25 posts, 2 pages, 4,567 views
Sellainen lisäys vielä, että jos meinaat käyttää kuvia johonkin (verkkosivulle, esitelmään, tutkielmaan, jne.) niin kysythän ensin luvan kuvan/kuvien käyttöön. Tämä koskee ainakin minun gallerioissani olevia kuvia. Uskoisin, että myös muita tässä topicissa mainittuja gallerioita.
Tämä siis lähinnä sitä varten, että kuvaaja tietäisi missä kuviaan julkaistaan, ei niinkään sitä varten, että kuvaaja kuvistaan haluaisi rahallista korvausta.
oikein. ihmeellistä että jotkut ottavat toisten ottamia kuvia omin luvin käyttöön, eikä edes viitsitä mainita kuvan ottajaa.
Tota muuten tapahtuu enemmän kuin uskoisi. Harva se päivä spottaan jotain kuviani jossain johon ei todellakaan ole kysytty julkaisulupaa.
(Ärsyttävää sinänsä kun n. 90% tapauksista sen luvan saa ihan kysymällä)
Mikäli oot kamerallas "sohinut" mun suuntaan ja saanut jotain julkaisu kelpoista aikaiseks *en epäile sun ns. `taitojasi` vaan kun mä liikun niin nopsaa..* Niin kai sitä nyt saa omia kuviansa käyttää parhaaksi näkemällään tavalla??
Mikäli kuva ei esitä varsinaisesti sinua ja jos kuva on otettu julkisella paikalla, niin kuvan copyright on kuvan ottajalla, ei sinulla.
Mikäli oot kamerallas "sohinut" mun suuntaan ja saanut jotain julkaisu kelpoista aikaiseks *en epäile sun ns. `taitojasi` vaan kun mä liikun niin nopsaa..* Niin kai sitä nyt saa omia kuviansa käyttää parhaaksi näkemällään tavalla??
Tunnustan, että joskus kun on hankala etsiä kuvan omistajaa, niin käyttämissäni kokeiluissa en aina kysy omistajan lupaa. En kuitenkaan julkaise kuvia ominani, vaan ne kuvat mitä käytän muiden ottamina on yleensä vain osia ja sekoitettu niin, että siitä ei oikein mitään saa selvää. Väärin se on silti.
ihmeellistä että jotkut ottavat toisten ottamia kuvia omin luvin käyttöön, eikä edes viitsitä mainita kuvan ottajaa.
ET KAI vihjaa ett sun kymmenestä ( 10 kpl ) kaverista mä en saa
sitä lupaa......
-joo eli ei olla yhtään väsyneitä, eikä mennä nukkumaan!
oli vaan pakko laittaa tämmöinen turha läpinä ;)
S.
Olenko nyt ymmärtänyt jotakin väärin?
Antaako se, että kuvan kohteena on yksilö muka jotain lisäoikeuksia kuvan käyttöön?
Minä olen aina luullut että se vain rajoittaa kuvan julkistamista, mutta ei tuo minkäänasteisia lisäoikeuksia kuvan julkaisemiseen (esim. anna oikeutta kuvan kohteena olevalle ihmiselle julkaista kuvaa..)
Anteeksi häiriö mikäli alkuperäinen viesti oli tarkoitettu sarkastiseksi :-) Toivoisin kuitenkin, että joku asiasta enemmän tietävä kertoisi poljetaanko taiteilijoita todella näin julmasti?
Yritin itse ylempänä selvittää asiaa, mutta epäonnistuin näköjään.
Antaako se, että kuvan kohteena on yksilö muka jotain lisäoikeuksia kuvan käyttöön?
Jos kuva on otettu henkilöstä, niin copyright on edelleen kuvan ottajalla, mutta kuvan henkilön suostumus tarvitaan kuvaan.
Jos kuva on otettu henkilöstä, niin copyright on edelleen kuvan ottajalla, mutta kuvan henkilön suostumus tarvitaan kuvaan.
Kuinka laajalti kuvan kohteella on valtuuksia säädellä kuvan julkistamista?
voiko joku valita vaikka että hänen kuvaansa ei saa julkistaa minkään artikkelin yhdeydessä joka käsittelee irstaita ja karvaisia namusetiä
Varvanaaaaa! Kerroit ottaneesi laista selvää. Käsittääkseni ns. "julkkiksia" varten on joku lakipykälä. Eli julkisuudenhenkilöitä koskee vähän eri lait tai jotain. Ei havaintoakaan miten erilaiset tms., mutta toivon, että asiasta selvää ottanut kertoo.
Onko ns. paparazzikuvaus täten laitonta vai eroavatko eri maiden lainsäädännöt tässä asiassa jotenkin merkittävästi?
Varvanaaaaa! Kerroit ottaneesi laista selvää.
Käsittääkseni ns. "julkkiksia" varten on joku lakipykälä. Eli julkisuudenhenkilöitä koskee vähän eri lait tai jotain. Ei havaintoakaan miten erilaiset tms., mutta toivon, että asiasta selvää ottanut kertoo.
6 § (9.6.2000/531)
Salakatselu
Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa
1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka
2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,
on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.
7 § (9.6.2000/531)
Salakuuntelun ja salakatselun valmistelu
Joka sijoittaa 5 tai 6 §:ssä tarkoitetun laitteen salakuuntelussa tai -katselussa käytettäväksi, on tuomittava salakuuntelun valmistelusta tai salakatselun valmistelusta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
8 § (9.6.2000/531)
Yksityiselämää loukkaava tiedon levittäminen
Joka oikeudettomasti
1) joukkotiedotusvälinettä käyttämällä tai
2) muuten toimittamalla lukuisten ihmisten saataville
esittää toisen yksityiselämästä tiedon, vihjauksen tai kuvan siten, että teko on omiaan aiheuttamaan vahinkoa tai kärsimystä loukatulle taikka häneen kohdistuvaa halveksuntaa, on tuomittava yksityiselämää loukkaavasta tiedon levittämisestä sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Yksityiselämää loukkaavana tiedon levittämisenä ei pidetä sellaisen yksityiselämää koskevan tiedon, vihjauksen tai kuvan esittämistä politiikassa, elinkeinoelämässä tai julkisessa virassa tai tehtävässä taikka näihin rinnastettavassa tehtävässä toimivasta, joka voi vaikuttaa tämän toiminnan arviointiin mainitussa tehtävässä, jos esittäminen on tarpeen yhteiskunnallisesti merkittävän asian käsittelemiseksi.