Hardware-efektit

57 posts, 3 pages, 9,799 views

Avatar
#41 • • Tuppu_ Guest


tuolla olis TC:n esittelykoneita loppuunmyynnissä:
:002:



Hahaa, aika hurjia hintoja pyytävät! Thomann myy m-onea ihan uutena hintaan 379e! :p
¡ Previous post about a year ago !
Avatar
#42 • • yugae Guest


Tai miten olis Ensoniq ASR-10:n 140s decay ;) Toimii kätevästi massiivisissa nostatuksissa



Hahaa..., jotenkin arvasin, että CM ehdottaa tota ASR-kymppiä! :D

Ei siinä mitään, tosi hieno reverbi onkin. Mutta eikös toi ole sampleri? Ei taida olla ainakaan räkkiefektinä saatavana tota, vai?

No 140s decay on jo ehkä hieman liioiteltua, vaikka sellaisen saisikin. Ei sellaista kaikua voi oikein missään käyttää, kun homma menee aivan puuroksi, kun kaikki soundit jäävät ikäänkuin "päälle". toi seitsemän kilsan kaikukin (20s) alkaa olla ääritapaus, mitä voi tarvita, ainakin mitä käyttökohteita mulle tulis mieleen. Sellaisiin "ambient-kilahduksiin" tollasta voisi juuri käyttää. Yleensä mulle riittää muutaman sekunnin (3-7s) decay esim. liideihin ja stringseihin.



Joskus oli gilles petersonin worldwidessa sellainen kiva kikka jossa oli äijän puhetta ja aika chilliä musiikkia, ja puhe tuli todellä piiiitkällä delayllä koko ajan varsinaisen puheen taustalla.. se toimi. (Vaikka kuulostaa näin kuvailtuna aika sotkulta)

BTW.

ASR10:ssä on "audio-in" toiminto vakiona jolloin prossua voi käyttää efektiprossuna -ja kun efektipresetit ei vie paljoa tilaa, niin niitä mahtuu älyttömästi jopa disketille -puhumattakaan SCSI laitteista.


Jopa EPS16+ :ssa on (3rd party) Audio -In effects saatavilla mut koska 16+:ssa on mono inputti niin ei ehkä ihan niin hyvä siihen tarkoitukseen kuin ASR10.
Vaikka v97 joku kitaristi osti mun 16+:n efektiksi.. Ja se oli vieläpä kb versio.
Sitä kiinnosti nimenomaan reverbi, sillä 16+:ssahan on sama prossu ESP1 sarjan prosessori kuin ASR10:ssä -samoin kuin DP4 sarjan bokseissakin.

-Niin ja tietty EPS16+ / ASR10 samplerit saa räkkiversioina. Ja näyttää siltä et jostain syystä niitä on nyt ollut liikkeellä jopa KB versioita enemmän.
-Ja joku oli ostamassakin nimen omaan kb versiota. Mikä on aivan käsittämätöntä. 16+ keyboard kolisee ja on huono. Lisäksi niissä on todella usein, ihan tyyppivikana huonoja juotoksia koskettimien alla muistaakseni olevassa pienessä piirilevyssä, joka aiheuttaa keyboard calibration erroreita.
Räkeissä on myös aina ulostulolaajennus ja yleensä SCSI liitäntä mitä kumpiakaan ei kb versioissa ole. Ellei joku ole niitä erikseen niihin ostanut.
KB versioiden laajennukset ei muuten käy keyboardeihin ainakaan useimmissa tapauksissa.. et se laajennuksien saaminen kb versioon on edelleenkin luokattoman kallista jos ei niissä niitä valmiina satu olemaan.

a33e
Avatar
#43 • • 029 Guest


Jopa EPS16+ :ssa on (3rd party) Audio -In effects saatavilla mut koska 16+:ssa on mono inputti niin ei ehkä ihan niin hyvä siihen tarkoitukseen kuin ASR10.
Vaikka v97 joku kitaristi osti mun 16+:n efektiksi.. Ja se oli vieläpä kb versio.
Sitä kiinnosti nimenomaan reverbi, sillä 16+:ssahan on sama prossu ESP1 sarjan prosessori kuin ASR10:ssä -samoin kuin DP4 sarjan bokseissakin.



tää ei ilmeisesti onnistu tavallisen EPS 16:n kanssa? Mulla ois meinaan tommonen pölyttymässä enkä ainakaan itse oo löytänyt mitään millä ton vois saada pelittään, ku joskus testailin... En ees tiiä onko tossa Reverbiä (isän vanha sämpleri) =D
Avatar
#44 • • MikkiHiiri Guest

sillä 16+:ssahan on sama prossu ESP1 sarjan prosessori kuin ASR10:ssä -samoin kuin DP4 sarjan bokseissakin.



Outo homma muuten ettei ASR-10:n efektidisketit toiminu kummiskaan EPS16+:n kanssa (päinvastoin kyllä). ASR-10:n systeemidiskin mukana tuli läjä helvetin paljon parempilaatusia reverb-algoritmeja mitä ROMissa on.

Ja onpa muuten Arskan sisääntulossa kiva bugi. Jos molemmat kanavat on päällä, tulee vasemman ja oikean välille vaihe-ero, ja se kuuluu ikävästi kun äänet monottaa tai vetää stereona efektien läpi. Siks oon ite käyttäny vaan sen toista sisääntuloa efektien mukaanketjutuksessa.

Arskassa ei ole noita EPS:n koskettimien vikoja, mut pitchbender meni kerran poikki ja on ollut vuodesta -95 tuettuna 10pennisillä ;)
Avatar
#45 • • yugae Guest


Jopa EPS16+ :ssa on (3rd party) Audio -In effects saatavilla mut koska 16+:ssa on mono inputti niin ei ehkä ihan niin hyvä siihen tarkoitukseen kuin ASR10.
Vaikka v97 joku kitaristi osti mun 16+:n efektiksi.. Ja se oli vieläpä kb versio.
Sitä kiinnosti nimenomaan reverbi, sillä 16+:ssahan on sama prossu ESP1 sarjan prosessori kuin ASR10:ssä -samoin kuin DP4 sarjan bokseissakin.



tää ei ilmeisesti onnistu tavallisen EPS 16:n kanssa? Mulla ois meinaan tommonen pölyttymässä enkä ainakaan itse oo löytänyt mitään millä ton vois saada pelittään, ku joskus testailin... En ees tiiä onko tossa Reverbiä (isän vanha sämpleri) =D



Kumpaakohan nyt tarkoitat, Ensoniq EPS vaiko EPS16 plus sampleria, nimittäin siinä ovat EPS vaihtoehdot mitä on tehty. Pelkkää EPS16 sampleriä ei ole.
EPS16+ :ssa kyllä on toi + kirjoitettuna "plus", ja aika pienellä niin et se saattaa jäädä huomaamatta..

Kaikki Ensoniq samplerit (ASR-X:stä en tiedä) tarvitsevat OS diskin boottaamiseen.. eli jos se on hukassa niin on kyllä vaikea testata. =)
Avatar
#46 • • yugae Guest

sillä 16+:ssahan on sama prossu ESP1 sarjan prosessori kuin ASR10:ssä -samoin kuin DP4 sarjan bokseissakin.



Outo homma muuten ettei ASR-10:n efektidisketit toiminu kummiskaan EPS16+:n kanssa (päinvastoin kyllä). ASR-10:n systeemidiskin mukana tuli läjä helvetin paljon parempilaatusia reverb-algoritmeja mitä ROMissa on.

Ja onpa muuten Arskan sisääntulossa kiva bugi. Jos molemmat kanavat on päällä, tulee vasemman ja oikean välille vaihe-ero, ja se kuuluu ikävästi kun äänet monottaa tai vetää stereona efektien läpi. Siks oon ite käyttäny vaan sen toista sisääntuloa efektien mukaanketjutuksessa.

Arskassa ei ole noita EPS:n koskettimien vikoja, mut pitchbender meni kerran poikki ja on ollut vuodesta -95 tuettuna 10pennisillä ;)



Joo, mulla käväis kans joskus ASR10 kb ja todellakin, se on paremmin rakennettu -myös ehkä hieman fyysisesti pienempi joten se ei notku niin kuin 16+ kb.
Eikä tosiaan koskettimet kolise samaan malliin.. . .

Tuohan on ihan loogista et vanhempien mallien disketit ovat uudempien kanssa yhteensopivia muttei päinvastoin.
16+ käyttää DD ja ASR kelpuuttaa sekä DD että HD disketit.
Niin muistaakseni ROM efektit ovat pääasiassa ~30khz, kun vain pari 44.1khz efektiä ja ne uusimman OS diskin mukana olevat tais olla kaikki 44.1 khz kamaa.

Waveboylla on myös 44.1khz compressor -niitä harvoja mitä mulla ei niistä ole.. tempo delay puuttuu kans.

Ah.. pakko mainita!
Mun EPS16+ "turbo" räkissä on jotain parempaa mitä ASR sarjan samplereissä ei ole;

Nimittäin flashbank ROM muisti. Kylläkin vain 1mb.. =D
Ja rotate bus, siihen kun pistää samplen niin se vaihtaa BUS:sia joka kerta kun sample soi.. Ei ehkä hirveän hyödyllinen toiminto, lisää lähinnä sellaista kaaos-elementtiä..
Avatar
#47 • • 029 Guest


Kumpaakohan nyt tarkoitat, Ensoniq EPS vaiko EPS16 plus sampleria, nimittäin siinä ovat EPS vaihtoehdot mitä on tehty. Pelkkää EPS16 sampleriä ei ole.
EPS16+ :ssa kyllä on toi + kirjoitettuna "plus", ja aika pienellä niin et se saattaa jäädä huomaamatta..

Kaikki Ensoniq samplerit (ASR-X:stä en tiedä) tarvitsevat OS diskin boottaamiseen.. eli jos se on hukassa niin on kyllä vaikea testata. =)



Sellanen muistikuva ois et kyseessä ois ihan perus EPS. En ainakaan mitään muuta tekstiä oo mieleeni painanut tosta - tarvii kuitenkin tsekata toi et kumpi on.

Boottidisun saa tehtyy kyllä jos vaan on diskettiasema koneessa - tein sellasen pari vuotta sitten ja hain siihen vaan imagen paikasta X :)
Avatar
#48 • • vesan Guest

-Ja joku oli ostamassakin nimen omaan kb versiota. Mikä on aivan käsittämätöntä. 16+ keyboard kolisee ja on huono. Lisäksi niissä on todella usein, ihan tyyppivikana huonoja juotoksia koskettimien alla muistaakseni olevassa pienessä piirilevyssä, joka aiheuttaa keyboard calibration erroreita.


Onkohan noita juotoksia vaikeeta korjailla? Netistä en löytäny mitään kuvallista eps korjaus for dummies- juttua, joten ite sitä ei nolla kokemuksella varmaan pysty korjaamaan? Maksaakohan paljon jos kiikuttaa johonkin ihan perus korjausliikkeeseen/ osaako ne edes korjata tommosia?
Olisin todella kiitollinen, jos saisin jotain infoa tosta. Kaverin eps:ässä on juuri tuo ongelma.
Avatar
#49 • • MikkiHiiri Guest

Tuohan on ihan loogista et vanhempien mallien disketit ovat uudempien kanssa yhteensopivia muttei päinvastoin.
16+ käyttää DD ja ASR kelpuuttaa sekä DD että HD disketit



Joo siis tarkotin että vaikka ne ois pistetty DD-korpuille niin EPS16+ ei lue niitä Arskan efektejä :) Taitaa olla joku arkkitehtuuriero noiden kahden synan välillä. Harmi sinänsä EPS:n omistajille, kun ne ASR systeemikorpun reverbit on ihan kipeen hyviä.
Avatar
#50 • • yugae Guest

-Ja joku oli ostamassakin nimen omaan kb versiota. Mikä on aivan käsittämätöntä. 16+ keyboard kolisee ja on huono. Lisäksi niissä on todella usein, ihan tyyppivikana huonoja juotoksia koskettimien alla muistaakseni olevassa pienessä piirilevyssä, joka aiheuttaa keyboard calibration erroreita.


Onkohan noita juotoksia vaikeeta korjailla? Netistä en löytäny mitään kuvallista eps korjaus for dummies- juttua, joten ite sitä ei nolla kokemuksella varmaan pysty korjaamaan? Maksaakohan paljon jos kiikuttaa johonkin ihan perus korjausliikkeeseen/ osaako ne edes korjata tommosia?
Olisin todella kiitollinen, jos saisin jotain infoa tosta. Kaverin eps:ässä on juuri tuo ongelma.



Todennäköisesti maksaa aika lailla. Eikös huolloissa ole jonkinlaiset lähtöhinnat taksien tyyliin? Palkat ja kaikki pitää maksaa..
-Parasta olis jos löytäisit jonkun elektroniikkaharrastajan joka osaa oikeasti juottaa -ja joka katsoisi näkyykö niitä huonoja juotoksia siellä.
Jos vika ei ole niissä huonoissa juotoksissa niin sitten mikään perus elektroniikkahuoltokaan tuskin saa sitä kuntoon.

Varsinaista sähkötekniikan tuntemusta ei tuossa hommassa tarvita, riittää että korjaa mahdolliset huonot juotokset.
Ja sen taas voi todeta kuka tahansa jos jaksaa purkaa koneen ja tarkistaa asian.
Ne löytyivät tosiaan koskettimien alta jostain pienestä piirilevystä.. se oli vuosi 96 kun tein homman joten on vähän hämärä tuo muistikuva.

'33'

ps. jos laite sijaitsee HKI:ssä niin voisin tsekkailla sitä.
Avatar
#51 • • yugae Guest

Tuohan on ihan loogista et vanhempien mallien disketit ovat uudempien kanssa yhteensopivia muttei päinvastoin.
16+ käyttää DD ja ASR kelpuuttaa sekä DD että HD disketit



Joo siis tarkotin että vaikka ne ois pistetty DD-korpuille niin EPS16+ ei lue niitä Arskan efektejä :) Taitaa olla joku arkkitehtuuriero noiden kahden synan välillä. Harmi sinänsä EPS:n omistajille, kun ne ASR systeemikorpun reverbit on ihan kipeen hyviä.



Jeah -hämäännyin vähän siitä kun ne waveboy efektit ovat yhteensopivia molempien kanssa -ja kun prossut ovat molemmat esp1 sukupolvea.
Mut todellakin erojahan löytyy jopa pelkkien EPS16+:ien välilläkin.. esim W.B. demolition diskin "grain" efekti ei toimi 16+ OS 1.0 versiossa mut toimii uudemmissa.

Olis kyllä kiva saada noista EPS16+ efekteistäkin enemmän 44.1 khz versioita kun se kerran on mahdollista.

-Joku kunnon koodari kun innostuis asiasta.. uudet algoritmitkin olis aika jees. esim. 12/18 db reso filtteri + särö + reverb/delay. jne..
Avatar
#52 • • whuf. Guest


Ja onpa muuten Arskan sisääntulossa kiva bugi. Jos molemmat kanavat on päällä, tulee vasemman ja oikean välille vaihe-ero, ja se kuuluu ikävästi kun äänet monottaa tai vetää stereona efektien läpi. Siks oon ite käyttäny vaan sen toista sisääntuloa efektien mukaanketjutuksessa.



Tuollasta en olekkaan huomannut. Monottaessa ei kuulosta mitenkään huonolta tai erilaiselta(paitti ettei ole stereona :) ) Voiskohan noissa laitteissa olla eroja valmistusajan mukaan(mulla 1992.. tarkka päivämäärä lukee laitteen takana).. tai sitten sun Arska on korjattu jossain pellepelottoman pajassa ja toinen inputti on kytketty väärin päin :eek: Vai minkälainen toi vaihe-ero käytännössä on?

Käytän tosta aina 32khz reverbejä, jotka kuulostaa mielestäni paremmalta kun ne 44.1khz:t. Välillä mono inputilla välillä stereo inputilla.. vaihtelee käyttötarkotuksen mukaan.
En näe mitään syytä olla käyttämättä eps16+:n reverbejä vaikka se inputti on vaan monona, ulostulo kuitenkin on stereo(?). Reverbistä (ainakaan pehmeestä isosta hallista)ei paljoa kuule tuleeko se signaali oikealta vai vasemmalta ellei ole mitään överipannauksia, joita normaali musanteossa harvemmin tulee käytettyä.

Tietokoneella(ainakin PC) pystyy kirjottelemaan noita diskejä Ensoniqin samplereihin ja netistä löytyy isot kasat OS- ja sampledisketti-imageja jos niitä kaipaa. Ite kahlailen vieläkin noita ~300:aa samplediskiä läpi mitä ostaessa sain :roll:
Ja hankin tosiaan Arskani käytettynä Ruotsista muutaman tuottajatuttavan kautta :) Hinta taisi silloin muinoin olla 300e.
Avatar
#53 • • MikkiHiiri Guest

Tuollasta en olekkaan huomannut. Monottaessa ei kuulosta mitenkään huonolta tai erilaiselta(paitti ettei ole stereona :) ) Voiskohan noissa laitteissa olla eroja valmistusajan mukaan(mulla 1992.. tarkka päivämäärä lukee laitteen takana).. tai sitten sun Arska on korjattu jossain pellepelottoman pajassa ja toinen inputti on kytketty väärin päin :eek: Vai minkälainen toi vaihe-ero käytännössä on?

Käytän tosta aina 32khz reverbejä, jotka kuulostaa mielestäni paremmalta kun ne 44.1khz:t.



Vaihe-ero on todella pieni, ei siis 180 astetta ;)
Ääni menee hiukan sumean kuuloiseksi. Eipä muuten ole tuota bugia 32kHz:lla, vaan just 44,1kHz:n efekteissä.. ROMista löytyy kyllä hiton hyviä 32kHz verbejä esim rumpukäyttöön, tulee välillä resamplailtua rumpuja niiden läpi.

Tietokoneella(ainakin PC) pystyy kirjottelemaan noita diskejä Ensoniqin samplereihin ja netistä löytyy isot kasat OS- ja sampledisketti-imageja jos niitä kaipaa. Ite kahlailen vieläkin noita ~300:aa samplediskiä läpi mitä ostaessa sain



Joo EPSDISKillä tuli kopsittua noita, toinen oli EDE. Ja kato piru 6-7 vuoden jälkeen tulin just kattoneeksi, että on tehty uudempi versio Ensoniq Disk Toolsista joka toimii WinXP:ssäkin :hah: Tollako oot käsitelly diskejä?
Avatar
#54 • • 029 Guest

Tuohan on ihan loogista et vanhempien mallien disketit ovat uudempien kanssa yhteensopivia muttei päinvastoin.
16+ käyttää DD ja ASR kelpuuttaa sekä DD että HD disketit



Joo siis tarkotin että vaikka ne ois pistetty DD-korpuille niin EPS16+ ei lue niitä Arskan efektejä :) Taitaa olla joku arkkitehtuuriero noiden kahden synan välillä. Harmi sinänsä EPS:n omistajille, kun ne ASR systeemikorpun reverbit on ihan kipeen hyviä.



joo tosi harmi :( Niin lähellä mutta niin kaukana =D=D argh... Oispa jotain poppaskonstia jolla saisin toimiin noita ton perus EPS:n kanssa... Mutkun ei ilmeisesti sit onnistu nii millään :(
Avatar
#55 • • whuf. Guest


Vaihe-ero on todella pieni, ei siis 180 astetta ;)
Ääni menee hiukan sumean kuuloiseksi. Eipä muuten ole tuota bugia 32kHz:lla, vaan just 44,1kHz:n efekteissä.. ROMista löytyy kyllä hiton hyviä 32kHz verbejä esim rumpukäyttöön, tulee välillä resamplailtua rumpuja niiden läpi.


Ahaa, no ihmekkös ei ole tullut huomattua. Ikävä homma että tommonen "bugi" on. Mutta onneks noita voi käyttää ihan huoletta mono inputilla :)


Joo EPSDISKillä tuli kopsittua noita, toinen oli EDE. Ja kato piru 6-7 vuoden jälkeen tulin just kattoneeksi, että on tehty uudempi versio Ensoniq Disk Toolsista joka toimii WinXP:ssäkin :hah: Tollako oot käsitelly diskejä?



Enpä ole muita kun sitä dossi-pohjasta epsdiskiä käyttänyt, vaikka vähemmän noita on tullut tietokoneella veivattua. Aika usein jos on tarvinut jotain samplematskua Arskaan pistää niin inputtejen kautta vaan ja zamplausta :)

Eikös noi Chickenit oo maksullisia tuotteita?

Niin sanokos joku että ASR-10 räkkejä olis myynnissä? :hearts:
Avatar
#56 • • yugae Guest


Ja onpa muuten Arskan sisääntulossa kiva bugi. Jos molemmat kanavat on päällä, tulee vasemman ja oikean välille vaihe-ero, ja se kuuluu ikävästi kun äänet monottaa tai vetää stereona efektien läpi. Siks oon ite käyttäny vaan sen toista sisääntuloa efektien mukaanketjutuksessa.


Tuollasta en olekkaan huomannut. Monottaessa ei kuulosta mitenkään huonolta tai erilaiselta(paitti ettei ole stereona :) ) Voiskohan noissa laitteissa olla eroja valmistusajan mukaan(mulla 1992.. tarkka päivämäärä lukee laitteen takana).. tai sitten sun Arska on korjattu jossain pellepelottoman pajassa ja toinen inputti on kytketty väärin päin :



Vähän niin kuin esim. mulla? Sain kumminkin 16+ kb:n ongelmitta kuntoon.. ja olen ollut vuosia töissä taloutemme veturina toimivassa firmassa, juotospassit on jne. Olen juottanut niinkin pieniä piirejä et on pitänyt käyttää mikroskoopin apua.. Eikä pelkästään toiminnallisesti virheettömästi vaan myös esteettisesti niin hyvin ettei niitä erota käsin juotetuiksi.

Tuli tuosta mieleen et eihän sekään takaa mitään et on töissä paikassa joka kuulostaa pätevältä -ostin EBAYstä "Täydellisessä kunnossa" "ainoalta omistajalta" olevan DP4+ efektiprosessorin US:sta.

Sain laitteen ja vikalista oli seuraava;
-Heti kun kytkin laitteen päälle niin näytössä luki "internal battery low".
-Kun käytti laitetta 2*stereo-in tilassa niin kumpikin left kanava vuoti oikealle n. 2/3 voimakkuudella.
-Kun laite lämpeni niin se alkoi pitämään _kovaa_ pörinää.
---
Tässä vaiheessa purin laitteen ja huomasin et mainboardin alla oli tummentuneet läikät regulaattorien alla -> ja ei niin kovin hyvän juottajan jättämiä jälkiä n. kymmenessä eri kohdassa, sekä yksi hyppylanka kohdassa jossa oli saatu levyn pinnalta folio rikki.
(Takapaneelissa oli muuten kehämäisiä jälkiä avaimesta jolla oli ruuvattu liittimien ympärillä olevat mutterit auki.)

Irroitin patterin joka oli juotettu levyyn kiinni, ja istin tilalle patteripidikkeen ja uuden patterin.
Sitten valitin myyjälle pörinästä, signaalin vuodosta ja ylikuumenemisesta koska pörinä alkoi vasta lämmettyä. Mainitsin myös et takapaneelissa oli niitä jälkiä.
-Jolloin myyjä takertui kiinni siihen et en kai ollut avannut laitetta kun puhuin siitä ylikuumenemisesta, jos, niin vastuu on mun ja olen todennäköisesti itse rikkonut laitteen! (aaargh!)
Kerroin sitten moneen kertaan kaiken perinpohjaisesti ja sain sen todistettua et olen pätevä avaamaan vehkeen.
Myyjä sanoi olevansa firmasta joka oli ennen ensoniq huolto, ja että laite testattiin ennen myyntiä ja sen piti olla kunnossa.
Ja ettei se ollut koskaan ollut rikki (!) tai korjattu. Siinä vaiheessa olin jo varma että myyjä oli huijari -tai ainakin välinpitämätön ostajan kohtalosta.

Jopa siitä patterin tyhjyydestä olisivat ansainneet joltain muulta negatiivisen palautteen koska joka kuluttajan ei odoteta vaihtavan tuollaista levylle juotettua patteria. Mutta että laitteen vakuutettiin olevan täydellisessä kunnossa, ainoalta omistajalta, ja ei muka ollut ikinä ollut rikki/korjattu -ja totuus oli että se oli totaalisen rikki, ja joku niiden liikkeessä oli _yrittänyt_ korjata sitä, testannut ylimalkaisesti ja pistänyt "ehjänä" myyntiin.
-Koko ajan oli sellainen maku et mun pitää todistaa niille et tiedän et sitä on korjattu ja että se ei toimi, ja että se ei ole mun eikä postituksen vika (niin kuin myyjä myös väitti).

Pörinä ongelman sain korjattua itse, left kanavan vuoto odottaa edelleen korjaustaan.. =/
Myyjä ei myöntänyt mitään, eikä suostunut lähettämään edes schematicseja siihen -mitkä niillä pitäisi olla. Suomen entiseltä ensoniq huollolta sain kumminkin hiljattain ostettua kopiot.

Laite on nyt käyttökelpoinen kun sitä käyttää 2*mono input tilassa niin et kumpikin inputti menee kahden sarjassa olevan prosessorin läpi.
-Jälleenmyyntiarvo on lähellä nollaa, ikävä kyllä. Jos tuote olisi vastannut kuvailua niin olisin saanut siitä ehkäpä jopa voittoa täällä.

Et niin sitä saa DIY-pelle täällä kärsiä ammattilaisten mokista.


Käytän tosta aina 32khz reverbejä, jotka kuulostaa mielestäni paremmalta kun ne 44.1khz:t. Välillä mono inputilla välillä stereo inputilla.. vaihtelee käyttötarkotuksen mukaan.


Kyllä musta 44.1 reverb kuulostaa selkeästi paremmalta kuin 30. Voisko tuo johtua jostain muusta lenkistä äänentoistossa? Osaatko sanoa tarkemmin jotain esimerkkiä mitä efektejä vertailit?


En näe mitään syytä olla käyttämättä eps16+:n reverbejä vaikka se inputti on vaan monona, ulostulo kuitenkin on stereo(?).


Kysymyshän olikin Ensoniq samplerien käyttämisestä efektilaitteena ulkoiselle signaalille, joten sen omien soundien kanssa ei todellakaan ole mitään ongelmaa kun output (tietenkin) on stereona.
Toisaalta käytän DP4:ssa ja DP4+:ssa kumpiakin vaihtoehtoja, sekä stereo että mono inputteja.
Esim. 16+ räkin AUX menee stereona kun taas analogisyntikoita menee monona.


Reverbistä (ainakaan pehmeestä isosta hallista)ei paljoa kuule tuleeko se signaali oikealta vai vasemmalta ellei ole mitään överipannauksia, joita normaali musanteossa harvemmin tulee käytettyä.



Jos ei kuule niin reverbiä on liikaa. Mielestäni panorointikikat pilaavat paljon vähemmän biisiä kuin liiat reverbit/delayt..
Mut makuasioitahan nuo. Mulla voi olla erilainen maku. Mun mielestä esim. vaikka 303 kuulostaa ilman säröä paremmalta kuin särön kanssa. 80% teknomuusikoista ajattelee toisin. Jne.

-Kun tsekkailin noita DP4:ssa olleita efektipresettejä läpi niin jokainen oli laitettu ihan törkeästi liian märäksi.. Tietenkään ihan noin helposti ei voi tuomita koska ei ole tietoa millaiselle signaalille edellinen omistaja on ne tehnyt, mutta kun jokaista joutui säätämään useamman kymmentä pykälää kuivemmaksi et sai mitään tolkkua soundista, niin voi vetää joitain johtopäätöksiä.


Tietokoneella(ainakin PC) pystyy kirjottelemaan noita diskejä Ensoniqin samplereihin ja netistä löytyy isot kasat OS- ja sampledisketti-imageja jos niitä kaipaa. Ite kahlailen vieläkin noita ~300:aa samplediskiä läpi mitä ostaessa sain :roll:



Itsellä on ollut useampi 16+ sekä asr10, ja oon huomannut et aina kun on tullut soundeja mukana niin ne olleet roskaa.. huonosti editoituja.
-Ei itse huolellisesti tehtyjä rumpukittejä tai montaa layeria hyödyntäviä soundeja vaan yksittäisiä soundeja huonosti arkistoituina..
Tietty jos sait ASR10:n joltain ammattilaiselta ja mulle ne on tulleet niiltä pelle pelottomilta niin asian ymmärtää..
Mitä vertausta taas en ymmärrä -Pellehän on nero. :D

Yksi suosikeistani;
-kuuluu kategoriaan överipanoroinnit, vaikkapa vokaaleille..
Ekaks parametrikopio layeristä -> layerit eri kanaville ja panorointi efektejä cutoffilla (envelope->cutoff) -toisesta kavavasta filtteri ylös samaan aikaan kuin toisesta alas.. ja ehkäpä vielä kolmas layeri hiljaa bidirection-loopattuna keskelle niin että se on keyup layreissä eikä keydown niin kuin layerit 1&2.

Toinen rumpukittejä editoidessa, tehdä niin monta kopiota layerista kuin 127kpl katto sampleille yhdessä instrumentissa antaa myöten, ja mapata ne kaikki niin et ne on yhtäaikaa päällä, ja et osa layreista menee eri outputteihin niin et jokaiseen outputtiin löytyy jokaisesta samplesta versio.
Jos kitti on pieni, vaikkapa joku DR110, niin voi tehdä lisää versioita, esim. editoida pitch tablea ja pistää vaikkapa sitä bidirectional looppia rumpusampleihinkin..
Jos on FB muisti 16+:ssa niin tuollainen pitkälle editoitu rumpukitti on aika kätevä, niitä FB:ssä olevien soundien parametreihin kun ei pääse käsiksi ollenkaan.
Voi tietty vaihtaa efektibussin "edit track" sivulta mut se vaatii instrumentti kopion ja vie yhden 8:sta instrumentista, eikä ole muutenkaan yhtä kätevä.

Yksi modulaatiomatrixin hienouksista on et voi pistää LFO:n säätämään itsensä parametreja..


Ja hankin tosiaan Arskani käytettynä Ruotsista muutaman tuottajatuttavan kautta :) Hinta taisi silloin muinoin olla 300e.



Halpa oli. Varsinkin jos SCSI liitäntä löytyi.. -Ei tainnut olla koska kahlaat diskettejä läpi.. Itsekin sain yhden ASR10 kb:n muistaakseni tuohon hintaan, mut vaihdoin sen 16+ turboon keyboardiin jossa oli siis SCSI-liitäntä, kovalevy & FB. Jonka taas vaihdoin 16+ rackiin päittäin jossa ei ollut FB:tä mut oli ulostulolaajennus.. ja jonka.. jne.
Avatar
#57 • • whuf. Guest


Kyllä musta 44.1 reverb kuulostaa selkeästi paremmalta kuin 30. Voisko tuo johtua jostain muusta lenkistä äänentoistossa? Osaatko sanoa tarkemmin jotain esimerkkiä mitä efektejä vertailit?


Pelkkä isompi erottelutarkkuus ei tee mistään parempaa. Eniten vaikuttaa se mitä tuo ohjelma pitää sisällään. Tästä pitäisikin varmaan pistää jotain esimerkkiä. Erot siis lähinnä sen kaiun tyypin mieltymyksissä. Tykkään pitkistä, isoista, pehmeistä ja utusista verbeistä. Melkein about just semmosista mistä en naisissa pidä :)


Kysymyshän olikin Ensoniq samplerien käyttämisestä efektilaitteena
ulkoiselle signaalille, joten sen omien soundien kanssa ei todellakaan ole mitään ongelmaa kun output (tietenkin) on stereona.


Niin. Siitähän koko ajan olikin puhe. Tosin yritin olla nöyrä ja myöntää etten tiedä EPS16+:sta mitään ja siksi tuo kysyvä sävy. Tiettyhän siinä voisi olla vain mono ulostulo jos laite käyttää mono sampleja ja jos siinä ei olisi mitään stereofunktioita(efektejäkin voi käyttää monona). Parempi silti olla aina luottamatta omiin luuloihinsa ja varmistaa faktat ;)


Jos ei kuule niin reverbiä on liikaa. Mielestäni panorointikikat pilaavat paljon vähemmän biisiä kuin liiat reverbit/delayt..


Yleensähän(varsinkin jos reverbiä on kohtuullinen määrä) suurin osa äänestä tulee kuivana -> panoroinnit kuuluvat kuivassa signaalissa ja kaiut ovat taustaa joista noita asioita ei kovinkaan paljoa erota. Käytän myös verbiä joka leviää itse, joka taas vähentää suuntaavuutta vielä lisää. Tuostakin voin pistää esimerkkiä jos ei heti aukene.



-Kun tsekkailin noita DP4:ssa olleita efektipresettejä läpi niin jokainen oli laitettu ihan törkeästi liian märäksi.. Tietenkään ihan noin helposti ei voi tuomita koska ei ole tietoa millaiselle signaalille edellinen omistaja on ne tehnyt, mutta kun jokaista joutui säätämään useamman kymmentä pykälää kuivemmaksi et sai mitään tolkkua soundista, niin voi vetää joitain johtopäätöksiä.


Jospa ne oli tarkoitettu sendiefekteiksi ;) (joita ainakin itse käytän täysmärkinä..).


Tietty jos sait ASR10:n joltain ammattilaiselta ja mulle ne on tulleet niiltä pelle pelottomilta niin asian ymmärtää..
Mitä vertausta taas en ymmärrä -Pellehän on nero. :D


Jep, ammattilaiselta.
Pellen laitteet on nerokkaita, mutta ne feilaa yllättäen jollain tapaa(tai sit muistan väärin.. kun en paljon aku ankkoja lue).


Halpa oli. Varsinkin jos SCSI liitäntä löytyi.. -Ei tainnut olla koska kahlaat diskettejä läpi..


Niinpä. SCSI ja ulostulolaajennus olis asioita jotka sais mut käyttämään tota ihanaa laitetta useemmin muuhunkin kun masterkeybbariks ja efektiprossuks. Tuo on muuten mun ainut kiippari :)