Originally posted by xybo
Kuten olemme vuosikymmenien aikana huomanneet seuraava
sukuppolvi on aina edellistä tehokkaampi ja fiksumpi.
Ei noin voi kärjistää.
Millä tavoin nykyajan sukupolvi olisi fiksumpi tai tehokkaampi verrattuna esim. sadan vuoden takaisiin suomalaisiin? Tänä päivänä duunari voi kyllä korjata vaikka 12-15h päivässä tietokoneohjelmista (pääosin vain softafirmojen ahneudesta ja typeryydestä) johtuvia tuhoja, tai tehdä paperitöitä toimistossa 12h päivässä, mutta ei se tämän päivän ihmisestä fiksumpaa tee.
Kaikenlaista nippelitietoa on ehkä enemmän, mutta kuinka moni tämänkin foorumin lukijoista osaisi löytää vettä aavikolla vain seuraamalla ympäristöään, tai tietäisi mitä viidakossa kannattaa suuhunsa laittaa ja mitä ei? En minä ainakaan, enkä usko että moni muukaan. Samoin kuin aavikon tai viidakon asukki ei tietäisi mitä tehdä tietokoneella tai GPS-paikantimella.
Tiedot ja taidot ovat suoraan riippuvaisia elin- ja kasvuympäristöstä, niitä ei voi laittaa keskenään paremmuusjärjestykseen.
Olen itse miettinyt kuinka kauan jaksaisin esim. juuri sadan vuoden takaista suomalaista maataloustyökulttuuria (venäjän pelto-orjuudesta puhumattakaan!)? 12-14h päivässä hiki virraten pellolla joka päivä jaksaisi ehkä raataa pari kuukautta, mutta puolikin vuotta sitä samaa... =tappoa.
Tulevaisuudessa ihmiset kauhistelevat samalla tavalla tämän päivän naurettavaa työkulttuuria. Ihminen olettaa aina elävänsä ihmiskunnan parasta ja edistyksellisintä aikaa.