Chillout

35 posts, 2 pages, 5,513 views

Avatar
#1 • • Quu Guest
Haluaisin kuulla vähän keskivertoplattarilaisen määrittelyjä chillistä.

Mikä on chillin merkitys tänään?

Miten te määrittelisitte chilloutin?

Mitä musiikkia sielä saa soittaa?

Voidaanko puhua loungesta, jos sielä soitetaan jotain muuta kuin ambientia?

Onko esim. letkeä house tai dubtekno chillimusiikkia?

Voiko kaikkea missä on bpm alle 125 soittaa chillissä?
(läppäbiisit :016: )


Itse olen huomannut käsitteen olevan melko laaja (huonossa merkityksessä) Suomessa. Sanaa käytetään melko heppoisin perustein, ja täten alkuperäinen merkitys jää epäselväksi.

Olen omaksunut chillin olevan näinäpäivinä lounge (ja tätä termiä käytänkin melko usein), ja chillissä soitettavan musiikin olevan sellaista mistä pystyy täysin sieluin nauttimaan ilman pakonomaista tarvetta tanssia. Tämä kaikki silti pitää pystyä toteuttamaan hyvän maun rajoissa, joten itse en mielelläni kuuntelisi penkillä istuen monoraitaa 125db voimalla. You get the point.


Aivan kute okiru "kauneimpia chillibiisejä etsimässä" -topicissa:




...ei ole oikeastaan kyse genreistä, vaan siitä mikä musiikki on rentouttavaa ja toimii chill-outtina sinulle. Määrittelen chill-out musiikin siten, että se on jokaisen henk.koht. määritelmä musiikista, joka rentouttaa. Se on musiikkia, jota kuuntelet sohvalla löhöillen ja fiilistellen, kavereitten kanssa iltaa viettäen, ilman minkäänlaista tarvetta lähteä tamppaamaan lattialle. "Hissi-musiikkia" :D . Yleisesti chill-out musiikin voi ymmärtää kauniiksi ambientiksi, mutta poikkeus vahvistaa säännön.



Word up.

Lisäksi haluaisin tuoda esille nämä erikoiset ilmiöt kuten "kuka tahansa voi soittaa chillissä" ja "chillissä voi soittaa mitä tahansa". Siispä asiaan:

Esim1: Joku kuuluisa suomalainen "muun genren" deejii otetaan soittamaan chilliin, vaikka tällä ei olisi oikeastaan pahemmin näkemystä chillissä soittamisesta. Sitten soitetaan lempilevyjen b-puolia, nuoruuden hairahduksia, kuuluisia "chillihittejä" ja tavattomia määriä häröilyä. Esimerkkejä on useita, mutta jätetään sanomatta.

Esim2: Lastenlaulut. Nuff said.

Esim3: Otetaan kaveri soittamaan chilliin, koska se on sitä vuosikaudet ruinannut ja tämä sitten pyörittää lautasilla 100% kiksua tai jotain muuta. Sellaista mikä ei todellakaan chillissä/loungessa levylautaselle kuulu. Tämä johtuu siitä, että kyseistä deejiitä ei päästetä tanssilattian puolelle soittamaan, mutta tämä haluaa välttämättä soittaa mielimusiikkiaan.

Esim4: Otetaan kaveri soittamaan chilliin. Tämä ei ole koskaan koskenut soittolaitteisiin, eikä omista abaut. yhtäkään omaa levyä. Paniikissa lautaselle paiskitaan kaikkea mitä on kavereilta saatu lainattua, mitä on edellisenä iltana ostettu anttilasta ja kaikkea missä bpm on alle 125.

Tälläistä toimintaa näen melko usein, ja aina tuntuu pahalta. En itse viihdy yllämainituissa tilanteissa kuuntelijana.

Haluaisin teidän kommenttejanne tästä aiheesta, joten antaa kuulua.


Disclaimer:
Tämä kaikki kuulostaa hirvittävän puristiselta homostelulta, mutta haluan tuoda omia tuntemuksiani esille. Pahoittelen.
Nämä asiat ovat häirinneet mieltäni jo kauan, ja pakko päästä purkamaan.
Avatar
#2 • • JussiS Guest
Hyvä chilli on sellainen jossa viihtyy, ja jossa väkisinkin jää "jumiin" musiikkiin.

Huonoimmillaan chilli on juuri noita sun antamia esimerkkejä.

Pakko muuten mainita, että yllättävästi tosi hyvät chillisetit on soittaneet Proteus ja Boot.
Avatar
#3 • • Edited okiru Guest


Hyvä chilli on sellainen jossa viihtyy, ja jossa väkisinkin jää "jumiin" musiikkiin.



Orkidea soittaa myös hyviä chilli settejä, turhan harvoin vain :( . Onhan mies Suomen halutuimpia DJ:tä nykyään..
Joskus olen tarkoitusperäisesti mennyt polkkabileisiin tamppaan ( with fierce :014: ) ja huomannutkin paikan päällä löytäväni kehoni chillistä notkumasta, jossa ilma on viileää, juomat kylmiä ja fiilis mahtava (toisin kun main arenalla sataa hikeä, juomat haihtuvat ja toisen kyynärpää on pahimmillaan simmussa :D )


EDIT: Keskivertoplattarilaisen näkemys chillistä nykyään:

Mikä on chillin merkitys tänään?
Mielestäni jokaisessa "isomman" puoleisissa bileissä kuuluu olla chilli/lounge. Itse pidän vähemmän näistä disco/baari yhdistelmistä, jossa tanssilava ja "paikka-levähtää" sijaitsevat turhan lähekkäin. Saa huutaa äänijänteet rikki ja toisen puhe ei aina tuu perille. Eli chilli on hyvin oleellinen osa bileitä. Letkeä musiikki taustalla sopivalla volalla, hillitympi valaistus ja dekot ja baari sopivan etäisyyden päässä :D
Chillin puoleinen musiikki ei saa läheskään kaipaamaansa huomiota. (Suomen) Tanssiskenen "mainstream" tyylien (trance, polkka, techno) soittaminen on "suositumpaa" ja on vetovoimaisempaa. Nämähän nykyään turisteja houkuttelee (hyvä/huono asia?!).

Miten te määrittelisitte chilloutin?
Kuten jo copsasitkin tonne ylös...

Mitä musiikkia sielä saa soittaa
Letkeää, hillittyä, kaunista ja sielukasta musiikkia. Genrellä ei niin väliä.. kunhan juuri se bpm pysyy kurissa (~125).

Onko esim. letkeä house tai dubtekno chillimusiikkia?

On. Esim. Röyksopp - Remind Me (James Zabiela's Ingeborg Mix) tai Telepopmusik - Breathe etc.

Voiko kaikkea missä on bpm alle 125 soittaa chillissä?
Ei. En mielellään kuuntele chillissä mitään synkkää ja melankolista musiikkia. Haluan, että siellä (chill/lounge huoneessa) minulle tulee hyvä olo. Musiikillahan on suuri vaikutus mielialaan (ainakin minulla).
Avatar
#4 • • Edited Quu Guest




Orkidea soittaa myös hyviä chilli settejä, turhan harvoin vain :( .



Harmikseni on todettava, että kirjoittaessani esimerkki 1:stä, juuri kyseinen Dj oli mielessäni. :(


Niin. Makuasioitahan nämä ovat. Tästä tulee helposti kinastelua, joten mä jätän tämän kommentoinnin tähän.

Mä vaan toivon että kaikki saisi hyviä viboja chillistä irti tasapuolisesti.
Avatar
#5 • • Sniff Guest
mä en oikein ymmärrä minkä takia chillimusiikin pitäis väen vängällä olla elektronista...
pehmeempi jaska, hiphoppi, mollibluesi, hitaampi lattari, iisimpi orkestroitu matsku, chilli souli, wanha proge jne. maistuis ainakin mulle ihan sairaax paljon paremmin kun ne ainaiset cafedelmaarit ja silencet... mutta poissaolollaan tuntuisvat loistavan (pääasiallisesti).

tämä siis 'noin yleisesti ottaen', poikkeuksiakin toki löytyyy (onneksi).
Avatar
#6 • • okiru Guest




Harmikseni on todettava, että kirjoittaessani esimerkki 1:stä, juuri kyseinen Dj oli mielessäni. :(


Niin. Makuasioitahan nämä ovat.



Aivan. Itse tykkään mm. tranceambientista ja joskus orkidean setin lopussa saattaa jyskyttää jo progempaa kiksua - annan tämän anteeksi, koska ei se mieltäni paina suohon. Karmeaahan olisi, jos alkaisin bileissä nussimaan pilkkua, jos flaijerissa sanottiin x dj:n soittavan hardtrancee, mutta lautaselle eksyykin juustoo. Pidän mieleni avoinna, enkä tuomitse, jos joku pitää muunlaisesta musiikista kuin minä (mutta haukun pystyyn kun oot langennut tollaiseen skeidaan :D )



mä en oikein ymmärrä minkä takia chillimusiikin pitäis väen vängällä olla elektronista...
pehmeempi jaska, hiphoppi, mollibluesi, hitaampi lattari, iisimpi orkestroitu matsku, chilli souli, wanha proge jne. maistuis ainakin mulle ihan sairaax paljon paremmin kun ne ainaiset cafedelmaarit ja silencet...



I agree. Jokaisella on suosikkinsa, jota haluaa kuunnella, mutta muu "vähemmän" soitettu genre on aina tervettullutta. Esim. olisi toivottavaa nähdä ja kuulla soitettavan kaunista, letkeää garagea ja d 'n b:tä (esim. LTJ Bukem - Watercolours...alas pitchattuna).
Minun kohdallani, kun vietän aikaa chillissä, en periaatteessa "kuuntele" sitä musiikkia, vaan se pohjustaa samalla kun heitän läppää..
Avatar
#7 • • mmm... Guest


jos flaijerissa sanottiin x dj:n soittavan hardtrancee, mutta lautaselle eksyykin juustoo.



Mä luulin, että nää oli just synonyymejä..

No, chilleissä vähän häiritsee se, että ne on usein turhan hälyisiä. (Etenkin jos baaritiski sijaitsee _liian_ lähellä..) Musiikkiin ei pysty keskittymään niin hyvin kuin tahtoisi. Tämä seikka vaikuttaa osaltaan siihen, että chilleissä tulee harvemmin viihdyttyä.

Sitten kun en enää jaksa nostaa jalkaa, niin kuulisin minäkin chilleissä mielelläni mahdollisimman monipuolista musiikkia, ei välttämättä vain elektronista. Myöskään tiettyjen tunnelmien (esim. melankolisuus, synkkyys jne.) ulosrajaaminen suoralta kädeltä ei mielestäni ole tarkoituksenmukaista vaan lähinnä tylsistyttävää.

Musiikkiin (oli se mitä tahansa) tulee ylipäätään keskityttyä sen verran intensiivisesti, etten edes kaipaa mitään "taustamusiikkia". (Enkä paskaa=)
Avatar
#8 • • Edited jUSSi Guest
minä kaipaisin chilliin välillä ihan puhdasta ambienttia. Kauniita äänimattoja ja sulavaa leijuntaa. Kyllä kaikki rauhalliset kappaleet mielestäni sopivat chilliin ja eniten kiinnitänkin huomiota chillissä äänenvoimakkuuteen. Se ei saa olla niin lujalla että saa huutaa, mutta sen pitäisi peittää hälinät alleen luoden illuusiota rauhallisesta tilasta.

juu ja kyllä sinne chilliin pitäisi palkata soittamaan ihan asiansa tunteva heebo, ei sinne voi ottaa kaveria soittamaan pystymetsästä...
Avatar
#9 • • elok Guest
Mä en oo koskaan tajunnu mihin sitä chilliä oikein tarvitaan...:confused: Jos bileis ei jaksa tamppaa niin mä lähden himaan chillailemaan (lue nukkumaan..)! Lähiaikoina on näin käynyt huolestuttavan usein...:(
Avatar
#10 • • Herman Prime Guest
Vannoutuneena chillimiehenä pidän loungepuolta tosi tärkeenä osana bileitä. Tyyleinä mieluiten kuuntelisin nujazzia, liquid funkia, triphoppia sekä muuta downtempoa. (Red Snapper, Aim, Zero 7 jne.) Mutta monipuolinen setitys on myöskin miellyttävää. Chill-out dj:nä olo antaa paljon vapaammat kädet kuin "biledjnä" olo. Tosiaankin olisi kiva kuulla chilleissä Pohjolaa, Strengiä tjms rauhallista vanhaa progee... tai vaikka funkia tai jazzia. Sellainen Ibiza-latino-kitarannäpyttely-naisääni-ambient/house ei meikkikseen oikein pure.

Toinen, musiikin lisäksi todella oleellinen osa chilloutissa on tunnelma, joka saadaan aikaan valaistuksella, sisustuksella, somistuksilla ja tietenkin mukavilla sohvilla (tai niinkuin koneistossa patjoilla). Tähän asiaan voisi mielestäni enemmänkin kinnittää huomiota. Liikkuva videokuva esim. klippejä joistain luontofilmistä on tosi jees ja toimiva systeemi.
Avatar
#11 • • ahuk Guest
Todellakin, eklektinen meininki sopii chillailuun mainiosti. Tuolla parhaat Chill out biisit -topikissa oli sellainen "downtempokiksu" aika hyvin edustettuna, mutta mun mielestä parasta päännyökytysmusaa on sekalainen pehmeämpisävyinen musiikki genreen katsomatta. Eikä chillinkään aina tarvitse olla liian chilliä, on mukavaa että setti kehittyy välillä hektisempäänkiin suuntaan. Paljon tietty riippuu tilasta ja myös pääpuolen musiikkivalinnasta sekä ihmisten mielialasta.
Avatar
#12 • • okiru Guest


Tuolla parhaat Chill out biisit -topikissa oli sellainen "downtempokiksu" aika hyvin edustettuna, mutta mun mielestä parasta päännyökytysmusaa on sekalainen pehmeämpisävyinen musiikki genreen katsomatta.



Mikähän viisu mahtaisi olla kyseessä? (My guess: Telepopmusik - Breathe ;) )
Avatar
#13 • • Quu Guest




Mikähän viisu mahtaisi olla kyseessä? (My guess: Telepopmusik - Breathe ;) )



Kiksu? :)
Avatar
#14 • • Edited pie Guest
Mikä on chillin merkitys tänään?

Minulle chillout ei ole välttämättämyys, mutta jos sellainen löytyy se on aina plussaa, edellyttäen että chilli on kunnolla toteutettu. Parempi olisi panostaa kunnolliseen mainflooriin, kuin laittaa pystyyn hätäisesti kyhätty chillout.

Miten te määrittelisitte chilloutin?

Tila jonne voi tulla lepäämään ja kuuntelemaan rauhallisempaa musiikkia biletyksen välillä. Tilassa on istumamahdollisuus, että voi istua ja antaa jalkojen levätä. Musiikki ei ole liian kovalla, mutta ääni peittää hälinän.

Mitä musiikkia sielä saa soittaa?

Mieluiten kuuntelisin ambienthuminaa. Usein tämä ei ole mahdollista, kun muualta tulee liikaa ääntä. Silloin menee dub, deephouse, downtempo, instrumentaalinen hiphop, jazzvaikutteinen soundi jne.

Voidaanko puhua loungesta, jos sielä soitetaan jotain muuta kuin ambientia?

Samapa se kutsutaanko nimellä chillout vai lounge, sama asia se tuntuu Suomessa olevan. Ulkomailla chillout taitaa tarkoittaa rauhallista tilaa ja lounge on se baarin puoli missä kuunnellaan esim. deeppiä housea ja juodaan juomia.

Onko esim. letkeä house tai dubtekno chillimusiikkia?

Kyllä.

Voiko kaikkea missä on bpm alle 125 soittaa chillissä?

Ei.

Eli liikaa bileitä, joissa on chill on toteutettu laittamalla dj soittamaan johonkin nurkkaan huonolla äänentoistolla ja se on sitten siinä. Ei näin. Silloin voisi mieluummin laittaa kaikki voimavarat sinne pääareenalle.

Kunnollisissa chilleissä on äänentoisto kunnossa, pääsee istumaan tai kenties jopa patjalle selälleen. Volume ei ole liian kovalla, voi jutella huutamatta. Musiikki kuitenkin peittää alleen ihmisten hälinän. Hyvä chillout oli esim. Technetiumissa ja täytyy antaa tunnustusta myös Jyväskylän suuntaan Pimiö-klubille, jossa on ollut usein erittäin hyvä ja fiksusti toteutettu chilli.
Avatar
#15 • • happosepi Guest


täytyy antaa antaa tunnustusta myös Jyväskylän suuntaan Pimiö-klubille, jossa on on ollut usein erittäin hyvä ja fiksusti toteutettu chilli.[/b]



Kiitos! :)
Avatar
#16 • • pie Guest


Kiitos! :)



Olkaapa hyvä vaan ja kaikille tiedoksi että kommentti ei ollut mitään humalaisen jorinaa, vaikka siltä varmaan quotessa näyttää :D (korjasin tekstin alkuperäiseen replyyni).
Avatar
#17 • • Edited da_chef Guest

Originally posted by Quu
Miten te määrittelisitte chilloutin?

Paikka missä voi istua, jutella ja kuunnella hyvää musaa mikä soi sopivasti taustalla eikä hyökkää päälle.

Mitä musiikkia sielä saa soittaa?

Mitä tahansa rauhallista, soljuvaa ja mukavaa. Itse laskisin mukaan jazzin (esim. Hancockin Maiden Voyage olisi mitä mainioin soittaa loungessa), brothomstates tyylisen pörinän ja kaiken sen väliltä. Kun bpm alkaa mennä yli 120 ei enää voi puhua chillistä. Toisaalta jotain hyvää dnb:tä kyllä, vaikka menisi tuon maagisen rajan yli. Sen alle, sellaista mitä voi kuunnella mutta jos ei halua kuunnella ei haittaa vaikka se soi taustalla.

Voidaanko puhua loungesta, jos sielä soitetaan jotain muuta kuin ambientia?

Totta helvetissä. Miksi ambient olisi vain se juttu?

Onko esim. letkeä house tai dubtekno chillimusiikkia?

letkeä house kyllä, teknosta en mene aina takuuseen.

Voiko kaikkea missä on bpm alle 125 soittaa chillissä?

No, ei ihan kaikkea. Paskaa räppiä ei voi soittaa =)

Minusta loungesetti (jos käytetään tätä määritelmää) pitää rakentaa siinä missä salin settiä. Loungessa tosin ei bpm:n tarvitse nousta koko aikaa. Kekseliäs biisien ja tyylien yhdistäminen on kova juttu kaikkialla. Kun dj osaa asiansa sitä kuuntelee, vaikka (ei, älä sano sitä) dj soittaisi hard housea (pitikö mennä sanomaan?).

edit: pientä laittoo se vaatii vaan

Avatar
#18 • • Edited @_& Guest




Lisäksi haluaisin tuoda esille nämä erikoiset ilmiöt kuten "kuka tahansa voi soittaa chillissä" ja "chillissä voi soittaa mitä tahansa". Siispä asiaan:

Esim4: Otetaan kaveri soittamaan chilliin. Tämä ei ole koskaan koskenut soittolaitteisiin, eikä omista abaut. yhtäkään omaa levyä. Paniikissa lautaselle paiskitaan kaikkea mitä on kavereilta saatu lainattua, mitä on edellisenä iltana ostettu anttilasta ja kaikkea missä bpm on alle 125.




Chillissä soittaminen ei välttämättä vaadi kovin korkeaa teknistä osaamista ... tärkeämpää on osata löytää ja valita levyjä ...Dj:n tehtävä on mielestäni , chillissä tai ei , rakentaa jonkilainen tunnelma , kokonaisuus ... tämä perustuu yksinomaan biisivalintoihin . Tärkeää on myös etsiä uutta musiikkia ... esim Orkidean chilli setit voisivat olla ihan kuunneltavia kiksu meiningistä huolimatta , mutta eikun Mobyn Porcelainia kehiin ja perään Cafe Del Marin ambient mix , illuusion ainutkertaisuudesta voi unohtaa...

Chillissä voi teknisin perustein soittaa lähes kuka tahansa ... ei mikserin käyttö niin vaikeaa ole , oikeastaan biisejä ei välttämättä tarvitse edes miksata päällekkäin , mutta silloin täytyy biisivalintojen olla jo todella hyviä (ainutkertaisia?) jotta erottuisi jukeboxista.

Biisien yhdisteleminen päällekkäin on hyvä keino luoda ainutkertaisia äänimaisemia sekä pitää dj:n homma myös mielenkiintoisena sillä musiikkiin pääsee vaikuttamaan muutenkin kuin biisivalinnoilla...näin voi dj tuoda esille omia ideoitaan ja näkemyksiään ja setistä voi punoa joskus niin saumattoman kokonaisuuden että itsekkin yllättyy.

Ja vielä pilkunnussintaa tosta ESIM4:sesta

Omat levyt eivät ole Dj:n edellytys , riittää kun tietää mitä soittaa.

Anttilasta voi löytyä todella hyviä levyjä ,kunhan vaan tietää mitä etsii ... :eek:

edit: jotain naurettavia yhdys sana virhe-itä
Avatar
#19 • • patis Guest
Chilleissä soi musiikki usein aivan liian kovalla. Chillissä on myös usein hieman vaatimattomampi PA joka ei todellakaan ole kovaa soitettuna mitään nannaa korville. Lisäksi huutaminen ei ole kivaa.


Edellä olevat esimerkit sopivat muuten aika hyvin viime illusioneiden "chilliin"...

Musiikista sen verran, että konemusiikki tapahtumassa ei kyllä kovin paljoa jaksa joku jazzi napata, edes chillin puolella.

Paras chillisetti minkä oon tähän mennessä kuullut tuli Kris Kylveniltä Haltialaaksossa. Ihan uskomatonta euforiaa koko setti.

JayL heitti massivessa todella maistuvan setin.

Mekaanikon chilliseteistä taas en ole koskaan pitänyt.
Avatar
#20 • • Jay Logic Guest


JayL heitti massivessa todella maistuvan setin.



Kiitoksia :)



Chilleissä soi musiikki usein aivan liian kovalla. Chillissä on myös usein hieman vaatimattomampi PA joka ei todellakaan ole kovaa soitettuna mitään nannaa korville. Lisäksi huutaminen ei ole kivaa.



Joo silloin kun joutuu tunkemaan elacinit korviin tsillissä niin tietää että jokin kusee. Luultavasti tilaisuuden tai tilan olemus. Monissa paikoissa tapahtuu ns. Redrum -syndrooma jolloin ihmisten hälinä syö musiikin miltei kokonaan, mikä tekeekin rauhallisemmat ja leijailevammat veisut miltei soittokelvottomiksi.

Vissiin aika harva tsillipyörittelijä kuitenkaan tekee mitään elliot nessejä tarkoituksella.

Yllämainitussa massivessa ihmiset olivat hyvällä fiiliksellä mukana, mikä on erittäin tärkeätä tsillin onnistumiselle, PA oli muistaakseni mukavan pehmeä ja huone sopivan tunnelmallinen, eikä hälyä tainnut olla juuri ollenkaan.


Tjooh. No itselleni "tsilli" on monesti koko bileet, se lopputauhka on vaan jotain mikä saattaa tuoda lisää kavereita paikalle. Tää on just et joku tykkää äidistä ja joku isästä.