Ei sillä käyttiksen softamiksauksella oo ääntä huonontavaa vaikutusta, varsinkaan jos muista ohjelmista ei yksinkertaisesti vaan kuulu mitään ääntä.
Jep. Jos niistä ei kuulu ääntä. Mutta sillon kun kuuluu se ongelma on olemassa(esim käyttiksen omat äänet, joku webbisivu, messenger tms + musasoftan äänet).
RME toimii OSX:ssä samalla tavalla kuin kaikki muutkin äänikortit, eli äänet kuuluu joka softasta samaan aikaan ja ääntä voi vaikka routata eri ohjelmista eri ulostuloihin jne.
Eli tässä kohtaa se ongelma juuri ilmenee. Mutta...
Jos bouncaan Logicista pihalle, voin kuunnella vaikka iTunesin radiota ja se ei mene sinne bouncen sekaan.
Bouncaus ei ole missään tekemisissä äänikortin tai käyttiksen äänten miksauksen kanssa, jollon mitään ongelmaa ei siis tietenkään ole. Signaali menee vaan cubasesta/logicista suoraan waviks. Tätä tarkotin just sillä audiomikserin kiertämisellä. Mutta tietenkään kaikki ihmiset ei käytä pelkästään bouncausta ja tietenkin se resamplattu matsku kuuluu silti pääulostulosta ja monitoreista.
Mikä muuten määrittää CoreAudiossa mastericlockin? Jos sitä ei itse pysty määrittämään kaikki ulostuloon tuleva äänihän resamplautuu siihen. Esim vaikka master out johon pääulostulo on kytketty. Ainakin uskoisin että pää-äänikorttina toimiva laite määrittää masterclockin esim Logicin asetusten kautta, mutta tuli nyt vaan mieleen.
Sound Blasterit sun muut halpiskortit onkin eri asia, jos miksaus/resamplaus tehdään (huonolla) rautapohjalla. Kortti on jo itsessään kohinageneraattori, niin ei ihme jos ääni menee puuroks.
Kortit itsessään ei generoi mitään kohinoita(jos puhut rautapohjasista sb:istä niin tarkotat ilmeisesti sblivejä/awe:ja jotka on aika pitkälti E-MU:n käsialaa), vaan ongelmat niissä johtuvat sisääntulevista signaaleista jotka ovat peräisin huonoista a/d muuntimista. Sbliveissä sisäinen kohinataso on reippaasti esim dvd-tasoa parempi(67bit miksausprosessit). Resamplaus vaatii hyvin toteutettuna paljon prosessointia joten missään äänikortissa sitä ei ole toteutettu mitenkään studiokäytettävässä muodossa(paitsi nykysissä X-Fi korteissa.. jotka muuten käyttää ihan homopaljon tehojaan siihen resamplaukseen). Toisaalta esimerkiks oma E-MU APS korttini toimii 48khz kellolla ja syötän siihen sisääntuloon 44khz spdif-signaalia synasta ja kohinatasot ja häiriöt pysyy yhä 16bitin referensseissä(eli alle -90db). Kortissa on hardis resamplaus.
RME:ssä äänien summaus (ja varmaan resamplingkin) tapahtuu ilmeisesti raudalla (TotalMix), joten prossutehoja ei niinkään kulu.
Jep, summaus tapahtuu raudalla ainakin noilla RME:n HDSP korteilla sillon kun kortin omaa mikseriä käytetään(40bit miksausprosessit), CoreAudion miksauksesta en tiedä. Resamplausta ne kortit ei tue. "Whenever several devices are linked within a system, there must always be a single master clock." <- RME:n manuaali hdsp9632_e.pdf -
www.rme-audio.com
Ja kaikissa Maceissahan ei ole RME:n korttia?
Niin ja siis ei sillä että niitä resamplauksen häiriöääniä välttämättä heti huomaisi, mutta faktat kannattaa silti muistaa ja epätäydellisyyksien kasautuessa se alkaa kuulumaan halvemmillakin kajareilla. Ihan kiva ominaisuushan toi miksaus/resamplaus multimedia-käyttiksessä on.. mun winkku98:ssakin toi on ollut jo.. hmm.. 8 vuotta :) Joillakin ominaisuuksilla vaan on kääntöpuolensa jotka kannattaa myös tiedostaa. Esim se latenssi->Ableton juttu.