulee se pointti selville, että mitä kohtaa tarkoitan tekstissä. Itse henkilökohtaisesti vihaan tyyliä, jolla quotataan koko h****n palsta ja sinne alle yhden rivin kommentti. </ot>
quotannut koko virkkeen, etkä vain irrottanut yhtä lausetta
Mielellään. Jos minulla on näin paljon virheitä päässäni ja kuvittelen ne faktoiksi, niin mielelläni oikaisun luen. Et näköjään ole nimittäin ainoa, joka näkee tekstissäni virheitä. (Eikä ole eka kerta kun minua oikaiset.) Tarkasti kun en muista kuin sen, että oikeat 8 aminohappoa oikeissa suhteissa on vain lihassa.
Tarskan postauksessa oli kyllä niin paljon asiavirheitä, että meinas itku tulla. Voin oikaista joskus
Tuleekin kysymys syökö elääkseen vai elääkö syödäkseen. Itse syön nykyään melko terveellisesti. Asun paikassa, jossa minun on halvempaa ja helpompaa ostaa suoraan teurastamolta liha ja siinä samassa vihannekset ja kasvikset suoraan siitä kasvimaasta, kuin ajaa 8km lähimpään kylään, jossa on sitten lähin kauppa. Jos jättäisin lihan, joutuisin lukemaan tarkasti mitä tarvitsee. En halua lähteä siihen. Vaikka ihan joka päivä ei lihaa tulekkaan syötyä (eikä ihan joka päivä muista muutenkaan syödä.) niin se on kumminkin helpoin lähde tarvitsemilleni proteiineille.
Empiiristen havaintojeni mukaan vegaaneille suurimpia vaikeuksia tuottaa B12-vitamiini
Nykypäivän pelastus. Pilleri joka vaivaan. Demolition Manin Taco Bellissä voisi olla kiva ruokailla.
(jota voi syödä suoraan purkista)
Joo, ne lehtijutut tais olla, että kala-allergikot voi saada sit perunastakin oireita tms. Ja nostettiin niissä jotain eettisiä ongelmia myös. Koitan keltaisen lehdistön arkistoista kaivaa jotain.
Jos sä löydät oikeasti vegaanin joka pohtii tällaisia ongelmia niin hyvää päivää vaan sinnekin.
Kokeilin. Ja kyllä. Näköjään on. Allergy + Beef hakusanoilla löytyi. 0.3% ihmisistä näköjään siitä kärsii. Aika paljon, vajaa 20 miljoonaa ihmistä maailmassa. Tämä oli mielenkiintoinen artikkeli.
googlettaa esimerkiksi hakusanoilla "allergy to meat", "allergy to beef"
Ei "kuka", vaan "mikä". Kehitys. (On muuten mielenkiintoisia elukoita. 30min riittää, että jääkarhu voi syödä 10% omasta painostaan lihaa.)
Kukakohan ne on tarkoittanut siellä elämään? Mä luulin että sä olet ateisti.
No sitten varmaan selvennät, miksi vegaaniliittokin tekee pesäeron vegaanien ja vegetaristien välille.
Toi nyt on ihan bullshittia.
Tää ois muuten hauska juttu. Ehkäpä tosta sais selville myös sen, miksi sixpack on vaihtunut onepackiksi. :D
Mulla ei puutostiloja pitäisi olla, koska syön tosi monipuolisesti melkeinpä kaikkiea. Tosin en käytä maitotuotteita kovin paljoa, joten kalsiumia voisin varmaan saada enemmänkin.
Kanaa ei pidetä pelastuksena nälänhätään, kuten soijaa pidetään. Jos nälänhätä pelastetaan soijalla, niin soijasta tehdään soijaruokia.
Tarkasti kun en muista kuin sen, että oikeat 8 aminohappoa oikeissa suhteissa on vain lihassa.