Mikä on chillin merkitys tänään?
Miten te määrittelisitte chilloutin?
Mitä musiikkia sielä saa soittaa?
Voidaanko puhua loungesta, jos sielä soitetaan jotain muuta kuin ambientia?
Onko esim. letkeä house tai dubtekno chillimusiikkia?
Voiko kaikkea missä on bpm alle 125 soittaa chillissä?
(läppäbiisit :016: )
Itse olen huomannut käsitteen olevan melko laaja (huonossa merkityksessä) Suomessa. Sanaa käytetään melko heppoisin perustein, ja täten alkuperäinen merkitys jää epäselväksi.
Olen omaksunut chillin olevan näinäpäivinä lounge (ja tätä termiä käytänkin melko usein), ja chillissä soitettavan musiikin olevan sellaista mistä pystyy täysin sieluin nauttimaan ilman pakonomaista tarvetta tanssia. Tämä kaikki silti pitää pystyä toteuttamaan hyvän maun rajoissa, joten itse en mielelläni kuuntelisi penkillä istuen monoraitaa 125db voimalla. You get the point.
Aivan kute okiru "kauneimpia chillibiisejä etsimässä" -topicissa:
...ei ole oikeastaan kyse genreistä, vaan siitä mikä musiikki on rentouttavaa ja toimii chill-outtina sinulle. Määrittelen chill-out musiikin siten, että se on jokaisen henk.koht. määritelmä musiikista, joka rentouttaa. Se on musiikkia, jota kuuntelet sohvalla löhöillen ja fiilistellen, kavereitten kanssa iltaa viettäen, ilman minkäänlaista tarvetta lähteä tamppaamaan lattialle. "Hissi-musiikkia" :D . Yleisesti chill-out musiikin voi ymmärtää kauniiksi ambientiksi, mutta poikkeus vahvistaa säännön.
Word up.
Lisäksi haluaisin tuoda esille nämä erikoiset ilmiöt kuten "kuka tahansa voi soittaa chillissä" ja "chillissä voi soittaa mitä tahansa". Siispä asiaan:
Esim1: Joku kuuluisa suomalainen "muun genren" deejii otetaan soittamaan chilliin, vaikka tällä ei olisi oikeastaan pahemmin näkemystä chillissä soittamisesta. Sitten soitetaan lempilevyjen b-puolia, nuoruuden hairahduksia, kuuluisia "chillihittejä" ja tavattomia määriä häröilyä. Esimerkkejä on useita, mutta jätetään sanomatta.
Esim2: Lastenlaulut. Nuff said.
Esim3: Otetaan kaveri soittamaan chilliin, koska se on sitä vuosikaudet ruinannut ja tämä sitten pyörittää lautasilla 100% kiksua tai jotain muuta. Sellaista mikä ei todellakaan chillissä/loungessa levylautaselle kuulu. Tämä johtuu siitä, että kyseistä deejiitä ei päästetä tanssilattian puolelle soittamaan, mutta tämä haluaa välttämättä soittaa mielimusiikkiaan.
Esim4: Otetaan kaveri soittamaan chilliin. Tämä ei ole koskaan koskenut soittolaitteisiin, eikä omista abaut. yhtäkään omaa levyä. Paniikissa lautaselle paiskitaan kaikkea mitä on kavereilta saatu lainattua, mitä on edellisenä iltana ostettu anttilasta ja kaikkea missä bpm on alle 125.
Tälläistä toimintaa näen melko usein, ja aina tuntuu pahalta. En itse viihdy yllämainituissa tilanteissa kuuntelijana.
Haluaisin teidän kommenttejanne tästä aiheesta, joten antaa kuulua.
Disclaimer:
Tämä kaikki kuulostaa hirvittävän puristiselta homostelulta, mutta haluan tuoda omia tuntemuksiani esille. Pahoittelen.
Nämä asiat ovat häirinneet mieltäni jo kauan, ja pakko päästä purkamaan.