Maalisvaalit

469 posts, 24 pages, 98,804 views

#161 • • Taedium Guest

Äänestänyt, sivistänyt itseäni, miettinyt vaihtoehtoisia ratkaisuja, kirjoitellut mielipidekirjoituksia ja palautteita esim. poliittista tv-ohjelmista.

Tämän halusinkin kuulla. Se, että pelkästään sivistää itseään ja miettii vaihtoehtoisia ratkaisuja ei sinällään ole kunnioitettavaa tällä saralla, imo, mutta kun sen yhdistää äänestämiseen ja mielipidekirjoittamiseen, niin kunnioitus mielipiteitäsi kohtaan nousi. (Vaikkakin ovat aatteeltaan eriäviä minun mielipiteiden kanssa.) Ja nuo palautteet esmes poliittisista ohjelmista vielä lisää.

mahdollisuus yrittää lobata meitä 10 kertaa vaikutusvaltaisempia maita, joille Suomi on suhteellisen merkityksetön valtio. Järjetöntä.

Vaan tästä lienemme samaa mieltä. Suomi on nurkassa ja turha noin sotilaallisen tuen kannalta. NATO:lle olisimme vain lisävara kun tarvitaan tykinruokaa.
#162 • • jUSSi Guest

Tämän halusinkin kuulla. Se, että pelkästään sivistää itseään ja miettii vaihtoehtoisia ratkaisuja ei sinällään ole kunnioitettavaa tällä saralla, imo, mutta kun sen yhdistää äänestämiseen ja mielipidekirjoittamiseen, niin kunnioitus mielipiteitäsi kohtaan nousi. (Vaikkakin ovat aatteeltaan eriäviä minun mielipiteiden kanssa.) Ja nuo palautteet esmes poliittisista ohjelmista vielä lisää.

harmi vaan, että valtavirran lehtiin noita kirjoituksia ei pahemmin ole otettu. Muutama hassu on joskus julkaistu Länsiväylässä (iso jee!) ja nuo palautteet eivät ole tuottaneet vastauksia kyseisiltä henkilöiltä (esim. Päivätissi).
#163 • • Sampsa Guest
by jUSSi: "Eli kärjistäen puolueettomuus uhrataan sen takia, että saataisiin mahdollisuus yrittää lobata meitä 10 kertaa vaikutusvaltaisempia maita, joille Suomi on suhteellisen merkityksetön valtio. Järjetöntä. Minä haluan nähdä niitä konkreettisia etuja.

En kiellä, etteikö sitä voisi noinkin pukea.

Pienikin selviää, jos on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. NATO on ehkä yksi tällainen oikea paikka lisää. Jos Venäjä ei ota liikaa neniinsä, niin Idän ja Lännen välikäsi ei ole mikään huono posti. Luepa esimerkiksi nuo Hesarin jutut, niin huomaat mistä kaikesta on samassa yhteydessä keskusteltu.

Paavo venäjällä (1.3.2002):
http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20020301KO6

Selvitellään hiekkalaatikoita (6.6.2002):
http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20020606KO18

"Ei ajankohtaista" (30.9.2002):
http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20020930KO1
#164 • • jUSSi Guest

Pienikin selviää, jos on oikeassa paikassa oikeaan aikaan. NATO on ehkä yksi tällainen oikea paikka lisää. Jos Venäjä ei ota liikaa neniinsä, niin Idän ja Lännen välikäsi ei ole mikään huono posti. Luepa esimerkiksi nuo Hesarin jutut, niin huomaat mistä kaikesta on samassa yhteydessä keskusteltu.

Paavo venäjällä (1.3.2002):
http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20020301KO6

Selvitellään hiekkalaatikoita (6.6.2002):
http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20020606KO18

"Ei ajankohtaista" (30.9.2002):
http://www.helsinginsanomat.fi/arkisto/juttu.asp?id=20020930KO1

Jep jep, onhan asiaa puitu, mutta minun mielipiteeni on se, että Suomi voi säilyttää asemansa ja vaikutusvaltansa ilman Natoa. Ja pelkkä oman vaikutusvallan lisääminen ei minusta ole peruste liittyä sotilasliittoon, jossa on potentiaalinen vaara joutua osallistumaan sotiin/konflikteihin, jotka eivät suoranaisesti kosketa meitä.

siirretään tämäkin keskustelu tuonne Hyvä vai Paha USA? -topikkiin.
#165 • • Sampsa Guest
by jUSSi: "harmi vaan, että valtavirran lehtiin noita kirjoituksia ei pahemmin ole otettu. Muutama hassu on joskus julkaistu Länsiväylässä (iso jee!) ja nuo palautteet eivät ole tuottaneet vastauksia kyseisiltä henkilöiltä (esim. Päivätissi). "

Lues pari Heikki Luostarisen kirjaa. Ne käsittelee pääasiassa yritys- ja sotaviestintää, mutta soveltuvat "oikein luettuna" ihan yhtä hyvin omien mielipiteiden läpisaantiin.

Ensimakua:
http://www.helsinginsanomat.fi/uutisarkisto/19970910/kult/970910ku05.html
#166 • • Sampsa Guest
by jUSSi: siirretään tämäkin keskustelu tuonne Hyvä vai Paha USA? -topikkiin.

En näe mitään syytä niin kauan, kun puhutaan politiikan vaikutusmekanismeista yleisemmin. Mua ei juuri kiinnosta USA:n sättiminen, eli NATO-keskustelu itse NATO:sta. Mutta keskustelu menetelmistä kiinnostaa.

Mutta taitaa olla tuokin jo loppuunkoluttu juttu.
#167 • • kuilu Guest
Huhuu, taas ois privaa tarjolla Trskan päätyyn... Et pidetää ne postit vastaanottavina, ettei tarvi täällä huhuilla! Tai olee julkinen eläin...

- huhymiöhu -
#168 • • jUSSi Guest
Niin, tuosta yrittäjä/duunari ja kokoomus/vasemmisto vastakkainasettelusta sen verran, että yrittäjät ovat mielestäni tärkeitä Suomelle ja Kokoomuksessa pelottaa se, että he ajavat ns. "Vapaan Kaupan" doktriinia, jota esim. USA ajaa hyvin vahvasti kaikkialla maailmassa. Se ei vain ole niin auvoisa asia kuin annetaan ymmärtää ja se palvelee vain Suurta Pääomaa.

muutama artikkeli aiheesta:

http://zena.secureforum.com/Znet/zmag/zarticle.cfm?Url=/articles/march02herman.htm
http://zena.secureforum.com/Znet/zmag/articles/may97chomsky.html
http://zena.secureforum.com/Znet/zmag/articles/nov97chomsky.htm
#169 • • Sampsa Guest
Ensimmäinen pointti jutussa on IPR:ien pahuus. Jollei t&k saa rahaa, ei ole kehitystä. Vai kuinkas muuten tutkimus pitäisi järjestää? Lääkkeiden kehittäminen ei ole mikään pikkujuttu puhumattakaan testauksesta ja oikeudellisista vastuista.

Loppu olikin niin huonosti jäsenneltyä paatosta, ettei siitä saanut hakemallakaan mitään selvää. "free trade" on kuitenkin ilmeisesti pahasta. Ei vapaakaupasta pitäisi olla niin paljoa asiaa, jottei saisi tiiviimmin esitettyä.
#170 • • Edited Vet-this Guest

No miksi ihmeessä tämä Sateentekijä Linfors ei raportoinut asiasta eteenpäin? Kuinka hän saattoi sulattaa moisten oikeistolaisten kapitalisti-sikojen katalat juonet, jotka Suomalainen työläinen maksaisi?

[/b]

Miten sä voit sanoa, että "Miksi Sateentekijä Lindfors ei raportoinut asiasta eteenpäin?" Mistä sä tiedät paljonko se raportoi. Kyllä se kuule raportoi siitä omalle ammattiliitolleen ja tovereille Vasemmistoliitossa. Eihän kukaan ole oraakkeli, mutta hiuksia nostattavaa ja aika riskaabelia tuo Soneran kasvu-strategia oli. Lue vaikka oikeuskanslerin soneraselvitys. Siinä kysyttiin kysymys "Oletko keskustellut virallisesti tai epävirallisesti soneran blaah blaah blaah" Siitä noi kaikki keskustelut, mielipiteet, äänestykset ja päätökset on luettavissa.

Politiikka toimii niiin, että ministeriöllä ja ko. ministerillä on suhteellisen paljonkin valtaa "pikkuasioissa" Olisihan "Ode" Osmo Soininvaarakin saanut yksin määritellä mitkä aineet kuuluu STM:n huumausainelistalle, joka taas liittyy oleellisesti rikoslakiin.

"... ja nämä ovat asioita joita ministeri Soininvaara ei yksin päätä" - [Joku kristillisten vauhko kansanedustaja]

Ode: "... Arvoisa puhemies, tarkistin asian vielä kertaalleen ja itse asiassa kyllä tämä asia kuuluisi minun päätäntävaltaani. Sitä en ymmärrä miksi, eikä se minun mielestäni niin pitäisi olla, mutta tämä asia on asioista vastaavan Sosiaali- ja terveysministeriön ministerin päätäntävallassa" - vapaa lainaus Osmo Soininvaaran vastauksesta

Tämä on mielestäni täysin oikea ideologia; mielestäni valtion omistajana tulee antaa yrityksilleen työrauha ja antaa heidän - ainakin tiettyyn rajaan asti, päättää omista liiketoimistaan.

Niin, kuten sanoin: Tämähän on oikeistolaista ideologiaa. "Markkinat tietää" Ikävä kyllä, ei ole omassa mitään omnipotenttia nimeltään "markkinavoimat". Markkinavoimien takana on ihmisiä jotka niitä päätöksiä tekevät. Ihmiset tekevät virheistä. Isoista virheistä on kannettava vastuu, eikä piilouduttava muiden selän taakse.

Kannattaa kuitenkin muistaa se, että valtio luottaa tälläisissä asioissa yhtiöön, eli jos yhtiössä sanotaan homman olevan jees ja hallinnassa, niin valtion on tuohon sanomaan luotettava. Näin kävi tässäkin; Sonera kusetti, valtio meni halpaan ja sattui katastrofi.

Mikä vitun valtio? :D Ota nyt jätkä selvää perusasioista ennen kun tuut heittelemään tollasia "valtio luottaa". Ei ole olemassa myöskään mitään mystistä "valtiota" joka luottaa. Hallituksen valta on jaettu eri ministereille. Asiat on jaettu 2 kategoriaan: Niihin joista ko. ministeri päättää itse ja asioihin joista päättää joko ministerivaliokunta tai koko hallitus.

Niin kauan kuin politiikka noudattaa hallitusohjelmaa, on ministerillä todella paljon valtaa omiin asiohin eikä hallitusohjelman mukaisista asioista yleensä hallituksessa äänestellä. [Koskinen: Uusi järjestyslaki on hallitusohjelman mukainen. Kaikki muut: Jaaha, selvä. Ei muuta kun eduskunnan hyväksyttäväksi sitten] <-- karrikoitu esimerkki järjestyslain "siunaamisesta"

Harmi vaan, että hallitusohjelma tuntuu joskus vähän samanlaiselta opukselta kuin raamattu; ei ole tärkeää mitä siinä lukee. Paljon tärkeämpää on se, miten se tulkitaan.

Sä voit uskotella itelles ihan mitä haluut, mut älä tule tollasta skeidaa heittämään mulle, joka oon ollut politiikassa varmaan vähän kauemman mukana kun sä. Mulla on sentään jonkinlaista faktatietoa siitä miten asioista päätetään.

Sitä tosiasiaa sä et pysty kääntämään mitenkään ympäri, että jos joku kaupat siunasi se oli liikenneministeriö ja liikenneministeri [Sasi / O.P Heinonen]. Jos siunausta ei haettu, se oli Soneran vika, mutta oli ministerikin sillon aika pöhkö, jos ei paremmin ollut perillä oman ministeriön tontille kuuluvista asioista. Pihtiputaan mummokin seuras telkkaria sen verran, että tiesi UMTS-kaupoista.

Sekin oli aika ihmeellistä, että kaupoille haettiin jälkikäteen taloupoliittisen ministerivaliokunnan siunausta. Suvi-Anne ei tähän suostunut, joten en ymmärrä miten päätös voi olla kaikkien ministereiden yhteisvastuullinen moka?!? [En muista mahtoiko tal.pol.min.valiokunta asiaa hyväksyä jälkikäteenkään]

Tuon mittakaavan asia olisi pitänyt tuoda etukäteen talaouspolittisen ministerivaliokunnan hyväksyttäväksi. Jos ministerivaliokunta olisi asian hyväksynyt, olisi päätös ilman muuta ollut kaikkien yhteinen munaus.

Sasi sössi, sössi useaan kertaan ja sössi vielä pahasti.

Mä en muuten ymmärrä, että miksi sä politisoit koko homman tolla tavalla. Etkai tosissasi luule, että Sauli, Olli, Suvi ja muut tuolloisen hallituksen Kokoomus-ministerit punoivat koko juonen ja höynäyttivät yhdessä Relanderin kanssa kaikkia? Luuletko todellakin, että yhdelle puolueelle on keskittynyt niin mieletön määrä valtaa? Riisu ne punaiset lasisi, pliis! Ota huomioon, että kyseessä oli koko Suomen yrityshistorian kaikkien aikojen suurin investointi!

Luulet siis todella, että näin ei kysytty? Luuletko todella, että noin valtavaan investointiin annettiin lupa tosta noin vain? Väitän, että Sonera osasi hoitaa homman kotiin (=kusettaa taitavasti.)

Kuten sanoin, tuo oli ministeri Sasin moka. Ministeri Sasi on kokoomuksen ministeri. Liikenne- ja viestintäministeriön salkku jonka vastuulle Sonera yksin kuuluu, on ollut koko hallituskauden kokoomuksen kädessä.

Jokaisen ministerin tulee olla perillä oman ministeriönsä asioista ja asianmukaisesti tuoda merkittävät päätökset hallituksen käsiteltäväksi. Hallitus säätää kiljoona lakia ja tekee sentiljoona päätöstä neljän vuoden aikana. Homma ei toimi ilman hajauttamista. Hajauttaminen ei toimi, jos yhteisistä pelisäännöistä ei pidetä kiinni tai ministeri kämmäilee ja hutiloi (tai toteuttaa puritanistisesti ideologiaansa).

Virheistä tulee kantaa vastuu, eikä piiloutua hallituskumppaneiden selän taakse. Totta helvetissä demaritkin otti vastuun tosta. Totta hitossa koko hallitus otti vastuun tosta. Ai miksi? No siksi, että koko hallitus olisi muuten kaatunut keskustan epäluottamuslauseeseen.

Joo. Mitkä nämä "pari muuta kämmiä ovat"? Sitäpaitsi eikös ex-kultturiministeri Suvi Lindèn kantanut jo tuosta vastuun? Olet varmasti vitun onnellinen.

Porvarit on hyviä munaamaan ja huonoja kantamaan vastuuta. Kokoomuslaiset sössi ensin oman puolueensa talouden niin, että velkaa niillä oli silmät ja korvat täynnä. Noh, voihan sitä velkaa ottaa kun tietää, että suurpääoma ei koskaan päästäisi kokoomusta konkurssiin. Tietysti, sillon pitää myös totella "isännän" eli rahoittajan ääntä vähän herkemmällä korvalla.

Vantaalla kokoomus mm. "säästi" Teknisen toimen budjetista tilojen kunnossapidosta. Hyviä säästöjä oli. Niitä säästöjä muuten maksetaan vielä pitkään, kun korjataan homekouluja.

Porvoossa päätettiin pitää veroäyri alhaalla ja lykätä korjausinvestointeja. Halvaksi tuli jälleen kerran kokoomuksen politiikka.

Kuten sanoin "Porvari ei osaa ajatella kuin omaa napaansa, eikä sitäkään kovin pitkälle"
#171 • • Edited jUSSi Guest

Ensimmäinen pointti jutussa on IPR:ien pahuus. Jollei t&k saa rahaa, ei ole kehitystä. Vai kuinkas muuten tutkimus pitäisi järjestää? Lääkkeiden kehittäminen ei ole mikään pikkujuttu puhumattakaan testauksesta ja oikeudellisista vastuista.

Loppu olikin niin huonosti jäsenneltyä paatosta, ettei siitä saanut hakemallakaan mitään selvää. "free trade" on kuitenkin ilmeisesti pahasta. Ei vapaakaupasta pitäisi olla niin paljoa asiaa, jottei saisi tiiviimmin esitettyä.

Tartuit nyt hyvin pieneen osaan "vapaista markkinoista". Ja kyse on nimenomaan USA:n ajamasta "vapaasta kaupasta" joka on aika erikoinen termi sille, että Yhdysvaltalainen pääoma saa tehdä mitä huvittaa ja ilman rajoituksia. USA käyttää WTO:ta edistämään sääntojen purkamista (deregulation), jotta se voisi mahdollisimman pienillä rajoituksilla ostaa mitä vain mistä vain, välittämättä paikallisesta taloudesta tai mielipiteestä. WTO ajaa yrityksille riippumattomuutta demokraattisista prosesseista, jolloin paikallinen lainsäädäntö ei voi kontrolloida mitenkään markkinoita.

Tiedän että esim. Noam Chomsky on aika radikaali ajatuksissaan, mutta hänen kirjoituksiensa tarkoitus on tuoda valtavirran vastainen näkemys esille. Hänen kirjoituksensa eivät ole tuulesta temmattuja vaan hyvin perusteltuja ja hyvin faktapitoisia. Ne ovat yksi tapa tulkita saatavilla olevaa tietoa. Hän ei siis suostu nielemään ihan mitä tahansa ja tekee selväksi, että tulkinnalla on hyvin suuri merkitys siinä miten asiat ymmärretään.

Kokoomus ajaa samalla tavalla vapautta markkinoihin, mutta minä en vain usko täyskapitalistisen yhteiskunnan toimivuuteen. Äärikapitalismi, samoin kuin äärikommunismi, ovat molemmat ideologioita jotka eivät toimi. Kapitalismissa tämä on jo todistettu vuosisadan alussa 30-luvun suuren laman aikaan. Kapitalismissa on kausia, jolloin menee todella huonosti ja teollisuus ei ole selvinnyt ilman mittavaa valtion tukea. Suomessa viimeisin todella hyvä esimerkki on pankkikriisi. Ilman valtion tukea erittäin moni kansalainen ja yritys olisi menettänyt rahansa pankkien kaatuessa. Markkinatalous tarvitsee valtion tai jonkin muun instanssin ohjausta ja tukea. Kuinka Suomen markkinat ja teollisuus olisivat lamavuosina selvinneet ilman valtion aktiivista tukea ja ohjausta?
#172 • • Taedium Guest

Idän ja Lännen välikäsi

Kysymys kuuluukin: Haluammeko olla idän ja lännen välikäsi vai lännen portti itään?

mystistä "valtiota"

Emmekös me ole se valtio?

mulle, joka oon ollut politiikassa varmaan vähän kauemman mukana kun sä. Mulla on sentään jonkinlaista faktatietoa siitä miten asioista päätetään.

Kun joudutaan todistelemaan, että "mä tiiän paremmin ku sä, koska mä oon ammattilainen tällä saralla" tiputtaa mun silmissä uskottavuutta. Ammattilaisen ei tarvitse todistella omaa osaamistaan. (Imho) En väitä, ettetkö tietäisi. Joudun vain tämän kommentin takia lukemaan yhä suuremmalla kriittisyydellä viestisi.

Äärikapitalismi

Eikös tämä lähentele jo anarkiaa? Jokainen on vastuussa vain omasta nahastaan, eikä mitään rajoituksia kaupankäynnissä. Kaikki keinot sallittuja. Vaikka melko oikealla mielipiteeni ovat, eivät ne sentään noin ääripäähän yllä.
#173 • • jUSSi Guest

Eikös tämä lähentele jo anarkiaa? Jokainen on vastuussa vain omasta nahastaan, eikä mitään rajoituksia kaupankäynnissä. Kaikki keinot sallittuja. Vaikka melko oikealla mielipiteeni ovat, eivät ne sentään noin ääripäähän yllä.

Tähänhän kokoomus pyrkii. Vapaaseen markkinatalouteen ilman sitovia sääntöjä. Sivutuotteena romutetaan hyvinvointiyhteiskunta ja siirrytään ostelemaan kaiken maailman sairausvakuutuksia ja maksamaan koulutuksesta. Ei kiitos, ei minulle.
#174 • • Tapi T Guest

Miten sä voit sanoa, että "Miksi Sateentekijä Lindfors ei raportoinut asiasta eteenpäin?" Mistä sä tiedät paljonko se raportoi. Kyllä se kuule raportoi siitä omalle ammattiliitolleen ja tovereille Vasemmistoliitossa.

Niin, omalle ammattiliitolleen ja kavereilleen puolueen sisällä. Ilmaisiko hän myös mielipiteensä julkisesti, esim. jossain tiedotusvälineessä. Minä en muista kuulleeni.

Niin, kuten sanoin: Tämähän on oikeistolaista ideologiaa. "Markkinat tietää" Ikävä kyllä, ei ole omassa mitään omnipotenttia nimeltään "markkinavoimat". Markkinavoimien takana on ihmisiä jotka niitä päätöksiä tekevät. Ihmiset tekevät virheistä. Isoista virheistä on kannettava vastuu, eikä piilouduttava muiden selän taakse.

Sun mielestäs noiden yhtiöiden pitäis siis kulkea kiltisti valtion talutusnarussa, hyväksyttää kaikki päätöksensä eri ministeriöissä, suunnattoman byrokratian rattaissa?

Mä oon luullu, että päätökset tehdään ihmisten toimesta joka paikassa, myös noiden pahamaineisten markkinavoimien ulkopuolella. Eivätkö nämä ihmiset ole aivan yhtä erehtyväisiä kuin muutkin?

Mikä vitun valtio? :D Ota nyt jätkä selvää perusasioista ennen kun tuut heittelemään tollasia "valtio luottaa". Ei ole olemassa myöskään mitään mystistä "valtiota" joka luottaa. Hallituksen valta on jaettu eri ministereille. Asiat on jaettu 2 kategoriaan: Niihin joista ko. ministeri päättää itse ja asioihin joista päättää joko ministerivaliokunta tai koko hallitus.

Eivätkö nämä ministerit edusta erilaisissa päätöksentekoprosesseissa Suomen valtiota? Ts. eikö kunkin ministeriön kanta tiettyihin päätöksiin edusta samalla koko valtion kantaa, edellyttäen ettei päätös tarvitse koko hallituksen siunausta? Mun mielestä tällöin on varsin perusteltua sanoa "valtio luottaa". Vai olenko taas väärässä?

Sitä tosiasiaa sä et pysty kääntämään mitenkään ympäri, että jos joku kaupat siunasi se oli liikenneministeriö ja liikenneministeri [Sasi / O.P Heinonen]. Jos siunausta ei haettu, se oli Soneran vika, mutta oli ministerikin sillon aika pöhkö, jos ei paremmin ollut perillä oman ministeriön tontille kuuluvista asioista. Pihtiputaan mummokin seuras telkkaria sen verran, että tiesi UMTS-kaupoista.

Tämän kyllä tiesin. Mutta edelleenkin väitän, että monet muutkin ovat tuon kaupan joutuneet siunaamaan. Ei voi olla niin, että kaupat ollaan tehty vain ja ainoastaan yhden miehen päätöksellä.

Tuon mittakaavan asia olisi pitänyt tuoda etukäteen talaouspolittisen ministerivaliokunnan hyväksyttäväksi.

Tästä olen samaa mieltä.

Porvarit on hyviä munaamaan ja huonoja kantamaan vastuuta. Kokoomuslaiset sössi ensin oman puolueensa talouden niin, että velkaa niillä oli silmät ja korvat täynnä. Noh, voihan sitä velkaa ottaa kun tietää, että suurpääoma ei koskaan päästäisi kokoomusta konkurssiin. Tietysti, sillon pitää myös totella "isännän" eli rahoittajan ääntä vähän herkemmällä korvalla.

Vantaalla kokoomus mm. "säästi" Teknisen toimen budjetista tilojen kunnossapidosta. Hyviä säästöjä oli. Niitä säästöjä muuten maksetaan vielä pitkään, kun korjataan homekouluja.

Porvoossa päätettiin pitää veroäyri alhaalla ja lykätä korjausinvestointeja. Halvaksi tuli jälleen kerran kokoomuksen politiikka.

Koska sä tunnut olevan politiikan guru ja ihmelapsi, niin pystyt varmaan antamaan vastauksen pariin kysymykseeni, jotka ovat tämän keskustelun mittaan juolahtaneet mieleeni:
  • Onko kokoomus tai ylipäänsä mikään muu oikeistolainen puolue saanut joskus jotain hyvää aikaan? Onko koko Suomen poliittisen historian aikana oikeisto ylipäänsä tehnyt mitään fiksua, vai ovatko he aina vain töpänneet?
  • Entä onko vasemmisto koskaan tehnyt ikinä mitään suurempaa virhettä, tai edes ylipäänsä olleet missään väärässä?
Olisin vastauksista ja mahdollisista esimerkeistä kovin kiitollinen.

Kuten sanoin "Porvari ei osaa ajatella kuin omaa napaansa, eikä sitäkään kovin pitkälle"

Pidä tämä!
#175 • • Edited Sampsa Guest
by jUSSi: "Ja kyse on nimenomaan USA:n ajamasta "vapaasta kaupasta" joka on aika erikoinen termi sille, että Yhdysvaltalainen pääoma saa tehdä mitä huvittaa ja ilman rajoituksia. "

Noh noh. Niin kauan kun itse promoaa vasemmistolaisen monopolin puolesta, on turha syyttää toisia oman näkemyksen ajamisesta.

by jUSSi: "Kokoomus ajaa samalla tavalla vapautta markkinoihin, mutta minä en vain usko täyskapitalistisen yhteiskunnan toimivuuteen. Äärikapitalismi, samoin kuin äärikommunismi, ovat molemmat ideologioita jotka eivät toimi. "

Tässä voidaankin kysyä, että ajaako esim. kokoomus äärikapitalismia. Samalla mentaliteetilla voisin syyttää SDP:tä äärikommunisteiksi, vasemmistoliitosta puhumattakaan.

by jUSSi: "Suomessa viimeisin todella hyvä esimerkki on pankkikriisi. Ilman valtion tukea erittäin moni kansalainen ja yritys olisi menettänyt rahansa pankkien kaatuessa. Markkinatalous tarvitsee valtion tai jonkin muun instanssin ohjausta ja tukea. "

Kuule toi kriisi oli seurausta valtion päätöksestä. Jos valtio haluaa fiksuna jälkiviisastella, niin kannattaisi miettiä mitä tuli tehtyä aikaisemmin. Isoja harhalaukauksia on historia täynnä.
#176 • • jUSSi Guest

• Onko kokoomus tai ylipäänsä mikään muu oikeistolainen puolue saanut joskus jotain hyvää aikaan? Onko koko Suomen poliittisen historian aikana oikeisto ylipäänsä tehnyt mitään fiksua, vai ovatko he aina vain töpänneet?
  • Entä onko vasemmisto koskaan tehnyt ikinä mitään suurempaa virhettä, tai edes ylipäänsä olleet missään väärässä?

Hallitukset, joissa Vasemmistoliitto tai SKDL on ollut mukana.
  • 29. Paasikivi II 17.11.1944 - 17.4.1945
  • 30. Paasikivi III 17.4.1945 - 26.3.1946
  • 31. Pekkala 26.3.1946 - 29.7.1948
  • 50. Paasio 27.5.1966 - 22.3.1968
  • 51. Koivisto 22.3.1968 - 14.5.1970
  • 53. Karjalainen II 15.7.1970 - 29.10.1971
  • 58. Miettunen II 30.11.1975 - 29.9.1976
  • 60. Sorsa II 15.5.1977 - 26.5.1979
  • 61. Koivisto II 26.5.1979 - 19.2.1982
  • 62. Sorsa III 19.2.1982 - 6.5.1983
  • 66. Lipponen 13.4.1995 - 15.4.1999
  • 67. Lipponen II 15.4.1999 -

Hallitukset, joissa Kokoomus on ollut mukana
  • 3. Ingman 27.11.1918 - 17.4.1919
  • 6. Erich 15.3.1920 - 9.4.1921
  • 11. Ingman II 31.5.1924 - 31.3.1925
  • 12. Tulenheimo 31.3.1925 - 31.12.1925
  • 13. Kallio II 31.12.1925 - 13.12.1926
  • 18. Svinhufvud II 4.7.1930 - 21.3.1931
  • 19. Sunila II 21.3.1931 - 14.12.1932
  • 24. Ryti II 27.3.1940 - 4.1.1941
  • 25. Rangell 4.1.1941 - 5.3.1943
  • 26. Linkomies 5.3.1943 - 8.8.1944
  • 27. Hackzell 8.8.1944 - 21.9.1944
  • 28. Castren U. 21.9.1944 - 17.11.1944
  • 37. Tuomioja 17.11.1953 - 5.5.1954
  • 44. Fagerholm III 29.8.1958 - 13.1.1959
  • 47. Karjalainen 13.4.1962 - 18.12.1963
  • 49. Virolainen 12.9.1964 - 27.5.1966
  • 64. Holkeri 30.4.1987 - 26.4.1991
  • 65. Aho 26.4.1991 - 13.4.1995
  • 66. Lipponen 13.4.1995 - 15.4.1999
  • 67. Lipponen II 15.4.1999 -

Ja jos katsellaan missä hallituksissa esim. Kokoomus on olut, niin ensimmäisenä pistää silmään Esko Ahon sankari(h/j)allitus '91-'95. Kokoomuksen hallituskausi painottuu sotaa edeltävälle ajalle ja viimeiseen 10 vuoteen. Vasemmisto on ollut hallituksessa lähinnä sodanjälkeen '60 ja '70 -luvulla. Oliko suomessa nyt 70-luvun lopulla noin 3000 työtöntä? Sitten kun suomeen saatiin Holkerin oikeistohallitus niin oltiinkin jo laman edellytykset luotu kasinotaloudella. Eikä asiaa parantanut Keskustan ja Kokoomuksen seuraava hallitus.

Vaikka suomessa menee taloudellisten mittareiden mukaan hyvin, se tarkoita sitä, että kansalla menee hyvin.
#177 • • Edited jUSSi Guest

Noh noh. Niin kauan kun itse promoaa vasemmistolaisen monopolin puolesta, on turha syyttää toisia oman näkemyksen ajamisesta.

Ok, jäin kiinni ;) Mutta on tärkeää tietää,että vaihtoehtoja on.

Tässä voidaankin kysyä, että ajaako esim. kokoomus äärikapitalismia. Samalla mentaliteetilla voisin syyttää SDP:tä äärikommunisteiksi, vasemmistoliitosta puhumattakaan.

Minusta Kokoomuksen markkinatalousvetoinen politiikka on suurempi muutos Suomen yhteiskuntamalliin kuin vasemmiston hyvinvointiyhtesikunnan säilyttämiseen tähtäävä politiikka. Suomessahan ei tällä hetkellä ole yhtään kunnollista puoluetta, joka ajaisi valtiomuodon muuttamista.

Kuule toi kriisi oli seurausta valtion päätöksestä. Jos valtio haluaa fiksuna jälkiviisastella, niin kannattaisi miettiä mitä tuli tehtyä aikaisemmin. Isoja harhalaukauksia on historia täynnä.

Kukas siellä hallituksessa silloin oli, kun edellytykset talouskriisille luotiin?
#178 • • dixoff Guest

Oliko suomessa nyt 70-luvun lopulla noin 3000 työtöntä?

No ei ollut. Kuvasta katsoen 50.000 - 150.000 henkeä koko 70-luvun.

Haluatko muuten vielä täsmentää, mitä tuolla hallituslistalla halusit sanoa? Pointti jäi vähän epäselväksi.
#179 • • Edited jUSSi Guest

No ei ollut. Kuvasta katsoen 50.000 - 150.000 henkeä koko 70-luvun.

Muistin väärin (pahasti). Työttömyys oli vähäistä siellä 70-luvun alkupäässä.

Haluatko muuten vielä täsmentää, mitä tuolla hallituslistalla halusit sanoa? Pointti jäi vähän epäselväksi.

Pointti oli lähinnä se, että Kokoomuksen saadessa hallitusvastuuta 90-luvun molemmin puolin saatiin työttömyys räjähtämään käsiin. Tämä oli siis esimerkki Tapi T:n pyyntöön saada nähdä esimerkkejä puolueitten munauksista. Poliittisen historian tuntemukseni ollessa vielä "hieman" vajaa, en pysty näin suoralta kädeltä sanomaan aikaisempien hallituksien toimista oikein mitään.

edit: löytyi hyvä quote: Pertti Alasuutari (1996:105-115, 245-246) on erottanut toisen tasavallan kolme kulttuurista kautta: 1940- ja 50-lukujen moraalitalouden, 1960- ja 70-lukujen suunnittelutalouden ja 1980- ja 90-lukujen kilpailutalouden kaudet
#180 • • Vet-this Guest

Olisin vastauksista ja mahdollisista esimerkeistä kovin kiitollinen.

SKDL:n, Demareiden ja Maalaisliiton (nyk. KEPU) hallituksilla sekä vahvojen ammattiliittojen yhteiskunnallisella painostuksella rakennettiin tämä maa siihen kuntoon mitä se on nyt. (tai oli ennen 90-luvun lamaa ja porvarihallitusta) Työväenliike on saavuttanut eri puolilla maailmaa, mm. suomessa sellaisia vähäpätöisiä juttuja kuin
  • yleinen ja yhtäläinen äänioikeus (1800-luvulla sosialistit vaativat yleistä ja yhtäläistä äänioikeutta. Liberaalit eivät tahtoneet uskoa moisen mahdollisuuteen edes märimmissä päiväunissaan)
  • 8 tunnin työpäivä [Ranskassa 7 tunnin työpäivä]
  • sairausvakuutus
  • työeläke
  • lapsilisät, toimeentulotuki, kansaneläke
  • peruspalvelut (ilmainen koulutus & terveydenhuolto)

Lisäksi on saavutettu sellaisia pikkujuttuja kuin

pekkaspäivät, yleissitovat TES:t, vuosilomalaki, yleinen työaikalaki, työverveydenhuolto, jne jne jne...

Jos kysyt mitä kokoomus on saanut aikaan, niin ei ihan heti kyllä tule mieleen yhtäkään sellaista asiaa jonka kokoomus olisi saanut aikaan ja josta olisi hyötyä minulle. Onhan ne toki saaneet pääomaverotuksen 25% porvarihallituksen aikana (Nostettiin nyt demarivetoisen hallituksen aikana takaisin 29%) Lisäksi kokoomuslaiset ovat saaneet hyvin läpi eduskunnassa ns. "siltarumpu-alotteita"

Kokoomus on IMHO lähinnä keskittynyt repimään palasiksi sitä hyvinvointiyhteiskuntaa jossa minä olen kasvanut ja jolle saan olla paljosta velkaa. Myös hyvätuloisten hyysäämisessä kokoomuslaiset ovat vertaansa vailla. Täydet pisteet siitä.

Kun katselee tälläisten päätösten yhteiskunnallista vaikutusta pidemmällä aikajaksolla, ei voi kuin todeta "Porvari ei osaa ajatella kuin omaa napaansa, eikä sitäkään kovin pitkälle" :003:

Kysyit Vasemmistoliiton virhettä. Minun mielestä Suvi-Anne Siimes teki virheen siinä, että vastusti valtion tukea UMTS-kaupoissa karille ajaneen Soneran nostamiseksi. Perustelut olivat muistaakseni "Kun ne rahahanat avataan, on valtion kukkarolla kohta käsi ojossa muitakin yrityksiä" Hyvä perustelu, mutta historia näytti, että 4 miljardin markan lisärahoitus Soneralle pelasti yhtiön konkkurssilta ja sääti tuhansien ihmisten työpaikan.

Tätäkään 4 miljardia veronmaksajien rahoja ei oltaisi tarvittu, jos Sasi ei olisi ryssinyt... :p

Paljonkohan veronmaksajien rahoja tarvitaan ensi vaalikaudella kokoomuksen mokien paikkailuun? :p

(Ai niin... pakko sanoa, että pankkituen loppulasku veronmaksajille oli noin 80 miljardia markkaa. Kapitalismissa pankit ja yrityksen ovat yksityisiä, mutta luottotappiot "sosialisoidaan" valtiolle) :003: